چهارشنبه, 01 آذر 1396  

لربلاگها و کانالهای تلگرام

  مادر زليخا از نوادگان عارف واصل و مروج تفكر تشيع، سيد علي سياهپوش در...
  کانال تلگرامی صدای ازنا / رامین دربندی ، هنرمند نامدار و با استعدادی...
  آتنا همت‌پور کودک روشندل خرم‌آبادی، عنوان ویژه جشنواره رضوی را کسب کرد....
  مجری برنامه بر لُر بودن آقای بیرانوند تاکید دارداما شوربختانه فرزند...
زه آسُن اَل گُدشتین شیرپیایل(از افق ها گذشتین شیرمردان مرد)وه افتوهم تنا...

مطالب اتفاقی

جامعه-شناسیِ-ناموس-پرستی،-سنتِ-نابارور-قبلیه-ای-لرستان-ایلام
   اردشیر بهرامی / آمارها وضعیت خودکشی در استان­های غربی کشور را در...
 رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پلدختر از برگزاری چهارمین جشنواره استانی...
تقابل-مدرنیته-و-سنت‌گرایی-به-روایت-فیلم-سینمایی-«سنگ-اول»
  عیسی قائدرحمت / بجاست در این تقابل، نوعی تعامل را یافته و بپذیریم،...
انتساب-کلیپ-های-طنز-به-مردم-لر،-چه-کسانی-و-با-چه-اهدافی؟
   عیسی قائدرحمت/ یکی از کلیپ‌های طنز کودک ماست خور را به اسم لری تغییر...
جایگاه-ایل-کلهر-در-جغرافیای-تاریخی-لرهای-فیلی
  عیسی قائدرحمت / ایل کلهر یکی از بزرگ ترین ایلات لُر است که در  دهه های...
 

ده نکته درباره تفاوت لرها با کُردها در پذیرش و بیان هویت قومی

 

عیسی قائدرحمت /

کُرد تفاوت های فرهنگی و زبانی بین کُردها را نشان از بزرگی و پراکند‌گی آن می‌داند اما لُر، این تفاوت‌ها را به مفهوم یکی نبودن، جدا دانستن و حذف برخی از شاخه های لر می‌داند.

 

 

نشریه فرهنگی و اچتماعی لور، عیسی قائدرحمت: آن چه در این نوشتار می آید هرچند به گونه ای بیان کلی گرایانه گزاره هایی را به مردم کرد و لر نسبت می دهد اما در نظر داشته باشید منظور نویسنده این نیست که تمام کردها یا تمام لرها واجد فلان خصلت هستند، بلکه برداشت شخصی بنده این است که به ظور کلی این تیپ شخصیتی در میان لر و کرد در مواجه به هویت قومی خویش غالب است.

1-     یک کُرد به کل هویت تأکید دارد اما یک لر به جزء هویت. مثلا اگر از یک کُرد بپرسند "کجایی هستید" اول پاسخ می‌دهد "من کُردم"، اگر سوال کننده توضیحات بیشتر بخواهد آن گاه از استان، طایفه یا شهر محل زندگی می گوید؛ اما اگر همین سوال  "کجایی هستید" را از یک لر بپرسند اغلب نام طایفه، شهر یا روستای خود را می‌برد، از استان محلی زندگی اش می گوید (مثلا می گوید لرستانی، یاسوجی، ایلامی یا خرم آبادی هستم) و این سوال کننده است که باید از روی نام استان یا شهر تشخیص بدهد که ایشان  لر است.

2-     هویت برای یک کُرد افتخار است اما برای یک لُر نوعی اجبار است. مثلا کُرد سعی می‌کند هویت کُردی اش را با لباسش یا حداقل با لهجه حرف زدنش ابراز بدارد، اما لر بیشتر سعی می‌کند هویتش را پنهان یا کمرنگ کند و یا آن‌ را با اکراه بیان کند، حداقل این است که می کوشد بی تفاوت باشد یعنی هیچ اصراری ندارد لر بودنش را بیان کند.

3-     یک کُرد در پذیرش و بیان هویت کردی خود سعی می‌کند از دیگری پیشی بگیرد، به این صورت که خود را کُرد درجه یک و اصلی و دیگری را کُرد درجه دوم محسوب می‌کند اما یک لر، دیگری را لر و خود را "تا حدودی لر" به حساب می‌آورد.

4-     یک کُرد تفاوت های فرهنگی و زبانی بین کُردها را نشان از بزرگی و پراکند‌گی آن می‌داند اما یک لر، این تفاوت‌ها را به مفهوم جدا دانستن و حذف برخی از شاخه های لر می‌داند.

5-      یک کُرد سرکوفت‌های فرهنگی را به هیچ وجه نمی‌پذیرد و ضعف و فقر کُرد‌ها را نشان از تظلم و اجحاف در حق خود و همتبارانش می‌داند. اما یک لر ضعف و فقر لرها را نشان از پست بودن قوم خود دانسته و سرکفت‌های فرهنگی ـ علیه لر ـ را حق می‌داند و می‌گوید راست می‌گویند ما به واقع حالو1 هستیم.

6-     یک کُرد افتخار می کند که با لهجه کُردی دست و پا شکسته فارسی حرف بزند (حداقل مسلط نبودنش به فارسی تهرانی را عیب نمی داند) اما یک لر، این مسئله را ـبا لهجه لری، فارسی حرف زدن راـ نشان از بی‌سوادی و یک نقطه ضعف می‌داند.

7-     یک کُرد هرگز علیه خودش جوک نمی‌سازد، اساسا هویت کوردی خود را موضوعی برای خندیدن قرار نمی دهد، جوک‌هایی که در ذم کُرد می‌باشد را حذف می‌کند اما یک لر، خود مبادرت به ساخت جوک علیه خود می‌کند و از توهین به خود و اشاعه جوک‌ها لذت می‌برد، گاهی پیامک های ترکی را هم سعی می کند به لر نسبت دهد!

8-     یک کُرد ممکن است با همتبار خود اختلافات شدیدی داشته باشد اما این اختلافات – بین کُرد‌ها - هیچ خدشه‌ای به آرمان هویت‌شان و کرد بودنشان وارد نمی‌کند2 اما یک لر با مشاهده‌ی کوچکترین اختلافی، هویت اجدادی‌اش را به گور می‌سپارد3.

9-     یک کُرد همیشه کُرد است اما یک لر، گاهی لر، گاهی فارس، گاهی عرب، گاهی سکا، گاهی لک، گاهی بختیاری و گاهی ایلامی است. کرد اگر از ماد و ساسانیان و... سخن می گوید منظورش این است که "این ها مال کرد است"، اما لر اگر از پارس و سکا و ایلامی و... سخن می گوید منظورش این است که "لر مال این ها است".

10- یک کُرد در اکثر جاها  حتی در مجامع بین‌المللی کُردی حرف می‌زند و گاهی لباس کُردی می‌پوشد اما یک لر حاضر نیست با بچه‌هایش لری حرف بزند و در خفا و ته خانه‌اش هم  از پوشیدن یک شلوار لری هراس دارد.

توضیحات:

1         حالو در زبان لری به معنی خالو و یا دائی است و  تهرانی زبانها در ذم و تحقیر لرها این کلمه را ساخته‌اند متأسفانه صدا و سیمای کشور هم به کرات از این کلمه به مفهوم احمق استفاده می‌کند. اگر یک لر تحقیر لرها را حق بداند ساخت این کلمه هم  برای او اشکالی ندارد.

2         مثلا در عراق در زمان صدام، گاهی گروهای کُرد با اسلحه به جان هم می‌افتادند. اما همیشه به کُرد بودن خود ایمان داشتند و روی این مساله دعوایی نداشتند.

3         مانند کسرائیان که به خاطر  آزاری که از همشهری‌های خرم‌ابادی‌اش دیده در عکس‌هایش التفات بسیار کمتری به لرستان دارد. و یا شخصیت های دیگر.

 

 

 

 

 

کورش قانون یکسان و فرهنگ ثابتی را به ملل مختلف تحمیل نمی کرد

 

علی باجلان /

در این روزگار که بیشترین تهاجمات نسبت به فرهنگ های بومی صورت میگیرد و فرهنگ غالب سعی در حذف و هضم خرده فرهنگ ها و فرهنگ و هویت اقوام را دارد باید روز کورش ...

کریستف کلمب باشیم اما کشفیات مان در حدّ «شباهت دو کلمه» نباشد / آیا در قفقاز، پاکستان و اندونزی لر داریم؟

 

ابراهیم خدایی /

در تمام زبان های دنیا کمابیش همین حروفی که ما در فارسی و لری داریم  وجود دارند و در تمام این زبان ها نیز این امکان وجود دارد که دو حرف لام و راء و کاف و... کنار همدیگر قرار بگیرند ...

پیشنهاد مکان یابی مرکز سیماشکی عیلامی در خرم آباد

 

دکتر محمد بهرامی /

احتمالا این دژ که شواهدی از آن در لایه های زیرین قلعه فلک الافلاک یافت شده، همان سیماش مورد اشارۀ سارگون آشوری است که در کنار سایت های باستانی درّه همچون تپه ماسور، تپه دارایی و تپه زاهدشیر ..

صدا و سیما، صدای مردم لُر را بشنود!

 

لهراسب قلی پور لوایی /

لُر قومی است که در طول تاریخ از ایران دفاع کرده و قابلیت دفاع از خود را هم دارد، برای امیال آقای کمال تبریزی٬ و چند میلیارد هزینه ای که خرج « دشنام فیلم» به بختیاری کرده است به صحنه نیاوریدش!

لک داغستان با لک لرستان ارتباطی ندارد / «اسم های مشابه» میان همه فرهنگ ها و مناطق جهان وجود دارد!

 

عیسی قائدرحمت/

خطاهای ناشی از شباهت اسامی اخیرا در موارد متعددی مثل لک و لاک، سگوند و سکا، بختیاری و باکتریا، کاسیان و کاسی و غیره دامن گیر لرستان شناسی شده است. لک ها یا لاک های داغستان ...

مخالفت شوراى علمى بازبينى با پخش سريال «سرزمين مادرى» / لزوم اعاده حیثیت از سردار اسعد بختیاری

 

مصاحبه های غیرکارشناسانه برخی از مدیران و هم چنین کارگردان سریال نه تنها کار پیش نرفته بلکه دردسرهای تازه ای نیز ...

سرزمین کهن و امکان گشودن گره ای که در دست صدا وسیماست

 

سامان فرجی بیرگانی /

در ماجراهای سدّ گتوند، تونل کوهرنگ، سریال سرزمین کهن و غیره، همیشه ما مردم لُر باید  کوتاه بیاییم و همیشه نمی شود کاری کرد، چون خیلی برایشان هزینه شده!!!

فوتبال؛ ابزاری برای هویت خواهی جامعه لر

 

ابوالفضل بابادی شوراب/ 

تیم هایی همچون نفت مسجدسلیمان ، گهر دورود ، خیبر خرم آباد و شهرداری یاسوج و....با همه بضاعت شان نتوانستند روزهای خوب فوتبال خود را حفظ کنند.

دالالا; اثری نو از حسین حسن زاده رهدار

 

 حسین حسین زاده رهدار /
دالالا برای آموزش لالایی لری به مادران است تا بتوانند کودکان خود را از ابتدا با زبان لری  آشنا کنند.

روز پزشک و یادی از پزشک افسانه ای لرستان

 

 رضا فرهادی /
 جریان زندگی، خصایص و مبارزات دکتر اعظمی شباهت کم نظیری با افسانه های  قهرمانان دارد، اما افسانه ای که در عین غیر قابل باور بودن حقیقت دارد، و این حقیقت ...

ایرج خوانی، نماد درخشان بومیابی در شعر و موسیقی لرستان

 

 ابراهیم خدایی /
نه فقط در مقام کلام و موسیقی که در بینش نیز ایرج شباهتی با بیشتر هنرمندان محلّی لرستان ندارد، او مخاطب خویش را نه یک فرهنگ سنتی که یک «هویت قومی» مُدرن می داند.

لرستان و شبح امیر احمدی

 

 دکتر روزبه کلانتری /
 چند روز پیش در خبرها آمده بود که لانۀ قدیمی امیراحمدی در حال ویرانی است؛  همان صیادی که آشیان‌های امن و گرم بسیاری را در لُرستان بر باد داد ...

قوم لُر بختیاری و شاخه های درخت تنومند و ریشه دار هویت لُریاتی

 

ابوالفضل بابادی شوراب/

بختیاری ها سال هاست است که از هویت عشایری و چادر نشین عبور کرده و هویت روستایی و‌ شهری گرفته اند، عنوان ایل بختیاری زیبنده این اجتماع از لرتباران نیست ...

حماسه قلعه گلاب و غریبانگی دختران لر

 

 حمید لطفی /
در تاریخ همواره زنانی ستایش می شوند که پا به پای مردانشان می جنگند و آنگاه  که پای حیثیت و آبرویشان در میان باشد از جان میگذرند و دختران قلعه گلاب چنین بودند ...

زاده ی تهران، متولد لرستان / گذری کوتاه بر لرهای هداوند استان تهران

 

 مهدی محرابی /
تنها موردی که بین همه طوایف این ایل مشترک است، با افتخار لُر خواندن خود است. با اینکه شاید حتی برخی از آنها نه تنها قادر به تکلم به زبان لری نیستند بلکه آن را متوجه هم نمیشوند!

از رسمیت بخشیدن روی کاغذ تا پاسداشت واقعی زبان لکی

 

 علی باجلان /
 در جغرافیای لُر نشین از شمالی ترین نقاط آن یعنی کلهری و لکی تا جنوبی ترین آن بسیارند خانواده هایی که با تصور این که زبان های بومی مانع رشد و پیشرفت فرزندانشان می شود از کودکی ...

ای کاش لرها اینقدر نسبت به منافع سرزمین خود «بی‌طرف» نبودند

 

مهدی ویس‌کرمی/

چندی قبل بالاخره کابینه‌ی پیشنهادی دکتر حسن روحانی رسماً به مجلس معرفی شد، که در این بین دو نکته جالب توجه به نظر می‌رسد، اول انتخاب حبیب‌الله بی‌طرف برای تصدی وزارت نیرو، و دوم حذف نام دکتر علی خاکی صدیق گزینه‌ی لرستانی وزارت علوم، از لیست پیشنهادی.

 

تازه ها

سامان-فرجی-بیرگانی-به-سوگ-پدر-نشست  پدر محترم همکار عزیزمان، سامان فرجی بیرگانی، نویسنده و فعال فرهنگی و اجتماعی لُر و مدیر سامانه 137 کلان شهر...
توسعه-استان-قم-در-سایه-مظلومیت-الیگودرز  نویدی خوش برای مردم استان قم که با شنیدنش بار دیگر زخم کهنه لرستان سر باز کرد.متن خبر؛نخستین نیروگاه آبی کشور...
پیام-معاون-پژوهش-مجمع-تشخیص-به-جشنواره-لری-تمدار-بیت   علی رضایی میرقائد /عاون پژوهش مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی به یازدهمین جشنواره شعر منطقه ای «تمدار بیت» ویژه...
زبان-لکی-از-سوی-لرستان-ثبت-ملی-شد  زبان لکی در فهرست ملی میراث‌ ناملموس قرار گرفت. به‌گزارش میراث‌آریا، کمیته ثبت‌ملی میراث‌ناملموس دیروز...
دانلود-کتاب-متن-های-ادبی-لری-مینجایی  کتاب " متن های ادبی لری مینجایی " اولین کتاب به نثر روان لُری می باشد که توسط مصطفی باقرزاده نویسنده جوان...

لکی

  هنی هم یه گِل سر بارئو دیارکدخدا مردون ، شیر لر تبارهماورد یل شهنامه...
مه بیمارم گنه حالم بپرسین؟حوالی ئی درمالم بپرسین؟منی نه تادمامردن...

بختیاری

«-دَم-دَمِ-صُو-»
    دَس وُ لَو قُلف وِ یَک  آرمونا لَوٍ گور  مُو هِدُم چی...
شعر-کارون-به-زوون-لری-بختیاری
  کارون ! تو دونی خوزیا نون کور نیدِن تا چه رسه ، اَوکوری و ُ رُ نون...

جنوبی

اقوام-و-تمسخر-قومیتی-از-دیدگاه-قرآن-لری-لیراوی
    محسن خواجه گیری /خداوند مئن قرآن ایفرمایه :  ای مردم شمانه وه یه زن...
خین-جگر
چه ایخوم سروسامون بگرم، سرنیسی             بال و پر، تا دمِ دالون بگرم، پر...

مینجایی

  سکندر ور پات , دولا بیهغرورش و دس تو آلا بیه د خرمآوه تا بختیاری...
باید قلم آورده و در خون جگر زدیکبار دگر دست به یک خلق اثر زدبا قوم لرم در...