سه شنبه, 03 بهمن 1396  

جدیدترین مطالب

«لک»-نام-مجموعه-طوایف-لُر-ساکن-در-همدان-و-مرکزی-و-قم-بوده-است
  عیسی قائدرحمت / منابع نشان می دهند که نام «لک» برای چند طایفه ساکن...
در-سفرنامه-های-ایرانیان،-تا-پیش-از-مشروطه،-از-نام-لک-برای-مردم-لرستان-استفاده-نشده-است
  عیسی قائدرحمت /  تا دوره مشروطه سیاحان ایرانی، همه ی مردم شمال و جنوب...
کورش-قانون-یکسان-و-فرهنگ-ثابتی-را-به-ملل-مختلف-تحمیل-نمی-کرد
  علی باجلان / در این روزگار که بیشترین تهاجمات نسبت به فرهنگ های بومی...
سامان-فرجی-بیرگانی-به-سوگ-پدر-نشست
  پدر محترم همکار عزیزمان، سامان فرجی بیرگانی، نویسنده و فعال فرهنگی و...
کریستف-کلمب-باشیم-اما-کشفیات-مان-در-حدّ-«شباهت-دو-کلمه»-نباشد-آیا-در-قفقاز،-پاکستان-و-اندونزی-لر-داریم؟
  ابراهیم خدایی / در تمام زبان های دنیا کمابیش همین حروفی که ما در فارسی...
پیشنهاد-مکان-یابی-مرکز-سیماشکی-عیلامی-در-خرم-آباد
  دکتر محمد بهرامی / احتمالا این دژ که شواهدی از آن در لایه های زیرین...
صدا-و-سیما،-صدای-مردم-لُر-را-بشنود
  لهراسب قلی پور لوایی / لُر قومی است که در طول تاریخ از ایران دفاع کرده...
لک-داغستان-با-لک-لرستان-ارتباطی-با-هم-ندارند-«اسم-های-مشابه»-میان-همه-فرهنگ-ها-و-مناطق-جهان-وجود-دارد
  عیسی قائدرحمت/ خطاهای ناشی از شباهت اسامی اخیرا در موارد متعددی مثل لک...
مخالفت-شوراى-علمى-بازبينى-با-پخش-سريال-«سرزمين-مادرى»-لزوم-اعاده-حیثیت-از-سردار-اسعد-بختیاری
  مصاحبه های غیرکارشناسانه برخی از مدیران و هم چنین کارگردان سریال نه...
سرزمین-کهن-و-امکان-گشودن-گره-ای-که-در-دست-صدا-وسیماست
  سامان فرجی بیرگانی / در ماجراهای سدّ گتوند، تونل کوهرنگ، سریال سرزمین...
 

 
 

رابطه ی رشد شهر نشینی با رشد هویت گریزی در مناطق لرنشین

 

عیسی قائدرحمت /

 ورق برگشت و ثروت و رفاه در شهرها شكوفا شد و همين ثروت ورفاه باعث فخر فروشي جمعيت شهري در برابر جمعيت روستايي شد. تا اينك خود را تافته جدا بافته به حساب آوردند. سعي كردند در همه ي زمينه ها  از جمعيت روستايي و عشايري جدا باشند و به اين صورت هويت جديد و نوپائي پديد آمد.

 

 رابطه ی رشد شهر نشینی با رشد هویت گریزی در مناطق لرنشین

نشریه فرهنگی و اجتماعی لور-عيسي قائدرحمت: شهرهاي امروزي در سال های نه چندان دور، خيلي كوچك بودند به حدي كه كل شهر در يك قلعه يا در محدوده ي ديوار باره جا مي شد بسياري از سياحاني كه از اين محدوده ديوار باره ها ديدن كرده اند آنها را نه به اسم شهر بلكه به اسم قصبه معرفي كرده اند. بنابراين پديده شهرها يك پديده ي جديد بوده كه محصول عصر مدرن و تكنولوژي صنعتي مي باشند.

طبيعتا جمعيت مورد نياز شهر ها از روستا هاي اطراف تأمين ميشد به اين صورت كه جمعيت از روستاهاي اطراف كنده شد و به آن قصبه ها سرازير شد و شهرها پديد آمدند.نسل قبلي اين شهرها، يعني قصبه ها، نسبت به روستاها و عشاير بسيار فقير تر بودند.

در آن قصبه ها آب آشاميدني از آب انبارهاي غير بهداشتي تأمين ميشد و در كوچه ها و معابر، مملو از آشغال بود.صنعتگران آن قصبه ها هم به خاطر حمل ونقل ضعيف چهارپاييان و كمبود بازار فروش از كسب و كار و ارتزاق كمتري بر خوردار بودند. در كل، شهري هاي آن زمان (اهالی قصبه ها) در فقر نسبي به سر مي بردند.

تا اينكه در عصر مدرن، تكنولوژي و صنعت، به اين قصبه ها آمد و زندگي آنها را بسيار متحول كرد. ارتقاء سطح زندگي و رفاه و ثروت در اين قصبه ها باعث شد كه جمعيت به طور تصاعدي و فزاينده اي از روستاها اطراف به شهرها كشيده شوند و آنها را بزرگ و بزرگتر كنند.

در مدت زمان خيلي كمي، ورق برگشت و ثروت و رفاه در شهرها شكوفا شد و همين ثروت ورفاه باعث فخر فروشي جمعيت شهري در برابر جمعيت روستايي شد. تا اينكه خود را تافته جدا بافته به حساب آوردند. سعي كردند در همه ي زمينه ها (فرهنگ، منش و رفتار و حتي زبان) از جمعيت روستايي و عشايري جدا باشند و به اين صورت هويت جديد و نوپائي در شهرها پديد آمد اين هويت جديد براي تمييز از جمعيت روستائي نياز به زباني جديد داشت.

بهترين مأمن زبان جديد در آن زمان، زبان فارسي حكمرانان و صاحب منصبان غير بومي مقيم آن شهرها بود. از طرفي هم ثروت و قدرت اهل حكومت شهرها باعث شده بود كه زبان فارسي حاكمان مقيم، منزلتي بالاتر از زبانهاي محلي داشته باشد به  این صورت، برائت از زبان روستائيان و جذبه ي زبان فارسي اهل حكومت، باعث تشديد اين فرايند شد.

در نهايت از تركيب زبان بومي و قديمي آن شهرها با زبان فارسي اهل حكومت آن شهرها، زباني جديد شهري بوجود آمد. به همين خاطر است كه زبان شهرهاي كرمانشاه، بروجرد، دزفول،... با زبان روستاهاي اطرافشان فرق دارد.

 اما مسئله به همين جا ختم نشد زيرا تشعشع زرق و برق زبان شهري بر روستاهاي نزديك آن شهرها هم اثر گذاشت تا جائي كه در هر منطقه، روستائي كه به شهر نزديكتر بود خود را شهري و روستاي همجوار خود را - كه قدري از شهر دورتر بود- غير شهري مي پنداشت. هر چه راه و مسير اتصال به شهر راحت تر مي بود تأثير اين تشعشع هم بيشتر مي شد

اضافه کردن نظر

نظرات خود را، حداکثر در 800 کاراکتر، به خط فارسی بنویسید. نظرات حداکثر ظرف 72 ساعت بازبینی می شوند و در صورت تایید و صلاح دید مدیریت سایت به نمایش در می آید.

کد امنیتی
تازه کردن

نظرات  

 
#1 محمد نعمتی 1392-06-07 22:26
سلام بر اقای قائد رحمت عزیز و سایر اهالی بزرگوار لور.چرا این نوشتتون اینقدر زود تموم شد.تحلیل شما صحیح و جالب بود ولی به گمانم این تحلیل به یک نتیجه گیری نیاز داشت.مثل مقالا ت قبلی تون
پایار بای
 
 
#2 ابراهیم خدایی 1392-06-08 00:32
دمت گرم جناب نعمتی،
ما این همه با عیسا خان کلنجار می رویم که بابا کوتاه تر بنویس، اینترنت است شاهنامه که نیست، بعد شما می فرمایی زود تموم شد؟!
 
 
#3 سعید 1392-06-08 04:10
30lor.blogfa.com/
خواهشمند است اطلاع رسانی و یاری شود
 
 
#4 مومني موگويي 1392-06-08 07:47
سلام آ عيسي مقاله ات جالب است تحليل خوبي ارائه داده اي بله متاسفانه هويت گريزي و خودكم پنداري يكي از خصوصيات ما لرهاست سرديار بوي
 
 
#5 پسر کوهستان 1392-06-08 11:24
این قسمت را قبول ندارم:
در نهايت از تركيب زبان بومي و قديمي آن شهرها با زبان فارسي اهل حكومت آن شهرها، زباني جديد شهري بوجود آمد. به همين خاطر است كه زبان شهرهاي كرمانشاه، بروجرد، دزفول،... با زبان روستاهاي اطرافشان فرق دارد.
 
 
#6 محمد نعمتی 1392-06-08 11:32
جناب خدایی عزیز
وقتی مخاطب در مورد این چنین موضوعی مطلبی میخواند انتظار دارد بعد از یک تحلیل اولیه در این باب که چرا در طول صده ی معاصر بین جامعه ی شهری و فرهنگ اصیل لری فاصله افتاد.نظریه ای نیز در مورد چگونگی جلوگیری از بیشتر شدن این شکاف بشنود.
در بعضی موضوعات میشود هرآنچه که لازم است در مورد ان موضوع گفته شود را طی یک پاراگراف مفید و مختصر بیان کرد.
اما مقولاتی از این قبیل را باید مفصلا بررسی کرد.(به طور کلی نمیشود گفت حتما باید یک مقاله کوتاه باشد یا بلند)......ادام ه
 
 
#7 محمد نعمتی 1392-06-08 11:33
ادامه........
بنده هم موافقم که اقای قائد رحمت میتوانند از حجم کمتری برای یک نوشتار اینترنتی استفاده کنند.اما حد اقل انتظار من از مقاله ای با اینچنین تحلیلی این بود که به این نکته هم اشاره شود که در حال حاضر با توجه به پتانسیل ها و محدودیت های موجود و بضاعت فعالین فرهنگی لرستان،اولین گام عملی که میتوان در راستای جلوگیری از هرچه بیشتر دور شدن جامعه ی شهری از فرهنگ بومی استان برداشت،چیست؟
 
 
#8 سعید 1392-06-09 07:18
به نظر من فرضیه شما مبنی بر تغییر زبان شهرنشینان به فارسی اشتباه است و برعکس باید گفت کرمانشاه، دزفول، بروجرد، نهاوند و مانند آن شهرهایی هستند که زبان قدیمی شان به فارسی نزدیک شده است. شهرهای فوق به اضافه جاهایی مثل شابورخاست و الشتر و کنگاور و تویسرکان دست کم از اوایل ساسانیان وجود داشته اند و نزدیک به هزار سال بعد یعنی از قرن پنجم و ششم قمری به بعد تازه اقوام لر نامشان در این مناطق پیدا می شود. بنابراین منطقی است که زبان همه اینها پارسی میانه بوده که بعدها با لری همنشین و متاثر از لری شده است.
 
 
#9 ali 1392-06-09 09:28
آقا سعید من که تابحال هیچ فارسی در شهرهای کرمانشاه و بروجرد و نهاوند ندیده ام قویا خودشون رو لر و کرد میدونن خیلی از مردم شهر دزفول اصالت بختیاری و لرستانی دارن که از زمانهای خیلی دور اسکان داد داده شده اند هنوز هم با فامیلی هاشون میشه تشخیص داد متاسفانه در دزفول ذوب شده اند ولی خوشبختانه هنوز 50 و60 درصد دزفول لر هستن من خودم به شخصه دیدم اهالی قدیمی دزفول و شوشتر و بهبهان نسبت به لرها چقدر نژاد پرست هستن علتش هم اینه فکر میکنن شهرهاشون توسط لرها اشغال شده در حالی که نمیدونن این شهرها جزیی از حکومتهای اتابکان لر و حکومت بختیاری بوده
 
 
#10 پسر کوهستان 1392-06-09 10:00
در پاسخ به سعید:احتمالا لرها موجودات فضایی بودند که به این مناطق آمده اند. اولا لر یک کلمه غیر ایرانی است و احتمالا عربی است. شاهد این ادعا این است که سید یعنی اولاد پیامبر، بعضی از سیدها خود را لر معرفی می کنند بعضی کرد و بعضی فارس و ... پس چرا همگی خود را فرضا عرب معرفی نمی کنند؟ چون این نامگذاری اقوام احتمالا از همان قرن پنجم ششم که شما می فرمایید شکل گرفته است.
 
 
#11 پسر کوهستان 1392-06-09 10:02
مسئولان محترم سایت لور لطفا یک امکانی فراهم کنید که مراجعین بتوانند پاسخ به نظرات را زیر همان نظر عنوان کنند.
-----------------------------
لور: از نظرات شما ممنونیم، در بازبینی طراحی سایت پیشنهاد شما را بررسی می کنیم.
 
 
#12 پسر کوهستان 1392-06-09 10:14
لطفا کاری بکنید که تمام نظرات زیر هم آورده شوند نه در چندین صفحه باز شوند.
 
 
#13 پسر کوهستان 1392-06-09 10:32
همچنین جدیدترین کامنت باید آخرین کامنت باشد نه اولین. لطفا بررسی بکنید.
--------------------------------------
لور: اکنون رویه اغلب سایت ها با آن شکل سنتی فرق کرده است، نظرات جدید برای دیده شدن بالاتر قرار می گیرند. در طرح قدیمی مد نظر شما هرکس نظرات اول را می داد تا همیشه نظرش بالا می ماند و روی جو بقیه مطالب و اظهار نظرها تاثیر خاصی داشت، گاهی اصل بحث مطلب اصلی را منحرف می کرد. اینجا ما از خلق دیالوگ میان نویسندگان سایت و نظردهندگان استقبال می کنیم و نه دیالوگ میان خود نظردهندگان بدون توجه به اصل مطلب (آنطور دیالوگی با فضاهایی مثل کلوب، تریبون آزاد، چت و... مناسبت دارد.
در هر حال از اظهار نظر شما ممنونیم.
 
 
#14 ali h 1392-06-09 11:26
در جواب پسر کوهستان عزیز دل لرها موجودات فضایی نیستن و از فضا هم نیومدن ولی تعریفی که شما از فارس میکنی با تعریفی که من میکنم کاملا فرق دارد قومی که الان ادعای فارس میکند هیچ نقش در گذشته تاریخی این سرزمین ندارد مثل قم اصفهان و آران و بیدگل و کاشان و میمه و غیره زمانی که مسلمانان وارد ایران شدن بصورت گروه گروه ساکن شهرهایی مثل اصفهان و قم و کاشان و تفرش و غیره شدند تا جایی که شهری مثل قم کاملا عرب تبار بودند معمولا آدمهای مذهبگرایی هستن تا ملی گرا برعکس اانها لرها که ساکنین اصلی این سرزمین هستن بیشتر ملی گرا هستن اگه توجه کنی برای اقوام بیایانی مثلا ماه رمضان و عاشورا از عید نوروز و شب چله مهمتر است بر عکس لرها در نوروز چه جشنهایی میگیرن شاهنامه میخوانن رسومات باستانی رو اجرا میکنن
 
 
#15 نظر 1392-06-09 11:30
درسته باید نظر اول، اول قرار بگید نه آخر!
اینطور درست نیست
همه سایت های پر طرفدار اینطور اند مثل: تابناک و...
یک مشکل دیگه هم اینکه باید کد امنیتی را دوبار نوشت تا ثبت بشه، فکر کنم مشکا داره
لطفا پیگیری کنید
---------------------
لور: مشکل کد امنیتی این است که هر چند لحظه باطل می شود، یعنی تا شما چند خط می نویسید از سی ثانیه که بگذرد کد جدید لازم است. چشم بررسی می کنیم که در بازبینی های آینده زمان باطل شدن افزایش یابد. اما در باره اول آمدن کامنت های جدید موافق نیستیم.
 
 
#16 پسر کوهستان 1392-06-09 14:36
نقل کردن ali h:
در جواب پسر کوهستان عزیز دل لرها موجودات فضایی نیستن و از فضا هم نیومدن ولی تعریفی که شما از فارس میکنی با تعریفی که من میکنم کاملا فرق دارد قومی که الان ادعای فارس میکند هیچ نقش در گذشته تاریخی این سرزمین ندارد مثل قم اصفهان و آران و بیدگل و کاشان و میمه و غیره زمانی که مسلمانان وارد ایران شدن بصورت گروه گروه ساکن شهرهایی مثل اصفهان و قم و کاشان و تفرش و غیره شدند تا جایی که شهری مثل قم کاملا عرب تبار بودند معمولا آدمهای مذهبگرایی هستن تا ملی گرا برعکس اانها لرها که ساکنین اصلی این سرزمین هستن بیشتر ملی گرا هستن اگه توجه کنی برای اقوام بیایانی مثلا ماه رمضان و عاشورا از عید نوروز و شب چله مهمتر است بر عکس لرها در نوروز چه جشنهایی میگیرن شاهنامه میخوانن رسومات باستانی رو اجرا میکنن

بنده با شما موافقم من به کنایه در جواب سعید این مطلب را گفتم.
 
 
#17 حسام 1392-06-09 15:39
آقای علی
برادر عزیز شما خیلی دیگه ذوب در فارس شدید!
همین شاهنامه که می گی متعلق به خراسان و افغانستان است و ربطی به لر ها ندارد و فقط شاهنامه رو طی 100 سال اخیر به خورد لر ها داده اند
بستگی داره که شما به چه چیزی ملیت میگید ، کشوری که در اون زندگی می کنید و یا پیشنه نژادیتون؟؟!
فارسها تنها کاری که می کنند گسترش پان ایرانیست هست که خوشبختانه مجال اینکار رو پیدا نمی کنند.
مثل اینکه شما مبارزات استقلال طلبانه بختیاری ها (حزب ستاره بختیاری) در 150 سال پیش را فراموش کرده اید
 
 
#19 سعید 1392-06-11 11:03
متاسفانه تا حرفی زده می شود زود انگ می زنید که چرا خودتان را به فارس ها و فارسی می چسبانید. منظور من اقوام قدیمی ساکن در زاگرس بود که زبانهای باستانی ایرانی (که امروزه با نام فارسی میانه شناخته می شوند ) را داشته اند وگرنه چه کسی است که منکر شود که کردی و لکی بازمانده زبانهای باستانی ایرانی و ایرانی تر از فارسی امروزی نیستند.
 
 
#20 سعید 1392-06-11 11:09
من می گویم شهرهای قدیمی زاگرس از جمله آنهایی که ذکر شد بعضا از دوره اشکانیان و شاید پیش از آن وجود داشته اند و زبانهای باستانی ایرانی مثل پهلوی یا فارسی میانه به معنای علمی آن را داشته اند و بعدها زبان اینها متاثر از لری امروزی شده است. یعنی معتقدم لری امروزی زبان باستانی مردم ساکن این مناطق نیست بلکه زبان عشایر کوچرو است که بعدها ساکن شده اند و فرهنگ و زبانشان غالب شده است. این اتفاق هم از سده 5 تا 13 قمری افتاده است. اگر این نظریه را قبول ندارید لطفا مستند بگوئید که مثلا در کدام کتیبه باستانی زبان لری داریم. آیا در لرستان و کرمانشاه و ایلام و همدان آثاری از پهلوی و فارسی باستان و میانه به جای مانده یا آثاری از لری؟
 
 
#21 سعید 1392-06-11 11:09
دقت کنید نمی گویم لری ایرانی نیست اما لری زبان اصیل و باستانی این مناطق وسیع زاگرس نیست بلکه احتمالا گویشی غربی از این نواحی بوده که فرصت گسترش و غالب شدن پیدا کرده است. مردم این مناطق هم از آسمان نیامده اند. خیلی هایشان همین جا بوده اند با همان زبانهای باستانی و بعد زبان و فرهنگشان با کوچندگان در آمیخته است.
 
 
#22 جواب به سعید 1392-06-11 12:15
فارسها بروند در سایتهای پان فارسیسم نظر بگذارند این سایت متعلق به لر هاست و نور امیدی برای 8 میلیون لر است.
شما با این حرفهایتان سعی در اثبات چه چیزی دارید؟
لعنت بر پهلوی ها که این نظر ها را در بین مردم رواج دادند.
زنده باد لرستان عزیز
----------------------------
لور، مخاطب عزیز با نام "جواب به سعید" این که فرموده اید کسانی حق ندارند به سایت لور بیایند و اظهار نظر کنند از نظر ما پذیرفتنی نیست. لور از حضور و اظهار نظر های مختلف و مخالف در سایت استقبال می کند.
 
 
#23 پیشرو 1392-06-11 16:39
متاسفانه جناب عیسی هر نوع تراوشی از ذهنش رو می نویسه و لور هم بدون هیچ کنترلی بر نوشته های ایشان اون رو بازتاب میده ایشان در این چند خط چرندیات تاریخ شهر نشینی در ایران و مهاجرت به شهرها و تمام معضلات هویتی مردم ایران رو نوشتند و نسخه همه دردهای مارو پیچیدند. خواهش می کنم یک ذره فقط یک ذره علمی تر بنویسید و گرنه این جا میشه جای خالی کردن عغدها و تمام سرخوردگی های شخصی افراد...
 
 
#24 عيسي قائدرحمت 1392-06-13 14:54
پاسخ به پيشرو
سلام به پيشرو عزيز. سپاس از توجه شما به مطالب اين جانب. در نقد شما به مطلب فوق، هر جاي آنرا غير منطقي و غير علمي مي بينيد ذكر فرمائيد تا در اولين فرصت آنرا با ذكر منبع توضيح دهم. حتي در نوشته اي جداگانه.
 
 
#25 پیشرو 1392-06-15 10:34
از عیسی ممنونم که به صحبت من توجه کرد و پاسخ داد
تحلیل شما بسیار سطحی و عوامانه است و بیشتر به درد تحریک ذهن عوام برای برگشتن از شهر به روستا و به قول معروف انقلاب کردن می خورد!
اینکه شهرها را پدیده ای نوپا و حاصل مدرنیته بدانیم صحبت درستی نیست. یافته های بسیار ناچیز باستان شناسان در ایران نشان می دهند حداقل در زاگروس و فلات ایران بخصوص در زاگروس، شهرهایی با پیشینه درخشان وجود داشته که هم ثروتمند بوده و هم از ساختار سیاسی، اجتماعی مستحکمی برخوردار بوده اند. لطفا آشفته بازار و هرج و مرج سراهای امروزی را شهر ننامید.
 
 
#26 پیشرو 1392-06-15 10:35
ادامه...
مهاجرت از روستا به شهر عوامل مختلفی دارد اقتصاد، فرهنگ، سیاست و چندین فاکتور دیگر.
مهاجرت روستاییان را می توان به صد سال اخیر و اتفاقات آن ربط داد ولی نمی توان گفت چون روستاییان شهر را دیدند از خود بی خود شدند و به شهر سرازیر شدند. اگر اینگونه بود خیلی وقت پیش روستایی نمی ماند
 
 
#27 لر کوچک 1392-06-18 16:00
با سلام
جواب سعید عزیز
همه لهجه و زبانها باستانی هستند که بنا به اتفاقاتی انسانی بمرور زمان تغیرات زیادی در آنها بوجود آمده است بنابراین کشور ایران داری یک مجموعه گویش است که در این بین گویش فارسی بعد از روی کار آمدن هخامنشیان به مرور فراگیر شده است .همه گویشهای ایرانی اختلاف اندکی با هم دارند و در اساس و ترکیب جمله بندی همه دارای یک روال نوشتاری هستند -اما در طی هزارن سال گذشته بخصوص طی هفت هزار سالی که از روی سنگ نوشته و لوحه های گلی و نوشته های روی ظروف سفالی موجود هست.طی هفت هزار سال گذشته قوم لر با اسامی مختلفی مانند آوان-ساماتی-کاس یان(کاشو-کیسی-ک سه ای -کاسی)-ایلامیان -لرویر-پهله(فیل ی)و لر کنونی در این سرزمین کنونی شناخته شده می باشد که اولین تمدن فلات ایران را بوجود آوردند- کتاب تاریخ ایلام باستان نوشته دنیل تی پاتس ترجمه زهرا باستی را حتماً مطالعه بفرمایید
 
 
#28 محمدسگوندقلی 1394-07-03 01:28
سلام. لطفآ نوشتاری در مورد ایل بزرگ باجول وند و طوایفش ارائه دهید.
 
 
#29 پیشرفت لر 1394-07-03 23:01
تا وقتی که خرم آباد به عنوان مرکز لرها پیشرفته و قدرتمند نشود.همه قوم گریزی می کنند.باید همه به خصوص سایت ها و نشریات وحتی مردم به این نکته مهم توجه کنند.لووووووورر رررررر بالا.
 
 
#30 بالابرز 1395-05-09 20:59
جناب که تز بدون تفکر میدهی لر کجایش نامی عربی است؟درکتاب فرهنگ مردم لرستان صفحه۱۶آمده لرLORدرفرانسه یعنی فرهنگ,درانگلیسی LORDبمعنی عالمه وLOREبمعنی دانش وآگاهیست.درفارس ی لربمعنی مرادوطلب معنی شده وهرانسانی آرزویی جزدانش وفرهنگ نداره.نظریه دیگرمیگوید"لو"د ر لری یعنی جنب وکنار و"اور"هم یعنی ابر که میشه کنارابر.ابرنماد پاکی وبلندی درآسمان بوده.لرها هم درعرضهای مرتفع کوهستانی زندگی میکنند.نمیدانم چرا میخواهندتمام داشته های"لر"را انکارکنند؟لر همواره پشت ایران وایرانی بوده