چهارشنبه, 06 ارديبهشت 1396  

جدیدترین مطالب

تاثیر-سبد-رای-محسن-رضایی-بر-انتخابات-96
  غلامعلی دهقان عضو شورای مرکزی و سخنگوی حزب اعتدال و توسعه...
بیانیه-کمیته-صیانت-از-آب-چهارمحال-و-بختیاری-در-پاسداشت-۲۸-فروردین
  کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری در پاسداشت ۲۸ فروردین 1393...
  مجری برنامه بر لُر بودن آقای بیرانوند تاکید دارداما شوربختانه فرزند...
هیچ؛-سهم-لرستان-و-قوم-لر-از-کتب-درسی
  کتاب مطالعات اجتماعی ششم دبستان چند سالی است که بدون کم و زیاد کردن...
معرفی-کتاب-شهر-های-تاریخی-لُرستان-فیلی
  معرفی اجمالی کتاب حاضر در سه فصل تنظیم شده است. در فصل نخست به کلیات...
بالاخر-روحانی-لرها-را-رویت-کرد
   حسین زمانیان / در دولت روحانی نیز بسان دولتهای پیشین هیچ گامی در جهت...
ریشه-یابی-اسامی-ایلات-لُر
  ابراهیم خدایی /وجود اسامی جانوری در ایل‌وندهای لرستان، مثل بسیاری از...
پاسخ-به-برخی-انتقادات-درباره-تاریخ-لُر-چراغ-راه-آینده
  شیخ جهانگیر محمودی /«هیچ سندیتی درمطالب مطروحه دراین گفتارنیست.»اما این...
چرا-اکثریت-مردم-لُر-ناآگاه-به-ضرورت-های-زمان-خود-هستند-؟
  حسین عیسوند اسدی /متاسفانه در میان این همه کتاب بی محتوای ایل و نیای من...
گزارش-شب-شعر-بهارونه-لیراوی
    شب شعر بهارونه لیراوی شب هفتم فروردین در روستای بنه احمد لیراوی...
 

 
 

نام کاظم صفرزاده معلم فداکار لرستانی را عزیز بداریم / اسطوره سازی قلم می خواهد

 

ابوالفضل بابادی شوراب /

در واقعه عاشورا،در کنار امام حسین (ع)، حضور و روایت گری بی بی زینب (ع) لازم بود تاقیام عاشورا به گوش مشتاقان عدالت و آزادگان جهان برسد و این حماسه همیشگی شود. ایشان از ...

 

ابوالفضل بابادی شوراب، فعال لر بختیاری، اهواز: در طول ده هفته گذشته، در لور و رسانه های دیگر داستان معلمی به نام کاظم صفرزاده را خواندیم و پر از درد واندوه شدیم. معلمی که در آخرین کلاس خود، درس ایثار را به ما آموخت.

به راستی به چه علت قهرمانان ما در دل کتاب ها و جامعه ی خود جایی ندارند. در این مواقع شاید تنها به این جمله بسنده کنیم که چون قهرمانان ما نزد خدا عزیزتر هستند و جایگاه بالایی دارند نیازی به این چیزها نیست، اما با این وجود برای آن که نام و راه این قهرمانان جاودانه بماند و سرمشقی برای دیگران باشد،این مسئله احساس نیاز می باشد.

در کتاب های درسی بارها داستان ریزعلی خواجوی یا همان دهقان فداکار را به ما درس داده اند و آن را خوانده ایم. در رسانه ملی هم ایشان را چندین بار دعوت کردند. دهقان فداکار چند نوبت داستان خودش را تعریف کرد و جالب آن که هر نوبت با داستان کتاب درسی تفاوت فاحشی داشت، گویی که قهرمانی دروغین را به ما معرفی کرده اند. حتی داستان هایی که چندین بار ریزعلی در تلویزیون روایت می کرد مشابه یکدیگر نبودند. به نظر می رسد درحال قهرمان سازی بوده و هستند.

البته قهرمان سازی و یا معرفی قهرمانان واقعی برای ایجاد روحیه فداکاری وجوانمردی در یک جامعه خوب است وهرقهرمانی می تواند  بارقه ی امیدی را در دل مردم آن جامعه ایجاد کند، جامعه برای تداوم روحیه فداکارانه خود نیاز به اسطوره دارد، در کنار اسطوره ها، به نگارنده و داستان نویس برای نوشتن آن واقعه سلحشورانه احتیاج داریم.

به طورمثال می دانیم که در واقعه عاشورا،در کنار امام حسین(ع)، حضور و روایت گری بی بی زینب (ع) لازم بود تاقیام عاشورا به گوش مشتاقان عدالت و آزادگان جهان برسد و این حماسه همیشگی شود. ایشان از هیچ رخدادی واهمه  نداشتند و به درستی این قیام را به نسل های بعد انتقال دادند.

مرحوم صفرزاده برای گرفتن پست ومقام این ایثار را انجام نداده اند، خواسته ای از وزیرآموزش و پرورش نداشتند،به دنبال گرفتن پست مدیریت آموزش و پرورش ویسیان لرستان نبودند، تنها برای خاطر حس همنوع دوستی و انسانیت و در راه رضای خدای متعال، این حرکت به واقع سلحشورانه را انجام دادند.

قهرمان مرحوم کاظم صفرزاده وظیفه انسانی خود را به درستی انجام داد، حال مسئولیت نویسندگان، روشنفکران ، هنرمندان و پژوهشگران جامعه ما چیست؟

خداوند ایشان را بیامرزد. نیک زندگی کردند و نیک مردند و حال وظیفه این است که این نیک زندگی کردن و نیک مردن ایشان را به تصویر بکشیم.

می بایست براساس این قهرمان واقعی شعر، داستان، نقاشی و... خلق شود تا نام این معلم فداکار از خطه ی لرستان و برخاسته از قوم سلحشور لر به گوش مردم ایران برسد. می توان داستان این بزرگ مرد لر رابه نظم و نثر درآورد و در قالب کتاب، جزوه، کلیپ و امثال آن  در اختیار دانش آموزان لرتبار  و دیگران قرار داد.

بجاست درشهرهای لرنشین، حداقل در شهر ویسیان، خیابانی به نام ایشان اختصاص داده شود و یا مدرسه ایی را به اسم این ایثارگرنام گذاری کرد، همچنین می بایست محلی را درسایت برای تسلیت گویی به ایشان ایجاد گردد تا هنر قهرمان دوستی و قهرمان پروری را در خودمان  زنده نگه داریم.