یکشنبه, 28 آبان 1396  

جدیدترین مطالب

کورش-قانون-یکسان-و-فرهنگ-ثابتی-را-به-ملل-مختلف-تحمیل-نمی-کرد
  علی باجلان / در این روزگار که بیشترین تهاجمات نسبت به فرهنگ های بومی...
سامان-فرجی-بیرگانی-به-سوگ-پدر-نشست
  پدر محترم همکار عزیزمان، سامان فرجی بیرگانی، نویسنده و فعال فرهنگی و...
کریستف-کلمب-باشیم-اما-کشفیات-مان-در-حدّ-«شباهت-دو-کلمه»-نباشد-آیا-در-قفقاز،-پاکستان-و-اندونزی-لر-داریم؟
  ابراهیم خدایی / در تمام زبان های دنیا کمابیش همین حروفی که ما در فارسی...
پیشنهاد-مکان-یابی-مرکز-سیماشکی-عیلامی-در-خرم-آباد
  دکتر محمد بهرامی / احتمالا این دژ که شواهدی از آن در لایه های زیرین...
صدا-و-سیما،-صدای-مردم-لُر-را-بشنود
  لهراسب قلی پور لوایی / لُر قومی است که در طول تاریخ از ایران دفاع کرده...
لک-داغستان-با-لک-لرستان-ارتباطی-با-هم-ندارند-«اسم-های-مشابه»-میان-همه-فرهنگ-ها-و-مناطق-جهان-وجود-دارد
  عیسی قائدرحمت/ خطاهای ناشی از شباهت اسامی اخیرا در موارد متعددی مثل لک...
مخالفت-شوراى-علمى-بازبينى-با-پخش-سريال-«سرزمين-مادرى»-لزوم-اعاده-حیثیت-از-سردار-اسعد-بختیاری
  مصاحبه های غیرکارشناسانه برخی از مدیران و هم چنین کارگردان سریال نه...
سرزمین-کهن-و-امکان-گشودن-گره-ای-که-در-دست-صدا-وسیماست
  سامان فرجی بیرگانی / در ماجراهای سدّ گتوند، تونل کوهرنگ، سریال سرزمین...
فوتبال؛-ابزاری-برای-هویت-خواهی-جامعه-لر
  ابوالفضل بابادی شوراب/  تیم هایی همچون نفت مسجدسلیمان ، گهر دورود ،...
دالالا-اثری-نو-از-حسین-حسین-زاده-رهدار
   حسین حسین زاده رهدار /دالالا برای آموزش لالایی لری به مادران است تا...
 

 
 

نگاهی به نامه ی فعالان اقوام زاگرس به رئیس جمهوری / بیایید با یک درس ادبیات استان شروع کنیم

 

ابراهیم خدایی /

تدریس ادبیات استان می تواند شروع تجربه ی خوانش و نگارش به زبان های غیر فارسی و گویش های غیر معیار برای عموم مردم ایران باشد. در این طرح پیشنهادی نه فقط مردم لر، گیلک، ترک، کرد، بلوچ و... بلکه مردم فارس زبان نیز می توانند سهیم باشند

 

 

 

 

نگاهی به نامه ی فعالان اقوام زاگرس به رئیس جمهوری/  بیایید با یک درس ادبیات استان شروع کنیم

ابراهیم خدایی- نشریه فرهنگی و اجتماعی لور- اخیرا نامه ای از سوی برخی فعالان فرهنگی اقوام زاگرس نشین، خطاب به دکتر حسن روحانی، ریاست جمهوری اسلامی ایران نگاشته شده که در آن بر  لزوم پایبندی وی به بیانیه ای که از سوی ایشان -در زمان رقابت های انتخاباتی منتشر شد و به بیانیه نهم خرداد معروف شده - تاکید شده است (لینک نامه).

در این بیانیه نکات برجسته ای از مطالبات اقوام غیر فارس بیان شده است. شاید بارزترین نکته ی آن اشاره ی آشکار به مساله ی تدریس زبان های مادری و برخی اصول معطل مانده قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باشد.

البته آگاهان می دانند که اجرای تمام یا مفادی از این بیانیه در کوتاه مدت دور از ذهن است، اما می توان با تدبیر و اعتدال به سوی اجرای برخی از مفاد آن در کوتاه مدت، و اجرای تمام و کمال آن در مدت زمان معقول گام برداشت.

می توان به جای "تدریس زبان های مادری"، که می تواند از نظر اجرایی، سیاسی، فرهنگی و... چالش برانگیز باشد گام نخست را از مطالبه ی ای همچون "تدریس ادبیات استان"، به تقلید از کتاب "جغرافیای استان" که هم اکنون نیز در دبیرستان های ایران رایج است، برداشت.

باید در نظر داشت مطالبه ی آرمانی برخی فعالان قومی، برای تدریس زبان های بومی از پایه اول ابتدایی و در تمام سطوح تجربه ای نادر و پر هزینه برای کشور است و همین مساله باعث اجرایی نشدن آن می گردد.

اما تدریس ادبیات استان می تواند شروع تجربه ی خوانش و نگارش به زبان های غیر فارسی و گویش های غیر معیار برای عموم مردم ایران باشد. در این طرح پیشنهادی نه فقط مردم لر، گیلک، ترک، کرد، بلوچ و... بلکه مردم فارس زبان نیز می توانند سهیم باشند.

زبان های لری  که کمابیش ده میلیون گویشور در بیش از ده استان کشور دارند دارای فرهنگی غنی و متون قابل تدریسی به گویش ها و زبان های مختلف لکی، بختیاری، مینجایی، ثلاثی و... هستند اما هیچ تجربه ی مدونی در تعلیم و تعلم به زبان بومی خود ندارند، اما اگر سخن بر سر رعایت عدالت و اعتدال برای فرهنگ ها در میان باشد نباید نادیده گرفته شوند.

به عنوان مثال تدریس دو درس تحت عنوان ادبیات استان لرستان، (مثلا در کلاس های ششم دبستان و یکی از پایه های دبیرستان) می تواند قدم بزرگی برای اشنایی مردم این خطه با ادبیات غنی لکی، بختیاری و مینجایی، و حتی فارسی سرایان این دیار باشد بدون این که چالش های امنیتی یا سیاسی و یا بار اجرایی گرانی بر گردن دستگاه های آموزشی کشور باشد.

همچنین ایجاد کرسی های دانشگاهی محدود در مراکز استان ها، در مقاطع کارشناسی یا ارشد می تواند گام سترگی در این راستا به شمار آید.

عرصه ی دیگری که می تواند مورد تاکید فعالان قومی در نخستین قدم باشد مراکز استانی صدا و سیماست که می تواند حتی بیش از آموزش و پرورش در نجات و بالندگی فرهنگی های غیر تهرانی کارآمد باشد.

در همین زمینه:

فراخوان جمع آوری امضاء: آقای رئیس جمهور؛ اقوام ایرانی منتظر اجرای بیانیه نهم خرداد شما هستند

اضافه کردن نظر

نظرات خود را، حداکثر در 800 کاراکتر، به خط فارسی بنویسید. نظرات حداکثر ظرف 72 ساعت بازبینی می شوند و در صورت تایید و صلاح دید مدیریت سایت به نمایش در می آید.

کد امنیتی
تازه کردن

نظرات  

 
#1 الف 1392-06-07 21:49
ابراهیم جان فشار بیاریم میشه...
خدا قوت
 
 
#2 کدخودایی 1392-06-07 23:48
باسلام بنا به فرض اجازه داده شد ،کدام گویش لری ویا زبان لکی باید تدریس شود؟اگر لری تدریس شود که باز دیگتاتوری زبانی است واگر لکی تدریس شود که باز مشکل فهم و.. پیش میاد
------------------
ابراهیم خدایی: ممنون جناب کدخدایی، باید ببینیم کدام گویش در تاریخ ادبیات و فرهنگ لرستان متون بیشتری دارد، از شاعران معروف کهن لر، از باباطاهر، ملاپریشان و امثال آن ها، از شاعران جدیدتر مثل میرنوروز و ملامنوچهر و حقعلی و... و شاعران معاصر مثل استاد شوریده، نصرت اله استرکی و عابد میرزاییان، ذاکر و حجتی بروجردی و... می توان استفاده کرد. حتا به نظرم نباید پارسی گویانی مثل شایق، اوستا، فولادوند و... هم نادیده گرفته شوند. چطور آموزش انگلیسی و عربی مشکل فهم ندارد لکی مشکل فهم دارد؟ هدف ما از درس ادبیات استان همین است که چند کلمه از استان خود بدانند.
 
 
#3 م 1392-06-09 08:41
با سلام خدمت دوستان به نظر می رسد خیلی از ما درک درستی از زبان وادبیات نداریم.برخی هنوز نهایت سعی خود را می کنند که بگویند لکی زبان است ولری گویش یا لهجه.برخی می خواهند اثبات کنند بختیاری لری نیست وبرخی می خواهند ثابت کنند لری قابل تدریس نیست.بدنیست به درک درستی از زبان دست بیابیم وبدانیم اختلافات مایه انتزاع نیست.ایا کردی لهجه لهجه نیست؟در خوشبینانه ترین حالت کرمانجی وسورانی بیش از دو زبان المانی وانگلیسی تفاوت دارند.لهجه مردم کرمانشاه وخصوصا" ایلامی ها که خیلی سنگ کردی را به سینه میزنند به لحاظ دستوری متفاوت از زبان رسمی کردیست
 
 
#4 م 1392-06-09 08:42
.هورامی زازایی وگورانی را اصولا" زبان شناسان جزو کردی حساب نمی کنند با این همه کردها اکنون یک اقلیت قدرتمند متحد حساب می شوند.من یکی از فرهنگ های لغت کردی(نوشته اقای قاضی نواده قاضی معروف مهاباد)را در دانشگاه تبریز مطالعه کردم.طبق صحبت خود بزرگان انها کردی نوشتاری کمتراز200سال قدمت دارددرحالیکه اگر میرنوروز را مبنا بگیریم حدود 400سال واگرباباطاهررا مبنا بگیریم خیلی بیشتر از انها ادبیات ما قدمت دارد
 
 
#5 زاگ لر 1392-06-11 17:04
خبر آشتی دو طایفه پس از 56 سال و رفتاری متفاوت برخی رسانه ها

*وقتی خود تیشه به ریشه می زنیم و موضوعی غیر ضروری را رسانه ای می نماییم، بدون شک برخی سایتها مغرضانه نسبت به تخریب غیر مستقیم مردم بختیاری رفتار می نمایند.

چرا افتخارات بختیار بازتاب نمی یابد اما....

www.zaglor.ir
------------------------
لور: سلام، قبلا در لور بازنشر شده، در ستون گردشی در اخبار.
 
 
#6 انشان 1392-06-12 11:18
بادرود فراوان برعزیزان لرتبار .دغدغه بسیاری از عزیزان برای پاسداشت زبان مادری بسیار ستودنی است اما تنها گله کردن کافی نیست بایداستینها را بالازد نخستین قدم باید خودبرتر بینی را کنارزدوبرایجاد یک زبان نوشتاری مشترک بین گویشهای مختلف قوم لر تلاش کرد.ابتدا باید واژه های مشترک گویشهای (مینجایی- لک-ثلاثی- بختیاری-بویراحم دی -ممسنی دشتستانی و...)جمع اوری وسپس مشخص شود باچه خطی بوشته شود بهتر است انوقت می توانیم ادعا کنیم که زبان لری که یکی از غنی ترین زبانهای ایرانی ست می تواند در مدارس تدریس شود به امید ان روزباشکوه
 
 
#7 رهدار 1392-06-13 13:57
دستمریزاد . فعالیت شما جناب آقای استاد خدایی ستودنی است امیدوارم برسد آن روز و دیر نیست همت بلند می خواهد که در بین لران کم هم نیست
 
 
#8 بختیاری نژاد 1393-03-07 11:38
جناب خدایی با سلام
پیشنهادات خوبی است اما ساز و کار اجرایی چنین اموری نیاز به مطالعه وزمان دارد آنهم در صورتی که به یک خواست عمومی تبدیل شود و دستگاهای رسمی متولی فرهنگ هم مانع نباشند .
 
 
#9 سام از خرم آباد 1394-05-11 15:43
با عرض سلام و احترام

این کار از نظر بنده کاری بیهوده ایست.

من زبان خودم که لری خرم آبادی هست را بلدم و اگر نیاز باشد به سادگی آن را هم مینویسم.
به سادگی هم دیوان و سروده های سرایشگران با گویش لری را میفهمم.

و نیازی هم نمیبینم ک برای یادگیری لکی دانش آموزان سر کلاس بنشینند.

و اصلن چرایی و دلیل این اصرار به نوشتن و تدریس به لری در لرستان یا ترکی در آذربایجان و.... را درک نمیکنم.
 
 
#10 سام از خرم آباد 1394-05-11 15:46
ادامه

ما لری خودمان را داریم و با آن صحبت میکنم و هر زمان هم مایل باشیم سرود و اشعار لری را نیز میخوانیم و دلیلی ندارد ک کلاس و درس برای این مساله تشکیل بدهیم که بچه ها سر کلاس بنشینند و لری و لکی بخوانند.

تازه ازین مطلب میگذریم که به تعداد طوایف لرستان تفاوت در لری وجود دارد.

دوست من بهتر است درخواست هایمان از رییس جمهور در راستای پیشرفت فناورانه و فرهنگی استان باشد.

من دلیل این اصرارها را که چند سالی است bمطرح میشوند را نمیفهمم.
گرچه تمام این اقدامات را در راستای تجزیه طلبی و بدبخت کردن مردم ایران از لر تا آذری و کرد و بلوچ و.... میبینم.اما باز میخواهم مثبت فکر کنم منتها واقعن دلایل این درخواست ها مستحکم و قابل هضم نیست،
 
 
#11 یک 1394-05-12 16:22
سام
تو دلیل این حرکت رو نمی فهمی دلیلی بر اشتباه بودن نیست.
زبان و گویش هویت هر قوم و ملتیست
 
 
#12 دوستدار تالش و گیلک 1394-06-31 11:52
جناب یک من با متن جناب خدایی حداقل این متنشان کاملاً موافقم. اما درد من همانطور که پیشتر به ایشان هم عرض کردم با آدمهایی مثل توئه. امثال تو یک بزرگترین مانع تحقق خواسته های مدنی هستی. با سام مخالفی؟ نمی توانی با تربیت تر باشی؟ خجالت نکش با این طرز حرف زدنت یک فحش هم بده. چماق هم بردار. بعد هم مرد حسابی فعالین منطقی قومی هی می گویند حفظ زبانشان به معنی ملت سازی موازی با ملت همیشه جاوید ایران نیست تو می گویی نه. با این نوشته ات نشان می دهی نه. با این نوشته ات نشان می دهی نخیر فقط دردت زبان نیست. کی شماها یاد می گیرید که حقوقتان را از مجرای منطقی و با صبر و تحمل و ادامه آن هر روزه بگیرید. بعضی مواقع با خودم شک می کنم که نکنه عده ای عمداً به شما مجال می دهند که وارد کارهای مدنی شوید و با این عبارات وحشتناک کارها را به حاشیه ببرید. واقعاً تو دشمن لرها نیستی؟!!! الله اکبر.