چهارشنبه, 06 ارديبهشت 1396  

جدیدترین مطالب

تاثیر-سبد-رای-محسن-رضایی-بر-انتخابات-96
  غلامعلی دهقان عضو شورای مرکزی و سخنگوی حزب اعتدال و توسعه...
بیانیه-کمیته-صیانت-از-آب-چهارمحال-و-بختیاری-در-پاسداشت-۲۸-فروردین
  کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری در پاسداشت ۲۸ فروردین 1393...
  مجری برنامه بر لُر بودن آقای بیرانوند تاکید دارداما شوربختانه فرزند...
هیچ؛-سهم-لرستان-و-قوم-لر-از-کتب-درسی
  کتاب مطالعات اجتماعی ششم دبستان چند سالی است که بدون کم و زیاد کردن...
معرفی-کتاب-شهر-های-تاریخی-لُرستان-فیلی
  معرفی اجمالی کتاب حاضر در سه فصل تنظیم شده است. در فصل نخست به کلیات...
بالاخر-روحانی-لرها-را-رویت-کرد
   حسین زمانیان / در دولت روحانی نیز بسان دولتهای پیشین هیچ گامی در جهت...
ریشه-یابی-اسامی-ایلات-لُر
  ابراهیم خدایی /وجود اسامی جانوری در ایل‌وندهای لرستان، مثل بسیاری از...
پاسخ-به-برخی-انتقادات-درباره-تاریخ-لُر-چراغ-راه-آینده
  شیخ جهانگیر محمودی /«هیچ سندیتی درمطالب مطروحه دراین گفتارنیست.»اما این...
چرا-اکثریت-مردم-لُر-ناآگاه-به-ضرورت-های-زمان-خود-هستند-؟
  حسین عیسوند اسدی /متاسفانه در میان این همه کتاب بی محتوای ایل و نیای من...
گزارش-شب-شعر-بهارونه-لیراوی
    شب شعر بهارونه لیراوی شب هفتم فروردین در روستای بنه احمد لیراوی...
 

 
 

آموختن زبان مادری هم، «حق مسلم ماست»

 

  محسن کرامتی مقدم /
۲۱ فوریه (۳ اسفند) از طرف سازمان یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده‌است.

 

نامگذاری این روز در کنفرانس عمومی یونسکو در سال ۱۹۹۹ به منظور کمک به تنوع زبانی ، فرهنگی و جهت جلوگیری از مرگ زبانها انجام شد. امروز در روز جهانی زبان مادری فرصتی دوباره یافتیم تا به ریشه و گذشته خود بازگردیم؛ به اهمیت زبان مادری‌مان فکر کنیم و از فراموشی تدریجی آن نگران و شرمنده باشیم.

 


اصل پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از جمله قوانین نوشته شده‌ای است که علی‌رغم وضع آن توسط قانون گذاران، نه توسط دولت اجرا می‌شود و نه توسط نمایندگان ملت در مجلس مورد توجه آنچنانی است. حق "آموختن زبان مادری" در این اصل، برای همه ایرانیان به رسمیت شناخته شده و دولت موظف به اجرای قانونی است که مورد تایید همه ملت ایران است. در اصل پانزدهم قانون اساسی آمده: « زبان و خطِ رسمی و مشترک مردم ایران، فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.»

 


حق آموزش به زبان مادري، در بسياري از اسناد و معاهدات حقوق بشري مانند منشور زبان مادري، اعلاميه جهاني حقوق زباني، اعلاميه حقوق اشخاص متعلق به اقليت‌هاي قومي، کنوانسيون حقوق کودک، ميثاق بين‌المللي حقوق مدني و سياسي مورد تاکيد قرار گرفته است. در مقدمه بیانیه حقوق افراد متعلق به اقلیت‌های ملی یا قومی، مذهبی و زبانی سازمان ملل متحد آمده: «حقوق اقلیت‌ها یکی از موضوعات بسیار مهم در جامعه حاضر بین‌المللی است که به علت بی‌توجهی بعضی از دولت‌ها به این مقوله مشکلات زیادی درمسیر تحقق صلح و امنیت به وجود آمده است. اقلیت‌های قومی، ملی و دینی در داخل کشورها سعی درحفظ و توسعه هویت قومی و فرهنگی خود دارند و به همین خاطر باعث بروز مخاصماتی در درون کشورها شده و از سوی دیگر وجود این اختلاف‌ها باعث سوء‌استفاده‌های دولت‌های دیگر همسایه نیز شده است. به همین خاطر شناسایی حقوقی برای حفظ هویت گروه‌های قومی، ملی و نژادی منجر به ثبات سیاسی، اجتماعی کشورهایی که گروه‌های مذکور در آن به سر می‌برند، می‌شود.»

 

 

 

حسن روحاني پيش از انتخابات در جمع مردم کردستان با تاکيد بر اجرايي شدن اين اصل در دولتش گفت: «اين جمله را براي اين نمي‎گويم که به من راي بدهيد يا به اين خاطر که در بيانيه اقوام و مذاهب بر آن تاکيد کرده‌ام و بخشي از برنامه دولت تدبير و اميد است، بلکه ايمان و اعتقاد من اين است و قلبم گواهي مي دهد که ايراني، ايراني است و هر کس بخواهد کرد و لر و بلوچ و آذري و ترکمن، عرب و فارس را جدا ببيند او ايراني نيست.»

 


پس از آغاز به کار دولت يازدهم، علي يونسي به عنوان دستيار ويژه رييس جمهور در امور اقوام و اقليت‌ها منصوب شد. او از رايزني و برگزاري جلساتي با وزارت آموزش و پرورش براي اجرايي شدن این اصل قانون اساسی خبر داد و گفت: «مطابق اصل 15 قانون اساسی، آموزش ادبیات بومی و قومی می‌بایست صورت پذیرد و آقای رییس‌جمهور هم در نطق‌های انتخاباتی‌شان این قول را داده‌اند. برای این منظور ما کارگروهی را تشکیل داده‌ایم تا به این بحث رسیدگی کند و در کنار آن اتاق فکری نیز فعال شده و عده‌ای به آن دعوت شده‌اند تا بر روی آن به‌صورت تلفیقی کار کنند.»

 


تلاش ها براي اجرايي شدن اصل 15 قانون اساسي در حالي است که اکثريت اعضاي فرهنگستان زبان و ادب فارسي با مخالفت در موضوع آموزش به زبان مادري به وسيله آموزش و پرورش در استان ها که اخيرا از سوي دولت اعلام شده است اين مساله را تهديدي جدي براي زبان فارسي و يک توطئه براي کمرنگ کردن اين زبان عنوان کردند.

 


پیشتر رهبرمعظم انقلاب در جمع مردم قم گفتند: ((یک ملت زبان خود را که از دست داد،یعنی از گذشته ی خود، از تاریخ خود، از سنت های خود، از میراث های گرانقدرخود منقطع و جدا می شود و از آنها بی خبر می ماند.)) [روزنامه اطلاعات شنبه ۱۶ مهر ۱۳۷۹،صفحه دو]

 


زبان ‌یکی از نمادهای بارز فرهنگ و هویت ملی ‌می‌باشد.در قرآن کریم به صراحت بیان شده که وجود و تنوع زبان‌‌ها از آیات و نشانه‌های خداوند علیم و حکیم ‌می‌باشد: وَمِنْ آیَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِکُمْ وَأَلْوَانِکُمْ ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِّلْعَالِمِینَ ﴿روم/٢٢﴾؛ «آفرینش آسمان‌ها و زمین و اختلاف زبان‌ها و رنگ‌هایتان از نشانه‌های خداوند ‌می‌باشند؛بی‌گمان در آن‌ها دلایل و نشانه‌هایی برای فرزانگان و دانشمندان وجود دارد.

 


بنابراین«هر فرد و ملتی نه تنها این حق را دارد که خصوصیات ملی خود مانند زبان و… را حفظ نماید، بلکه وظیفه دارد که در غنی کردن آن‌ها بکوشد؛ چون با این کار نشانه‌ای از نشانه‌های پروردگار را بیش از پیش واضح و آشکار کرده است.»[1]

حقوق زبانی و مطالبات گروه‌های زبانی را ‌می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد: [2]

۱ ـ حق صحبت کردن به زبان مادری در روابط خصوصی بین اعضای گروه
۲ ـ حق استفاده از زبان مادری در عرصه‌ی عمو‌می‌ و نهادهای اداری
۳ ـ حق آموزش و‌ یادگیری زبان مادری
۴ ـ حق برخورداری از رسانه‌ها به زبان مادری


نکته‌ی قابل توجه این است که «مسأله‌‌ی‌ مهم در آموزش زبان مادری، انتقال آن به نسل‌های آینده و جلوگیری از انحطاط و زوال آن است. این انتقال صرفاً به واسطه‌ی گفتار نمی‌تواند صورت بگیرد؛ بلکه نیازمند نوشتار نیز هست. آموزش گفتار و نوشتار به زبان مادری در منزل ممکن نیست؛ بلکه ضرورتاً باید در مدرسه و با توسّل‌ به ادبیات و کتاب‌های عمو‌می ‌تدوین شده از جانب متخصّصین‌ این حوزه صورت گیرد.» [3]


با محرومیت انسان‌ها از آموزش زبان مادری نه تنها یک زبان یک گروه از بین می‌رود، بلکه فراتر از آن، آداب، رسوم، و به طور کلی گاهی فرهنگ مردمان از بین می‌رود. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های سازنده شخصیت انسان، زبان مادری‌اش است. اینکه در زبان یونانی «سخن‌گفتن» و «اندیشیدن» با یک تعبیر شناخته می‌شدند به این دلیل بود که حتی در آن زمان هم فرهنگ عمومی پذیرفته بود که از اساس تفکر چیزی نیست جز سخن‌گفتن با خود. این نکته یکی از مسلمات روانشناسی اجتماعی است که اگر کودکی با زبان مادری آشنایی نداشته باشد، نمی‌تواند بیندیشد.


حال که چرخ جهان به زمان و زبان انگلیسی می‌چرخد و غول‌های رسانه‌ای غربی در پی اهداف سلطه جویانه خود همچون سالیان دور هستند، تکیه بر فرهنگ خودی و کمک به تقویت باورهای قومی-ملی از بدیهیات مواجهه با هجمه امپریالیستی پدیده "جهانی شدن" است. باید به این نکته توجه کنیم که "توسعه" الزاما با نابودی فرهنگ‌ها ایجاد نمی‌شود؛ حتما راهی هست که بتوان همراه با توسعه از فرهنگ و زبان مادری پاسداری کرد و به رشد آن کمک نمود.

 

منابع:


1 ـ بررسی ناسیونالیسم از دیدگاهی تاریخی و اسلامی، حیدر غلامی، نشر افق علم، چاپ اوا ۱۳۸۴، صفحه‌ی ۹۷

2 ـ حمایت از اقلّیّت‌ها‌ در حقوق بین‌الملل، دکتر ستار عزیزی، ناشر نورعلم، چاپ اول ۱۳۸۵، صفحه‌ی ۲۸۵ ـ ۲۸۶

3 ـ پایان تک‌زبانی، اصغر زارع کهنمویی، نشر موغام، چاپ اول ۱۳۹۴، گفت‌وگو با دکتر فرامرز تقی لو، صفحه‌ی ۱۶۴

 

اضافه کردن نظر

نظرات خود را، حداکثر در 800 کاراکتر، به خط فارسی بنویسید. نظرات حداکثر ظرف 72 ساعت بازبینی می شوند و در صورت تایید و صلاح دید مدیریت سایت به نمایش در می آید.

کد امنیتی
تازه کردن

نظرات  

 
#1 کو کلا7 1395-12-03 22:32
یکی مشکلات تکلم به زبان مادری برای ملت لر نداشتن یک خط و زبان مشترک و قابل فهم برای همه اقوام لر است زبانی که لر و لک و بختیاری و بهمئی و ممسنی بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند هر کدام از این اقوام لهجه خاص خود را دارند و به سختی برای دیگران قابل فهم است خوشبختانه فرهنگستان زبان لری در حال تدوین زبان و خط مشترک برای همه اقوام لر است و تا کنون پیشرفت بسیار خوبی داشته است از مشخصه قابل توجه این گروه خود جوش استفاده از همه لهجه های لری است که به زودی شاهد خلق زبانی بسیار زیبا و غنی که بسیار متمایز از زبان فارسی و دیگر زبان های موجود خواهد بود طوری که همه ملت لر با فخر و مباهات با این زبان تکلم خواهد کرد تقریبا کار انجام شده است و در حال جمع بندی نهایی است و این اینقدر زیبا و خاص است که هر لری به این زبان افتخار خواهد و حتی ما داریم به بعضی از زبان کلمه ناب فرض بدهیم انشاالله
 
 
#2 دوستدار تالش و گیلک 1395-12-07 13:37
حق آموختن زبان مادری نه تنها حق همه ایرانیان که حق همه انسانهاست و هر زبان هم گنجینه ای از تمدن و میراث بشری و نقش آن هر کشور افزایش وحدت ملی. اما هم حق گرفتنی است هم از طریق درست و منسجم بایستی پیگیری شود متاسفانه رفتاری که اقلیتی از هموطنان ترکمان( و نه همه آنها) در سالهای گذشته مرتکب شدند و مورد تقلید عده ای دیگر در بعضی اقوام گرفت گفتن در مورد زبان مادری و درعمل کوبیدن بر طب تجزیه طلبی، شیفتگی برای ترکیه و جمهوری آذربایجان ، خالی کردن دق و دلی بر سر کوروش بزرگ و فردوسی پاکزاد بود این امر موجب به انحراف رفتن این حق قانونی شد( بنگرید کتاب ژرمینال اثر امیل زولا) همیشه لمپنیسم و فحاشی اثر معکوس دارد. ضمناً عده ای اصرار دارند که تدریس زبان مادری نخیر!! تدریس به زبان مادری!!! یک قوم فارس هم درست کردند مسبب همه گرفتاری هایشان. خب اینها به دنبال حق هستند؟!!مسلماً نه.
 
 
#3 دوستدار تالش و گیلک 1395-12-08 00:08
ضمناً نویسنده محترم علی اصغر کهنمویی به علت گرایشان پان ترکی و چشم فرد بستن به اشتباهات بعضی هموطنهای خودشان منبع مستندی نیستند. نشر موغام!! به به
 
 
#4 دوستدار تالش و گیلک 1395-12-08 00:52
ما ملت لر، کرد، ترک یا غیره نداریم اینها اقوام ایرانی و بخشی از ملت ایرانند. عرض کردم متاسفانه سنگ بنا را بد گذاشتید که تا ثریا هم کج می رود. بایستی از سرمشق گرفتن از پان ترکیسم خودداری کنیم. برای نمونه به مکاتبه دوستانه!! یک پان ترک ضد جمهوری اسلامی با نورعلی مرادی!!! که برای تحرربه لور هم آشناست نشان خوانندگان می دهم البته اگر مانند قبل دوستان سانسور نکنند:
www.biroltv.com/fa/archives/2728
 
 
#5 محسن 1395-12-08 13:15
کوکلا7 ملت لر را کی یادت دیده؟ توده ایها؟ تجزیه طلبها؟ صدای آمریکا؟ بعد برای نشان دادن هویت لر از خط جداگانه استفاده می کنند؟ زبانی متمایز ؟ برای فخر فروختن بایستی ملتی برابر ملت ایران تراشید؟ یک چیز را شما نمی دانید ما بعد از فتنه پان ترکیسم همان فتنه ای که سرزمین کهن خروجی اش بود و تا قیامت از سردار اسعد بختیاری کینه دارد و تا بن استخوان از ما لرها متنفر است ما را هوشیار تر هم نموده. هوای شهرهای لر نشین خوزستان آلوده است آبمان را دارند می برند ما در نهایت فقر و تندگدستی نگه داشتند چرا که نه فقط با لر که با هسته ایران مشکل دارند اما نمی توانند قوم گرایی را توسط آدمهایی مثل تو بین ما رواج دهند.شماها هر پیشرفتی داشتید دهها برابر شماها ما در ایذه درود یاسوج خرم آباد بروجرد و .. پیشرفت داشتیم همین شماها هستید که همه را از جمله اکثریت لرها را به این مطالبه زبان مادری مشکوک نمودید.
 
 
#6 دوستدار فرهنگ ایران 1395-12-08 21:16
با درود. پاسداشت زبان مادری چیز خوبیست. در بعضی دوره های تاریخ ایران مانند عصر هخامنشیان که نکوهیده این سایت هستند! به فرهنگ، زبان و آداب و سنت های اقوام احترام می گذاشتند، چنانکه کتیبه های هخامنشی چند زبانه هستند! ولی در برخی دیگر از دوره ها مثل عهد پهلوی با زبان اقوام مبارزه شد و یکی از مبارزان این عرصه مرحوم کسروی بودند... واقعیت آن است که حتی زبان فارسی هم امروزه به سختی آن فاکتورهای زبانی را دارد. چرا که گفته می شود لهجه 26م عربیست. با این وجود ترکها، لرها و کردها آب در هاونگ می کوبند و راهی بس دشوار برای رسیدن به آرمان خود دارند، چون هیچ گونه اثر مدون معتبری مثل کتاب شاهنامه و دیگر آثار ادبی و تاریخی ندارند
 
 
#7 دوستدار تالش و گیلک 1395-12-09 06:07
دوستدار فرهنگ ایران براساس کدام رفرانس معتبر می گویی زبان فارسی لهجه است یا ترکی، لری و کردی اثر قابل توجهی ندارد!! 1- یکی از پرگویش ترین و زیبا ترین زبانها اسپانیایی است که تنها 10 درصد به اندلسی شباهت دارد و باقی اش تاثیر پذیرفته از لاتین، عربی، فرانسه و .. است اما اگر کسی لهجه اش بخواند به عقلش شک می کنند 2- امیرعلیشیر نوایی،ابوالقاسم نباتی،شهریار در ترکی ، شیرکو بی کس در کردی و این همه اشعار زیبای لری نشان از غنای همه زبانها دارد. 3- ما با قوم گرایی که بخواهد قوم را ملت خطاب کند مشکل داریم اما با امثال تو هم که زبان را موجودی زنده نمی دانید و فکر می کنید بایستی در فریزی چند هزارساله بماند و یا به باقی زبانها بی احترامی هم می کنید باز مشکل داریم.4- فرض کنیم حرف شما درست اما باز هم حفظ زبانهای همریشه یا غیر همریشه فارسی در کنار فارسی یک حق است. آنچه نا حق است کتمان آن و یا سواستفاده است.
 
 
#8 کردستان 1395-12-09 13:39
اتفاقا ما کوردها شاعرهای زیادی داریم ولی ازشون اسمی برده نمیشه- زبان مادری زبان احساس- اسامی تعدادی از شاعران کورد که از سایت ویکیپدیا گرفتم:
وحدت کرمانشاهی- احمد بگ کوماسی- احمد خانی- کژال احمد- مستوره اردلان- الماس‌خان کنوله‌ای- سید کامل امامی- ایل بگی جاف- سواره ایلخانی‌زاده- شیرکو بیکس- پرتو کرمانشاهی- پیرمرد - پیریونس انجیران- جهان‌آرا خانم پاوه‌ای- سیموس داغتکین- دلدار-ملامحمد ربیعی- سالم - سی یاقو- سید الدوله- شاهرخ اورامی- شیخ رضا طالبانی- شیخ معروف نودهی- قاآنی شیرازی- عبدالله بیگ- علی حریری- بختیار علی قانع- سوران کردستانی- - روشان لزگین- مولوی کرد- ملا عبدالکریم مدرس- محمد مکری- ملا ابوبکر مصنف چوری- ملای جزیری- میرزا عبدالقادر پاوه‌ای- نالی- هیمن
 
 
#9 دوستدار فرهنگ ایران 1395-12-11 09:47
با سپاس از دوستان به ویژه کردستان که ما را به هدف خود رساند و شاعران مشهور کورد را نام بردند و بنده به دنبال همین گشتم. اما جناب دوستدار تالش با احترام به حضرت عالی این چه طرز بیان است؟! شما به عنوان دکتر فارغ التحصیل تهران نباید با مخاطب از واژگان تو و... استفاده کنید. این طرز بیان توهین به خودتان است
 
 
#10 دوستدار تالش و گیلک 1395-12-12 10:19
جناب کردستانی اینکه کسی با تیتر دوستدار فرنگ ایران می آید اول زبان فارسی را به سخره می گیرد و بعد ادعا می کند دیگر زبانهای ایرانی مانند لری، کردی و ترکی دارای اثر سترگ نیستند که چیز جدیدی نیست این ترفند کهنه شده قوم گراهاست!.گاه با نام آرش و فریدون کامنتهای تجزیه طلبانه می گذارند!!! گاهی علیه اقوام جوک می گذارند یا اینجوری توهین می کنند!! هدفشان ایجاد نفاق و تفرقه است. یادمه سالها پیش در ونیز ایتالیا نزدیک بود از ترن جا بمانم و کوچه پس کوچه را قاطی کرده بودیم یک دانشجوی معماری اصالتاً کرد به کمکمان آمد. ازم پرسید قیافت آشناست. کجایی هستی؟ گفتم ایرانی ام. با خنده پاسخ داد من هم کرد اربیل دیدم قیافت آشناست!! سالها بعد که برای کمک به کوبانی با بچه های انجمن ایران زمین کمک جمع می کردیم چند تا از دوستان از اربیل آمده بودند دیدم قیافه هر کدامشان آشناست ما همه فرزندان بانو ماندانا هستیم.
 
 
#11 دوستدار تالش و گیلک 1395-12-12 12:15
جناب دوستدار فرهنگ ایران اولاً بنده به شما جسارتی نکردم. در ثانی ما در شرایطی هستیم که اگر دغدغه ایران و آرامش در منطقه را داریم بایستی روی تک تک واژگان خود مکث کنید آیا لهجه خواندن فارسی توهین نیست؟!! آیا اینکه بیاییم منکر شاعران کرد، ترک ، لر و یا غنای آنها شویم توهین نیست؟!! شما به دنبال پاسخ یکی مثال جناب کردستانی بودید؟ مگر کسی منکر وجود شاعران و غنای زبانهای ایرانی غیر فارسی است که دنبال تحریک کردن هستیم؟!! حق دارم به شما مشکوک شوم؟!!
 
 
#12 دوستدار فرهنگ ایران 1395-12-15 01:46
جناب دوستدار تالش اول من نوشتم گفته می شود که زبان فارسی لهجه است؛ پس اگر نیک بنگری بنده همچون همه فارسی را زبان دانسته و می دانم و به آن می بالم ؛ ولی تنی توان کتمان کرد که آنقدر واژه عربی در آن هست (از سلام تا خداحافظ) که اصالت /ان را گرفته است. ضمن اینکه بنده معتقد هستم که لری و کردی نیای فارسی دری هستند و این نوه ناخلف به ما پشت کرده است.
 
 
#13 دیارممسنی 1395-12-16 10:26
آموزش زبان مادری یک بحث است وآموزش به زبان مادری بحث دیگر من با آموزش زبان مادری مشکلی ندارم وباید این اصل قانون اساسی عملیاتی واجرایی شود اما آموزش به زبان مادری یک مطالبه مشکوک وفراقانونی ودرراستای تجزیه فرهنگی وذهنی ملت ایران است وباید با آن مقابله کرد
 
 
#14 دوستدار تالش و گیلک 1395-12-17 16:11
با درود بر دوستدار فرهنگ ایران هنگامی که شما از زبان سخن می رانید به این بخش هم بنگرید که زبان یک هستی خفته نیست. زبان زنده است و در داد و ستد با دیگر زبانها. پیشتر هم گفتم اسپانیایی به این گونه است بیشتر از فارسی هم داد و ستد کرده ، آیا زبان نیست؟!! واژه نوه نابهنجار هم به دور از گفتگوی همگام با دانش و مهر است با من هم هم اندیشع هستید؟ راستی می توانید در گپ بنده یک واژه عربی نشانم دهید؟!!!
 
 
#15 دوستدار تالش و گیلک 1395-12-19 21:00
دوستدار فرهنگ ایران مقصود بنده از آن نوشته بدون واژه عربی بدین سبب بود که نشان دهم می توان پارسی سره هم نوشت اما این کار چه لزومی دارد. چنانچه که اشعار حافظ عزیز نه به سبب سره بودن که به علت اندیشه متعالی واستفاده هنرمندانه مرزها را در نوردید. خیر زبانها هیچکدام ناخلف نیستند هر کدام آیتی است از لطف خداوند متعال. بایستی به ایران دوران احمد شاه قاجار و جنگ اول جهانی نگاه کرد ملوک الطوایفی در این زمان همه بزرگان اقوام ایراندوست اعم از کاظم زاده ایرانشهر تبریزی الاصل تا سردار اسعد بختیاری و رئیسعلی دلاوری و میرزاکوچک خان دنبال یک ایران نیرومند بودند حالا میوه این نگاه میهن پرستانه را کی چیدوچقدر ترک اوجاقی و یا بعضی اشتباهاتی که ملوک طوایفها هم انجام دادند بحث دیگر است که اولین قربانی این نگاه زبانهای محلی ایران بودند. امروز هم هویت طلبهاهمان راه را می روند. شفاف بحث نمی کنندو مرز ندارند و..
 
 
#16 دوستدار فرهنگ 1395-12-22 00:39
جناب دوستدار تالش میرزا کوچک ایراندوست بود؟ میرزا دنبال ایران نیرومند بود؟ پس به دنبال چه هدفی رضاشاه او را کشت؟
 
 
#17 دوستدار تالش و گیلک 1395-12-22 02:36
کسی با آموزش زبان مادری مشکلی ندارد. منظورم من غیر لرها ،غیر کردها،غیر ترکها ملت ایران هستند چرا که هرکدامشان خصوصیتی نسبت با این زبانها دارند. اما عده ای حرف دیگر می زنند نمی گویند آموزش زبان مادری می گویند آموزش به زبان مادری. یکسری روایتهای تحریف آمیز از فلان جهانگرد می آورند که گویی تا 100 سال پیش بلاد آنها کسی اصلاً فارسی متوجه نمی شده!! تا دیروز ترکی و کردی بود به سلامتی ورژن لری این رابینو هم پیدا شده!! آلرژی های مضحک نسبت به بخشی از تاریخ ایران یعنی هرکسی هخامنشیان دوست بدارد پارس هست و حق لرها را هم حتماً خورده!! و با ملکه ترکها( که دروغ هم هست) جنگ نموده است!! دوستان می دانند من از چه رفتارهایی صحبت می کنم تلگرام باز کردید و حرفهای بی سند و مدرک ن.م را مانند انجیل تاریخی می گذارید!! به فارسی توهین می کنند اینها دیگر حق طلبی نیست بلکه اختلاط حق با باطل است که راه به جایی نمی برد.
 
 
#18 دوستدار تالش و گیلک 1395-12-22 23:44
دوستدار فرهنگ هم میرزاکوچک خان ایراندوست بود هم سردار اسعد بختیاری بحث حذف آنها ، حذف رقبا بود. رضاشاه هرگز منکر ایراندوستی میرزا و سردار اسعد هم نبود. تمبر نهضت جنگل منقش به درفش کاویانی بود.