دوشنبه, 08 خرداد 1396  

جدیدترین مطالب

اولین-کتاب-نثر-به-زبان-لُری-مینجایی
   توضیحاتی در خصوص کتاب متن های ادبی (فارسی_لری مینجایی)   سایز...
انتخابات-لرستان-و-دنیایی-که-به-کام-پوپولیسم-شد-تحلیلی-بر-انتخابات-شورای-اسلامی-شهر-خرم-اباد
  ابراهیم خدایی / انتخاب های موج سالارانه و غیر قابل پیش بینی دارای ریسک...
برنامه،جهت-وهویت-مدرن-لر-گفتارچهارم-جغرافیای-سیاسی-وهارتلند-لرها
  شیح جهانگیر محمودی /مولفه هویتی دیگری که باید قومیت لر به آن توجه کند،...
اشتراکات-اعراب-خوزستان-و-مردم-لُر
   محسن خواجه گیری لیراوی /علاوه بر اشتراکات مذهبی بسیاری از طوایف عرب...
گزارش-تصویری-20-اردیبهشت-نکوداشت-خرم-آباد
   نشریه اینترنتی لور / سال گذشته هنگامی که سازمان گردشگری شهر خرم آباد...
شال-و-قبا-لباس-مشترک-سرزمین-لر
   محسن خواجه گیری لیراوی / آنچه تصاویر قبل از متحدالشکل کردن لباس در...
به-مناسبت-روز-خلیج-فارس-خلیج-واژه-ای-لُری-ست
   محسن خواجه گیری لیراوی /در زبان لُری مردم جنوب ایران به خم، " خل "...
اقوام-و-تمسخر-قومیتی-از-دیدگاه-قرآن-لری-لیراوی
    محسن خواجه گیری /خداوند مئن قرآن ایفرمایه :  ای مردم شمانه وه یه زن...
ایل-لری-کرمان
  احد رستگار فرد /ایل بزرگ لری از ایلات بزرگ استان کرمان و رابُر است، لری...
بهتر-است-اول-خودمان-را-نقد-کنیم
   ابوالفضل بابادی شوراب /در فضای مجازی خواندم و دیدم که یکی از مجریان...
 

 
 

لرها به روایت سینمای سید رحیم حسینی؛ نوروز دنبال سهم مردم خود از غنایم جنگی بود

 

عیسی قائدرحمت /

در لرستان مسأله کمبود آب به گونه برجسته در منطقه کوهدشت و رومشکان نمود دارد.  در فیلم "دلتنگی‌های یک شهر" هوشنگ میرزائی ...

 

 

 

 

نشریه فرهنگی و اجتماعی لور، عیسی قائدرحمت: سيد رحيم حسيني متولد 1340 تهران، فارغ التحصيل كارگرداني سينما و كارشناسي ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر است. از مسئوليت هاي او مي توان به مديريت هنري فرهنگسراي بهمن، مديریت مسئول تحقيقات انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس و .. اشاره کرد.  او تا کنون دو اثر بلند سينمايي ساخته است، یکی فیلم "نوروز" در سال 1380 با بازی جهانبخش سلطانی و مظاهر نصرالهی و  دیگری "پيک نيک در ميدان جنگ" در سال 1383 با بازی دوست داشتنی علی صادقی و قاسم زارع.

 در سینمای سید رحیم آنچه که برای ما لرها جالب توجه است، این است که او هر دو اثر گران قدرش را در ارتباط  با لرها ساخته؛ شخصیت‌های اول فیلم‌های او "لر" هستند.

 

نوروز، 1380

در فیلم «نوروز»، نوجوان لر به اسم نوروز در یکی از عملیاتهای جنگ، تانکر آب دشمن را به غنیمت می‌گیرد و قصد دارد از آن برای آبرسانی به روستای خود در لرستان، استفاده کند که با مخالفت مش حیدر، فرمانده یگان مواجه می شود.

او شبانه تانکر را برداشته و به سمت زادگاه خود در لرستان به راه می افتد. نوروز، تانکر را در حین تعقیب و گریز با فرمانده و راهزنی که بین راه با او همراه شده، با چنگ و دندان محافظت می کند، اما وقتی به روستا می رسد که بمباران هواپیماهای بعثی، جشن عروسی را به عزا تبدیل کرده اند.

او که دیگر نیازی به وجود تانکر در روستا نمی بیند قصد برگشت آن به جبهه را دارد که مش حیدر سر می رسد و از نوروز می خواهد تا با تانکر در روستا مانده و در آبادانی روستا همت کند.

در لرستان مسأله کمبود آب به گونه برجسته در منطقه کوهدشت و رومشکان نمود دارد.  همین مسئله، در جائی دیگر موضوع فیلم "دلتنگی‌های یک شهر" ساخته هوشنگ میرزائی شد. 

 

 

پیک نیک در میدان جنگ، 1383

فیلم «پیک نیک در میدان جنگ» در قالب طنز ساخته شده و  خلاصه داستان به این صورت است که سهراب، جوانی از لرهای کهگیلویه، خواستگار یک دختر است، پدر عروس شرط کرده که اگر 25 اسیر عراقی بگیرد، می‌تواند با دخترش ازدواج کند سهراب به همراه رقیبش به جبهه اعزام می‌شود، جايي که برادر سهراب فرمانده آنجاست و به شدت از حضور سهراب در منطقه عصباني ميشود ...

 

 در جبهه سهراب مسئول نگهداري گوسفندان گردان است و با همان گوسفندان 25 عراقی اسیر می‌کند و در این راه کسی کشته نمی شود، حتی نارنجکش هم منفجر نمی‌شود.

بُعد لری فیلم پیک نیک در میدان جنگ به این صورت است که بعضی از تیپ‌های فیلم با لباس لری جنوبی (کهگیلویه‌ای؛ چغه و کلاه نمدی) دیده می‌شوند و در چند دیالگ خود واژه ی "لر" شنیده می‌شود.

 

سخن پایانی

سینمای حسینی با سینمای روز دنیا همراه است. در سینمای قدیم تضاد بین شخصیت‌ها زیاد بوده و شخصیت‌ها یا سیاه سیاه بودند یا سفید سفید. اما در سینمای جدید، شخصیت‌های منفی فیلم، تا حدی محترم شمرده می‌شوند و وجود آن‌ها در فیلم به صورت سیاه سیاه نیست بلکه رنگی نزدیک به سیاه یا به عبارتی خاکستری دارند.

در سینمای حسینی (که سینمای جنگ است) کشت و کشتار وجود ندارد. حقوق همه انسان‌ها حتی دشمن، محترم شمرده می شود. اسیران عراقی منفور نشان داده نمی‌شوند. در عوض هیجان در فیلم با اکشن‌های پشت سرهم القاء می‌شود (مانند فیلم نوروز) و یا با طنازی شوخ طبعانه‌ی ظنز  در فیلم کشش ایجاد می‌کند (نظیر فیلم پیک نیک در میدان جنگ).