چهارشنبه, 29 شهریور 1396  

لربلاگها و کانالهای تلگرام

  مادر زليخا از نوادگان عارف واصل و مروج تفكر تشيع، سيد علي سياهپوش در...
  کانال تلگرامی صدای ازنا / رامین دربندی ، هنرمند نامدار و با استعدادی...
  آتنا همت‌پور کودک روشندل خرم‌آبادی، عنوان ویژه جشنواره رضوی را کسب کرد....
  مجری برنامه بر لُر بودن آقای بیرانوند تاکید دارداما شوربختانه فرزند...
زه آسُن اَل گُدشتین شیرپیایل(از افق ها گذشتین شیرمردان مرد)وه افتوهم تنا...

مطالب اتفاقی

تقابل-مدرنیته-و-سنت‌گرایی-به-روایت-فیلم-سینمایی-«سنگ-اول»
  عیسی قائدرحمت / بجاست در این تقابل، نوعی تعامل را یافته و بپذیریم،...
تمدن-7000-ساله-قوم-لر-در-شوش،-ثبت-جهانی-شد
  تمدن هفت هزار ساله ی قوم لر در شوش، که در قالب تمدن ایلام باستان یکی از...
از-شجاعت-«نوروز»-تا-شفافیت-مسئولان-محیط-زیست
  مهدی ویس‌کرمی/ عدم صداقت و شفافیت در انتشار این خبر از سوی روابط عمومی...
خوزستان-تک‌صدایی-به-نفع-اینادیده-گرفتن-تنوع-قومی-در-خوزستان-خلاف-مصالح-ملی-است-نقدی-بر-مواضع-روحانی-در-سفر-خوزستانان
  عباس میرهاشمی /  این روزها که از هر کوی و برزن نوای بی‌مرادی چون سیلی...
 

ده نکته درباره تفاوت لرها با کُردها در پذیرش و بیان هویت قومی

 

عیسی قائدرحمت /

کُرد تفاوت های فرهنگی و زبانی بین کُردها را نشان از بزرگی و پراکند‌گی آن می‌داند اما لُر، این تفاوت‌ها را به مفهوم یکی نبودن، جدا دانستن و حذف برخی از شاخه های لر می‌داند.

 

 

نشریه فرهنگی و اچتماعی لور، عیسی قائدرحمت: آن چه در این نوشتار می آید هرچند به گونه ای بیان کلی گرایانه گزاره هایی را به مردم کرد و لر نسبت می دهد اما در نظر داشته باشید منظور نویسنده این نیست که تمام کردها یا تمام لرها واجد فلان خصلت هستند، بلکه برداشت شخصی بنده این است که به ظور کلی این تیپ شخصیتی در میان لر و کرد در مواجه به هویت قومی خویش غالب است.

1-     یک کُرد به کل هویت تأکید دارد اما یک لر به جزء هویت. مثلا اگر از یک کُرد بپرسند "کجایی هستید" اول پاسخ می‌دهد "من کُردم"، اگر سوال کننده توضیحات بیشتر بخواهد آن گاه از استان، طایفه یا شهر محل زندگی می گوید؛ اما اگر همین سوال  "کجایی هستید" را از یک لر بپرسند اغلب نام طایفه، شهر یا روستای خود را می‌برد، از استان محلی زندگی اش می گوید (مثلا می گوید لرستانی، یاسوجی، ایلامی یا خرم آبادی هستم) و این سوال کننده است که باید از روی نام استان یا شهر تشخیص بدهد که ایشان  لر است.

2-     هویت برای یک کُرد افتخار است اما برای یک لُر نوعی اجبار است. مثلا کُرد سعی می‌کند هویت کُردی اش را با لباسش یا حداقل با لهجه حرف زدنش ابراز بدارد، اما لر بیشتر سعی می‌کند هویتش را پنهان یا کمرنگ کند و یا آن‌ را با اکراه بیان کند، حداقل این است که می کوشد بی تفاوت باشد یعنی هیچ اصراری ندارد لر بودنش را بیان کند.

3-     یک کُرد در پذیرش و بیان هویت کردی خود سعی می‌کند از دیگری پیشی بگیرد، به این صورت که خود را کُرد درجه یک و اصلی و دیگری را کُرد درجه دوم محسوب می‌کند اما یک لر، دیگری را لر و خود را "تا حدودی لر" به حساب می‌آورد.

4-     یک کُرد تفاوت های فرهنگی و زبانی بین کُردها را نشان از بزرگی و پراکند‌گی آن می‌داند اما یک لر، این تفاوت‌ها را به مفهوم جدا دانستن و حذف برخی از شاخه های لر می‌داند.

5-      یک کُرد سرکوفت‌های فرهنگی را به هیچ وجه نمی‌پذیرد و ضعف و فقر کُرد‌ها را نشان از تظلم و اجحاف در حق خود و همتبارانش می‌داند. اما یک لر ضعف و فقر لرها را نشان از پست بودن قوم خود دانسته و سرکفت‌های فرهنگی ـ علیه لر ـ را حق می‌داند و می‌گوید راست می‌گویند ما به واقع حالو1 هستیم.

6-     یک کُرد افتخار می کند که با لهجه کُردی دست و پا شکسته فارسی حرف بزند (حداقل مسلط نبودنش به فارسی تهرانی را عیب نمی داند) اما یک لر، این مسئله را ـبا لهجه لری، فارسی حرف زدن راـ نشان از بی‌سوادی و یک نقطه ضعف می‌داند.

7-     یک کُرد هرگز علیه خودش جوک نمی‌سازد، اساسا هویت کوردی خود را موضوعی برای خندیدن قرار نمی دهد، جوک‌هایی که در ذم کُرد می‌باشد را حذف می‌کند اما یک لر، خود مبادرت به ساخت جوک علیه خود می‌کند و از توهین به خود و اشاعه جوک‌ها لذت می‌برد، گاهی پیامک های ترکی را هم سعی می کند به لر نسبت دهد!

8-     یک کُرد ممکن است با همتبار خود اختلافات شدیدی داشته باشد اما این اختلافات – بین کُرد‌ها - هیچ خدشه‌ای به آرمان هویت‌شان و کرد بودنشان وارد نمی‌کند2 اما یک لر با مشاهده‌ی کوچکترین اختلافی، هویت اجدادی‌اش را به گور می‌سپارد3.

9-     یک کُرد همیشه کُرد است اما یک لر، گاهی لر، گاهی فارس، گاهی عرب، گاهی سکا، گاهی لک، گاهی بختیاری و گاهی ایلامی است. کرد اگر از ماد و ساسانیان و... سخن می گوید منظورش این است که "این ها مال کرد است"، اما لر اگر از پارس و سکا و ایلامی و... سخن می گوید منظورش این است که "لر مال این ها است".

10- یک کُرد در اکثر جاها  حتی در مجامع بین‌المللی کُردی حرف می‌زند و گاهی لباس کُردی می‌پوشد اما یک لر حاضر نیست با بچه‌هایش لری حرف بزند و در خفا و ته خانه‌اش هم  از پوشیدن یک شلوار لری هراس دارد.

توضیحات:

1         حالو در زبان لری به معنی خالو و یا دائی است و  تهرانی زبانها در ذم و تحقیر لرها این کلمه را ساخته‌اند متأسفانه صدا و سیمای کشور هم به کرات از این کلمه به مفهوم احمق استفاده می‌کند. اگر یک لر تحقیر لرها را حق بداند ساخت این کلمه هم  برای او اشکالی ندارد.

2         مثلا در عراق در زمان صدام، گاهی گروهای کُرد با اسلحه به جان هم می‌افتادند. اما همیشه به کُرد بودن خود ایمان داشتند و روی این مساله دعوایی نداشتند.

3         مانند کسرائیان که به خاطر  آزاری که از همشهری‌های خرم‌ابادی‌اش دیده در عکس‌هایش التفات بسیار کمتری به لرستان دارد. و یا شخصیت های دیگر.

 

 

 

 

 

دالالا; اثری نو از حسین حسن زاده رهدار

 

 حسین حسین زاده رهدار /
دالالا برای آموزش لالایی لری به مادران است تا بتوانند کودکان خود را از ابتدا با زبان لری  آشنا کنند.

روز پزشک و یادی از پزشک افسانه ای لرستان

 

 رضا فرهادی /
 جریان زندگی، خصایص و مبارزات دکتر اعظمی شباهت کم نظیری با افسانه های  قهرمانان دارد، اما افسانه ای که در عین غیر قابل باور بودن حقیقت دارد، و این حقیقت ...

ایرج خوانی، نماد درخشان بومیابی در شعر و موسیقی لرستان

 

 ابراهیم خدایی /
نه فقط در مقام کلام و موسیقی که در بینش نیز ایرج شباهتی با بیشتر هنرمندان محلّی لرستان ندارد، او مخاطب خویش را نه یک فرهنگ سنتی که یک «هویت قومی» مُدرن می داند.

لرستان و شبح امیر احمدی

 

 دکتر روزبه کلانتری /
 چند روز پیش در خبرها آمده بود که لانۀ قدیمی امیراحمدی در حال ویرانی است؛  همان صیادی که آشیان‌های امن و گرم بسیاری را در لُرستان بر باد داد ...

حماسه قلعه گلاب و غریبانگی دختران لر

 

 حمید لطفی /
در تاریخ همواره زنانی ستایش می شوند که پا به پای مردانشان می جنگند و آنگاه  که پای حیثیت و آبرویشان در میان باشد از جان میگذرند و دختران قلعه گلاب چنین بودند ...

زاده ی تهران، متولد لرستان / گذری کوتاه بر لرهای هداوند استان تهران

 

 مهدی محرابی /
تنها موردی که بین همه طوایف این ایل مشترک است، با افتخار لُر خواندن خود است. با اینکه شاید حتی برخی از آنها نه تنها قادر به تکلم به زبان لری نیستند بلکه آن را متوجه هم نمیشوند!

از رسمیت بخشیدن روی کاغذ تا پاسداشت واقعی زبان لکی

 

 علی باجلان /
 در جغرافیای لُر نشین از شمالی ترین نقاط آن یعنی کلهری و لکی تا جنوبی ترین آن بسیارند خانواده هایی که با تصور این که زبان های بومی مانع رشد و پیشرفت فرزندانشان می شود از کودکی ...

ای کاش لرها اینقدر نسبت به منافع سرزمین خود «بی‌طرف» نبودند

 

مهدی ویس‌کرمی/

چندی قبل بالاخره کابینه‌ی پیشنهادی دکتر حسن روحانی رسماً به مجلس معرفی شد، که در این بین دو نکته جالب توجه به نظر می‌رسد، اول انتخاب حبیب‌الله بی‌طرف برای تصدی وزارت نیرو، و دوم حذف نام دکتر علی خاکی صدیق گزینه‌ی لرستانی وزارت علوم، از لیست پیشنهادی.

وزارت حبیب الله بی طرف و خطر غیر مسکون شدن خوزستان، چارمحال بختیاری و لرستان

 

 سامان فرجی بیرگانی /
او نماد ساختار قومیت زده و تفکر قوم گرایانه و دیگری ستیزِ حاکم بر وزارت کشور است، در دوران بیطرف انتخاب جهت دار مدیران درجه یک وزارت کشور از مناطق مرکزی در پروسه ی انتقال آب مناطق لُر نشین بی تاثیر نبوده است...

هزار و یک ترفند ضد مفاخر ملی جامعه بختیاری

 

 محسن حیدری /
سناریوی معمول و تکراری ترور شخصیت های ملی جامعه بختیاری همچنان ادامه دارد، بعد از سریال سرزمین کهن اخیراً نیز رمانی با عنوان «هزار و یک جشن» منتشر شده که همان راه را رفته ...

بازگشت حبیب الله بی طرف به وزارت نیرو، نشانه عزم دولت روحانی بر انتقال رودهای کارون و دز به کویر مرکزی

 

 سامان فرجی بیرگانی /
دولت های اصولگرا و اصلاح طلب همواره تحت یک سیاست مشترک ناقض  حقوق قومی / شهروندی مناطق لر نشین بوده اند.

لزوم حضور وزرای لُر در کابینه ی جدید + لیست پیشنهادی نخبگان بختیاری

 

 نشریه فرهنگی اجتماعی لور /
 این باور سال های اول انقلاب که هر فرد از هر جای ایران برخیزد وسعت دیدش دغدغه های تمام کشور را در سیر رفتار و عملکردش میگنجاند از قاعده تبدیل به استثنا شده ...

ماسه، نخل و برنو از سواحل لرنشین خلیج فارس می گویند

 

 محسن خواجه گیری لیراوی /
بلوکات پادریه به عنوان بخشی از جامعه لُر همواره در مسیر مبارزه با استعمار شرقی و رضاخانی کوشیده و برگ زرینی از افتخارات لُر و ایران هستند.

از بوم گرایی و هویت قومی تا توسعه ی لرستانات

 

 اشکان خورشیدوند /
 نخبگان ما تا چه حد در خصوص مرگ شهرام محمدی ، آدرینا کوچولو ، علی  دیناروند ، هانیه اکبریان ، مهدیه هراتی، مهدی مرادی ... نوشتند و به آنها توجه کردند ؟

آنچه که خوار آید روزی به کار آید / نادیده گرفتن زبان های لری در ایران توسط خبرگزاری رسمی مهر

 

 حسین زمانیان /
مشاهدات بیانگر وسواسی ست که در کجا و چگونه نام بردن لر از سوی دولتمرادن و رسانه ها بخرج داده میشود. در معدود برنامه هایی که از سوی دولت در خصوص اقوام ارائه داده شده است ...

مروری بر اقوام و مردمان لُر جنوب

 

 محسن خواجه گیری لیراوی /

 لرهای جنوبی به چندین گویش و لهجه های مختلف زبان لری سخن می  گویند، ساکنین استان های بوشهر، خوزستان ، فارس و کوهگیلویه و بویر احمد لرهای جنوبی هستند.

قم رود چیست ؟ نکاتی مهم در باب پروژه انتقال آب موسوم به قم رود

 

 حمید لطفی /
 طرح موسوم به انتقال آب الیگودرز در شرق لرستان به قم در رسانه های  ایرانی عمدتا با عنوان مبهم و کلی "قمرود"با"انتقال آب از سرشاخ های دز  "نامیده میشود!

 

تازه ها

توسعه-استان-قم-در-سایه-مظلومیت-الیگودرز  نویدی خوش برای مردم استان قم که با شنیدنش بار دیگر زخم کهنه لرستان سر باز کرد.متن خبر؛نخستین نیروگاه آبی کشور...
پیام-معاون-پژوهش-مجمع-تشخیص-به-جشنواره-لری-تمدار-بیت   علی رضایی میرقائد /عاون پژوهش مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی به یازدهمین جشنواره شعر منطقه ای «تمدار بیت» ویژه...
زبان-لکی-از-سوی-لرستان-ثبت-ملی-شد  زبان لکی در فهرست ملی میراث‌ ناملموس قرار گرفت. به‌گزارش میراث‌آریا، کمیته ثبت‌ملی میراث‌ناملموس دیروز...
دانلود-کتاب-متن-های-ادبی-لری-مینجایی  کتاب " متن های ادبی لری مینجایی " اولین کتاب به نثر روان لُری می باشد که توسط مصطفی باقرزاده نویسنده جوان...
امامزاده-سیف-الدین-محمد-بابا-سیف-الدین   احمد لطفی /امامزاده سیف الدین محمد معروف به امامزاده بابا سیف الدین، مرقد مطهرش در ضلع شرقی دهستان ارمو و...

لکی

  هنی هم یه گِل سر بارئو دیارکدخدا مردون ، شیر لر تبارهماورد یل شهنامه...
مه بیمارم گنه حالم بپرسین؟حوالی ئی درمالم بپرسین؟منی نه تادمامردن...

بختیاری

«-دَم-دَمِ-صُو-»
    دَس وُ لَو قُلف وِ یَک  آرمونا لَوٍ گور  مُو هِدُم چی...
شعر-کارون-به-زوون-لری-بختیاری
  کارون ! تو دونی خوزیا نون کور نیدِن تا چه رسه ، اَوکوری و ُ رُ نون...

جنوبی

اقوام-و-تمسخر-قومیتی-از-دیدگاه-قرآن-لری-لیراوی
    محسن خواجه گیری /خداوند مئن قرآن ایفرمایه :  ای مردم شمانه وه یه زن...
خین-جگر
چه ایخوم سروسامون بگرم، سرنیسی             بال و پر، تا دمِ دالون بگرم، پر...

مینجایی

  سکندر ور پات , دولا بیهغرورش و دس تو آلا بیه د خرمآوه تا بختیاری...
باید قلم آورده و در خون جگر زدیکبار دگر دست به یک خلق اثر زدبا قوم لرم در...