دوشنبه, 29 آبان 1396  

لربلاگها و کانالهای تلگرام

  مادر زليخا از نوادگان عارف واصل و مروج تفكر تشيع، سيد علي سياهپوش در...
  کانال تلگرامی صدای ازنا / رامین دربندی ، هنرمند نامدار و با استعدادی...
  آتنا همت‌پور کودک روشندل خرم‌آبادی، عنوان ویژه جشنواره رضوی را کسب کرد....
  مجری برنامه بر لُر بودن آقای بیرانوند تاکید دارداما شوربختانه فرزند...
زه آسُن اَل گُدشتین شیرپیایل(از افق ها گذشتین شیرمردان مرد)وه افتوهم تنا...

مطالب اتفاقی

ایران-برگر-جای-انتقاد-دارد،-چه-نمادی-از-ایران-باشد،-چه-نمادی-از-لرستان
   سيد غلام‌رضا نعمت‌پور / در ناکجا‌آباد ذهن جوزانی، مردمان ساده‌لوحی...
متن-کامل-سفرنامه-استاد-رهدار-به-منظقه-بختیاری-نشین-استان-زنجان
  حسین حسن زاده رهدار / اَبهر شهریست که در دشتی شیب دار قرار گرفته است...
خدا-نگذره-د-دونه-گَنِم-زبان-درازی-در-انتقاد-از-نورمحمد-پاپی-های-خودمان-داریم
  فرهاد نیکوبخت / مدعیان روشنفکری و منتقدان فرهنگ بومی لُر، درحالی بدان...
تحلیلی-جامعه-شناختی-بر-«خرده-فرهنگ-سوگ»-در-قوم-لر
  اردشیر بهرامی / فرهنگ سوگ علی رغم ارزش بخشیدن به غم، اندوه و درد و...
از-آیین-لری-خرره-مالی،-تا-خرره-مالی-عاشورای-خرم-آباد-ویژه-نامه-آیین-گلمالی-1390
  مراسم گلمالي (در مينجايي خرره، در بختياري حرهَ و در لکي حرهِ) طيف...
 

نقدي بر فيلم «جاده هاي سرد» اثر جعفری جوزانی /سحر جوزانی؛ دختری که میان مادر آمریکایی و مادربزرگ لر دومی را برگزید!

   

 عيسي قائدرحمت /

«جاده هاي سرد» برعكس اغلب فيلم هاي لري از رئوفيت و لطافت فراواني برخوردار است، با آنكه در اكثر فيلم هاي لري، لرها با اسلحه ديده مي شوند آما در اين فيلم علي رغم نياز شديد به ...

 

 

 

 

 

 

در همین زمینه:

 

متن و حواشی یک اکران ویژه در لرستان/«ایران برگر» در تنور داغ منتقدان

 

نقدي بر فيلم «جاده هاي سرد» اثر جعفری جوزانی /سحر جوزانی؛ دختری که میان مادر آمریکایی و مادربزرگ لر دومی را برگزید!

 

نعمت پور: ایران برگر جای انتقاد دارد، چه نمادی از ایران باشد، چه نمادی از لرستان!

 

ایوب محمدی: ما لرها همیشه تسلیم سینما بوده ایم!

 

 

نشریه فرهنگی و اجتماعی لور- عیسی قائدرحمت: فيلم جاده هاي سرد محصول سال 1364 به كارگرداني مسعود جعفري جوزاني و با بازي بسيار جالب علي نصيريان و حميد جبلي است. اين فيلم به زبان لري ثلاثي است و حميد جبلي در نقش رحمان خيلي جالب به این گویش  تكلم دارد.

 

جاده های سرد (1364)، كارگردان :  مسعود جعفري جوزاني  / نويسنده: سيامك تقي پور

 

البته جعفري جوزاني متولد روستاي جوزان در 18 كيكومتري ملاير، خود  لر است و در كارنامه ي خود چند فيلم لري دیگر از جمله فيلم شير سنگي، به زبان لري بختياري هم دارد. جوزاني تحصيل كرده ي امريكا  و از فيلم سازان موفق كشور مي باشد

 فيلم جاده هاي سزد، فضائي برفي و سرمايي داشته و داستان فيلم به اين صورت است كه پسر بچه اي به اسم اسماعيل، پدرش بسيار بيمار است و او تصميم مي گيرد كه در آن شرايط سخت زمستان ـ كه جاده ها  در زير انبوه برف گم شده اند ـ مسافت طولاني را در كوهستان طي كند تا به شهر برسد و براي پدرش دارو تهيه كند. در مسير رفت و برگشت براي او اتفاقاتي مانند گرفتار شدن در محاصره گرگ ها و ...پيش مي آيد.

در آغاز فيلم پلانهايي از تشجيع جنازه و پرواز و نماي كلاغ ها ديده مي شود كه نمادي از مرگ است كه محركي براي تصميم پسر بچه و جريان فيلم مي باشد.

«جاده هاي سرد» برعكس ساير فيلم هاي لري از رئوفيت و مهرباني فراواني برخوردار است. اكثر آدمهاي اين فيلم ـ به غير از دارو فروش ـ مهربان و دلسوز و جوانمرد هستند. اما دست روزگار و فقر و تنگ دستي آنها را قدري ناتوان كرده است. در بين اهالي مهربان روستا، فقط درويش گرگعلي قدري نامهربان بوده و چشم انتظار مرگ مردم است تا به حلوايي و غذايي برسد. جالب است همين درويش گرگعلي هم مراتباً لفظ مهربانانه ي «روله» را به كار مي برد.همچنين در فيلم او (گرگعلي) ديوانه معرفي شده تا گناه بدجنسي او به پاي عقل سقيم ش نوشته شود.

اوج مهرباني را در شخصيت رحمان با بازي عالي حميد جبلي بايد ديد. جايي كه اسماعيل (شخصيت اصلي فيلم) با پرخاش نمي خواهد كه رحمان با او همراه شود. اما رحمان، علي رغم خواست اسماعيل باز با او همراه مي شود تا به او ـ در راه پر مخاطره ـ كمك كند.

 از ديگر نكات رئوفيت فيلم، استفاده نكردن از اسلحه است با آنكه در اكثر فيلم هاي لري، لرها با اسلحه ديده مي شوند آما در اين فيلم علي رغم نياز شديد به اسلحه، باز در كل فيلم، اسلحه اي ديده نمي شود. با آنكه اسماعيل و آقا معلم به خوبي واقفند كه در راه سفر شان به احتمال زياد گرفتار حمله گرگها مي شوند اما در فيلم با اسلحه گرم نشان داده نشده اند. حتي اهالي روستا هم كه شب هنگام به كمك آنها مي آيند همگي فاقد اسلحه ي گرم مي باشند.

هر چند در اثر  بعدي جوزاني (شير سنگي) استفاده از اسلحه به كرات ديده شده اما در نظر اين جانب استفاده نكردن از اسلحه در اين فيلم (جاده هاي سرد) از نقاط قوت اين فيلم است. و اين مسئله نشان مي دهد كه جامعه ي لر يك جامعه ي كوچك و یکدست نيست كه تمام آن يك زبان و يك رفتار واحد داشته باشند همان طوري كه در بين لرها تنوع زباني مثل مينجائي،  لكي، بختياري و غيره وجود دارد به همين نسبت تنوع رفتاري هم وجود دارد. به نحوي كه در ميان لرهاي ثلاثي مهرباني رئوفيت و شوخ زباني هميشه موج مي زند و نمونه هاي آن، طنز هاي شيرين ملايري در توليدات فيلم هاي غير رسمي آنها است.           

 

 این مطلب نخستین بار در تاریخ 1392-10-30 در نشریه فرهنگی و اجتماعی لور منتشر شده است و اکنون به مناسبت سفر هنرمند ارجمند مسعود جعفری جوزانی به خرم آباد، در همین نشریه بازنشر می شود، لینک نشر نخست: 

 http://loor.ir/2175.html

 

 سحر جعفری جوزانی؛ دختری که میان مادر آمریکایی و مادربزرگ لر دومی را برگزید!

 

کارنامه سینمایی سحر جعفری جوزانی

(سحر جعفری جوزانی، در سال ۱۳۵۷ در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا آمریکا متولد شد. وی فرزند مسعود جعفری جوزانی، زاده ملایر(نویسنده و کارگردان) و مادرش آمریکایی است. او فارغ التحصیل روانشناسی کودک از دانشگاه آزاد اسلامی است..سحر جعفری جوزانی فعالیت سینمایی خود را با نقش کوتاهی در فیلم شیر سنگی به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی در سال ۱۳۶۵ آغاز کرد، او با نویسندگی در سریال آژانس دوستی و پس از آن بازیگری در همین سریال به فعالیت خود به صورت رسمی ادامه داد و پس از آن وارد سینما شد. (سایت نمناک namnak.com)

او در سال ۱۳۸۲ در سریال تلویزیونی طنز نقطه‌چین بازی کرد و و فعالیت خود را در تلویزیون شروع کرد. سحر جعفری جوزانی همچنین در سال ۱۳۷۸ نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای بازی در فیلم بلوغ شد.( Wikipedia)

فیلم‌های سینمایی که سحر جوزانی در آن بازی کرده است:

   1. شیر سنگی (مسعود جعفری جوزانی) (۱۳۶۵)

   2. یک مرد یک خرس (مسعود جعفری جوزانی) (۱۳۷۱)

   3. چشمهایش (فرامرز قریبیان) (۱۳۷۸)

   4. بلوغ (مسعود جعفری جوزانی) (۱۳۷۸)

   5. هفت ترانه (بهمن زرین پور) (۱۳۸۰)

   6. دعوت (ابراهیم حاتمی‌کیا) (۱۳۸۷)

مجموعه‌های تلویزیونی که سحر جوزانی در آن بازی کرده است:

   1. سریال آژانس دوستی (جوزان فیلم) (۱۳۷۸-۱۳۷۵)

   2. سریال حامی (بهمن زرین پور) (۱۳۸۱)

   3. سریال نقطه چین (مهران مدیری) (۱۳۸۲)

   4. سریال قهر و اشتی (جوزان فیلم) (۱۳۸۲)

   5. سریال باغ مظفر (مهران مدیری) (۱۳۸۵)

   6. سریال گنج مظفر (مهران مدیری) (1392)

   7. سریال مرد دو هزار چهره (مهران مدیری) (۱۳۸۸)

   8. سریال همه بچه‌های من (مرضیه برومند) (۱۳۸۸)

   9. سریال در چشم باد (مسعود جعفری جوزانی) (۱۳۸۸)

  10. سریال قهوه تلخ (مهران مدیری) (۱۳۸۹)

  11. سریال فراموشی (سعید سلطانی) (۱۳۹۱)

 

 

 

نشریه فرهنگی و اجتماعی لور، عیسی قائدرحمت: خانم جوزانی متولد امریکا و مادرش یا به عبارتی نصفی از وجودش امریکایی است، او برای دیدن مادرش بین ایران و امریکا در رفت و آمد بوده و با توجه به شرایط خانوادگی، به آسانی می تواند اقامت در امریکا را دریافت دارد و ردای هویت آمریکایی را بپوشد، اما او نه تنها زندگی در ایران را ترجیح داد بلکه هویت و زبان و افتخارات لری را هم برای خود پذیرفته است یا به عبارتی او  هویت و اصالت وجود اجدادی اش را در روستای جوزان از توابع ملایر پیدا کرد و ظاهرا از این اتصال خشنود است. تعلق او به اصالت لری اش به حدی است که مکان مأمن ریشه ای‌اش یعنی روستای جوزان را برای نام فامیل خود انتخاب کرده به طوری که در اکثر جاها به جای جعفری جوزانی خود را جوزانی معرفی کرده است. 

 او در بعضی از نقش‌هایی که ایفا کرده سعی کرده است لری (ثلاثی) صحبت کند و در این خصوص، نوع بازی او ـ که سرشار از عطوفت و مهربانی است همراه با لهجه طناز  لری ثلاثی ـ نمای بسیار جالبی به غالب شخصیت های او می دهد.

اگرچه جناب حاتمی کیا در فیلم دعوت ـ طبق روال رایج تلویزیون و سینمای ایران ـ  تصویری از فقر و ضعف لرها ارائه می‌دهد اما در عوض، ما شاهد بازی زیبای خانم جوزانی و لهجه غلیظ ثلاثی او می باشیم و چه جالب لفظ  بؤأ (پدر) را در لهجه ثلاثی بیان می کند!

در سریال نقطه چین هم خانم جوزانی هر وقت عصبانی می‌شد عصبانیت خود را با زبان لری ابراز می‌داشت که باز نشان از توجه ایشان به اصالت لری اوست زیرا که در علم روان شناختی انسان ها در لحظه عصبانیت به لهجه مادری خود حرف می زنند و جوزانی با این حرکت، تعلق خود را به مام وطن ابراز داشته‌اند،  یا به به عبارتی شاید می خواسته بگوید من در اصل و در ضمیر ناخودآگاهم، لر هستم.

البته لازم به ذکر است که خانم جوزانی زبان لری را از مادر بزرگش فرا گرفته و در اینجا زبان مادربزرگ می‌تواند جای گزینی برای زبان مادری باشد (زیرا چنانکه گفتیم مادر خانم جوزانی یک آمریکایی است).

این مطلب اولین بار در تاریخ 1393-04-10 در نشریه فرهنگی و اجتماعی لور منتشر شده است و اکنون به مناسبت سفر خانم هنرمند سحر جعفری جوزانی به خرم آباد بازنشر می شود، لینک نشر نخست:

http://loor.ir/3482.html

 

اضافه کردن نظر

نظرات خود را، حداکثر در 800 کاراکتر، به خط فارسی بنویسید. نظرات حداکثر ظرف 72 ساعت بازبینی می شوند و در صورت تایید و صلاح دید مدیریت سایت به نمایش در می آید.

کد امنیتی
تازه کردن

نظرات  

 
#1 لر هنرمند 1394-07-27 10:25
سحر جان دوست داریم. امیدوارم شما و پدرتان را درفیلم های جدید به زبان لری ببینیم. خیلی خوبی . موفق و پاینده باشی.
 

کورش قانون یکسان و فرهنگ ثابتی را به ملل مختلف تحمیل نمی کرد

 

علی باجلان /

در این روزگار که بیشترین تهاجمات نسبت به فرهنگ های بومی صورت میگیرد و فرهنگ غالب سعی در حذف و هضم خرده فرهنگ ها و فرهنگ و هویت اقوام را دارد باید روز کورش ...

کریستف کلمب باشیم اما کشفیات مان در حدّ «شباهت دو کلمه» نباشد / آیا در قفقاز، پاکستان و اندونزی لر داریم؟

 

ابراهیم خدایی /

در تمام زبان های دنیا کمابیش همین حروفی که ما در فارسی و لری داریم  وجود دارند و در تمام این زبان ها نیز این امکان وجود دارد که دو حرف لام و راء و کاف و... کنار همدیگر قرار بگیرند ...

پیشنهاد مکان یابی مرکز سیماشکی عیلامی در خرم آباد

 

دکتر محمد بهرامی /

احتمالا این دژ که شواهدی از آن در لایه های زیرین قلعه فلک الافلاک یافت شده، همان سیماش مورد اشارۀ سارگون آشوری است که در کنار سایت های باستانی درّه همچون تپه ماسور، تپه دارایی و تپه زاهدشیر ..

صدا و سیما، صدای مردم لُر را بشنود!

 

لهراسب قلی پور لوایی /

لُر قومی است که در طول تاریخ از ایران دفاع کرده و قابلیت دفاع از خود را هم دارد، برای امیال آقای کمال تبریزی٬ و چند میلیارد هزینه ای که خرج « دشنام فیلم» به بختیاری کرده است به صحنه نیاوریدش!

لک داغستان با لک لرستان ارتباطی ندارد / «اسم های مشابه» میان همه فرهنگ ها و مناطق جهان وجود دارد!

 

عیسی قائدرحمت/

خطاهای ناشی از شباهت اسامی اخیرا در موارد متعددی مثل لک و لاک، سگوند و سکا، بختیاری و باکتریا، کاسیان و کاسی و غیره دامن گیر لرستان شناسی شده است. لک ها یا لاک های داغستان ...

مخالفت شوراى علمى بازبينى با پخش سريال «سرزمين مادرى» / لزوم اعاده حیثیت از سردار اسعد بختیاری

 

مصاحبه های غیرکارشناسانه برخی از مدیران و هم چنین کارگردان سریال نه تنها کار پیش نرفته بلکه دردسرهای تازه ای نیز ...

سرزمین کهن و امکان گشودن گره ای که در دست صدا وسیماست

 

سامان فرجی بیرگانی /

در ماجراهای سدّ گتوند، تونل کوهرنگ، سریال سرزمین کهن و غیره، همیشه ما مردم لُر باید  کوتاه بیاییم و همیشه نمی شود کاری کرد، چون خیلی برایشان هزینه شده!!!

فوتبال؛ ابزاری برای هویت خواهی جامعه لر

 

ابوالفضل بابادی شوراب/ 

تیم هایی همچون نفت مسجدسلیمان ، گهر دورود ، خیبر خرم آباد و شهرداری یاسوج و....با همه بضاعت شان نتوانستند روزهای خوب فوتبال خود را حفظ کنند.

دالالا; اثری نو از حسین حسن زاده رهدار

 

 حسین حسین زاده رهدار /
دالالا برای آموزش لالایی لری به مادران است تا بتوانند کودکان خود را از ابتدا با زبان لری  آشنا کنند.

روز پزشک و یادی از پزشک افسانه ای لرستان

 

 رضا فرهادی /
 جریان زندگی، خصایص و مبارزات دکتر اعظمی شباهت کم نظیری با افسانه های  قهرمانان دارد، اما افسانه ای که در عین غیر قابل باور بودن حقیقت دارد، و این حقیقت ...

ایرج خوانی، نماد درخشان بومیابی در شعر و موسیقی لرستان

 

 ابراهیم خدایی /
نه فقط در مقام کلام و موسیقی که در بینش نیز ایرج شباهتی با بیشتر هنرمندان محلّی لرستان ندارد، او مخاطب خویش را نه یک فرهنگ سنتی که یک «هویت قومی» مُدرن می داند.

لرستان و شبح امیر احمدی

 

 دکتر روزبه کلانتری /
 چند روز پیش در خبرها آمده بود که لانۀ قدیمی امیراحمدی در حال ویرانی است؛  همان صیادی که آشیان‌های امن و گرم بسیاری را در لُرستان بر باد داد ...

قوم لُر بختیاری و شاخه های درخت تنومند و ریشه دار هویت لُریاتی

 

ابوالفضل بابادی شوراب/

بختیاری ها سال هاست است که از هویت عشایری و چادر نشین عبور کرده و هویت روستایی و‌ شهری گرفته اند، عنوان ایل بختیاری زیبنده این اجتماع از لرتباران نیست ...

حماسه قلعه گلاب و غریبانگی دختران لر

 

 حمید لطفی /
در تاریخ همواره زنانی ستایش می شوند که پا به پای مردانشان می جنگند و آنگاه  که پای حیثیت و آبرویشان در میان باشد از جان میگذرند و دختران قلعه گلاب چنین بودند ...

زاده ی تهران، متولد لرستان / گذری کوتاه بر لرهای هداوند استان تهران

 

 مهدی محرابی /
تنها موردی که بین همه طوایف این ایل مشترک است، با افتخار لُر خواندن خود است. با اینکه شاید حتی برخی از آنها نه تنها قادر به تکلم به زبان لری نیستند بلکه آن را متوجه هم نمیشوند!

از رسمیت بخشیدن روی کاغذ تا پاسداشت واقعی زبان لکی

 

 علی باجلان /
 در جغرافیای لُر نشین از شمالی ترین نقاط آن یعنی کلهری و لکی تا جنوبی ترین آن بسیارند خانواده هایی که با تصور این که زبان های بومی مانع رشد و پیشرفت فرزندانشان می شود از کودکی ...

ای کاش لرها اینقدر نسبت به منافع سرزمین خود «بی‌طرف» نبودند

 

مهدی ویس‌کرمی/

چندی قبل بالاخره کابینه‌ی پیشنهادی دکتر حسن روحانی رسماً به مجلس معرفی شد، که در این بین دو نکته جالب توجه به نظر می‌رسد، اول انتخاب حبیب‌الله بی‌طرف برای تصدی وزارت نیرو، و دوم حذف نام دکتر علی خاکی صدیق گزینه‌ی لرستانی وزارت علوم، از لیست پیشنهادی.

 

تازه ها

سامان-فرجی-بیرگانی-به-سوگ-پدر-نشست  پدر محترم همکار عزیزمان، سامان فرجی بیرگانی، نویسنده و فعال فرهنگی و اجتماعی لُر و مدیر سامانه 137 کلان شهر...
توسعه-استان-قم-در-سایه-مظلومیت-الیگودرز  نویدی خوش برای مردم استان قم که با شنیدنش بار دیگر زخم کهنه لرستان سر باز کرد.متن خبر؛نخستین نیروگاه آبی کشور...
پیام-معاون-پژوهش-مجمع-تشخیص-به-جشنواره-لری-تمدار-بیت   علی رضایی میرقائد /عاون پژوهش مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی به یازدهمین جشنواره شعر منطقه ای «تمدار بیت» ویژه...
زبان-لکی-از-سوی-لرستان-ثبت-ملی-شد  زبان لکی در فهرست ملی میراث‌ ناملموس قرار گرفت. به‌گزارش میراث‌آریا، کمیته ثبت‌ملی میراث‌ناملموس دیروز...
دانلود-کتاب-متن-های-ادبی-لری-مینجایی  کتاب " متن های ادبی لری مینجایی " اولین کتاب به نثر روان لُری می باشد که توسط مصطفی باقرزاده نویسنده جوان...

لکی

  هنی هم یه گِل سر بارئو دیارکدخدا مردون ، شیر لر تبارهماورد یل شهنامه...
مه بیمارم گنه حالم بپرسین؟حوالی ئی درمالم بپرسین؟منی نه تادمامردن...

بختیاری

«-دَم-دَمِ-صُو-»
    دَس وُ لَو قُلف وِ یَک  آرمونا لَوٍ گور  مُو هِدُم چی...
شعر-کارون-به-زوون-لری-بختیاری
  کارون ! تو دونی خوزیا نون کور نیدِن تا چه رسه ، اَوکوری و ُ رُ نون...

جنوبی

اقوام-و-تمسخر-قومیتی-از-دیدگاه-قرآن-لری-لیراوی
    محسن خواجه گیری /خداوند مئن قرآن ایفرمایه :  ای مردم شمانه وه یه زن...
خین-جگر
چه ایخوم سروسامون بگرم، سرنیسی             بال و پر، تا دمِ دالون بگرم، پر...

مینجایی

  سکندر ور پات , دولا بیهغرورش و دس تو آلا بیه د خرمآوه تا بختیاری...
باید قلم آورده و در خون جگر زدیکبار دگر دست به یک خلق اثر زدبا قوم لرم در...