سه شنبه, 03 مرداد 1396  

جدیدترین مطالب

ماسه،-نخل-و-برنو-از-سواحل-لرنشین-خلیج-فارس-می-گویند
   محسن خواجه گیری لیراوی /بلوکات پادریه به عنوان بخشی از جامعه لُر...
از-بوم-گرایی-و-هویت-قومی-تا-توسعه-ی-لرستانات
   اشکان خورشیدوند / نخبگان ما تا چه حد در خصوص مرگ شهرام محمدی ، آدرینا...
معرفي-جلگه-ی-چم-کلان
   احمد لطفی /چم كلان نام جلگه اي سرسبز و خرم است كه در ساحل جنوبي...
آنچه-خوار-آید-روزی-به-کار-آید-نادیده-گرفتن-زبان-های-لری-در-ایران
   حسین زمانیان /مشاهدات بیانگر وسواسی ست که در کجا و چگونه نام بردن لر...
مروری-بر-اقوام-و-مردمان-لُر-جنوب
   محسن خواجه گیری لیراوی /  لرهای جنوبی به چندین گویش و لهجه های مختلف...
خبرگزاری-مهر-لرها-را-از-ایران-حذف-کرد
  به گزارش پایگاه خبری گُلوَنی، خبرگزاری مهر در اقدامی عجیب یک نقشه...
سردار-کیخاله-یا-کیقباد-خان
   احمد لطفی /سردار کیخاله یا کیقباد خان ابن سلیمان خان ابن عابد خان ابن...
چه-طور-شد-که-اصفهان-لرستان-و-چهارمحال-بختیاری-را-بلعید
  رضا ساکی: تغییر مرز میان لرستان، چهارمحال‌وبختیاری کار ساده‌ای نیست اما...
قم-رود-چیست-؟-نکاتی-مهم-در-باب-پروژه-انتقال-آب-موسوم-به-قم-رود
   حمید لطفی / طرح موسوم به انتقال آب الیگودرز در شرق لرستان به قم در...
در-عصر-تشنگی-سیمره-نشین-ها؛-طرح-های-ملّی-به-کدام-سمت-جاری-می-شوند؟
   علی باجلان /طرح ملی چیست ؟و چرا فقط طرح هایی که مربوط به انتقال منابع...
 

 
 

نگاهی به تاثیر جوک‌های قومیتی در جامعه

 

 آرزو غلامی /

این ضد فرهنگ تا اندازه‌ای در جامعه رواج پیدا کرده است که قانع کردن افراد بر نادرست بودن این رفتار بسیار دشوار است. ولی اگر از کسانی که این جوک ها را می‌سازند یا به عنوان مصرف‌کننده فرهنگی به آن می‌خندند بپرسید که آیا مصداقی از این جوک ها را در شخصیت آن شهر یا قوم دیده است یا نه هیچ توضیحی ندارد. به عبارتی گروهی متهم به عادات و فرهنگ نادرست می‌شوند که در واقع از آن عاری هستند

 

آرزو غلامی / سایت استان کهگیلویه و بویراحمد:

فرهنگ جوک‌خوانی به معنای عباراتی کوتاه که درون مایه‌ی طنز دارد و موجب خنده می‌شود مدت‌هاست که در جامعه رواج دارد. بی شک لطیفه در قالب عبارتی معنی‌دار که اسباب شادی را فراهم کند هیچ ایرادی ندارد. نشانه‌های بذله‌گوییِ محتوایی در تاریخ کشورمان بی‌شمار است. دلقکان در گذشته با بذله‌گویی و لطیفه نقش زبان انتقادی جامعه را بازی می‌کردند. مثلاَمبارک که اکنون به یکی از نمادهای هنرهای نمایشی و عروسک گردانی ایران زمین بدل شده است در گذشته با زبان طنز و ظاهری متفاوت هر آن‌چه را که مردم عادی نمی توانستند به صاحب منصبان منتقل کنند به آن‌ها می گفت. لطایف نظم و نثر هم در ادبیات ما بی‌شمار است. پندهایی که می خنداند و می آموزاند.

71047 6981 نگاهی به تاثیر جوک های قومیتی در جامعه

اما همین عبارات مفرح می‌تواند به گونه‌ای ساخته و پرداخته شود که تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین معایب یک جامعه و تهدیدی خاموش نسبت به دوستی و اتحاد یک کشور شود.

نمی توان انکار کرد که سونامی جوک های قومیتی که سبب رنجش تعداد قابل توجهی از هموطنان می‌شود اکنون بخشی از فرهنگ جامعه ایران است. به گونه‌ای که الزاماً در ساخت و انتقال جوک‌های قومیتی قصد دشمنی و تحقیر وجود ندارد، بلکه آن‌قدر رواج پیدا کرده است که امری عادی و روزمره  تلقی می‌شود. می‌توان علل و ریشه این پدیده ناهنجار فرهنگی را با بررسی جامعه‌شناسانه و تاریخی مورد پژوهش قرارداد که بی تردید اهمیت و وسعت این بحث در این نوشتار نمی گنجد. اما به شکل مختصر تاثیر مساله زبان، غلبه نگاه نژادپرستانه در فرهنگ ایرانی، تاثیر تکنولوژی بر این موضوع و ساختار جغرافیایی و سیاسی کشور با تنوع قابل توجه فرهنگی و زبانی در شکل گیری این پدیده مخرب مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به واقع دلیل خندیدن به نگرشِ اغراق گونه‌ی فرهنگ و شیوه زندگی گروهی که ساکنان اصیل کشورمان هستند چیست؟ بی تردید هر شخصی که سوژه‌ی یکی از جوک‌های قومیتی قرار می‌گیرد در درون احساس رنج و نفرت خواهد کرد. ولی چرا رنجش افراد دلیل کافی برای توقف این موج ضد ارزش نیست؟

۱- عدم درک متقابل از زبان و گویش

در ایران سه قومیت بزرگ ترک، لر و کرد و همچنین شهرها و استان‌هایی که زبانی منحصر به خود را دارند زندگی می‌کنند. زبان از دید زبان شناسان فقط یک ابزار ارتباطی ساده نیست. بلکه بخشی از تفکر و احساس است.ابزاری که تمایز ارتباط با دیگر زبان‌ها را ایجاد می کند. در واقع جامعه نیازمند رسیدن به فرهنگِ درکِ متقابل از زبان متفاوت است. به این معنی که قومیت ترک، لر، کرد یا گویش مازنی، گیلکی و بسیاری از گویش‌های دیگر مفاهیم را با زبان و گویشی مستقل از زبان فارسی منتقل می کنند و فرهنگی که ناشی از این گویش و زبان است منحصر به آن شهر یا قوم است. پس باید این تلقی از فرهنگ وجود داشته باشد که عدم آشنایی با یک زبان و فرهنگ به معنی نامتعارف بودن آن فرهنگ نیست.

 همه‌ی افراد نمی توانند از یک نوع سبک زندگی، رنگ، فرهنگ،ساختار فکر و عقیده پیروی کنند. این مشکلی یک‌سویه نیست. به همان نسبت قومیت‌ها نیز در برخورد با یک فارسی زبان این تمایز را حل نمی کنند و ابتدا درک متقابل و به دنبال آن احترام متقابل کم رنگ می شود.

۲- شیوع جک های قومیتی

متاسفانه رد و بدل شدن جوک‌هایی که حرمت و شان گروهی را به تاراج می‌برد، در میان قومیت ها یا شهرهایی که موضوع این جوک ها هستند نیز بسیار رواج دارد. به عنوان مثال لر زبان‌های بختیاری، لر زبان‌های لرستان را به سخره می‌گرند یا بر عکس. در خطه شمال کشور شهرهای کوچک و نزدیک به هم به شکلی از فرهنگ و شیوه‌ی زندگی یک‌دیگر سخن می‌گویند که گویی از مردم کشور همسایه حرف می‌زنند. در حالی که آن‌قدر شهرها به هم نزدیک هستند که نمی‌توان مرز دو شهر را تشخیص داد. دو مورد ذکر شده فقط مثال‌هایی از این معضل جامعه است. در تمامی شهرها و روستاهای ایران می توان این نگرش را مشاهده کرد. اگرچه این نگرش تنها منحصر به کشور ایران نیست و در دیگر کشورها نیز به چشم می خورد. اما در کشورمان این امرمعیاری از تمدن، پیشرفت و توانایی  سازش افراد در یک جامعه است.

۳- رابطه مرکز و شهرستان ها

با یک بررسی ساده می‌توان به این نتیجه رسید که عمده‌ی جوک‌های توهین‌آمیز قومیتی از زبان مرکزنشینان است. به عبارتی دیگر این پدیده هجومی از شهرهای بزرگ‌تر به شهرهای کوچک‌تر است. خواه آنکه پایتخت‌نشینان در مورد دیگر شهرستان‌ها و قومیت‌ها جوک بگویند یا مراکز هر استان در مورد شهرستان‌های تابع آن استان. شاید دلیل این امر عدم توازن امکانات فرهنگی، رفاهی و اقتصادی در کشور باشد. روستائیان در صدد مهاجرت به شهرها هستند و شهرستانی‌ها در تلاش برای مهاجرت به شهرهای بزرگتر. این باور غلط در جامعه که مرکزنشینان فرهنگی برتر دارند در کنار فرصت‌های شغلی و مشارکت در اجتماع انگیزه مهاجرت را تقویت می‌کند.بنابراین نگاه خودبرتربینی از شهرهای بزرگ‌تر به سمت کوچک‌تر و از ساکنان تهران به سوی دیگر شهرها و قومیت ها روانه است.

۴- ضعف شخصیت

معمولاَ وقتی فردی بی‌دلیل به دیگری توهین می‌کند و دست به تحقیر و تخریب شخصیت دیگری می‌زند ناخودآگاه در تلاش است که خود را در جایگاه برتری قرار دهد. به‌دست آوردن احساس بزرگ بودن با تلاش در کوچک دیدن دیگران شیوه‌ی ناپسندی است. حال آن‌که فرهنگ چهارچوب مشخص ندارد و اصطلاح بی‌فرهنگ از دید جامعه‌شناسی اصطلاحی غلط است. می‌توان به عنوان مثال جامعه‌ای را که مردم، زباله های‌شان را از شیشه ماشین به خیابان پرت نمی‌کنند را نمودی از فرهنگ درست دانست. ولی بی‌تردید نمی‌توان برای تشخیص فرهنگ، خصیصه‌هایی مانند ساده‌بودن، زود‌‌فریب خوردن، خسیس بودن و دیگر مضمون‌های جوک‌های مورد بحث را معیار قرار داد.

۵- ایرانی ها مردمی نژاد پرست هستند

ما مردمی نژادپرست هستیم. نژادپرستی ایرانی‌ها در برخورد با دیگر کشورهای همسایه نیز تایید این خصیصه است. به عنوان مثال نگرش و ادبیات مردم ایران در مورد کشورهای عربی رفتاری نژادپرستانه است. این‌که همواره فرهنگ اعراب را نسبت به تمدن و فرهنگ ایران حقیر و پست معرفی می‌کند و نام ایشان را با پسوندهای ناپسند به زبان می آورند حیرت آور است. این در حالی است که ایده‌آل مسافرت ایرانی‌ها، سفر به کشورهای حوزه خلیج فارس است و کمتر شنیده‌ایم در این سفرها با عادات زشت و ضد ارزش در جامعه اعراب مواجه شوند.

در ایران حتی نسبت به کشورهای فارسی زبان مانند افغانستان و تاجیکستان و پاکستان هم ذره‌ای احساس برابری وجود ندارد. این امر اما زمانی جلوه‌ی نادرستش را به خوبی نشان می‌دهد که از زبان یک تبعه غیر ایرانی دشواری های زندگی در ایران را بشنویم. فارسی زبانان کشورهای همسایه نیز پس از مهاجرت، دوران زندگی‌شان در ایران را مانند کابوسی تلخ به زبان می‌آورند. در کوچه و خیابان با چنان لحن و نگاهی با افغان‌ها برخورد می‌شود که گویی عده‌ای خلافکار پا به مدینه فاضله‌ای گذاشته‌اند که از هرگونه زشتی و پلیدی به‌دور است. (در این مورد در مقابل انتقادهاحاضر به بحث و تبادل نظر با منتقدان هستم.)

۶- ورود تکنولوژی

ورود تکنولوژی در زمینه ارتباطات در جامعه ایران در کنار تمامی آثار مفید و تاثیرگذاری که در زندگی روزمره دارد، آثاری مخرب را نیز به همراه داشت. این از معایب پدیده نوظهور تکنولوژی است که کنترل و حفظ سلامت آن بسیار دشوار و گاهی ناممکن است. در این زمینه فرستادن پیامک‌های جوک به صورت گسترده در تلفنهای همراه و فضای مجازی اینترنت امری رایج است. رواجی که به سختی می توان ترمزی برایش قرار داد. اگرچه اساس اندیشه و نگرش افراد به این امر باید تغییر کند. اگر نه منع ارسال و دریافت پیام غیرممکن است.

۷- آتش زیر خاکستر

تکرار این عادت غلط فرهنگی تا چه زمان باید ادامه پیدا کند؟ بی تردید این معضل اکنون آتشی است زیر خاکستر، آتشی که شخصیت، فرهنگ، حرمت و عزت نفس افراد را از درون می‌سوزاند و زمانی رنجش‌ها عیان خواهند شد که نه در قالب جوک و طنز و کنایه، بلکه شاهد برخورد و پرخاش‌های مستقیم در جامعه باشیم. هر چیز رایج را نباید کورکورانه پذیرفت و از آن پیروی کرد. هر فرد قدرت تامل و تفکر دارد و حداقل می تواند هم‌ذات پنداری کند. این ضد فرهنگ تا اندازه‌ای در جامعه رواج پیدا کرده است که قانع کردن افراد بر نادرست بودن این رفتار بسیار دشوار است. ولی اگر از کسانی که این جوک ها را می‌سازند یا به عنوان مصرف‌کننده فرهنگی به آن می‌خندند بپرسید که آیا مصداقی از این جوک ها را در شخصیت آن شهر یا قوم دیده است یا نه هیچ توضیحی ندارد. به عبارتی گروهی متهم به عادات و فرهنگ نادرست می‌شوند که در واقع از آن عاری هستند یا اگر نشانه‌هایی باشد در حد رفتارهای متعارف است. زیرا در دوره ای زندگی می‌کنیم که حتی تاثیر خانواده در شکل‌گیری شخصیت افراد به حداقل رسیده است و عمدتاَ رسانه ها تاثیر غیرقابل انکاری دارند. از طرفی در زمان ارتباطات و اطلاعات صحبت از دهکده جهانی است و فرهنگ ها در هم عجین شدند و پرواضح است که نمی‌توان افراد را به‌واسطه این‌که اهل کدام شهر یا کشور هستند پیش داوری کرد. جامعه‌ای که برای هموطنان زلزله زده‌اش جوک بسازد و عده‌ای به آن بخندند جامعه‌ی خطرناکی است.

 این بحث بسیار وسیع و مفصل است و اهل رسانه در تغییر این فرهنگ غلط تاثیر بسزایی دارند و باید بیش از این به آن پرداخت. علت و راه درمان این تب مزمن باید از طرف جامعه شناسان مورد پژوهش واقع شود و پیش از آن‌که تخریب شخصیت، خرد و عزت افراد به بهانه خندیدن، هزینه فرهنگی جبران ناپذیری برجای بگذار از فرهنگ گفتاری و نوشتاری جامعه حذف شود.

ادامه دارد….

 

اضافه کردن نظر

نظرات خود را، حداکثر در 800 کاراکتر، به خط فارسی بنویسید. نظرات حداکثر ظرف 72 ساعت بازبینی می شوند و در صورت تایید و صلاح دید مدیریت سایت به نمایش در می آید.

کد امنیتی
تازه کردن

نظرات  

 
#1 گچساران 1392-10-30 14:31
یه روز یه لره.....
اشتباه نکن این باردیگه جک نیست یه لرمیشه احسان کامرانی استاددانشگاه هاروارد و قرنیه مصنوعی چشم رواختراع می کنه یه لرمیشه پرفسور باهر مغزسوم فیزیک جهان یه لرمیشه پرفسورشهیدی یه لرمیشه بهنام محمدی اولین شهید نوجوان یه لرمیشه آریوبرزن فرمانده ارتش داریوش سوم هخامنشی یه لرمیشه دکترعبدالحسین زرین کوب یه لرمیشه دکتر علی ملک حسینی تنهاپزشک پیوند کبددرآسیا یه لرمیشه بانو قدم خیررهبرعشایر بختیاری درجنگ با انگلیس یه لرمیشه مهرداد اوستایه لرمیشه مسعود بختیاری یه لرمیشه محسن رضایی که هشت سال جنگ رارهبری کرد.
 
 
#2 گچساران 1392-10-30 14:34
یه لرمیشه وکیل الرعیا کریم خان زند یه لرمیشه حسین پناهی و نوشته هاش به 4 زبان زنده دنیا ترجمه میشه یه لرمیشه باباطاهر یه لرمیشه پرفسورموسیوندمخ ترع قلب مصنوعی یه لرمیشه دکتر جهانگیر تقی پور فوق تخصص مغزانگلستان و عضو کالج پزشکان سلطنتی بریتانیای کبیر یه لرمیشه قیصرامین پور یه لرمیشه سردار اسعد فاتح تهران یه لرمیشه آیت الله بروجردی یه لرمیشه پرفسورکرم زاده و یه لر میشه عبدالله خان ضرغام پور که جمال عیدالناصر(رهبر محبوب جهان عرب) روز قتل او را روز عزای عشایر جهان نامید واما یه روزهمه اینها میشن سوژه ی خنده هموطنان... سلامتی همه اقوام ایرانی
 
 
#3 گچساران 1392-10-30 14:35
لر یعنی اصل نژاد ايراني/ هم كیش كورش,شاه آسیایی/نه آن روس زاده/ نه آن مغول زاده كه نصف كشور رو داده/ نه فلانی! خسيس كه به افغان ... داده/نه آنکه كه به پرتغالي لب داده/ نه آن بي بخار كه به عرب جاداده/نه فلانیه دودي كه عمرشو پاي منقل داده/نه آن شمع دزد افغان صفت/نه کسی که به همه دنيا باج!داده/لر قومی كه به بيگانه دست رد داده،لر به شرف ایرانی سرودافتخار داده،لر كورشی كه به جهان ادب یاد داده/ باوجود لر ایران تاابد آزاده/تقدیم به لرهاي باغيرت در پاسخ به جوك هاي لري.
 
 
#4 گچساران 1392-10-30 14:35
واقعا چرا ما لرها همیشه از زبان لری به عنوان زبان طنز و شوخی و مسخره بازی استفاده میکنیم.
به دفعات دیده شده که در مراسمات مختلف و کلاس های درس و دانشگاه و ... افرادی برای خودشیرینی با زبان لری شوخی های زشت و بی ربطی میکنن.
واقعا به چه قیمتی؟؟؟ به قیمت استحاله زبان مادریمان؟؟؟
وقتی خود ما چنین نگرشی به زبان مادریمان داریم چه توقعی از دیگران داریم؟؟؟
به راستی تا کی ادامه دارد این داستان ترسناک.لطفا تمام کنید این قصه را. باور کنید کارسختی نیست فقط کافیه خود ما این کار زشت رو انجام ندیم و به کسانی که مرتکب این خیانت میشن با تذکر و یا سکوت معنادار بفهمانیم که کارشان بسی غلط است.
باور کنید ارزش زبانمان مادریمان بیشتر از خنده های لحظه ای عده ای بی خرد است.
اگر نمیتوانید کمکی به اعتلای فرهنگ لری بکنیدمانعی بر سر راه آن نشوید.فروید میگوید:شخصیت در سکوت و در متانت است.
 
 
#5 گچساران 1392-10-30 14:56
همانطور که این جک ها بطور هدف دار و ناجوانمردانه علیه قوم لر بارها و بارها تکرار میشوند تا تصویر موهنی از قوم لر در ذهن خواننده ها و شنونده های این جک ها ایجاد کنند من هم این مطالب و دیگر مطالب شبیه به اینها را بارها و بارها تکرار خواهم کرد. از شما هم تباران هم میخواهم این کار را انجام دهید مطمئن باشید تاثیر گذار خواهد بود. ما ملت لر این همه اسطوره داریم و نیازی نداریم که مثل بعضی اقوام به اسطوره سازی و اسطوره دزدی روی بیاوریم.
 
 
#6 لر ایلامی 1392-11-01 08:11
بسیار تشکر از تحقیق خوب شما
به نظر من جوک و لطیفه تا جاییکه توهین به شخصیت افراد و اقوام نباشد و مورد سوء استفاده جهت ضایع کردن حقوق مادی و معنوی دیگران نباشد اشکال ندارد و حتی موجب نشاط و شادی است.اما هجوم جانبدارانه و یکطرفه پیام های توهین آمیز قومی در بین مردم بسیار زشت و تفرقه انگیز است.
 
 
#7 مهرای ساغشکی 1392-11-01 10:14
من بارها بار ها این معضل عوامانه را تذکر داده ام. متاسفانه بایست مجلس و قوه قضاییه با تدوین لایحه قانون کیفری و جرم دانستن این پدیده زشت اقدام عملی کنند.
چون دیگر با نصیحت و خواهش فایده ی ندارد. تهرانیسم همچنان دادر علیه امنیت ملی و هویت میهنی ایرانیان عمل میکند و متاسفانه میبینم هنوز در فیلم و سریالها گویشو لهجه مردم ایران از خراسانی تا ترک و غیره مورد تمسخر قرار میگرد و یا به طرز توهین آمیزی خراسانی و لرو شمالی و ترک و کرد را در شغلهای دون پایه و یا خلاف نشان میدهد و ماسفانه به پای مردم پارسی تبار ایران نوشته میشود در حالی اینها از تهران بر میخزد که شاید نیمی از ان اصلا فارسی زبان نیستند و خیلیها چه اصلا فارسی زبان نیستند درند توهین میکنند.
 
 
#8 مهرای ساغشکی 1392-11-01 10:17
به اعتقاد من بایست به کل دولت و قوه قضاییه و مجلس هر گونه فیلم ساختن در تهران که شهرستانی و اقوام از خراسانی و لرو غیره در آن نقش منفی دارند ممنوع کند و هر که تخطی کند مجرم شناخته و مجازات شود.
این قضیه جوک و امثالهم دار به تمامیت hvqd و همبستگی مردم ایارن ضربه میزند و یک مشت عوام بی اخلاق دارند با شرنوشت مردم ایران بازی میکنند
وبلاگ عقل و اخلاق جهانشمول
mehre2.blogfa.com
 
 
#9 یک ایرانی 1392-11-01 17:19
خانم عزیز به قیافتون میاد که جوان باشید.من تهران به دنیا امدم .تهران تحصیل کردم وبعدهم ساکن کشور دیگری شدم.20 سالی هست که مقیم ایران نیستم.ان زمان یه همسایه لر یکی دو تا یزدی ودو برادر کرد وتا دلتون بخواد ترک.پس نگید مرکزنشینان.مایه همسایه تهرانی اصل نداشتیم.والدین خود من اصفهانی هستند.الان که دیگه حرفش هم نزنید.از بس شهرستانی ریخته وهمه با افتخار از تهرانی بودنشون حرف میزنند.در دو مجتمعی که در کوچه ما مثل قارچ سبز شده شما یک شهرستانی اصیل نمی بینید.همه از دم غربتی تازه به دوران رسیده و نوکیسه هستند.تقصیر من هست که از اینها بد می گم یا رفتار خودشون هست.
 
 
#10 یک ایرانی 1392-11-01 17:42
خانم عزیز باور کنید اگر یک ذره اخبار انگلیسی بخونید هیچ اتفاق منفی تو زندگیتون رخ نمی ده.ما ایرانیها نژاد پرستیم ولی بخدا یکی از بهترین کشور های نژاد پرستیم.البته سالیانیست که نسبت به مردمان نجیب سرزمین خودمون داریم فخر می فروشیم.اینم از عقده ای شدنمونه.امااین اتش زیر خاکسترتون را قبول دارم دامن همه مارا میگیره.اگر می شد یکی دو مورد مصداق فقط از همسایه های قدیم خودمون می نوشتم تا بدونید واقعئیت داره یانه خیلی بجابود.اما حیف که ظرفیت شنیداری خیلی کم شده.
 
 
#11 مهرآموز 1392-11-01 17:43
دستتان درد نکند.عالی بود مخصوصا بحث نژادپرستانه بودن ریشه جوک سازی قومیتی که بحثی کاملا علمی است هرجند این بحث به دلایلی منغفول یا مسکوت دمانده است
 
 
#12 سامان چگنی 1392-11-05 09:23
به این عکسی که "خودمون" برای این مطلب گذاشتیم کمی دقت کنید.
چرا کسی که لباس لری داره اسلحه ی گرم در دست گرفته؟؟؟ چی میشد اگه این اسلحه رو میزاشت اونور که تو عکس نیفته.و چرا سایت محترم لور این سهل انگاری رو در انتخاب این عکس انجام داده...
 
 
#13 zareian 1392-11-05 17:28
کدام سایت استان لرستان محبوب شماست ؟
نظرسنجی زاگ وب در مورد محبوبیت 5 سایت برتر لرستان
بازه زمانی نظر سنجی تا پایان بهمن 92
 
 
#14 زارعیان 1392-11-06 14:41
تبلبغ داشته های فرهنگی بهترین راه برای برون رفت از هجمه های گفتاری علیه اقوام و یا شهرستانی ها می باشد.
اما هر وقت از عمل کردن می اید کسی پای کار نیست.
من در دوران دبیرستان تصویر خوبی از لرستان نداشتم اما در دوران دانشگاه با آشنایی با دوستان خوب لرستانی و سفر به آن دیار زیبا و با فرهنگ به عظمت این مردم عزیز پی بردم.
از نظر من یکی از علت جوک ها فقر فرهنگی یا علمی خود راوی است.که این فقر برگرفته از عدم مطالعه و آگاهی فرد می باشد در درجه دوم عدم تبلیغ فرهنگی توسط اقوام لر و ... می باشد
همه ایران سرای من است/سربلند باشید
 
 
#15 زراسوند 1392-11-08 11:11
تصویر آن تازی در عکس بالای صفحه همچون خراشی بر رخ ایران و روح ماست . بانو غلامی از شما درخواست دارم.به حرمت نیاکانمان و شهیدان در راه میهن این عکس را عوض کنید. .از شما سپاسگذار می شویم .
 
 
#16 علي مراىي 1392-11-09 11:49
اقاي ؤراسونىزىقت كنيى براىر منزتاؤي !!!!!!
به هموءنان عربمان لءفن بي احترامي نكنيى
 
 
#17 مهوش 1392-11-10 13:47
خانم غلامی واقعا ازمطالب قشنگ و کامل و جامع تون لذت بردم، افتخار می کنم که با شما هم ایلم
 
 
#18 لر ایلامی 1392-11-10 14:34
یه لر میشه استاد ایرج رحمانپور که صدای رسا و شیرنش همه را مجذوب خود میکنه و صداقت و پاکی حسن پناهی را با آواز شیرین فریاد می زند.
 
 
#19 بیژن 1394-06-02 01:32
عالی بود،دقیقاهمینطو ره
 
 
#20 حامی لر 1394-07-03 21:42
مشکل اینه که لرها یک حرف واحد ندارند، و به جای اینکه از مرکزشون حمایت کنند همه قوم گریزی میکنند.حتی چیزایی که من از لرستان میشنوم اینه که شهرهایشان پشت خرم آباد در نمی آیند.و هرکس حرف خودش را میزند.همینه که زمینه برای هرگونه تفرقه چه با جوک چه با توهین آماده میشه.خرم آباد وظیفه سنگینی داره که باید چند استان رو یه جور متحد کنه.البته مردم باید کمکش کنند.اصلشم همینه.موفق باشید.من لرها رو واقعا دوست دارم.
 
 
#21 غیرت لر یکجا 1394-07-15 17:13
............... ....مرگ بر دشمن لر................
مرگ بر دشمن لر
مرگ بر دشمن لر
مرگ بر دشمن لر
مرگ بر دشمن لر
و.......
 
 
#22 تهمینه 1394-08-26 22:51
دوست عزیز جایی اشاره کرده اید لر زبانان بختیاری لرهای لرستان را به سخره می گیرند و یا برعکس درحالی که من به عنوان یک لر بختیاری تا بحال با چنین موردی برخورد نکرده ام و هر جا جوکی دیدهام نوشته یک لر که بختیاری و لرستانی و... را شامل می شود .ماهمه یکی هستیم قوم بزرگ و با اصالت لر،پس لطفا خودتان تفرقه ایجاد نکنید.
 
 
#23 حورس 1395-06-21 16:14
حق دارند…چون اونا هی توهین میکنند و ما هی لبخند میزنیم…از خدا میخام یه فرصت تلافی بما هم بده نه با جوک بلکه با خون…
 
 
#24 زانیس 1395-06-23 16:23
طنز برای اصفهان درون نژادی است ولی برای لر سیاسی و نژاد پرستانه است.آیا هالو خطاب کردن یک ملت در این وسعت نژاد پرستی نیست؟ در فلسفه شما جوک قومیتی اشکالی ندارد؟ در جهان بینی شما رنجاندن دیگران غیر اخلاقی نیست؟ این طنز نیست بلکه تاریخ درد است.نمیدانید این لبخند بی رمق و قهقهه بی نشاط خنده نیم بند جزو جنایتهای فرهنگی است که روزانه مرتکب میشوید.چرخه ای که اصرار دارد معصوم و بیخطر جلوه کند
 
 
#25 کرگدن 1395-06-24 01:23
جوک ابزار سرکوب اجتماعی است
 
 
#26 zanis 1395-06-24 16:10
جوک به نوبه خود هیچ ایرادی ندارد اما وقتی با نام قومیت همراه شد و بار معنایی پیدا کرد دیگر صرفأ برای خنده نیست و هدف مغرضانه دارد.چه اصراری است که تمام جوکها فقط بنام یک گروه یا قومیت باشد؟آیا این نمود نژادپرستی هدایت شده نیست؟کمپین نفرت پراکنی برعلیه گروه سوژه جوک سر در کدام آبشخور دارد؟
 
 
#27 نژند 1395-06-25 22:57
ماهی صقت تمام جوکهای دیگر کشورها را میآورد و با تطبیق دادن با اقوام ایران ویرایش و بازتولید میکند.
 
 
#28 غلام.کوهرنگ بختیاری 1395-07-04 21:43
درود بر "گچساران" عزیزکه ازخدمات قوم پر افتخار لرش به کشورش به نیکی یاد کردند.