سه شنبه, 30 آبان 1396  

جدیدترین مطالب

کورش-قانون-یکسان-و-فرهنگ-ثابتی-را-به-ملل-مختلف-تحمیل-نمی-کرد
  علی باجلان / در این روزگار که بیشترین تهاجمات نسبت به فرهنگ های بومی...
سامان-فرجی-بیرگانی-به-سوگ-پدر-نشست
  پدر محترم همکار عزیزمان، سامان فرجی بیرگانی، نویسنده و فعال فرهنگی و...
کریستف-کلمب-باشیم-اما-کشفیات-مان-در-حدّ-«شباهت-دو-کلمه»-نباشد-آیا-در-قفقاز،-پاکستان-و-اندونزی-لر-داریم؟
  ابراهیم خدایی / در تمام زبان های دنیا کمابیش همین حروفی که ما در فارسی...
پیشنهاد-مکان-یابی-مرکز-سیماشکی-عیلامی-در-خرم-آباد
  دکتر محمد بهرامی / احتمالا این دژ که شواهدی از آن در لایه های زیرین...
صدا-و-سیما،-صدای-مردم-لُر-را-بشنود
  لهراسب قلی پور لوایی / لُر قومی است که در طول تاریخ از ایران دفاع کرده...
لک-داغستان-با-لک-لرستان-ارتباطی-با-هم-ندارند-«اسم-های-مشابه»-میان-همه-فرهنگ-ها-و-مناطق-جهان-وجود-دارد
  عیسی قائدرحمت/ خطاهای ناشی از شباهت اسامی اخیرا در موارد متعددی مثل لک...
مخالفت-شوراى-علمى-بازبينى-با-پخش-سريال-«سرزمين-مادرى»-لزوم-اعاده-حیثیت-از-سردار-اسعد-بختیاری
  مصاحبه های غیرکارشناسانه برخی از مدیران و هم چنین کارگردان سریال نه...
سرزمین-کهن-و-امکان-گشودن-گره-ای-که-در-دست-صدا-وسیماست
  سامان فرجی بیرگانی / در ماجراهای سدّ گتوند، تونل کوهرنگ، سریال سرزمین...
فوتبال؛-ابزاری-برای-هویت-خواهی-جامعه-لر
  ابوالفضل بابادی شوراب/  تیم هایی همچون نفت مسجدسلیمان ، گهر دورود ،...
دالالا-اثری-نو-از-حسین-حسین-زاده-رهدار
   حسین حسین زاده رهدار /دالالا برای آموزش لالایی لری به مادران است تا...
 

 
 

لرها به روایت سینمای سید رحیم حسینی؛ نوروز دنبال سهم مردم خود از غنایم جنگی بود

 

عیسی قائدرحمت /

در لرستان مسأله کمبود آب به گونه برجسته در منطقه کوهدشت و رومشکان نمود دارد.  در فیلم "دلتنگی‌های یک شهر" هوشنگ میرزائی ...

 

 

 

 

نشریه فرهنگی و اجتماعی لور، عیسی قائدرحمت: سيد رحيم حسيني متولد 1340 تهران، فارغ التحصيل كارگرداني سينما و كارشناسي ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر است. از مسئوليت هاي او مي توان به مديريت هنري فرهنگسراي بهمن، مديریت مسئول تحقيقات انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس و .. اشاره کرد.  او تا کنون دو اثر بلند سينمايي ساخته است، یکی فیلم "نوروز" در سال 1380 با بازی جهانبخش سلطانی و مظاهر نصرالهی و  دیگری "پيک نيک در ميدان جنگ" در سال 1383 با بازی دوست داشتنی علی صادقی و قاسم زارع.

 در سینمای سید رحیم آنچه که برای ما لرها جالب توجه است، این است که او هر دو اثر گران قدرش را در ارتباط  با لرها ساخته؛ شخصیت‌های اول فیلم‌های او "لر" هستند.

 

نوروز، 1380

در فیلم «نوروز»، نوجوان لر به اسم نوروز در یکی از عملیاتهای جنگ، تانکر آب دشمن را به غنیمت می‌گیرد و قصد دارد از آن برای آبرسانی به روستای خود در لرستان، استفاده کند که با مخالفت مش حیدر، فرمانده یگان مواجه می شود.

او شبانه تانکر را برداشته و به سمت زادگاه خود در لرستان به راه می افتد. نوروز، تانکر را در حین تعقیب و گریز با فرمانده و راهزنی که بین راه با او همراه شده، با چنگ و دندان محافظت می کند، اما وقتی به روستا می رسد که بمباران هواپیماهای بعثی، جشن عروسی را به عزا تبدیل کرده اند.

او که دیگر نیازی به وجود تانکر در روستا نمی بیند قصد برگشت آن به جبهه را دارد که مش حیدر سر می رسد و از نوروز می خواهد تا با تانکر در روستا مانده و در آبادانی روستا همت کند.

در لرستان مسأله کمبود آب به گونه برجسته در منطقه کوهدشت و رومشکان نمود دارد.  همین مسئله، در جائی دیگر موضوع فیلم "دلتنگی‌های یک شهر" ساخته هوشنگ میرزائی شد. 

 

 

پیک نیک در میدان جنگ، 1383

فیلم «پیک نیک در میدان جنگ» در قالب طنز ساخته شده و  خلاصه داستان به این صورت است که سهراب، جوانی از لرهای کهگیلویه، خواستگار یک دختر است، پدر عروس شرط کرده که اگر 25 اسیر عراقی بگیرد، می‌تواند با دخترش ازدواج کند سهراب به همراه رقیبش به جبهه اعزام می‌شود، جايي که برادر سهراب فرمانده آنجاست و به شدت از حضور سهراب در منطقه عصباني ميشود ...

 

 در جبهه سهراب مسئول نگهداري گوسفندان گردان است و با همان گوسفندان 25 عراقی اسیر می‌کند و در این راه کسی کشته نمی شود، حتی نارنجکش هم منفجر نمی‌شود.

بُعد لری فیلم پیک نیک در میدان جنگ به این صورت است که بعضی از تیپ‌های فیلم با لباس لری جنوبی (کهگیلویه‌ای؛ چغه و کلاه نمدی) دیده می‌شوند و در چند دیالگ خود واژه ی "لر" شنیده می‌شود.

 

سخن پایانی

سینمای حسینی با سینمای روز دنیا همراه است. در سینمای قدیم تضاد بین شخصیت‌ها زیاد بوده و شخصیت‌ها یا سیاه سیاه بودند یا سفید سفید. اما در سینمای جدید، شخصیت‌های منفی فیلم، تا حدی محترم شمرده می‌شوند و وجود آن‌ها در فیلم به صورت سیاه سیاه نیست بلکه رنگی نزدیک به سیاه یا به عبارتی خاکستری دارند.

در سینمای حسینی (که سینمای جنگ است) کشت و کشتار وجود ندارد. حقوق همه انسان‌ها حتی دشمن، محترم شمرده می شود. اسیران عراقی منفور نشان داده نمی‌شوند. در عوض هیجان در فیلم با اکشن‌های پشت سرهم القاء می‌شود (مانند فیلم نوروز) و یا با طنازی شوخ طبعانه‌ی ظنز  در فیلم کشش ایجاد می‌کند (نظیر فیلم پیک نیک در میدان جنگ).

 

اضافه کردن نظر

نظرات خود را، حداکثر در 800 کاراکتر، به خط فارسی بنویسید. نظرات حداکثر ظرف 72 ساعت بازبینی می شوند و در صورت تایید و صلاح دید مدیریت سایت به نمایش در می آید.

کد امنیتی
تازه کردن

نظرات  

 
#1 عاشقی از دیار لر 1393-03-04 20:11
سلام دست مریزاد عیسی جان. دست به نقد فیلمتان خوب است
 
 
#2 آزادبخت 1393-03-05 02:44
درود بر عیسی قائدرحمت... مطلب خوبی بود. قابل توجه برخی که فکر می کنند سینماگران و فیلمسازان تهرانی همه علیه لر هستند.