جمعه, 31 شهریور 1396  

لربلاگها و کانالهای تلگرام

  مادر زليخا از نوادگان عارف واصل و مروج تفكر تشيع، سيد علي سياهپوش در...
  کانال تلگرامی صدای ازنا / رامین دربندی ، هنرمند نامدار و با استعدادی...
  آتنا همت‌پور کودک روشندل خرم‌آبادی، عنوان ویژه جشنواره رضوی را کسب کرد....
  مجری برنامه بر لُر بودن آقای بیرانوند تاکید دارداما شوربختانه فرزند...
زه آسُن اَل گُدشتین شیرپیایل(از افق ها گذشتین شیرمردان مرد)وه افتوهم تنا...

مطالب اتفاقی

جایگاه-ایل-کلهر-در-جغرافیای-تاریخی-لرهای-فیلی
  عیسی قائدرحمت / ایل کلهر یکی از بزرگ ترین ایلات لُر است که در  دهه های...
گزارش-تصویری-خیبر-صدر-نشین-شد،-گُلونی-ها-بالا-رفت
  تیم فوتبال خیبر خرم اباد در نخستین دیدار خود با سه گل از پارسه تهران...
استحاله-ی-فرهنگ-لُر-فراتر-از-دگرگونی-های-زبانی-و-گویشی-است-هویت-طلبی-هدف-توسعه-است-یا-برعکس؟
  ابراهیم خدایی / هدف ما از پرداختن به مسایلی همچون هویت، زبان، لباس،...
آقای-جعفری-جوزانی-ما-لُرها-اهالی-یک-کشتی-هستیم-سوراخش-نکنید-نقدی-بر-سخنان-عوامل-ایران-برگر-در-برنامه-هفت
   ابراهیم خدایی / چرا سهم زبان های محلی ایران از سینما و تلویزیون و...
مبارزه-برای-گلوَنی،-مبارزه-برای-حیثیت-و-هویت-لُرستان-است-جوک-های-موهن-را-از-گوشی-ها-پاک-کنیم
  اصغر نریمانی مینجایی آن چه مهم است بازتاب رسانه ای حادثه است، ما در...
 

نقد خود آری! خودزنی خیر! / آیا محرومیت یک مساله ی استانی است؟

 

ابراهیم خدایی /

اگر منظور شما از نقد درونی این است که فرموده اید: حرف ما این است که این توانایی گرفتن حق خود از مرکز کسب شدنی است، و برای رهایی از محرومیت کسب آن لازم است. بنده کاملا تایید می کنم، اما اگر مساله اینجاست که ما وجود برخی ویژگی های درونی جامعه مان را توجیه گر وضعیت کنونی جامعه بدانیم، نمی توانم بپذریم.

 

 

 

 

 

 

ابراهیم خدایی: بسیار خوشحال شدم که جناب آقای تفضلی به دغدغه و نظر این جانب بها دادند، همان طور که در مطلب نخست عرض کردم مطلبم نه در رد نوشته ی ایشان، بلکه برای تکمیل و تذکر بود.

مطلب اخیر ایشان نیز مساله ای را مطرح کرده است که کاملا مورد توافق و تایید بنده است، اساسا اگر من هم معتقد نبودم که "نقد خود اولی است" چه دلیلی داشت که در لور فعالیت بکنم یا به فعالیت در سایت استان کهگیلویه و بویراحمد علاقه نشان دهم؟ مخاطبان این رسانه ها بیشتر خود مردم لر است و تمام تلاش من - به عنوان یک خادم کوچک قلم - این است که در نشان دادن جایگاه کنونی مردم لر و وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایشان به خود ایشان  قدمی بردارم، اگر چنین نبود به جای این یادداشت ها نامه یا گزارشی برای پایتخت نشینان می نگاشتم و به رسم برخی عریضه نویسان هم استانی عجز و لابه و شاید گلایه یا التماس می کردم.

آیا آنچه من در نقد نوشتار آقای تفضلی نگاشته ام غیر از "نقد خود" است؟

شاید اختلاف نظری که موجب سوء برداشت از مطلب من با عنوان "اولویت اهل قلم بومی نقد مراکز و صاحبان قدرت  است یا نکوهش مردم کوچه و بازار؟!" شده است به مباحثی برگردد که در مطبوعات و سایت های لرستان با آن درگیر بوده ایم و شاید جناب آقای تفضلی در استان لرنشین دیگری هم به نوعی با آن درگیر بوده باشند.

انتقاد من متوجه نویسندگان و رسانه هایی است که گمان می کنند با متمرکز شدن بر مسایلی همچون "فرهنگ ترافیک (در لرستان یکی از کارگردانان مجریان قدیمی و بازنشسته عمرش را روی این گذاشته که به کسانی که پشت چراغ قرمز توقف نمی کنند گیر بدهد) "، "سنت های جشن و عزا (مخالفت با سنت هایی همچون چوبازی در عروسی یا گل مالی در ماه محرم)"، "شیوه لباس پوشیدن مردم (مثلا در مطبوعات لرستان بارها مستقیما یا به کنایه از شلوار گشاد! همچون یک معضل فرهنگی یاد شده است)" می توانند قدمی در راه توسعه ی استان بردارند.

باید دید آن کارگردان لرستانی چند بار جسارت کرده است و یقه ی مقامات ارشد استان را درباره پیشبرد فلان پروژه گرفته است؟ چرا آن مطبوعاتی که از شیوه ی شلوار پوشیدن مردم ما ایراد می گیرند درباره ی عملکرد ضعیف دستگاه های فرهنگی استان شفاف سازی نمی کنند؟

من معتقد نیستم که نباید از فرهنگ عامه انتقاد کرد و یا به نقش آن در توسعه ی جامعه کم توجهی کرد، بلکه سخن من از اولویت بندی هاست، آن هم در جامعه ی امروز ایران که دولت بیشترین کنترل را بر سرمایه ها، رسانه ها و مردم دارد.

بیم من این است که تاکید شما بر اولویت دادن نقد درونی به نقد مرکز، دعوت از اهل قلم لر برای خودزنی باشد، اگر نقد درونی شما منجر به پذیرش این مساله شود که "وضعیت کنونی حق ماست و نتیجه ی لیاقت ها و زحمات خودمان است" من نخواهم پذیرفت.

اگر منظور شما از نقد درونی این است که فرموده اید: "حرف ما این است که این توانایی [گرفتن حق خود از مرکز] کسب شدنی است، و برای رهایی از محرومیت کسب آن لازم است" بنده کاملا تایید می کنم، اما اگر مساله اینجاست که ما وجود برخی ویژگی های درونی جامعه مان را توجیه گر وضعیت کنونی جامعه بدانیم، نمی توانم بپذریم.

بخشی از مطلب شما که برایم چالش برانگیز است آن جاست که فرموده اید: "فریب کار میدانی نخواهد یافت، الا فریب خوری یافت شود"، بدون شک اگر کسی مال شما را بدزدد شما نیز به عنوان صاحب مال مقصر هستید، اما چه کسی باید تحت تعقیب قرار بگیرد؟ علیه چه کسی باید شعار داد؟ یقه ی چه کسی را باید گرفت؟

در پایان دو نکته، حاوی دو پرسش از آقای تفضلی دارم و مشتاقم درباره ی آن بحث شود:

پرسش نخست: آیا جنابعالی تحولات جامعه ی لر (و استان ک و ب) در قرن های اخیر را ناشی از ویژگی های درونی این جامعه می دانید و یا وابسته و تابع تحولات جهانی و ملی؟ منظور من اینست که آیا می توانیم محرومیت استان ک و ب را جدای از مساله ی مدرنیسم، جهانی شدن، ملت سازی و... در نظر بگیریم؟، آیا استان ک و ب و لرستان به وضعیت امروزی در آمده اند چون جوامع دیگر نظم جهانی و سپس نقشه ی ملی را بر هم زده اند؟

پرسش دوم: در سه اصل پایانی نوشتار اخیرتان  بر "استان" (منظور استان کهگیلویه و بویراحمد) به عنوان یک واحد حقوقی تاکید کرده اید، آیا محرومیت و تبعیض در توزیع سرمایه ها "استانی" است؟ میان مشکلات و مسایل اجتماعی اقتصادی و... استان مورد نظر چه اشتراکات و افتراقاتی با استان های همجوار می بینید، آیا اتفاق نظر، شناسایی و اولویت بندی و... فراتر از واحد استان (کوچک تر از واحد ملیت) را برای پیشبرد توسعه مفید نمی بینید؟ به عبارت صریح تر آیا طرح مساله ی قومیت – با ادبیاتی رهایی یافته از چنگال قوم پرستی، تجزیه طلبی و تنش زایی محلی و..- را گامی در جهت "اعمال اراده" مورد نظر شما (که فقدان آن باعث محرومیت و عدم تاثیرگذاری بر تصمیمات مرکز و...است) و فرصتی برای توسعه ی اجتماعی نمی دانید.

 مثال این تاثیر گذاری در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آشکار بود، بدون این که بخواهم به نتیجه ی آن کنش دسته جمعی قوم لر (در حمایت از محسن رضایی) اشاره کنم و یا شخص منتخب (آقای رضایی) را به چالش بکشم، و یا مدعی باشم مسایل ملی کشور باید در قالب اقوام دیده شوند و مثلا ادعا کنم در انتخابات ریاست جمهوری باید قومی نگریسته شود، آیا چنین کنش های قوم گرایانه ای می توانند کارکرد های مثبتی برای خروج منطقه ی ما از وضعیت فعلی داشته باشند؟

بیم من این است که در مثل بنده مناقشه شود، یعنی  سخن گفتن از دکتر محسن رضایی و انتخابات قبلی بحث را به حاشیه بکشاند، جهت پیشگیری از آن انحراف، خود نشریه لور را هم مثال می زنم، آیا نگرش فرا استانی این نشریه به مسایل استان هایی همچون لرستان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد و... می تواند منشأ خیر باشد؟

اضافه کردن نظر

نظرات خود را، حداکثر در 800 کاراکتر، به خط فارسی بنویسید. نظرات حداکثر ظرف 72 ساعت بازبینی می شوند و در صورت تایید و صلاح دید مدیریت سایت به نمایش در می آید.

کد امنیتی
تازه کردن

نظرات  

 
#1 سعید 1392-06-17 21:57
رضا و ظاهرا اکوانیان دو شهروند لر که به ادبیات چماقی آقای بزرگواری اعتراض کرده بودند آزاد شدند. به یادمان می ماند که لر یعنی احساس مسولیتِ همین شهروندانی که حاضر نشدند در برابر ادبیاتی که متناسب با فرهنگ شان نبود سکوت کنند.
 
 
#2 کدخودایی 1392-06-17 22:13
باسلام
مقوله ی پیشرفت چند بعدی است تدبیرمردمی،استف اده ازفرصتهای گاه به گاه،گسترش گردشگری وتوریسم،دولت ومسولین مربوطه،بطورویژه گردشگری مامردم زاگرس دارای پتانسیل بالای خدادادی وباستانی هستیم خداوکیلی مامردم کجانشستیم وتدبیر کرده ایم که غذاهای خودرا،موسیقی خودرا،فرهنگ سوگ وسورخودرا بیشترازگرزمان مان برای دیگران بیان کنیم.کجاسیمای ملی بجای اردبیل وسبلان درتابستان گرین والشتررانشان داده است؟کجاسیمای لرجزلهجه ی خرماوه ای را بازی داده،کجایک مراسم پرچ وپاک شادی ویا حتا عزابرگزارکرده ایم،توسعه را باید از خودمان اغازنماییم واینقدربرطبل قومیت!که چیزی ازش برنمیاید نکوبیم بجای نژاد نژند وبجای هووزبازی،عدالت خواهی رابیاموزیم وبخواهیم،کجاروی ن دان گرین رامارک کرده ایم بجای روغن کرماشان،کجاگوشت ممتازمان رابا مارک عرضه کردیم،کجا چورگ روین،گه رماروین،فه تیره،قاورمه مان را بردیم وعرضه کردیم؟
 
 
#3 رهدار 1392-06-18 08:49
درود بر گئو خوبم آ ابراهیم خدایی !
عزیزجان شاید هم بتوان برخی از سنت ها و آیین ها را با پیشرفت زمان همسان کرد و تغییراتی داد گرچه معقد به اصالت ها هستم گاهی هم این ایین ها نباید لایزال باشد . برای همه چیز ممنونم مهربان !
 
 
#4 ali 1392-06-19 07:56
درود بر تو آقای خدایی که دغدغه تمام مناطق لرنشین رو داری بنظر من در جامعه الان ایران ما باید بشدت قوم پرست باشیم تا بهتر حق و حقوقمون رو بگیریم هزاران ساله ما لرها بیخیال فرهنگ و قومیت و غیره هستیم کجا رو گرفتیم برای یک بار هم شده نژادپرست بشیم اینهایی هم که میگن قوم پرستی در جهان مدرن امروزی جایگاهی نداره دارن خودشون رو گول میزنن مثلا کشوهای مدرن اروپایی هم هنوز درگیر مسائل قومی هستن اسپانیا درگیری کاتالانها و باسکها بلژیک هلندی زبانها و فرانسوی زبانها بریتانیا ایرلندی تبارهای کاتولیک انگلوساکسونهای پروتستان قبرس یونانی تبارها و ترک تبارها اوکراین روسی تبارها و اوکراینی تبارها در قاره آمریکا سیاهپوستان و سفید پوستان در کانادا فرانسوی زبانها و انگلیسی زبانها آیا این کشورهای که گفتم و قوم پرستی در آنها موج نمیزنه کشورهای مدرن پییشرفته ای نیستن
 
 
#5 گوهری 1392-06-19 17:16
واقعيت تلخ توسعه‌نيافتگي برخي از مناطق لرنشين كشورمان با آنهمه گذشته پرشكوه ، كه مانند عضو فلجي بر پيكره‌ي اين ملت واحد است، دردي تلخ وجانكاه است كه درصورت ادامه روند فعلي ، به ناكارآمدي و عقب‌ماندگي كل سيستم منتهي مي‌شود .اين توسعه‌نيافتگي و فاصله‌هاي طبقاتي علل و اسباب‌ سياسي و اجتماعي خاصي دارد كه بازمانده‌ي روحيه‌ي تمركز‌گرايي، وضعف شناخت ارزش‌هاي ملي و فرهنگي مديران وبرنامه ريزان است. اما آن‌چه كه امروز مي‌تواند به بهبود وضعيت كمك كند اولا:قانون‌مدار ي و شايسته‌سالاري در چرخه‌ي قدرت، حاكميت و مديريت كشور و ثانيا: توزيع عادلانه منابع وصنايع مادر است و ثالثا : دوري از محافظه كاري نمايندگان اقوام لر ومطالبه سهم خود از دولت است .
 
 
#6 علی بیرانوند 1392-06-23 21:53
با سلام و سپاس از جناب خدایی عزیز ..
شاید راهی بهتر از این بنظرم نیامد تا از محضر مبارک حضرتعالی بخاطر ارسال مطالب بنده به لربلاگ های سایت لر تشکر کنم ...روزی تاریخ همه ی کوشندگان و تلاشگران خطه ی پهناور لرزبان را تکریم خواهد نمود گرچه شاید امروز به چشم نایند ولی تلاش در عرصه دنیای مجازی برای عرضه و نمایش انچه لر دارد و انچه ندارد و به او منتسب نیست لاجرم کار ساده ای نیست ..توان و وقت فراوانی میخواهد که از وجود برازنده ی شما برادر خوبم جناب خدایی عزیز این مهم به زیبایی در حال انجام است .. دست مریزاد و خدا قوت ..ما هم در حد توان در خدمتیم اگر کاری از دستمان براید ...
 
 
#7 khkh 1394-08-15 16:27
دوستان بر خلاف تصورات رایج زبان لری دارای دستور زبان و وقاعد واجی خاص خودش می باشد ...برای مثال: بن فعل گفتن در زبان لری میشه : وُ حالا می خوایم از این مصدر فعل می گویم بسازیم ..
بختیاری : ایگُُم (ایـــــوُم)
مینجابی : مُــــــوِم
لکی : مُـــــوشِم
 
 
#8 khkh 1394-08-15 16:34
گونه ای دیگر از مینجابی : گوئِم (وُئِم)

آگا بن فعل گفتن در لری گُ است یا وُ؟
 
 
#9 khkh 1394-08-15 17:09
به نظرم بن فعل گفتن که در فارسی گو می باشد در لری وُ می باشد ... دو فعل موشم و موئم این را اثبات می کند اما در ایگوم و گوئم به نظر چنین نیست ...و ریشه گُ به نظر می رسد ... اگر ریشه را وُ در نظر بگیریم ، بگو در دو گویش دیگر می شود بو و بوش ... و در بختیاری و پاپی باید بشود بُگُ .... که خیر چنین نیست می شود>> همان بُو ... پس این تناقض می تواند آیا ثابت کند ریشه وُ هست
 
 
#10 khkh 1394-08-15 17:12
آیا ممکن است زبان بختیاری تحت تاثیر فارسی جدید از اوووم به ایگوم تغییر ماهیت داده باشد؟؟؟

سپاس
 
 
#11 khkh 1394-08-15 20:45
البته هدف از این پرسش لزومن گرفتن پاسخ نبود ...چون بنده تخصصی در این زمینه ندارم ...و دنبال چنین مباحثی هم نیستم ... کنجکاو شدم و به ذهنم رسید ...
 
 
#12 سپنتا 1394-08-15 21:20
Yes.محرومیت فقط نه تنها استانی ، بلکه شهری،هم است.واقعیت است. مردم لرستان بیخیال بهتر شدن از وضع الانشون هستند.تنها شهری که از این ویژگی دوری کرده فقط بروجرد است.خرم آباد اگر مردمش اینگونه نبودند خیلی وقت پیش کلانشهر شده بود، لک ها هم همچنان مخالف حرکت می کنند.
 
 
#13 khkh 1394-08-16 10:23
نیتم نهاییم این بود که اگر بشه لری رو یکم خالص کرد ... متفاوت کرد ... شاید بشه به بالا بردن روحیه کمک کرد ...یعنی متفاوت از فارسسی بود ... اطلاع علمی ندارم و نمی دونم میشه نمیشه ... هیچ گونه تحقیق و بررسی نکردم برای این چهار تا خط نوشته ...فرصتش رو هم ندارم ... نه علمشو دارم .... و نه انگیزشو دارم ..و نه زندگیم در این راستا هست ... یه پیشنهاد بود به خودتون
 
 
#14 رضا 1394-08-17 11:57
وِلِر-هوز-لیر-و ِپورن-به جی -بال گرت -بون-
این واژه ها کجا هستند ..آیا براستی لری لهجه هست ... براستی این وژه ها که نشان از تمایز فرهنگی با فارس هست کجا هستند ...
ایگی کجا بریم؟( این مثلن بخیتاری هست که واقعن لهجه هست)
پیشنهاد برای خالص سازی : ایوی کو چه بجیما؟(ایما)
زبان لری هیچ از کردی کم ندارد ..
 
 
#15 رضا 1394-08-17 12:00
متاسفانه لر در برابر فرهنگ فارسی کلن واداده ... در لباس بختیاری چوخا که نقش کت را دارد وروی آن شال می بندند ... و ستره را کلن حذف کردند ... در لرستان چوخا را فراموش کردند ..ربان لری به یک زبان آشفته و مملو از وآزه های فارسی تبدیل شده ...زبان للری نیاز به قواعد واجی و دستور زبان برایش نگاشته نشده ... هیچ اقدامی در جهت حفظ تمایزات انجام نشده ..این لری که زبان می نامند براستی لهجه ای بیش نیست ... لری مینجابی اصیل می تواند با لکی رقابت کند ...
 
 
#16 رضا 1394-08-17 12:04
بی توجهی به تمایز ها ما را تبدیل به دهاتی کرده ... در بعضی جاها واقعن کیفیت لری مایه آبروریزست ...کلاه حتی در لباس های نمادین کلاه ...لباس ها را درک نکرده اند ...کلاه نمدی - گلونی - ستره نقش پیراهن را دارد و شال نقش کمر بند و چوخا نقش کد ...کی اینا رو فهمیده ... لر فرهنگشو باخته ...لباس چوغا پر شده از کنگره ها تخت جمشید واقعن مسخرست ...نه شعری ثبت می شه ..نه کار گرافییکی و نه هیچ تلاشی ..
 
 
#17 رضا 1394-08-17 12:09
بیخود به لک خورده نگیرید ...آنها دارند تلاش می کنند ... و خلاف مسیر الوار می روند ...بختیاری ها زبانشان کلن منتثر شده از فارسی ... درکی از معماری لری نیست ...هیچ کس متوجه گنبد های دوکی شکل بروجرد و شوش نمیشه ...چرا این گنبد ها بنمام لر ثبت نمیشه ...چرا مغماری روستاها تو جه نمیشه خاص مناطق لرستان ...هیچ کاری صورت نمیگیره ... پیش نهاد بنده یک تلاش همگانیست ...این پیشنهادات بنده در حد ایده هست و متخصصین و فعالان باید نظر بدن که این تحلیل های شخصی بنده تا چه حد درسته وگر نا تنها کمک من می تونه این باه آنچه را که دیدم گزارش کنم
 
 
#18 رضا 1394-08-17 12:19
لری گاهن انقدر شبیه فارسی میشه ..تما مزه یک زبان به متفاوت بودن و غیر قابل فهم بونشه ... بعد یارو توی شیکه اجتمایی میا منویسه :
چی گویی جقله بعد جلوش معنی می نویسه چی میگویی جقله ...خوب مسخرس
 
 
#19 رضا 1394-08-17 12:25
اامیدوارم این گزارش و پیشنهاد دات بنده رو به عنوان هدیه ای به نشریه قابل بدانید و اگر نقدی و انتقادی هم بهش وارده بگید خوشححال میشم آگاه بشم دوست دارم اگر اشتباه ست نظرم از این خطا و دیدگاه و پیشنهادات یحتمل اشتباه آگاه بشم و به آگهی درست و منطقی برسم
 
 
#20 رضا 1394-08-17 12:38
یا مثلن در لکی داریم :
َاَ رَ کو بچیین(ایمان)
می تونیم در بخیتاری با اصلاح بگیم :
اَ کو چه به جیما(ایما)
...
مثلن به جای ایخام بگیم ... ایهام ...
و از این دست پیسنهادات ...شما اساتید حودتون باید قضاو.ت کنید که تا چه حد شدنی و درست هست وگر نه ای نپیشنهادات بنده تنها نتیجه آشنایی سطحی با چند کلمه لکی و لریست...عرض کردم خوشحال میشم اگر اشتباه هست آگاه بشم و از گمراهی دربیام ...
 
 
#21 رضا 1394-08-17 17:44
فکزر میکنم ... تاکید بر المانها زمانی معنی پیدا می کنه که مردم روحیه خوبی داشته باشند ... روحیه و درونیات هست که به المانها جان میده ...
 
 
#22 رضا 1394-08-18 17:12
ادامه پیش نهادات:
می دونی = ایدونی >>>> ایذونی
 
 
#23 رضا 1394-08-18 17:22
خلاصه پیشنهاد یکم تغییر در جنس واج ها در واژه ها ، روی کار آوردن واژ ها متمایز تر و مشابه تر با سایر مناطق ، ساخت جمله های پر کاربرد، فرهنگ لغت فراگیر حتی به صورت نر مآفزار ، کشف قواعد ،واجی و دستوری و یک دستور زبان ادبیات لری تمام عیار و تغییرات فرضی با حفظ انصاف و مصلحت
======================================
اگر چه باید عرض کنم و تاکید کنم که درونیات و معنویات به المان ها جان میدن می ده و واقعن پس از هر پیشنهاد این نکته در ذهنم تداعی میشه و می نویسم براتون
در ضمن تاکید می کنم بنده در این زمینه سواد ندارم و فقط دارم پیشنهاد میدم
ضمن سپاس
 
 
#24 حسنی 1394-12-17 07:59
آیا نگرش فرا استانی این نشریه به مسایل استان هایی همچون لرستان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد و... می تواند منشأ خیر باشد؟
جواب بله
همگرایی فکری عموم جامعه ، گرایشهای خواست محور قوی را تکشیل خواهد داد و خواستها رفع خواهند شد.
 
 
#25 تاشا 1395-05-10 14:58
توسعه یک رخداد نیست بلکه یک روند است و باید یک پروسه را طی کند.الآن۶۰هزارب افنده فرش داریم که بدلیل نبودنقشه فرش لری,ازنقشه فرش اصفهان,یزد,کاشا ن,تبریزاستفاده میکنندو زحماتشان بنام آنان صادرمیشود.یا بدلیل نبود کارخانجات فرآوری سنگخام درلرستان,سنگها بصورت فله ای به اصفهان فروخته میشود وپس ازفرآوری بنام اصفهان صادرمیشوند,یاحب وبات بدلیل نبودصنایع بسته بندی همین بلاسرش میآید.زبان مثل یک بچه میماند اگربهش نرسی میمیره.وقتی فرهنگستان زبان نداریم وقتیکه فقط۱ساعت برنامه بزبان بومی داریم چطورزبان پویایی راحفظ کند؟
 

قوم لُر بختیاری و شاخه های درخت تنومند و ریشه دار هویت لُریاتی

 

ابوالفضل بابادی شوراب/

بختیاری ها سال هاست است که از هویت عشایری و چادر نشین عبور کرده و هویت روستایی و‌ شهری گرفته اند، عنوان ایل بختیاری زیبنده این اجتماع از لرتباران نیست ...

دالالا; اثری نو از حسین حسن زاده رهدار

 

 حسین حسین زاده رهدار /
دالالا برای آموزش لالایی لری به مادران است تا بتوانند کودکان خود را از ابتدا با زبان لری  آشنا کنند.

روز پزشک و یادی از پزشک افسانه ای لرستان

 

 رضا فرهادی /
 جریان زندگی، خصایص و مبارزات دکتر اعظمی شباهت کم نظیری با افسانه های  قهرمانان دارد، اما افسانه ای که در عین غیر قابل باور بودن حقیقت دارد، و این حقیقت ...

ایرج خوانی، نماد درخشان بومیابی در شعر و موسیقی لرستان

 

 ابراهیم خدایی /
نه فقط در مقام کلام و موسیقی که در بینش نیز ایرج شباهتی با بیشتر هنرمندان محلّی لرستان ندارد، او مخاطب خویش را نه یک فرهنگ سنتی که یک «هویت قومی» مُدرن می داند.

لرستان و شبح امیر احمدی

 

 دکتر روزبه کلانتری /
 چند روز پیش در خبرها آمده بود که لانۀ قدیمی امیراحمدی در حال ویرانی است؛  همان صیادی که آشیان‌های امن و گرم بسیاری را در لُرستان بر باد داد ...

حماسه قلعه گلاب و غریبانگی دختران لر

 

 حمید لطفی /
در تاریخ همواره زنانی ستایش می شوند که پا به پای مردانشان می جنگند و آنگاه  که پای حیثیت و آبرویشان در میان باشد از جان میگذرند و دختران قلعه گلاب چنین بودند ...

زاده ی تهران، متولد لرستان / گذری کوتاه بر لرهای هداوند استان تهران

 

 مهدی محرابی /
تنها موردی که بین همه طوایف این ایل مشترک است، با افتخار لُر خواندن خود است. با اینکه شاید حتی برخی از آنها نه تنها قادر به تکلم به زبان لری نیستند بلکه آن را متوجه هم نمیشوند!

از رسمیت بخشیدن روی کاغذ تا پاسداشت واقعی زبان لکی

 

 علی باجلان /
 در جغرافیای لُر نشین از شمالی ترین نقاط آن یعنی کلهری و لکی تا جنوبی ترین آن بسیارند خانواده هایی که با تصور این که زبان های بومی مانع رشد و پیشرفت فرزندانشان می شود از کودکی ...

ای کاش لرها اینقدر نسبت به منافع سرزمین خود «بی‌طرف» نبودند

 

مهدی ویس‌کرمی/

چندی قبل بالاخره کابینه‌ی پیشنهادی دکتر حسن روحانی رسماً به مجلس معرفی شد، که در این بین دو نکته جالب توجه به نظر می‌رسد، اول انتخاب حبیب‌الله بی‌طرف برای تصدی وزارت نیرو، و دوم حذف نام دکتر علی خاکی صدیق گزینه‌ی لرستانی وزارت علوم، از لیست پیشنهادی.

وزارت حبیب الله بی طرف و خطر غیر مسکون شدن خوزستان، چارمحال بختیاری و لرستان

 

 سامان فرجی بیرگانی /
او نماد ساختار قومیت زده و تفکر قوم گرایانه و دیگری ستیزِ حاکم بر وزارت کشور است، در دوران بیطرف انتخاب جهت دار مدیران درجه یک وزارت کشور از مناطق مرکزی در پروسه ی انتقال آب مناطق لُر نشین بی تاثیر نبوده است...

هزار و یک ترفند ضد مفاخر ملی جامعه بختیاری

 

 محسن حیدری /
سناریوی معمول و تکراری ترور شخصیت های ملی جامعه بختیاری همچنان ادامه دارد، بعد از سریال سرزمین کهن اخیراً نیز رمانی با عنوان «هزار و یک جشن» منتشر شده که همان راه را رفته ...

بازگشت حبیب الله بی طرف به وزارت نیرو، نشانه عزم دولت روحانی بر انتقال رودهای کارون و دز به کویر مرکزی

 

 سامان فرجی بیرگانی /
دولت های اصولگرا و اصلاح طلب همواره تحت یک سیاست مشترک ناقض  حقوق قومی / شهروندی مناطق لر نشین بوده اند.

لزوم حضور وزرای لُر در کابینه ی جدید + لیست پیشنهادی نخبگان بختیاری

 

 نشریه فرهنگی اجتماعی لور /
 این باور سال های اول انقلاب که هر فرد از هر جای ایران برخیزد وسعت دیدش دغدغه های تمام کشور را در سیر رفتار و عملکردش میگنجاند از قاعده تبدیل به استثنا شده ...

ماسه، نخل و برنو از سواحل لرنشین خلیج فارس می گویند

 

 محسن خواجه گیری لیراوی /
بلوکات پادریه به عنوان بخشی از جامعه لُر همواره در مسیر مبارزه با استعمار شرقی و رضاخانی کوشیده و برگ زرینی از افتخارات لُر و ایران هستند.

از بوم گرایی و هویت قومی تا توسعه ی لرستانات

 

 اشکان خورشیدوند /
 نخبگان ما تا چه حد در خصوص مرگ شهرام محمدی ، آدرینا کوچولو ، علی  دیناروند ، هانیه اکبریان ، مهدیه هراتی، مهدی مرادی ... نوشتند و به آنها توجه کردند ؟

آنچه که خوار آید روزی به کار آید / نادیده گرفتن زبان های لری در ایران توسط خبرگزاری رسمی مهر

 

 حسین زمانیان /
مشاهدات بیانگر وسواسی ست که در کجا و چگونه نام بردن لر از سوی دولتمرادن و رسانه ها بخرج داده میشود. در معدود برنامه هایی که از سوی دولت در خصوص اقوام ارائه داده شده است ...

مروری بر اقوام و مردمان لُر جنوب

 

 محسن خواجه گیری لیراوی /

 لرهای جنوبی به چندین گویش و لهجه های مختلف زبان لری سخن می  گویند، ساکنین استان های بوشهر، خوزستان ، فارس و کوهگیلویه و بویر احمد لرهای جنوبی هستند.

 

تازه ها

توسعه-استان-قم-در-سایه-مظلومیت-الیگودرز  نویدی خوش برای مردم استان قم که با شنیدنش بار دیگر زخم کهنه لرستان سر باز کرد.متن خبر؛نخستین نیروگاه آبی کشور...
پیام-معاون-پژوهش-مجمع-تشخیص-به-جشنواره-لری-تمدار-بیت   علی رضایی میرقائد /عاون پژوهش مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی به یازدهمین جشنواره شعر منطقه ای «تمدار بیت» ویژه...
زبان-لکی-از-سوی-لرستان-ثبت-ملی-شد  زبان لکی در فهرست ملی میراث‌ ناملموس قرار گرفت. به‌گزارش میراث‌آریا، کمیته ثبت‌ملی میراث‌ناملموس دیروز...
دانلود-کتاب-متن-های-ادبی-لری-مینجایی  کتاب " متن های ادبی لری مینجایی " اولین کتاب به نثر روان لُری می باشد که توسط مصطفی باقرزاده نویسنده جوان...
امامزاده-سیف-الدین-محمد-بابا-سیف-الدین   احمد لطفی /امامزاده سیف الدین محمد معروف به امامزاده بابا سیف الدین، مرقد مطهرش در ضلع شرقی دهستان ارمو و...

لکی

  هنی هم یه گِل سر بارئو دیارکدخدا مردون ، شیر لر تبارهماورد یل شهنامه...
مه بیمارم گنه حالم بپرسین؟حوالی ئی درمالم بپرسین؟منی نه تادمامردن...

بختیاری

«-دَم-دَمِ-صُو-»
    دَس وُ لَو قُلف وِ یَک  آرمونا لَوٍ گور  مُو هِدُم چی...
شعر-کارون-به-زوون-لری-بختیاری
  کارون ! تو دونی خوزیا نون کور نیدِن تا چه رسه ، اَوکوری و ُ رُ نون...

جنوبی

اقوام-و-تمسخر-قومیتی-از-دیدگاه-قرآن-لری-لیراوی
    محسن خواجه گیری /خداوند مئن قرآن ایفرمایه :  ای مردم شمانه وه یه زن...
خین-جگر
چه ایخوم سروسامون بگرم، سرنیسی             بال و پر، تا دمِ دالون بگرم، پر...

مینجایی

  سکندر ور پات , دولا بیهغرورش و دس تو آلا بیه د خرمآوه تا بختیاری...
باید قلم آورده و در خون جگر زدیکبار دگر دست به یک خلق اثر زدبا قوم لرم در...