پنج شنبه, 30 شهریور 1396  

لربلاگها و کانالهای تلگرام

  مادر زليخا از نوادگان عارف واصل و مروج تفكر تشيع، سيد علي سياهپوش در...
  کانال تلگرامی صدای ازنا / رامین دربندی ، هنرمند نامدار و با استعدادی...
  آتنا همت‌پور کودک روشندل خرم‌آبادی، عنوان ویژه جشنواره رضوی را کسب کرد....
  مجری برنامه بر لُر بودن آقای بیرانوند تاکید دارداما شوربختانه فرزند...
زه آسُن اَل گُدشتین شیرپیایل(از افق ها گذشتین شیرمردان مرد)وه افتوهم تنا...

مطالب اتفاقی

زبان-لکی،-چوقای-بختیاری-و-گلمالی-خرم‌آباد؛-«باستانی-بودن»-و-«بدوّیت»-منبع-ایجاد-ارزش-نیست
  ابراهیم خدایی/ باستان زدگی جامعه ایرانی در طول صدسال اخیر ضربه‌های...
حیف-است-که-یک-لربلاگ-حذف-شود؛-بررسی-یک-پدیدۀ-خودویرانگر
   محمد ساکی /  تاکنون شاهد حذف چندین لربلاگ واقعا مفید بوده ایم. حتما...
جایگاه-ایل-کلهر-در-جغرافیای-تاریخی-لرهای-فیلی
  عیسی قائدرحمت / ایل کلهر یکی از بزرگ ترین ایلات لُر است که در  دهه های...
نام-نیک-اسدخان-را-خدشه-دار-نکنیم-برخی-اهل-قلم-بومی-هم-همان-روایت-های-رسمی-و-ظالمانه-از-تاریخ-لر-را-ترویج-می-دهند
  صفر محمدی / اسد خان بهداروند به هواخواهی حکومت لرهای زندیه، اطاعت...
 

انتخابات در لرستان و معضل طایفه‌گرایی / نقدی بر مطلب "احزاب و طوایف نباشند دنیا به کام پوپولیسم خواهد بود"

 

حمزه رامین/

انتخابات و معضل طایفه‌گرایی از آن دست معضلات کمرشکنی است که سال‌ها و بلکه دهه‌هاست یقه سیاست‌ورزی در لرستان را سفت و محکم چسبیده و ظاهرا به این راحتی نیز آن را ول نخواهد کرد!

 

 

حمزه رامین/  نشریه اینترنتی لور:

انتخابات و معضل طایفه‌گرایی از آن دست معضلات کمرشکنی است که سال‌ها و بلکه دهه‌هاست یقه سیاست‌ورزی در لرستان را سفت و محکم چسبیده و ظاهرا به این راحتی نیز آن را ول نخواهد کرد! در زمینه ارتباط و برهم کنش میان این دو پدیده، بسیار خوانده و شنیده‌ایم اما اخیرا دوست عزیزمان جناب خدایی، از زاویه‌ای جدید به بررسی این مهم نشسته و نکاتی را در رد تاثیر منفی طایفه گرایی بر انتخابات در لرستان به رشته تحریر درآورده است (لینک مطلب). ضمن تشکر از ایشان و سایر عزیزانی که وقت و همت خود را صرف اعتلا و ارتقای این استان می‌کنند، در رابطه با مطلب ایشان چند سطری را تقدیم حضور خوانندگان محترم می‌کنم؛ به این امید که از دل این گفتگوها دریچه ای به نور و روشنی باز شود.

1-  آقای خدایی نوشته اند «شاید زمان آن باشد که از خود بپرسیم چه ضرورتی دارد پیش از ساختن پل جدید و مدرنی روی رودخانه، کمتر در خراب کردن همان پل های قدیمی و فرسوده تعجیل کنیم؟ به هر حال جریان آب هرگز با ما همکاری لازم را نخواهد داشت، رودخانه متوقف نمی شود و ما مجبوریم روزانه نیازمند پل باشیم، ولو همان پل قدیمی و فرسوده». نکته ای که در خصوص این بخش از مطلب ایشان باید گفت این است که آن پل قدیمی (که در اینجا همان طایفه است) به جای این که ما را از امواج احتمالی رودخانه به صحت و سلامت عبور داده و به سرمنزل مقصود برساند، به چاه ویلی رهنمون خواهد کرد که تاریکی و ضلالت آن را پایانی نیست! چاهی که مملو از تعصب منفی، نادیده گرفتن منطق، سلاخی علم، هیاهوهای بی نتیجه، خشم و گاهی آتش است! ضمنا اگر آن پل قدیمی و فرسوده کارکرد خود در عبور دادن شهروندان از رودخانه را به درستی انجام می داد که دیگر نیاز به ساختن پل جدید و مدرن نبود! دهه هاست که طوایف و طایفه بازی همچون اختاپوسی بر سرنوشت ما چنبره زده و هرلحظه و هرروز بیشتر گلوی ما را می فشرند بنابراین زیبنده نیست که از چنین اختاپوس وحشتناکی دفاع کرده و در تطهیر آن کوشید؛ به ویژه در تطهیر عملکرد کاملا سیاه آن در حوزه سیاست و انتخابات.

2- ایشان نوشته اند «مشکلات ما به نمایندگان مان برمی‌گردند و مشکلات نمایندگان ما به شیوه انتخاب شان برمی‌گردد و مشکل شیوه انتخاب‌شان هم به مساله طایفه‌گرایی و محله‌گرایی، رقابت‌های بین شهری و دیگر انواع هویت‌های اجتماعی سنتی برمی گردد». این را به روشن فکران و فعالان سیاسی و اجتماعی لر نسبت داده و مدعی اظهار آن از سوی این طیف شده‌اید. من با اینکه "تمام" مشکلات ما به نمایندگان مان برمی‌گردد کاملا مخالفم و معتقدم که مشکلات بی‌شمار لرستان به عوامل متعددی از جمله مردم، رسانه‌ها، نمایندگان، بخشداران و فرمانداران، استانداران، دانشگاهیان، بازاریان و تمام اقشار این استان برمی گردد و همه ما و آنها در ایجاد این وضع اسف بار مقصر بودیم و هستیم. اما در اینکه مشکل انتخاب نمایندگان ما به طایفه گرایی برمی‌گردد هیچ گونه شک و شبهه‌ای ندارم؛ زیرا در انتخابات مختلف کاندیداهای بسیار را به عینه دیده ام که علم و توانایی و نفوذ انکار ناپذیرشان در هیاهوهای پوچ و بی‌اساس طایفه ها سلاخی شده و مردم بینوای این استان از نعمت داشتن آنان بی‌نصیب شده‌اند. چرا؟ زیرا علم و نفوذ آنان خریداری در این استان طایفه محور نداشته و از سوی دیگر قبیله و طایفه و تیره آنان گستردگی و جمعیت لازم برای پیروز کردن آنان در انتخابات را نداشته و در عوض کاندیداهایی که بعضا "هر از بر نمی دانستند" توانستند با تکیه بر همین عنصر بی ارزش و ویرانگر بر موج بی فکری "وند گراها" سوار شده و از گرده نحیف سرنوشت این مردم بینوا بالا روند و در سایه جهل و ناتوانی و بی عرضگی خود چهار، هشت، دوازده یا شانزده سال از سرنوشت این مردم و این استان را با خاک سیاه همنشین و هم تراز کنند. قطعا شما هم بسیار دیده اید که انسان های باسواد و توانمند چه راحت و البته چه تلخ به پیشگاه مسخره وندگرایی برده شدند.

3- در مطلب مذکور آمده است «نگاه طایفه ای به انتخابات، در کنار آسیبی که به شایسته سالاری می زند...» همین یک جمله شما برای تایید تاثیر مخرب و ویرانگر طایفه گرایی در انتخابات و عواقب بسیار وخیم آن برای لرستان کافی است؛ زیرا که حتی ناشایسته ها و آنانی که دست راست و چپ خود را تشخیص نمی دهند هم حداقل در ظاهر خود را طرفدار شایسته سالاری نشان می دهند و همان گونه که شما به خوبی اشاره کرده اید طایفه گرایی به شایسته سالاری ضربه می زند و کاملا پیداست در ضعف شایسته سالاری، ناشایسته ها و افراد ضعیف و عاری از علم و درایت بر سرنوشت ما تسلط پیدا کرده و ما را بیش از این به فلاکت و بدبختی می اندازند.

4- درصورت تخلف یا عمل نکردن به وعده ها، نه فقط خود کاندیدا، بلکه اطرافیان، اقوام و حتا طایفه ایشان زیر سوال می رود و برای انتقاد در دسترس هستند». سنجاق کردن عملکرد ضعیف یک کاندیدای پیروز انتخابات به طایفه اش همان معضل همیشگی لرستان است و راه را برای تحریک توده ساده اندیش و فریب کاری سیاسیون حیله گر هموار می کند. زیر سوال رفتن یک طایفه چند هزار نفری به خاطر نالایقی و بی عرضگی یک نفر باعث می شود که افراد طایفه برای پیروزی کاندیدای هم طایفه ای دست به «هر کاری» بزنند؛ زیرا که در چنین وضعیتی انتخابات نه فقط یک روند طبیعی سیاسی برای چرخش قدرت، بلکه به یک پدیده حیثیتی بسیار پررنگ تبدیل می شود که «تحت هر شرایطی» باید در آن پیروز شد و در این راه پاره کردن بنرهای تبلیغاتی رقبا، تخریب آنان با انواع و اقسام روش های غیراخلاقی و حتی آتش زدن ستادهای تبلیغاتی و بعضا ایجاد درگیری های خونین همراه با تلفات نیز نه تنها ناپسند، بلکه در حکم عملی کاملا جایز و حتا واجب تلقی می گردد! نتیجه چنین روند خطرناکی امنیتی شدن یک پدیده ساده سیاسی و تخریب و ویرانی های گسترده است؛ ویرانی هایی که در دور قبلی انتخابات در زادگاه شما و زادگاه من و دیگر شهرهای این استان شاهد آن بودیم و تاسف خوردیم. پس نباید عملکرد یک شخص را با «حیثیت و آبروی» جمع کثیری از مردم که تنها جرم شان عضویت ناخواسته در یک طایفه است گره زد زیرا در چنین وضعی تلاش برای حفظ آبرو و حیثیت ولو در لوای پیروزی یک شخص ضعیف در انتخابات اولویت می یابد نه انتخاب شخص اصلح برای بر عهده گرفتن مسیولیت نمایندگی حوزه انتخابیه خود.

5- ذیل عنوان پوپولیسم در مورد روش های شناسایی کاندیدای اصلح و عملی نبودن شنیدن سخنان تمامی کاندیداها و تکیه بر این اصل برای انتخاب شخص مناسب توضیحاتی را ارایه داده اید. من هم با این موضوع که صرف تکیه بر سخنان کاندیداها در زمان تبلیغات برای انتخاب فرد اصلح کافی نیست کاملا موافقم اما آیا همان گونه که شما نوشته اید فعالان لر تنها همین یک مورد را برای انتخاب فرد اصلح بیان کرده اند؟ قطعا جواب این سوال منفی است زیرا هیچ شخص عاقلی نه خودش و نه دیگران را به اتکای صرف به سخنان شیرین و فریبنده کاندیداهای انتخابات رهنمون نمی کند.

6- هم شما و هم من با اتکا به سخنان کاندیداها کاملا مخالفیم. پس چاره چیست؟ برای شناسایی فرد اصلح باید چکار کرد؟ نقطه مورد اختلاف شما و من دقیقا همین جاست؛ زیرا شما چاره کار را در ارجاع به خاستگاه طایفه ای کاندیدا دانسته و بر آن تاکید می کنید اما من این روند را تثبیت کننده طایفه گرایی و کاملا مخرب و ویرانگر می دانم. زیرا چنین روندی اگر کارساز و مناسب بود تا امروز باید حداقل یک نمونه از کارکرد مثبت آن پیش روی من و شما می‌بود؛ اما می دانم و می دانید که این گونه نیست. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که اگر خاستگاه طایفه‌ای و قبیله ای کاندیدا مرجع خوبی نیست و اگر تکیه بر سخنان فریبنده کاندیداها عقلانی و حتی اجرایی نیست پس چگونه باید کاندیدای اصلح را تشخیص داد؟

7- در جواب سوال فوق باید به ضعف احزاب و تاثیر پذیری انتخابات ایران از «چهره ها» اشاره کرد؛ زیرا همان گونه که شما هم در مطلب تان بدان اشاره کرده اید «مدعیان فعالیت حزبی، از این پدیده اجتماعی مدرن هیچ نشانی جز تکه کاغذی به عنوان مجوز از کمیسیون ماده 10 احزاب چیزی در چنته ندارند». در شرایطی که با ضعف شدید و حتا خلا احزاب مواجه هستیم و رییس جمهور یعنی بالاترین مقام اجرایی این مملکت پهناور با نقش آفرینی و بازی سازی تنها 2 نفر (بله 2 نفر) برگزیده می شود، به طریق اولی این چهره ها هستند که باید نقش محوری و سرنوشت ساز خود در انتخابات لرستان را ایفا کرده و مردم را برای انتخاب کاندیدای توانمند یاری رسانند. اما باز معضلی که در اینجا خود را نشان می دهد انفعال چهره های خوش نام و با پیشینه روشن و در عین حال فعالیت مداوم و خستگی ناپذیر چهره های بدنام و بد کارنامه و حیله گر است؛ همان چهره هایی که با تکیه بر معیارهای پوسیده ای همچون طایفه و نژاد و زبان سعی در تهییج و تحریک مردم به نفع کاندیدای مورد حمایت خود داشته و تاکنون در 99درصد موارد نیز به خواسته پلید و کثیف خود رسیده اند. اما در نقطه مقابل چهره های دانشگاهی و علمی و هنری ما در عزلتی خودخواسته و دایم، با ژستی حق به جانب و با ته مانده ای خنده دار از ادعای روشنفکری خود را به کوچه علی چپ زده و به اندازه پیرزنی علیل و بی سواد در انتخابات نقش آفرینی می کنند، بلکه کمتر از آن! باید چهره های سرشناس لرستانی را ترغیب و حتا وادار به نقش آفرینی در عرصه حساسی همچون انتخابات کرد؛ زیرا در عرصه فعلی، چهره ها نقش احزاب را ایفا می کنند.

راه دیگری که می توان با تکیه بر آن کاندیدای اصلح را شناسایی کرد تبیین معیارهای یک نماینده توانمند و شایسته با تکیه بر سوابق اجرایی، علمی، تحصیلی، تقنینی و... است. کاندیدایی که سابقه مدیریت یا وکالت و وزارت داشته را می توان با بررسی کارنامه مدیریتی و تقنینی او تا حد زیادی شناخت و به نقاط قوت و ضعفش پی برد. به همین طریق می توان با بررسی سابقه علمی و تحصیلی یک شخص به سطح توانایی های وی پی برده و او را شناخت؛ به عنوان یک مثال بارز می توان دانشگاه امام صادق(ع) را مثال زد که بسیاری از مدیران و مسیولین مملکتی از آن فارغ التحصیل شده اند. بدیهی است اگر دانش آموخته این دانشگاه در انتخابات پیروز شود، با اتکا به همان سابقه تحصیلی می تواند با سهولت بیشتری به هم دانشگاهی سابق و وزیر و وکیل کنونی دسترسی داشته و با او در جهت اخذ امتیازات گوناگون لابی و رایزنی کند.

با در پیش گرفتن چنین روندی تا حد بسیار زیادی می توان سره را از ناسره تشخیص داده و از افتادن در دام حیله گرانی که جز با تکیه بر معیار خون و قبیله حرفی برای گفتن ندارند پیشگیری کرد. پس تکیه صرف بر وعده و وعید و سخنان دلفریب هیچ شخصی کافی نیست، همان گونه که تکیه صرف بر خون و نژاد هیچ شخصی کافی و حتی منطقی نیست.

 

در همین زمینه: 

ابراهیم خدایی:  احزاب و طوایف نباشند دنیا به کام پوپولیسم خواهد بود

بابک ملایری: تاملی در کارکرد انتخاباتی حزب و نسبت آن با طایفه و پوپولیسم

اضافه کردن نظر

نظرات خود را، حداکثر در 800 کاراکتر، به خط فارسی بنویسید. نظرات حداکثر ظرف 72 ساعت بازبینی می شوند و در صورت تایید و صلاح دید مدیریت سایت به نمایش در می آید.

کد امنیتی
تازه کردن

دالالا; اثری نو از حسین حسن زاده رهدار

 

 حسین حسین زاده رهدار /
دالالا برای آموزش لالایی لری به مادران است تا بتوانند کودکان خود را از ابتدا با زبان لری  آشنا کنند.

روز پزشک و یادی از پزشک افسانه ای لرستان

 

 رضا فرهادی /
 جریان زندگی، خصایص و مبارزات دکتر اعظمی شباهت کم نظیری با افسانه های  قهرمانان دارد، اما افسانه ای که در عین غیر قابل باور بودن حقیقت دارد، و این حقیقت ...

ایرج خوانی، نماد درخشان بومیابی در شعر و موسیقی لرستان

 

 ابراهیم خدایی /
نه فقط در مقام کلام و موسیقی که در بینش نیز ایرج شباهتی با بیشتر هنرمندان محلّی لرستان ندارد، او مخاطب خویش را نه یک فرهنگ سنتی که یک «هویت قومی» مُدرن می داند.

لرستان و شبح امیر احمدی

 

 دکتر روزبه کلانتری /
 چند روز پیش در خبرها آمده بود که لانۀ قدیمی امیراحمدی در حال ویرانی است؛  همان صیادی که آشیان‌های امن و گرم بسیاری را در لُرستان بر باد داد ...

حماسه قلعه گلاب و غریبانگی دختران لر

 

 حمید لطفی /
در تاریخ همواره زنانی ستایش می شوند که پا به پای مردانشان می جنگند و آنگاه  که پای حیثیت و آبرویشان در میان باشد از جان میگذرند و دختران قلعه گلاب چنین بودند ...

زاده ی تهران، متولد لرستان / گذری کوتاه بر لرهای هداوند استان تهران

 

 مهدی محرابی /
تنها موردی که بین همه طوایف این ایل مشترک است، با افتخار لُر خواندن خود است. با اینکه شاید حتی برخی از آنها نه تنها قادر به تکلم به زبان لری نیستند بلکه آن را متوجه هم نمیشوند!

از رسمیت بخشیدن روی کاغذ تا پاسداشت واقعی زبان لکی

 

 علی باجلان /
 در جغرافیای لُر نشین از شمالی ترین نقاط آن یعنی کلهری و لکی تا جنوبی ترین آن بسیارند خانواده هایی که با تصور این که زبان های بومی مانع رشد و پیشرفت فرزندانشان می شود از کودکی ...

ای کاش لرها اینقدر نسبت به منافع سرزمین خود «بی‌طرف» نبودند

 

مهدی ویس‌کرمی/

چندی قبل بالاخره کابینه‌ی پیشنهادی دکتر حسن روحانی رسماً به مجلس معرفی شد، که در این بین دو نکته جالب توجه به نظر می‌رسد، اول انتخاب حبیب‌الله بی‌طرف برای تصدی وزارت نیرو، و دوم حذف نام دکتر علی خاکی صدیق گزینه‌ی لرستانی وزارت علوم، از لیست پیشنهادی.

وزارت حبیب الله بی طرف و خطر غیر مسکون شدن خوزستان، چارمحال بختیاری و لرستان

 

 سامان فرجی بیرگانی /
او نماد ساختار قومیت زده و تفکر قوم گرایانه و دیگری ستیزِ حاکم بر وزارت کشور است، در دوران بیطرف انتخاب جهت دار مدیران درجه یک وزارت کشور از مناطق مرکزی در پروسه ی انتقال آب مناطق لُر نشین بی تاثیر نبوده است...

هزار و یک ترفند ضد مفاخر ملی جامعه بختیاری

 

 محسن حیدری /
سناریوی معمول و تکراری ترور شخصیت های ملی جامعه بختیاری همچنان ادامه دارد، بعد از سریال سرزمین کهن اخیراً نیز رمانی با عنوان «هزار و یک جشن» منتشر شده که همان راه را رفته ...

بازگشت حبیب الله بی طرف به وزارت نیرو، نشانه عزم دولت روحانی بر انتقال رودهای کارون و دز به کویر مرکزی

 

 سامان فرجی بیرگانی /
دولت های اصولگرا و اصلاح طلب همواره تحت یک سیاست مشترک ناقض  حقوق قومی / شهروندی مناطق لر نشین بوده اند.

لزوم حضور وزرای لُر در کابینه ی جدید + لیست پیشنهادی نخبگان بختیاری

 

 نشریه فرهنگی اجتماعی لور /
 این باور سال های اول انقلاب که هر فرد از هر جای ایران برخیزد وسعت دیدش دغدغه های تمام کشور را در سیر رفتار و عملکردش میگنجاند از قاعده تبدیل به استثنا شده ...

ماسه، نخل و برنو از سواحل لرنشین خلیج فارس می گویند

 

 محسن خواجه گیری لیراوی /
بلوکات پادریه به عنوان بخشی از جامعه لُر همواره در مسیر مبارزه با استعمار شرقی و رضاخانی کوشیده و برگ زرینی از افتخارات لُر و ایران هستند.

از بوم گرایی و هویت قومی تا توسعه ی لرستانات

 

 اشکان خورشیدوند /
 نخبگان ما تا چه حد در خصوص مرگ شهرام محمدی ، آدرینا کوچولو ، علی  دیناروند ، هانیه اکبریان ، مهدیه هراتی، مهدی مرادی ... نوشتند و به آنها توجه کردند ؟

آنچه که خوار آید روزی به کار آید / نادیده گرفتن زبان های لری در ایران توسط خبرگزاری رسمی مهر

 

 حسین زمانیان /
مشاهدات بیانگر وسواسی ست که در کجا و چگونه نام بردن لر از سوی دولتمرادن و رسانه ها بخرج داده میشود. در معدود برنامه هایی که از سوی دولت در خصوص اقوام ارائه داده شده است ...

مروری بر اقوام و مردمان لُر جنوب

 

 محسن خواجه گیری لیراوی /

 لرهای جنوبی به چندین گویش و لهجه های مختلف زبان لری سخن می  گویند، ساکنین استان های بوشهر، خوزستان ، فارس و کوهگیلویه و بویر احمد لرهای جنوبی هستند.

قم رود چیست ؟ نکاتی مهم در باب پروژه انتقال آب موسوم به قم رود

 

 حمید لطفی /
 طرح موسوم به انتقال آب الیگودرز در شرق لرستان به قم در رسانه های  ایرانی عمدتا با عنوان مبهم و کلی "قمرود"با"انتقال آب از سرشاخ های دز  "نامیده میشود!

 

تازه ها

توسعه-استان-قم-در-سایه-مظلومیت-الیگودرز  نویدی خوش برای مردم استان قم که با شنیدنش بار دیگر زخم کهنه لرستان سر باز کرد.متن خبر؛نخستین نیروگاه آبی کشور...
پیام-معاون-پژوهش-مجمع-تشخیص-به-جشنواره-لری-تمدار-بیت   علی رضایی میرقائد /عاون پژوهش مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی به یازدهمین جشنواره شعر منطقه ای «تمدار بیت» ویژه...
زبان-لکی-از-سوی-لرستان-ثبت-ملی-شد  زبان لکی در فهرست ملی میراث‌ ناملموس قرار گرفت. به‌گزارش میراث‌آریا، کمیته ثبت‌ملی میراث‌ناملموس دیروز...
دانلود-کتاب-متن-های-ادبی-لری-مینجایی  کتاب " متن های ادبی لری مینجایی " اولین کتاب به نثر روان لُری می باشد که توسط مصطفی باقرزاده نویسنده جوان...
امامزاده-سیف-الدین-محمد-بابا-سیف-الدین   احمد لطفی /امامزاده سیف الدین محمد معروف به امامزاده بابا سیف الدین، مرقد مطهرش در ضلع شرقی دهستان ارمو و...

لکی

  هنی هم یه گِل سر بارئو دیارکدخدا مردون ، شیر لر تبارهماورد یل شهنامه...
مه بیمارم گنه حالم بپرسین؟حوالی ئی درمالم بپرسین؟منی نه تادمامردن...

بختیاری

«-دَم-دَمِ-صُو-»
    دَس وُ لَو قُلف وِ یَک  آرمونا لَوٍ گور  مُو هِدُم چی...
شعر-کارون-به-زوون-لری-بختیاری
  کارون ! تو دونی خوزیا نون کور نیدِن تا چه رسه ، اَوکوری و ُ رُ نون...

جنوبی

اقوام-و-تمسخر-قومیتی-از-دیدگاه-قرآن-لری-لیراوی
    محسن خواجه گیری /خداوند مئن قرآن ایفرمایه :  ای مردم شمانه وه یه زن...
خین-جگر
چه ایخوم سروسامون بگرم، سرنیسی             بال و پر، تا دمِ دالون بگرم، پر...

مینجایی

  سکندر ور پات , دولا بیهغرورش و دس تو آلا بیه د خرمآوه تا بختیاری...
باید قلم آورده و در خون جگر زدیکبار دگر دست به یک خلق اثر زدبا قوم لرم در...