دوشنبه, 08 خرداد 1396  

جدیدترین مطالب

اولین-کتاب-نثر-به-زبان-لُری-مینجایی
   توضیحاتی در خصوص کتاب متن های ادبی (فارسی_لری مینجایی)   سایز...
انتخابات-لرستان-و-دنیایی-که-به-کام-پوپولیسم-شد-تحلیلی-بر-انتخابات-شورای-اسلامی-شهر-خرم-اباد
  ابراهیم خدایی / انتخاب های موج سالارانه و غیر قابل پیش بینی دارای ریسک...
برنامه،جهت-وهویت-مدرن-لر-گفتارچهارم-جغرافیای-سیاسی-وهارتلند-لرها
  شیح جهانگیر محمودی /مولفه هویتی دیگری که باید قومیت لر به آن توجه کند،...
اشتراکات-اعراب-خوزستان-و-مردم-لُر
   محسن خواجه گیری لیراوی /علاوه بر اشتراکات مذهبی بسیاری از طوایف عرب...
گزارش-تصویری-20-اردیبهشت-نکوداشت-خرم-آباد
   نشریه اینترنتی لور / سال گذشته هنگامی که سازمان گردشگری شهر خرم آباد...
شال-و-قبا-لباس-مشترک-سرزمین-لر
   محسن خواجه گیری لیراوی / آنچه تصاویر قبل از متحدالشکل کردن لباس در...
به-مناسبت-روز-خلیج-فارس-خلیج-واژه-ای-لُری-ست
   محسن خواجه گیری لیراوی /در زبان لُری مردم جنوب ایران به خم، " خل "...
اقوام-و-تمسخر-قومیتی-از-دیدگاه-قرآن-لری-لیراوی
    محسن خواجه گیری /خداوند مئن قرآن ایفرمایه :  ای مردم شمانه وه یه زن...
ایل-لری-کرمان
  احد رستگار فرد /ایل بزرگ لری از ایلات بزرگ استان کرمان و رابُر است، لری...
بهتر-است-اول-خودمان-را-نقد-کنیم
   ابوالفضل بابادی شوراب /در فضای مجازی خواندم و دیدم که یکی از مجریان...
 

 
 

تقابل مدرنیته و سنت‌گرایی به روایت فیلم سینمایی «سنگ اول»

 

عیسی قائدرحمت /

بجاست در این تقابل، نوعی تعامل را یافته و بپذیریم، مثلا خوب بود سنگ قبرهای جدید لری مانند سنگ قبر‌های بومی و محلی نقوش شکار و شیر و تسبیح و.. داشته باشند.

 

 

 

 

نشریه فرهنگی و اجتماعی لور، عيسي قائدرحمت

 

عوامل سازنده فیلم: نويسنده و کارگردان : ابراهيم فروزش، انتخاب بازيگر: مسعود چوبين، مجري طرح: عليرضا سبط احمدي، مدير توليد: محمود محمدطائمه، فيلمبردار: فريدون شيردل، تدوين: بهرام دهقاني، طراح صحنه و لباس: محمدهادي فدوي، صدابردار: محمد صالحي، صداگذار: جهانگير ميرشكاري، برنامه ريز و دستيار اول كارگردان:  مهدي دانش رفتار.

بازيگران: انديشه فولادوند «زيور» ، محسن تنابنده «حسنعلي»  ،مسعود چوبين و گروهي از بازيگران محلي روستاهاي طائمه و علمدار شهرستان ملاير، محصول سيما فيلم -سال 1388

خلاصه داستان فیلم:

داستان فيلم، برگرفته از  مجموعه داستان هاي كوتاه كتاب تنور، اثر هوشنگ مرادي كرماني است. حسنعلي، ـ كشاورز روستايي است ـ با ديدن خواب هاي متوالي مبني بر اينکه در حال مرگ است، آشفته مي شود و به گمان اينکه به زودي مي ميرد براي خود سنگ قبري تهيه مي کند. در روستاي آنها هيچ مرده اي سنگ قبر ندارد. اين امر باعث چالشها و برخوردهایی در بین مردم  روستا مي شود و...

 

نقد فیلم

بعضی از نقادان سینما موضوع فیلم را حسادت و چشم و همچشمی دانسته‌اند. اما به نظر راقم این سطور  موضوع فیلم تقابل بین مدرنیته و سنت‌گرایی است. مدرنیته محض، آرام آرام در حال  تسلط بر جهان امروز است و به تبعیت از آن، کشورمان هم  تحت تأثیر این تسلط قرار گرفته و سایه آن  آرام آرام  بر روستاها هم افکنده شده است.

 در این فیلم، موضوع مدرنیته در غالب سنگ قبر، در روستا نفوذ کرده و همه چیز روستا مثل مدرسه، مزرعه، خانه، جامعه زنان، اقتصاد روستا و .. و حتی پلیس را هم درگیر خود کرده است.

امروزه در زندگی روزمره، ما در سایر موارد مانند ورود میز و مبل و ...   هم شاهد این نفوذ دست پاگیر و مسئله ساز بوده‌ایم . در همین فیلم دیالوگی هست که می‌گوید سنگ قبر مال شهری‌هاست که مردگانشان زیاد است و پیدا کردن سنگ قبر مردم شهر، در بین انبوه قبر‌ها مشکل است. این جمله مرا به یاد خاطراتم در مورد نفوذ فرهنگ مبل نشینی انداخت. در فرهنگ لری معمولا مهمان‌ها در گروه ده الی بیست نفری می‌ایند و همه‌ی این جمعیت، جایی برای نشستن بر روی مبل شش نفری را نداشتند در همان لحظه هم کسانی معترض می‌شدند که مبل مال فارس‌هاست که مهمان‌هایشان دو الی سه نفر است که آن مهمانی ‌هم سالی چند بار بیشتر اتفاق نمی‌افتد.

بیش از این، سال‌ها قبل خانم فریا استارک در خاطراتش تلمیحی به این موضوع پرداخته بود او در صفحه 32 کتابش از اعتراض لرها نسبت به کوتاه کردن موهایشان می‌گوید. و می‌نویسد که به اجبار ژاندارمری، موهای سر لرها را کوتاه می‌کردند و  لرها از این تحمیل، ناراحت و شرمنده می‌گفتند (والله تمدن همین است؟!) گاهی هم از سر ناچار، سرما را بهانه می‌کردند که گوش‌هایمان در اثر سرمای کوهستان یخ زده است..

از این دست تقابل و اصطکاک بین مدرنیته و سنت گرایی در فرهنگ لری وجود داشته مثل آمدن روغن نباتی به جای روغن حیوانی که داستان‌های خود را دارد و ...

تقابل بین مدرنیته و سنتها فقط مختص لرها نیست این تقابل قبلا در تهران و بیش از آن در اروپا وجود داشته است و جالب اینکه در بحث جامعه شناسی در این تقابل، هرجا حق با مدرنیته بوده عبارت «ترقی و پیشرفت» را به کار برده‌اند و هر جا حق با سنت‌گرایی  بوده در آن صورت عبارت «اصالت و ریشه‌های فرهنگی» را به کار برده‌اند. به همین ترتیب هر جا مدرنیته به مذاق مردم خوش نیامده در آن صورت عبارت «تهاجم فرهنگی» را استفاده کرده‌اند و هر جا سنت گرایی مشکل داشته از عبارت «تحجر و عقب ماند‌گی» اسنفاده کرده‌اند.

در پایان باید بگویم بنده معتقدم که تکلیف ما لرها هم مانند سایر جوامع دنیا، این است که دراین تقابل، نوعی تعامل (اما سعی شود تعاملی در شکل و حالت لری باشد) را یافته و آنرا بپذیریم. مثلا خوب بود سنگ قبرهای جدید لری مانند سنگ قبر‌های بومی و محلی نقوش شکار و شیر و تسبیح و.. داشته باشند.

نمونه قبرهای سنتی بدون سنگ لری - روستای رهدار شوشتر

 

نمونه قبرهای سنتی بدون سنگ لری - روستای رهدار شوشتر