پنج شنبه, 28 دی 1396  

لربلاگها و کانالهای تلگرام

  مادر زليخا از نوادگان عارف واصل و مروج تفكر تشيع، سيد علي سياهپوش در...
  کانال تلگرامی صدای ازنا / رامین دربندی ، هنرمند نامدار و با استعدادی...
  آتنا همت‌پور کودک روشندل خرم‌آبادی، عنوان ویژه جشنواره رضوی را کسب کرد....
  مجری برنامه بر لُر بودن آقای بیرانوند تاکید دارداما شوربختانه فرزند...
زه آسُن اَل گُدشتین شیرپیایل(از افق ها گذشتین شیرمردان مرد)وه افتوهم تنا...

مطالب اتفاقی

گزارش-تصویری-خیبر-صدر-نشین-شد،-گُلونی-ها-بالا-رفت
  تیم فوتبال خیبر خرم اباد در نخستین دیدار خود با سه گل از پارسه تهران...
تمدن-7000-ساله-قوم-لر-در-شوش،-ثبت-جهانی-شد
  تمدن هفت هزار ساله ی قوم لر در شوش، که در قالب تمدن ایلام باستان یکی از...
اولین-انتخاب-هم-آخرین-تحقیر-و-تمسخر-گویش-های-غیر-تهرانی-در-رسانه-ملی-نخواهد-بود
  زمانی که گویش مازندرانی فقط با این لودگی ها، بی ادبی ها و بی عقلی ها...
سحر-جعفری-جوزانی؛-دختری-که-میان-مادر-آمریکایی-و-مادربزرگ-لر-دومی-را-برگزید
   عیسی قائدرحمت /  اگرچه حاتمی کیا در "دعوت" تصویری از فقر و ضعف لرها...
چوقای-راه‌راهِ-فِیلی،-لباس-مردان-لرستان-تصاویر
   عیسی قائدرحمت / رسانه های لرستان در معرفی لباس محلی لر‌های فیلی، چوقا...
 

لرهای فیلی کیستند؟ لرستان فیلی کجاست؟

 

بیشتر جمعیت لرهای فیلی را لک‌ها و ملکشاهی‌ها تشکیل می‌دهند، به این جمعیت باید مردم بالاگریوه را نیز افزود، همچنین برخی منابع ایلاتی از کرمانشاه، همچون ایل کلهر و زنگنه را نیز بخشی از مردم فیلی دانسته‌اند. ولایت لرستان فیلی شامل دو بخش پشتکوه و پیشکوه می‌شود.

 

 

نشریه فرهنگی و اجتماعی لور: والیان فیلی (از 1006 تا 1300 هجری قمری) وارثان اتابکان خورشیدی (لر کوچک: از 570 ا 1006 هجری قمری) بودند، در حقیقت والیان از نظر شیوه ی حکومت داری و مرام فرهنگی و اجتماعی نیز پا جای پای اتابکان خورشیدی می گذاشتند، کتیبه های برجای مانده از والیان نشان می دهد آن ها آشکارا کوشیده اند نام فیلی – که به اعتقاد بیشتر پژوهشگران نام طایفه ی خودشان بوده است- را به مردم و سرزمین شان اطلاق کنند و تا حد زیادی موفق شدند، مهمترین سند فعالیت والیان در این زمینه کتیبه های برجای مانده از ایشان است.

کتیبه تخت خان در در فاصله 34 كيلومتري جنوب شهر ايلام در مسير جاده ايلام به مهران، محلي به نام تخت خان به دستور غلامرضا خان والی از جمله ی این کتیبه هاست. به دستور غلامرضا خان در این کتیبه تاریخ اقدامات اجداد وی به صورت اختصار فهرست شده است، متن کتیبه این طور شروع می شود: "هو الله تعالی، تاریخ ولادت لرستان فیلی حسب الفرمایش جناب امیر الامراء العظام غلامرضا خان والی فتح السلطنه امیر تومان در این سنگ ثبت نمود. اول والی‌ها، حسین خان بن منصور العلوی عباسی،  که در زمان سلطنت شاه عباس صفوی ماضی ملقب به لقب والیگری کل لرستان شده ..." این کتیبه در فهرست میراث آثار ملی کشور ثبت شده است.

 

تصویر کتیبه تخت خان - جاده ایلام - مهران

 

از جمله کتیبه های دیگری که به لرستان فیلی اشاره می کند، سنگ نبشته ی قلعه ی والی، در شهر ایلام امروزی و همچنین سنگ نوشته ی  نخجیر در بخش صالح آباد مهران است.

  ولایت لرستان فیلی شامل دو بخش پشتکوه و پیشکوه بوده  است که امروزه بیشتر شامل دو استان لرستان و ایلام امروزی می شود. در برخی منابع جدید تر به جای کلمه ی فیلی، که سخن از وجه تسمیه آن در بخش های بعدی این گزارش به میان خواهد آمد، از واژه ی "فعلی" نیز استفاده شده است، مثلا كتاب دائرةالمعارف سرزمين و مردم ايران در صفحه ي 1069 از قول دكتر جمال وديعي چنين آمده: "زبان مردم لرستان فعلي در نواحي پشتكوه ملكي و پيشكوه لكي از تركيب زبان ايراني قديم بوجود آمده ...". منظور از زبان ملکی، زبان ایل ملکشاهی است که امروزه زبان رایج مردم ایلام است.

بدین ترتیب بیشتر جمعیت مردم لر فیلی را لک ها و ملکشاهی ها تشکیل می دهند، به این جمعیت باید ایلات بالاگریوه و خرم آباد را نیز افزود (پس مردم مینجایی زبان هم از نظر سرزمینی بخشی از لرهای فیلی به شمار می آیند هرچند از نظر زبانی به لر بزرگ، بختیاری ها و کهگیلویه ای ها نزدیک تر هستند)، همچنین برخی منابع ایلاتی از کرمانشاه، همچون ایل کلهر و زنگنه را نیز بخشی از مردم فیلی دانسته اند.

اما برخی منابع واژه ی فیلی را یکسره مختص لرهای پشتکوه (ایلام و بخشی هایی از کرمانشاه و عراق امروزی) دانسته اند: " طايفه هاي پشتكوه كه به نام فيلي منسوبند از طوايف پيشكوه بسيار كمترند سرگرد رالينسن عده ي آنان را 12 هزار خانوار تخمين زده كه شامل كرد و ديناروند و كلهر و بدرايي و مكي مي شوند" ( دوبد، 429)

در عراق امروزی نیز جمعیت کثیری از مردم فیلی زندگی می کنند که در قسمت های بعدی این گزارش به آن ها پرداخته خواهد شد.

جمع بندی قسمت نخست گزارش:

سرزمین لرستان فیلی، معادل لر کوچک، و به طور عمده شامل دو استان لرستان و ایلام امروزی است.

زبان های رایج مردم لرستان فیلی عمدتا شامل لکی، ملکی (ایلامی) و مینجایی می باشد.

این گزارش ادامه دارد

 

 

برخی منابع:

 دائرةالمعارف سرزمين و مردم ايران تأليف عبدالحسين سعيديان انتشارات مجله علم و زندگي 1360 

 سفرنامه لرستان و خوزستان تأليف بارون دوبد ترجمه محمد حسين آريا انتشارات علمي و فرهنگي 1371

 سفرنامه راولينسون. ترجمه سكندر امان اللهي بهاروند. انتشارت آگاه 1362

 سفرنامه ميرزا خانلر خان اعتصام الملك به كوشش منوچهر محمودي ناشر مولف 1351

پایگاه  اینترنتی سازمان میراث فرهنگی - صنایع دستی و گردشگری استان ایلام

اضافه کردن نظر

نظرات خود را، حداکثر در 800 کاراکتر، به خط فارسی بنویسید. نظرات حداکثر ظرف 72 ساعت بازبینی می شوند و در صورت تایید و صلاح دید مدیریت سایت به نمایش در می آید.

کد امنیتی
تازه کردن

نظرات  

 
#1 علی دالوند 1392-06-10 18:54
بنال ای دل که در نای زمان، فریاد را کشتند

بهین آموز گار مکتب ارشاد را کشتند

اساتید جهان باید به سوگ علم بنشینند

که در دانشگه هستی، بزرگ استاد را کشتند

شهادت جانسوز رئیس مذهب شیعه امام جعفر صادق علیه السلام تسلیت باد
 
 
#2 عابدین بهاروند 1392-06-11 09:32
سرزمین لرستان به واسطه موقعیت سوق الجیشی و منحصر به فرد خود همیشه با تاریخی پر از ابهام روبرو بوده است که تحقیق در این مورد توسط ایرانیان کمتر صورت گرفته و ایران پژوهی و لرستان پژوهی را ما بیشتر مدیون پژوهشگرانی همچون بارون دوبد فرانسوی، ویلسون انگلیسی، راولینسون انگلیسی، ژان گور و ...هستیم که اگر به عدالت حرف بزنیم خدمتی که این مورخان به تاریخ ایران کرده اند خود ایرانیان نکرده اند.
 
 
#3 عابدین بهاروند 1392-06-11 09:33
2- و از طرفی لازم به ذکر است که خود ایرانیان هم مورخانی دارد که کمتر جنبه تحقیقی داشته و معمولا به خاطرات روزانه خود پرداخته اند و می توان از ناصر خسرو، مستوفی الممالک،اعتصام الملک ...نام برد. ولی آنچه را که شما در این گفتار پیش کشیده اید به نظر اینجانب زیاد قابل استناد نیست و نمی توان لرستان را به والیان پشتکوه نسبت داد اگر چه دامنه و قلمرو لرستان در زمان توسط اتابکان لر تا ایلام یا همان پشتکوه والی هم کشیده شده است.
 
 
#4 عابدین بهاروند 1392-06-11 09:33
3- لرستان خود قومی مشخص بوده که به چندین ایل و طایفه و قبیله تقسیم می شود که آقای دکتر امان اللهی بهاروند در کتاب کوچ و کوچ نشینی در لرستان(ترجمه) به آن اشاره نموده اند.اگر لرستان در پشتکوه والی هم نفوذی داشته است بخاطر حفظ قدرت و منسب خود بوده است و به هیچ عنوان نمی توان طایفه ای بخصوص بالاگریوه را به ایلامی ها منصوب کرد زیرا هیچ قرابتی چه از نظر گفتار و چه از نظر رفتار با هم ندارند ایل بالاگریوه خود از چند طایفه از جمله بهاروند، قلاوند، دیرکوند، پاپی، جودکی ...تشکیل شده و به زبان بالا گریوه در منطقه کره گاه واقع در 10 کیلومتری جنوب خرم آباد محاوره می کنند.
 
 
#5 کدخودایی 1392-06-11 11:00
به نظر میرسد فی لی همان په لی که برگرفته از پهله (.منطقه ای در پشتکوه(. باشد کاملن واضح است لک ها وکلهر ها که ساکن لرستان کرمانشاه وایلام وخانقین هستند فیلی هستند وچون کوچ رو بوده اند تابستانها درگرین ودنا وبیستون زندگی میکردند وزمستان ها به پشتکوه میرفته اند که ایلام وبخشی از عراق را شامل میشد.)کوچ حسنوند وبیرانوندها وزنگنه ها وکردها..هنوز دراین مسیر ادامه دارد.(واصولا بالاگریوه که درهشتادپهلو ساکن بوده اند وبعدهابخشی از آنها به دشت جایدر کوچ کرده اند)کوچ میرها طولابی هاو..دردوره قاجاروپهلوی اول به سیمره(ودرمسیر کوچشان قرارگرفته اند وباهم آمیخته اندکه باعث این اشتباه شده است والا فیلی ها ربطی به لرمینجایی !ها ندارند
 
 
#6 الف 1392-06-11 11:55
سند و منابع قابل اتکا بسیار موثرند
 
 
#7 رضا 1392-06-11 19:36
عالی بود ادامه دهید
 
 
#8 لرهای فیلی 1392-06-11 20:27
بسیار مزخرف بود-فیلی ها اصیل فق لرهای خرم ابادی،بالاگریوه و چگنی هستند.لک ها و ایلامی ها رو الکی به ما نچسبونید-ما فیلی ها با لر بزرگ هم متفاوتیم در واقع ما لر نیستیم ما قوم فیلی هستیم که با اینکه با اقوام همسایه مثل لکها و بختیاریها اشتراکات حداقلی داریم ولی کاملا با آنها متفاوتیم
 
 
#9 حسنوند 1392-06-12 02:26
نقل کردن عابدین بهاروند:
3- لرستان خود قومی مشخص بوده که به چندین ایل و طایفه و قبیله تقسیم می شود که آقای دکتر امان اللهی بهاروند در کتاب کوچ و کوچ نشینی در لرستان(ترجمه) به آن اشاره نموده اند.اگر لرستان در پشتکوه والی هم نفوذی داشته است بخاطر حفظ قدرت و منسب خود بوده است و به هیچ عنوان نمی توان طایفه ای بخصوص بالاگریوه را به ایلامی ها منصوب کرد زیرا هیچ قرابتی چه از نظر گفتار و چه از نظر رفتار با هم ندارند ایل بالاگریوه خود از چند طایفه از جمله بهاروند، قلاوند، دیرکوند، پاپی، جودکی ...تشکیل شده و به زبان بالا گریوه در منطقه کره گاه واقع در 10 کیلومتری جنوب خرم آباد محاوره می کنند.


عزیزم تمام آثار دکتر امان الهی را حفظم چنین کتابی نه تالیف کرده و نه ترجمه! دوم این که لرستان قوم نیتس که فرموده اید قوم لرستان!
 
 
#10 حسنوند گهر 1392-06-12 02:30
نقل کردن لرهای فیلی:
بسیار مزخرف بود-فیلی ها اصیل فق لرهای خرم ابادی،بالاگریوه و چگنی هستند.لک ها و ایلامی ها رو الکی به ما نچسبونید-ما فیلی ها با لر بزرگ هم متفاوتیم در واقع ما لر نیستیم ما قوم فیلی هستیم که با اینکه با اقوام همسایه مثل لکها و بختیاریها اشتراکات حداقلی داریم ولی کاملا با آنها متفاوتیم

با این اظهار نظرهای کارشناسانه امثال جنابعالی (که خودتان می گویید لرهای فیلی بعد می گویید لر نیستند!!!!) حقمان است که بزرگواری نماینده مان باشد بگوید لرستان بزرگ و متوسط!!!!
 
 
#11 پیام 1392-06-12 03:30
لرهای مینجا و بالا گریوه دارای اختلاط سطحی با لرهای فیلی هستند و این از کوچرو بودن این طایفه(فیلی) بوده است به عنوان مثال بازگیرها که در مناطق بالا گریوه سکونت دارند و به لهجه آنها صحبت میکنن ولی در اصل از فیلی های پشتکوهند.لطفا بیشتر دقت کنید.شما استان لرستان یعنی خرم آباد و سیلاخور و بالا گریوه را از لر بزرگ جدا کرده و به فیلی های چسبانده اید.(در جمع بندی)
 
 
#12 پیام 1392-06-12 03:34
نقل کردن لرهای فیلی:
بسیار مزخرف بود-فیلی ها اصیل فق لرهای خرم ابادی،بالاگریوه و چگنی هستند.لک ها و ایلامی ها رو الکی به ما نچسبونید-ما فیلی ها با لر بزرگ هم متفاوتیم در واقع ما لر نیستیم ما قوم فیلی هستیم که با اینکه با اقوام همسایه مثل لکها و بختیاریها اشتراکات حداقلی داریم ولی کاملا با آنها متفاوتیم

با کلیات نظر شما موافقم ولی اشتراکات مینجا با لر بزرگ بیشتر از فیلی ها و لکهای پشتکوه است
 
 
#13 دوست 1392-06-12 07:53
بد بختی اونجاست که ما نمی تونیم با هم گفتمان داشته باشیم . حال چه فرقی می کند که لر کجایی باشیم . کاش عرب بودیم اما بلد بودیم با هم حرف بزنیم . کاش
 
 
#14 پسر کوهستان 1392-06-12 11:16
ما چقدر روی اسامی حساس هستیم. لری خرم آباد با لری بالاگریوه کمی فرق دارد هم در بیان کلمات و هم در صرف افعال. همچنین این به اصطلاح کردی ایلامی هم فرق چندانی با لری ندارد یعنی همان کمی با هم فرق دارند. از طرفی تمام ساکنین زاگرس اعم از بختیاری(بیشتر هفت لنگ ها)، لک و کرد ایلام همه با ال جمع می بندند به جز همان لرهای خرم آباد و بالاگریوه. بنابراین روی تفاوت های حداقلی تکیه نکنیم و باید نقاط اشتراک را بیابیم، ما همه زاگرسی هستیم.
 
 
#15 ئیلام-کورد 1392-06-12 13:36
ایلام- کرمانشاه و خانقین کورد هستند. آن والی های [... غیرقابل انتشار...] لر هم چند صباحی به علت پشتیبانی قجرهای ظالم و نفهم بر این مناطق حکومت کردند. اما در نهایت همانند [...غیرقابل انتشار...] توسط کوردهای ایلام به [... غیرقابل انتشار...]عراق پرت شدند.شما لرها لر بودن فقط به خودتان می آید مبارکتان باشد لذت ببرید!!!
 
 
#16 محمد نعمتی 1392-06-12 16:40
این نوشته کاملا صحیح است فیلی نام طایفه ی والیان لرستان بوده است که بعدا به تمام مناطقی که تحت سیطره ی ایشان قرار داشته اطلاق گردیده است.
باز ماندگان این طایفه امیرهای چگنی هستند که خود را عمو زاده های خاندان والیان لرستان یا به قول خودشان"ابوقداره ها" می دانند. و هم اکنون نیز پرجمعیت ترین تیره ی طایفه ی امیر فیلی نام دارد.معمرین طایفه ی امیر نیز تمامن بر این امر صحه می گزارند که خاستگاه اصلی ایشان پشتکوه یا همان ایلام بوده است و فیلی ها چند صد سال پیش به همراه والی از ایلام به خرم آباد مهاجرت کرده اند......ادامه
 
 
#17 محمد نعمتی 1392-06-12 16:41
ادامه.......... ...در واقع به جز طایفه ی امیر چگنی دیگر هیچ کدام از طوایف و ایلات مینجایی و لک و کرمانج در اصل "فیلی" نیستند .اما چون زمانی همه ی ایلات و طوایف منطقه ی لر کوچک تحت فرمانروایی حکام طایفه ی فیلی بوده اند در کتب و منابع تاریخی آنها را لر فیلی دانسته اند.چه اینکه خود این ایلات و طوایف هم به مرور هویت لر فیلی را برای خود پذیرفته اند.
 
 
#18 الف 1392-06-12 22:04
در سرزمین بزرگ ما مردم لر با ساختار مدیریتی مردمی نخبه سالارانه نه ایل گرایانه یا شهرگرایانه و نه پدرم کیست گرایانه...دیگر هیج قسمتی که تلاش های کمی برای رشد مجموعه میکند جایگاه قابل احترامی نخواهد داشت حتی اگر در زمان ضعف لرها به عنوان یکی از مراکز استان مطرح باشد.
در آینده ای نزدیک با خردگرایی نخبگان در جهت باز تعریف هویتی مردم لر در جهت پیوند ببیش از پیش مناطق و ایلات و طوایف لریاتی...شرایطی بهتر خواهیم داشت.
دنیای منافع مشترک را دریابیم.اگر بحثی علمی می شود علمی پاسخ دهیم نه از سر لج و دشمنی...
ما قوم لر هستیم با آرمان ها و منافع مشترک حال هریک در گوشه ای از سرزمین بزرگ مردمان لر به رنگ و زبانی خاص هستیم.
فهم مسئله برادری و هم آیی مردمی که باید از فعالان لریاتی شروع شود بزرگترین قدم در رفع ناتوانی های زیستی و اجتماعی است.
 
 
#19 فیلی ها 1392-06-14 10:11
فیلی نام طوایف ساکن در خرم آباد و اطراف آن است لا غیر.لکها و کردها هیج وقت فیلی نبوده اند آنها را به ما متصل نکنید به زور که نمیشه
 
 
#20 لرستانی 1392-06-15 12:43
ایلات کلهر و زنگنه کرد زبان بوده و خود را کرد می نامند و هویت کردی دارند گر چه لهجه آنان به کلی با سورانی و کرمانجی متفاوت است و فهم متقابل میان گویشوران این لهجه ها وجود ندارد.به نظر من زبان لکی هم در همین گروه قرار می گیرد و صرف نظر از برخی مشابهت های لکی با هورامی و لری به طور قطع لکی با کلهری دارای ریشه واحد و قرابت ویژه است و زیر شاخه زبان لری قرار نمی گیرد.زبان لری(خرم آبادی و بالاگریوه ای) و بخصوص گویش بالاگریوه ای نیز با لهجه های لری جنوبی خویشاوند می باشد .افزون بر این در هیچ یک از منابع قدیم لک ها جز فیلی ها محسوب نشده و جداگانه تحت عنوان طوایف لک ذکر گردیده اند.لک و لر دو قوم جدا و مجزا می باشند که به دلیل همسایگی و نزدیکی جغرافیایی از هم تاثیر پذیرفته اند.قوم لر به مفهوم حقیقی شامل منطقه خرم آباد و چگنی و بالاگریوه ،لرهای ایلام ،لرهای خوزستان،بختیاری ،بویراحمد و ممسنی می باشد.
 
 
#21 محمد 1392-06-16 10:50
نقل کردن لرستانی:
..زبان لری(خرم آبادی و بالاگریوه ای) و بخصوص گویش بالاگریوه ای نیز با لهجه های لری جنوبی خویشاوند می باشد .افزون بر این در هیچ یک از منابع قدیم لک ها جز فیلی ها محسوب نشده و جداگانه تحت عنوان طوایف لک ذکر گردیده اند.لک و لر دو قوم جدا و مجزا می باشند که به دلیل همسایگی و نزدیکی جغرافیایی از هم تاثیر پذیرفته اند.قوم لر به مفهوم حقیقی شامل منطقه خرم آباد و چگنی و بالاگریوه ،لرهای ایلام ،لرهای خوزستان،بختیاری،بویراحمد و ممسنی می باشد.

با گفته هایت موافقم. پراکندگی لرهای اصیل بین خرم آباد تا شمال خوزستان و بعد یک نوار کوهستانی در شرق خوزستان است که شامل کهگیلویه می شود. قوم نگاری دقیقی باید در این مناطق صورت گیرد
 
 
#22 عابدین بهاروند 1392-06-16 15:39
نقل کردن حسنوند:
نقل کردن عابدین بهاروند:
3- لرها خود قومی مشخص بوده که به چندین ایل و طایفه و قبیله تقسیم می شود که آقای دکتر امان اللهی بهاروند در کتاب کوچ و کوچ نشینی در لرستان(ترجمه) به آن اشاره نموده اند.اگر لرستان در پشتکوه والی هم نفوذی داشته است بخاطر حفظ قدرت و منسب خود بوده است و به هیچ عنوان نمی توان طایفه ای بخصوص بالاگریوه را به ایلامی ها منصوب کرد زیرا هیچ قرابتی چه از نظر گفتار و چه از نظر رفتار با هم ندارند ایل بالاگریوه خود از چند طایفه از جمله بهاروند، قلاوند، دیرکوند، پاپی، جودکی ...تشکیل شده و به زبان بالا گریوه در منطقه کره گاه واقع در 10 کیلومتری جنوب خرم آباد محاوره می کنند.


عزیزم تمام آثار دکتر امان الهی را حفظم چنین کتابی نه تالیف کرده و نه ترجمه! دوم این که لرستان قوم نیتس که فرموده اید قوم لرستان!
 
 
#23 عابدین بهاروند 1392-06-16 15:55
در پاسخ به آقای حسنوند 1392-06-12
جناب آقای حسنوند اول که به شما تبریک عرض می کنم که اشتباهات تایپی را به دقت می بینید و به حساب ناآگاهی افراد می گذارید جایی که نوشته اید ( دوم این که لرستان قوم نیتس که فرموده اید). دوست عزیز من نمی خواهم از شما ایراد تایپی بگیرم و مثلا بگویم نیست درست است نه نیتس. جایی که من نوشته ام (لرستان) که منظور ( لرها) بوده است و به اشتباه لرستان نوشته شده از طرفی کوچ و کوچ نشینی در لرستان تالیف مینیورسکی روسی است که جناب پرفسور امان اللهی بهاروند آنرا ترجمه کرده اند این کتاب تا 20 سال پیش به این صورت ترجمه شده است حالا جنابعالی همه اینها رو حفظ هستید که خدا را شکر کاش من اسم کوچک جنابعالی را هم می دانستم تا در بحث هایی که در این موارد اتفاق می افتد به دانسته های علمی شما و نام حضرتعالی استناد می کردم.
 
 
#24 ali h 1392-06-16 17:04
آقای لرستانی ایلات زنگنه و کلهر در اصل کرد نیستند اینها کرد شده هستن در ضمن در مورد سابقه تاریخی زنگنه ها شک و شبهه وجود داره یه عده میگن لر هستن و عده ای اعتقاد دارن کرد هستن بعضی از طوایف زنگنه و کلهر و ملکشاهی اصالت لرستانی دارن در مورد فیلی ها مربوط به لرستان هستن و ربطی به کرد و لک و کرمانشاه نداره فیلی ها در سه استان لرستان و ایلام و خوزستان حضور دارن متاسفانه کردها در این 150 سال هویت خیلی از لرها رو استحاله کردن نمونه بارزش استان ایلام
 
 
#25 لرکوچک 1392-06-17 08:17
گویش لکی طی دوره ی حکومت برزیکانیها که از برادران کرد عثمانی بودند طی سالهای(330 هجری تا 450 هجری ) طوایفی از شمال لرستان را تحت نفوذ خود در آورند یک گویش لری کردی بنام لکی بوجود آمده است .چرا که هم اکنون بسیاری از طوایف هستند که هم گویش لری دارند و هم گویش لکی مانند طوایف از بیرانوندها سیوندها و طوایفی از طرهان و شمال پشتکوه و .....قبل از این تاریخ همه مردم لر فقط گویش لری داشته اند
 
 
#26 لرکوچک 1392-06-17 08:32
طی هر دوره زمانی خاص گروه های از مردم هر منطقه از دنیا بواسطه اتفاقاتی اسامی مناطق و یا مردم به یک اسمی معروف بوده اند -ازهفت هزار سال پیش تاریخ مکتوب (سنگ نوشته ها -یا لوحه های گلی و روی ظروف و اشیا دیگر ) که نشان از وجود مردمی به اسامی کاسیان-کیسیها و ایلامیان چند اسم دیگر مانند لولویی و یا لر کنونی در این سرزمین زندگی کرده اند که هسته اولیه تمدن ایلامیان و تشکیل کشور ایران در ضلع جنوب غرب ایران بوده اند و این افتخار بزرگیست برای ما که چراغ راه روشنتری برای خود و آیندگان ما باشد
 
 
#27 لر کوچک 1392-06-23 09:21
محمد زمان خان فیلی یکی از سرداران نادرشاه بوده که جد منصوریهای طرهان می باشد و هم اکنون کتاب نوشته خطی بنام خود محمد زمان خان فیلی موجود است .قابل توجه کسانیکه که می گویند لک فیلی نیستند .
 
 
#28 حسن ایلام 1392-11-06 16:59
دوستان این والیان اصلاً ونسباً عرب هستند خود را ازنسل حضرت عباس (ع)می دانند افتخار به اینها مصداق آب در هاون کوفتن اگر چه به حسب قدرت گرفتن خودرالُر معرفی کردن امااینرابدانید در اوایل انقلاب آقای جلالالدین فارسی که برای ریاست جمهوری ثبت نام کردچون اصلاً افغانی بودرد صلاحیت شداما لغت فیلی ریشه زبانهای ایرانی ندارد عربی است در عراق چند مکان الفیلیه وجود دارد کرد لکها کردند کلهر وسایر ایلات ایلام از هزاران سال قبل کرد بوده ونام لرهای فیلی وکردهای فیلی از زمان والیان به علت حاکمیت والیان فیلی درفرهنگ وادبیات حکومتی رسوخ کرده ملاک قضاوت نوشتجات تاریخی است کتاب امان الهی وبهاروند یک کتاب تاریخی که منبع قضاوت باشد نیست نویسندگانی هستند که براساسحس ناسیونالیست قلم زدهاند ایلامیها کردند ، لکها کردند ، بختبیاریها کردند بروید تاریخ خوب بخوانید بعد اظهار نظر کنید
 
 
#29 پیمان فیلی 1392-11-10 12:26
با عرض سلام همکنون تعدادزیادی از این مردم درشهرستان قصرشیرین ساکن هستن که درهعرفی اینهاهیچ گونه ذکری نشده است که تاریخچه قدیمی این شهرستان می باشد لطفا" ذکر شود ممنون
 

«لک» نام مجموعه طوایف لُر ساکن در همدان و مرکزی و قم بوده است

 

عیسی قائدرحمت /

منابع نشان می دهند که نام «لک» برای چند طایفه ساکن قلمرو عراق عجم و علیشکر استفاده می شده و نباید آن را با کاربرد امروزین این واژه که شامل مردم هرو، دلفان ... 

در سفرنامه های ایرانیان، تا پیش از مشروطه، از نام لک برای مردم لرستان استفاده نشده است

 

عیسی قائدرحمت / 

تا دوره مشروطه سیاحان ایرانی، همه ی مردم شمال و جنوب لرستان را به نام "لر فیلی" می شناختند از زمان مشروطه به بعد، آرام آرام نام لک برای زبان یا مجموعه طوایف سلسله ودلفان به کار برده شد.

کورش قانون یکسان و فرهنگ ثابتی را به ملل مختلف تحمیل نمی کرد

 

علی باجلان /

در این روزگار که بیشترین تهاجمات نسبت به فرهنگ های بومی صورت میگیرد و فرهنگ غالب سعی در حذف و هضم خرده فرهنگ ها و فرهنگ و هویت اقوام را دارد باید روز کورش ...

کریستف کلمب باشیم اما کشفیات مان در حدّ «شباهت دو کلمه» نباشد / آیا در قفقاز، پاکستان و اندونزی لر داریم؟

 

ابراهیم خدایی /

در تمام زبان های دنیا کمابیش همین حروفی که ما در فارسی و لری داریم  وجود دارند و در تمام این زبان ها نیز این امکان وجود دارد که دو حرف لام و راء و کاف و... کنار همدیگر قرار بگیرند ...

پیشنهاد مکان یابی مرکز سیماشکی عیلامی در خرم آباد

 

دکتر محمد بهرامی /

احتمالا این دژ که شواهدی از آن در لایه های زیرین قلعه فلک الافلاک یافت شده، همان سیماش مورد اشارۀ سارگون آشوری است که در کنار سایت های باستانی درّه همچون تپه ماسور، تپه دارایی و تپه زاهدشیر ..

صدا و سیما، صدای مردم لُر را بشنود!

 

لهراسب قلی پور لوایی /

لُر قومی است که در طول تاریخ از ایران دفاع کرده و قابلیت دفاع از خود را هم دارد، برای امیال آقای کمال تبریزی٬ و چند میلیارد هزینه ای که خرج « دشنام فیلم» به بختیاری کرده است به صحنه نیاوریدش!

لک داغستان با لک لرستان ارتباطی ندارد / «اسم های مشابه» میان همه فرهنگ ها و مناطق جهان وجود دارد!

 

عیسی قائدرحمت/

خطاهای ناشی از شباهت اسامی اخیرا در موارد متعددی مثل لک و لاک، سگوند و سکا، بختیاری و باکتریا، کاسیان و کاسی و غیره دامن گیر لرستان شناسی شده است. لک ها یا لاک های داغستان ...

مخالفت شوراى علمى بازبينى با پخش سريال «سرزمين مادرى» / لزوم اعاده حیثیت از سردار اسعد بختیاری

 

مصاحبه های غیرکارشناسانه برخی از مدیران و هم چنین کارگردان سریال نه تنها کار پیش نرفته بلکه دردسرهای تازه ای نیز ...

سرزمین کهن و امکان گشودن گره ای که در دست صدا وسیماست

 

سامان فرجی بیرگانی /

در ماجراهای سدّ گتوند، تونل کوهرنگ، سریال سرزمین کهن و غیره، همیشه ما مردم لُر باید  کوتاه بیاییم و همیشه نمی شود کاری کرد، چون خیلی برایشان هزینه شده!!!

فوتبال؛ ابزاری برای هویت خواهی جامعه لر

 

ابوالفضل بابادی شوراب/ 

تیم هایی همچون نفت مسجدسلیمان ، گهر دورود ، خیبر خرم آباد و شهرداری یاسوج و....با همه بضاعت شان نتوانستند روزهای خوب فوتبال خود را حفظ کنند.

دالالا; اثری نو از حسین حسن زاده رهدار

 

 حسین حسین زاده رهدار /
دالالا برای آموزش لالایی لری به مادران است تا بتوانند کودکان خود را از ابتدا با زبان لری  آشنا کنند.

روز پزشک و یادی از پزشک افسانه ای لرستان

 

 رضا فرهادی /
 جریان زندگی، خصایص و مبارزات دکتر اعظمی شباهت کم نظیری با افسانه های  قهرمانان دارد، اما افسانه ای که در عین غیر قابل باور بودن حقیقت دارد، و این حقیقت ...

ایرج خوانی، نماد درخشان بومیابی در شعر و موسیقی لرستان

 

 ابراهیم خدایی /
نه فقط در مقام کلام و موسیقی که در بینش نیز ایرج شباهتی با بیشتر هنرمندان محلّی لرستان ندارد، او مخاطب خویش را نه یک فرهنگ سنتی که یک «هویت قومی» مُدرن می داند.

لرستان و شبح امیر احمدی

 

 دکتر روزبه کلانتری /
 چند روز پیش در خبرها آمده بود که لانۀ قدیمی امیراحمدی در حال ویرانی است؛  همان صیادی که آشیان‌های امن و گرم بسیاری را در لُرستان بر باد داد ...

قوم لُر بختیاری و شاخه های درخت تنومند و ریشه دار هویت لُریاتی

 

ابوالفضل بابادی شوراب/

بختیاری ها سال هاست است که از هویت عشایری و چادر نشین عبور کرده و هویت روستایی و‌ شهری گرفته اند، عنوان ایل بختیاری زیبنده این اجتماع از لرتباران نیست ...

حماسه قلعه گلاب و غریبانگی دختران لر

 

 حمید لطفی /
در تاریخ همواره زنانی ستایش می شوند که پا به پای مردانشان می جنگند و آنگاه  که پای حیثیت و آبرویشان در میان باشد از جان میگذرند و دختران قلعه گلاب چنین بودند ...

زاده ی تهران، متولد لرستان / گذری کوتاه بر لرهای هداوند استان تهران

 

 مهدی محرابی /
تنها موردی که بین همه طوایف این ایل مشترک است، با افتخار لُر خواندن خود است. با اینکه شاید حتی برخی از آنها نه تنها قادر به تکلم به زبان لری نیستند بلکه آن را متوجه هم نمیشوند!

 

تازه ها

سامان-فرجی-بیرگانی-به-سوگ-پدر-نشست  پدر محترم همکار عزیزمان، سامان فرجی بیرگانی، نویسنده و فعال فرهنگی و اجتماعی لُر و مدیر سامانه 137 کلان شهر...
توسعه-استان-قم-در-سایه-مظلومیت-الیگودرز  نویدی خوش برای مردم استان قم که با شنیدنش بار دیگر زخم کهنه لرستان سر باز کرد.متن خبر؛نخستین نیروگاه آبی کشور...
پیام-معاون-پژوهش-مجمع-تشخیص-به-جشنواره-لری-تمدار-بیت   علی رضایی میرقائد /عاون پژوهش مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی به یازدهمین جشنواره شعر منطقه ای «تمدار بیت» ویژه...
زبان-لکی-از-سوی-لرستان-ثبت-ملی-شد  زبان لکی در فهرست ملی میراث‌ ناملموس قرار گرفت. به‌گزارش میراث‌آریا، کمیته ثبت‌ملی میراث‌ناملموس دیروز...
دانلود-کتاب-متن-های-ادبی-لری-مینجایی  کتاب " متن های ادبی لری مینجایی " اولین کتاب به نثر روان لُری می باشد که توسط مصطفی باقرزاده نویسنده جوان...

لکی

  هنی هم یه گِل سر بارئو دیارکدخدا مردون ، شیر لر تبارهماورد یل شهنامه...
مه بیمارم گنه حالم بپرسین؟حوالی ئی درمالم بپرسین؟منی نه تادمامردن...

بختیاری

«-دَم-دَمِ-صُو-»
    دَس وُ لَو قُلف وِ یَک  آرمونا لَوٍ گور  مُو هِدُم چی...
شعر-کارون-به-زوون-لری-بختیاری
  کارون ! تو دونی خوزیا نون کور نیدِن تا چه رسه ، اَوکوری و ُ رُ نون...

جنوبی

اقوام-و-تمسخر-قومیتی-از-دیدگاه-قرآن-لری-لیراوی
    محسن خواجه گیری /خداوند مئن قرآن ایفرمایه :  ای مردم شمانه وه یه زن...
خین-جگر
چه ایخوم سروسامون بگرم، سرنیسی             بال و پر، تا دمِ دالون بگرم، پر...

مینجایی

  سکندر ور پات , دولا بیهغرورش و دس تو آلا بیه د خرمآوه تا بختیاری...
باید قلم آورده و در خون جگر زدیکبار دگر دست به یک خلق اثر زدبا قوم لرم در...