چهارشنبه, 01 آذر 1396  

جدیدترین مطالب

کورش-قانون-یکسان-و-فرهنگ-ثابتی-را-به-ملل-مختلف-تحمیل-نمی-کرد
  علی باجلان / در این روزگار که بیشترین تهاجمات نسبت به فرهنگ های بومی...
سامان-فرجی-بیرگانی-به-سوگ-پدر-نشست
  پدر محترم همکار عزیزمان، سامان فرجی بیرگانی، نویسنده و فعال فرهنگی و...
کریستف-کلمب-باشیم-اما-کشفیات-مان-در-حدّ-«شباهت-دو-کلمه»-نباشد-آیا-در-قفقاز،-پاکستان-و-اندونزی-لر-داریم؟
  ابراهیم خدایی / در تمام زبان های دنیا کمابیش همین حروفی که ما در فارسی...
پیشنهاد-مکان-یابی-مرکز-سیماشکی-عیلامی-در-خرم-آباد
  دکتر محمد بهرامی / احتمالا این دژ که شواهدی از آن در لایه های زیرین...
صدا-و-سیما،-صدای-مردم-لُر-را-بشنود
  لهراسب قلی پور لوایی / لُر قومی است که در طول تاریخ از ایران دفاع کرده...
لک-داغستان-با-لک-لرستان-ارتباطی-با-هم-ندارند-«اسم-های-مشابه»-میان-همه-فرهنگ-ها-و-مناطق-جهان-وجود-دارد
  عیسی قائدرحمت/ خطاهای ناشی از شباهت اسامی اخیرا در موارد متعددی مثل لک...
مخالفت-شوراى-علمى-بازبينى-با-پخش-سريال-«سرزمين-مادرى»-لزوم-اعاده-حیثیت-از-سردار-اسعد-بختیاری
  مصاحبه های غیرکارشناسانه برخی از مدیران و هم چنین کارگردان سریال نه...
سرزمین-کهن-و-امکان-گشودن-گره-ای-که-در-دست-صدا-وسیماست
  سامان فرجی بیرگانی / در ماجراهای سدّ گتوند، تونل کوهرنگ، سریال سرزمین...
فوتبال؛-ابزاری-برای-هویت-خواهی-جامعه-لر
  ابوالفضل بابادی شوراب/  تیم هایی همچون نفت مسجدسلیمان ، گهر دورود ،...
دالالا-اثری-نو-از-حسین-حسین-زاده-رهدار
   حسین حسین زاده رهدار /دالالا برای آموزش لالایی لری به مادران است تا...
 

 
 

از چماق لری تا شمشیر داموکلس

بابک ملایری /

بزرگواری در سخنان خود از "چماق لری" سخن گفته است. صرفنظر از چارچوب و متنی که سخنان در آن ایراد شده، جریان غالب رسانه ای در سایت های لر بر این مبنا شکل گرفت که بزرگواری به قوم لر توهین کرده و لرها منطق چماق ندارند و ...

 

 

از چماق لری تا شمشیر داموکلس

بابک ملایری 

http://ourzagros.mihanblog.com

واکنش ها در فضای مجازی به سخنان علی محمد بزرگواری نماینده کهگیلویه و بهمئی در مجلس اگر هیچ فایده ای نداشت این یک سود را داشت که به روشنی نشان داد چماق و چماقداری ریشه در رگ و پی و تاریخ و فرهنگ و شخصیت همه ما دارد و هر چقدر هم در حرف و لفظ شعار وااسفا سر دهیم و از منطق گرایی لرها داد سخن سر دهیم ، رفتار ما در عمل (که چندین سایت لر تاب تحمل یک نظر دگر اندیشانه را نیز ندارند) نشان می دهد تا حاکم شدن منطق و گفتگو راه درازی در پیش داریم.

 اگر گفتگو و منطق را یکی از معیارهای تعامل دوران مدرن بدانیم بر عکس چماق و قدرت فیزیکی که از معیارهای اصلی قدرت در دوران سنتی و ماقبل مدرن است، باید اعتراف کنیم که لرها هم همانند بخش بزرگی از دیگر ایرانیان در این زمینه نیز در دوره گذار به سر می برند و از گفتگو و منطق فقط لفظش را به عاریت گرفته و هنوز به محتوا و ذات آن نرسیده اند.

 اگر بیان ولتر را که "با حرف تو مخالفم اما حاضرم جانم را بدهم تا تو حرفت را بزنی" یکی از معیارهای منطق گفتگو در دوران مدرن بدانیم ، کافی است آن را با رفتار چندین سایت لری که حتی حاضر نبوده و نیستند که یک ستون از فضای مجازی خود را به بیان حرف مخالف یا حداقل دگراندیشانه دیگران اختصاص دهند (دادن جان پیشکش) ، مقایسه کنیم تا جایگاه ما مشخص شود. 

 بزرگواری در سخنان خود از "چماق لری" سخن گفته است. صرفنظر از چارچوب و متنی که سخنان در آن ایراد شده، جریان غالب رسانه ای در سایت های لر بر این مبنا شکل گرفت که بزرگواری به قوم لر توهین کرده و لرها منطق چماق ندارند و ...

 در این میان حرف اندکی متفاوت که درصدد ریشه یابی اصطلاح "چماق لری" است و بیان می کند که این اصطلاح الزاما نباید معنایی منفی داشته و بلکه با تبیین درست حتی می تواند معنایی مثبت هم داشته باشد همانطور که "شمشیر داموکلس" در فرهنگ غرب معنای منفی ندارد و "چماق لری" با تببین درست می تواند معادل "شمشیر داموکلس" در فرهنگ غرب باشد ،  و بیان اینکه واقعیت جامعه و آمار نزاع و چوب و چماق کشی نشان می دهد که هنوز فرهنگ چماق وجود دارد و بزرگواری هم نماینده همین جامعه است و .... بکلی سانسور می شود و گفتگو مداران و منطق سالاران و چماق ستیزان محترم سایت های لری حتی حاضر نمی شوند این مطلب را منتشر کنند تا حرف اندکی متفاوت نیز در روند بحث ها و واکنش ها وارد شود.

 این مطلب از طریق اس.ام.اس برای یکی از سردبیران سایت "لور" ارسال شد، و همچنین از طریق بخش ارسال مطالب برای سایت "ایبنا نیوز" و سایت استان کهگیلویه و بویر احمد نیز ارسال شد. این سه سایت به عنوان نماینده بخشی از جامعه رسانه ای سه استان عمده لرنشین با دیدی واحد این مطلب را سانسور کردند تا نشان دهند لرها در هرچه اختلاف و تفرقه دارند در حمل چماق سانسور در رسانه ها متفق و متحد هستند کما اینکه در گذشته نیز در بحث انتخابات و حمایت کورکورانه سایت های لر از محسن رضایی دیدگاههای مخالف سانسور شده بود ...

 

در همین زمینه:

شمشیر داموکلس در دستان دون کیشوت؟! / ضرب چماق اهل قلم خودی بیشتر است

در میدان گفتگو حرف از چماق است؟!

بازخوانی داستان چماق بزرگواری؛ واکنش ما مهمتر از خود اتفاقات است

اضافه کردن نظر

نظرات خود را، حداکثر در 800 کاراکتر، به خط فارسی بنویسید. نظرات حداکثر ظرف 72 ساعت بازبینی می شوند و در صورت تایید و صلاح دید مدیریت سایت به نمایش در می آید.

کد امنیتی
تازه کردن

نظرات  

 
#1 رضا 1392-05-29 12:13
سلام دوست عزیز
فکر نکنم کسی قصد مخالفت داشته ولی در فضایی که همه چیز علیه لر بودشاید مناسب ذائقه عمومی نبوده ولی الآن که التهاب فرونشسته این بحثها مفید باشد. من به عنوان یک خواننده لور همواره مقالات زیادی دیده ام که حتی مخالف نظر نشریه لور بوده اند ولی در لور منتشر شده
 
 
#2 رضا ادامه مطلب 1392-05-29 12:15
ولی الآن که آن التهاب اولیه فرو نشسته می بینید که اینگونه مباحث هم منتشر باشد که می تواند مفیذ باشد. موافقم که جامعه ما هنوز در حال گذار است و به فضای گفتگوی کامل منطقی نرسیده است. موفق باشید
 
 
#3 معترض 1392-05-29 15:51
با سلام به نویسنده محترم
دیدگاه دگراندیشتان نکات خوبی هم داشت اما:
عبارت حمایت کورکورانه برای شما که از لزوم منطق گرایی و تحمل مخالف صحبت می کنید آیا برازنده و بجاست؟؟؟ بالاخره اگر دموکراسی است خب هرکس حق دارد به هر طریق که میخواهد حمایت کند یا رای دهد. از کجا معلوم که بقیه که به دیگری رای دادند روشن بینانه بوده؟؟؟
 
 
#4 بابک 1392-05-30 13:28
با سلام به آقا یا خانم معترض !
لطفا از آب گل آلود ماهی نگیرید. عبارت "کورکورانه" هیچ توهینی ندارد شاید بتوان واژه بهتری برای آن گذاشت. منظورم حمایت حساب نشده ، غیرکارشناسی ، غیردوراندیشانه ، احساسی و بدون حساب و کتاب سیاسی، و ... بوده است.
توضیحات لازم را در همان زمان در چند یادداشت نوشتم که متاسفانه سایت لور با سانسور آن مطالب شما را از خواندن حرف متفاوت محروم کرد.
 
 
#5 علی 1392-05-31 19:31
اقا دمتون گرم ولی دیگه این قضیه چماق رو بیخیال شید.دیگه اینقده کشش ندید
 
 
#6 madar 1392-05-31 23:43
این همه هیاهو برای چیست ؟ بزرگواری حرفی زد که شاید ناشایست و به کام هوا و فضا عوض کرده ها و افرادی با تفکرات لیبرالی خوش نیامد و اکثرا در وبلاگ های به اصطلاح پر خواننده اشان داد بی آبرویی سر دادند. باید گفت گه دردرجه اول همین نمایندگان همه همدیگر را خوب میشناسند و بلدند با چه زبانی با هم حرف بزنند. البته من صحبت جناب بزرگواری را تایید نمی کنم ولی دوستان من یادم میاد زمان انقلاب از خرم آباد قلما سنگ خودمان را برای تهران میبردند . کما اینکه در فلسطین به یک نماد در آمده.من نمیدانم چرا بعضی از این روشنفکر بازها دوست دارند لر و لرستانی را اینقدر بد جلوه بدن.در حالی که قوم لر اصیل ترین و نجیب ترین قوم است و آنطرف هم اگر پای دفاع پیش بیاد ممکن است ........
 
 
#7 لر اصیل 1395-05-28 12:33
به هر حال اقای بزرگواری منظورش این بود وقتی با گفتگو و منطق کار پیش نمی رود باید از چماق استفاده کرد چماق لری فارسی ترکی ندارد الان خیلی هستند که هم از گفتگو و هم با استفاده از چماق به اهدافشان میرسند مهم رسیدن به هدف است