یکشنبه, 07 خرداد 1396  

جدیدترین مطالب

اولین-کتاب-نثر-به-زبان-لُری-مینجایی
   توضیحاتی در خصوص کتاب متن های ادبی (فارسی_لری مینجایی)   سایز...
انتخابات-لرستان-و-دنیایی-که-به-کام-پوپولیسم-شد-تحلیلی-بر-انتخابات-شورای-اسلامی-شهر-خرم-اباد
  ابراهیم خدایی / انتخاب های موج سالارانه و غیر قابل پیش بینی دارای ریسک...
برنامه،جهت-وهویت-مدرن-لر-گفتارچهارم-جغرافیای-سیاسی-وهارتلند-لرها
  شیح جهانگیر محمودی /مولفه هویتی دیگری که باید قومیت لر به آن توجه کند،...
اشتراکات-اعراب-خوزستان-و-مردم-لُر
   محسن خواجه گیری لیراوی /علاوه بر اشتراکات مذهبی بسیاری از طوایف عرب...
گزارش-تصویری-20-اردیبهشت-نکوداشت-خرم-آباد
   نشریه اینترنتی لور / سال گذشته هنگامی که سازمان گردشگری شهر خرم آباد...
شال-و-قبا-لباس-مشترک-سرزمین-لر
   محسن خواجه گیری لیراوی / آنچه تصاویر قبل از متحدالشکل کردن لباس در...
به-مناسبت-روز-خلیج-فارس-خلیج-واژه-ای-لُری-ست
   محسن خواجه گیری لیراوی /در زبان لُری مردم جنوب ایران به خم، " خل "...
اقوام-و-تمسخر-قومیتی-از-دیدگاه-قرآن-لری-لیراوی
    محسن خواجه گیری /خداوند مئن قرآن ایفرمایه :  ای مردم شمانه وه یه زن...
ایل-لری-کرمان
  احد رستگار فرد /ایل بزرگ لری از ایلات بزرگ استان کرمان و رابُر است، لری...
بهتر-است-اول-خودمان-را-نقد-کنیم
   ابوالفضل بابادی شوراب /در فضای مجازی خواندم و دیدم که یکی از مجریان...
 

 
 

ضرورت حمايت از نمايندگان لُر گرا در انتخابات مجلس پیش رو

  

مسعود سیفی /

وجود نمايندگاني در مجلس كه دغدغه قومي داشته باشند و در تبليغات انتخاباتي نسبت به هويت خود متعهد باشند و حتي وعده هايي در زمينه حمايت از قوم خود داشته باشند بسيار مي تواند به جنبش هويت خواهي لرها كمك كننده باشد.

 

نشریه فرهنگی و اجتماعی لور، مسعود سیفی: در نظام هاي جمهوري و دموكرات هسته اصلي  كشور پارلمان يا مجلس است. مجلس به واقع چكيده اي از تمام ملت است. با توجه به اينكه تمام مردم كشور به دلايل بسياري قادر به دخالت مستقيم در امر قانونگذاري و اداره كشور نيستند لزوم وجود مجلسي قانون گذار امري كاملا منطقي و ضروري است.

درست است كه در كشور ما مقام رهبری وجود دارد ولي نبايد تصور كنيم در كشوري كه رهبر (یا همچون برخی کشورهای دیگر صدر اعظم، پادشاه و امثال آن) وجود دارد قانون و دموکراسی قدرتي ندارد و رأی مردم بی تأثیر است. اين گونه تصورات متاسفانه از طريق رسانه هاي خارجي و برخي مغرضان داخلي تبليغ مي شود و بيش از همه عامه مردم و افراد كم سواد فريب  اين مساله را خورده اند. نخب

نخبگان لُر يكي از مهمترين گروه هايي هستند كه به دليل وجود چنين ذهنيتي معمولا نسبت به مسائل اجتماعي خود كم توجه هستند و احساس مي كنند در اداره كشور نقشي ندارند.

 

يك مقايسه كوچك بين استان لرستان به عنوان قلب فرهنگي قوم لر و اصفهان به عنوان قلب فرهنگي ايران و همچنين قوم فارس متوجه مي شويم كه تفاوت بين شاخص هاي فرهنگي اين دو استان بسيار بيشتر از تفاوت جممعيت اين دو استان است. امارهايي كه در اين حوزه مد نظر قرار گرفته اند بيشتر در حوزه كتاب و كتابخواني و تاليف و … و مربوط به بهار سال 1392 مي باشد.

مقايسه اصفهان و لرستان

 

همان طور  كه گفته شد مجلس شوراي اسلامي در ايران نماينده تمام اقوام و مذاهب و مردم ايران است. منشا هر تحركي در اين نظام مجلس شوراي اسلامي است. قوه قضاييه و قوه مجريه هر دو مجري قوانيني هستند كه توسط مجلس به تصويب مي رسد البته بخشي از اختيارات مجلس به هيات دولت و سازمان ها واگذار شده است تا در چهارچوب قانون اساسي و با رعايت قوانين مصوب مجلس آيين نامه و قوانين داخلي خود را تصويب كنند. هر شخصي مي تواند نسبت به قوانيني كه در سازمانها و ادارات ايران به موقع اجرا گذاشته شده اند به ديوان عدالت اداري شكايت كند و اين ديوان موظف است قوانيني كه از ايجاد عدالت جلوگيري مي كنند ابطال كند. علاوه بر ديوان عدالت اداري سازمان بازرسي كل كشور نيز وظيفه نظارت و رسيدگي به تخلفات اداري دارد. يعني اگر در هر جايي حقي از يك شهروند ضايع شود مي تواند به اين سازمان شكايت خود را ارائه دهد. سازمان بازرسي كشور معمولا در كمتر از ده روز به شكايت شهروندان واكنش نشان مي دهد و در صورت لزوم به صورت حضوري براي بررسي سو جريان نيرو اعزام مي كند تا مراتب اجراي قانون را پيگيري كنند. نكته مهم در اين مساله اين است كه شهروندان مي توانند حتي نسبت به مشكلاتي كه در جامعه وجود دارد ولي به صورت مستقيم خود شهروند در  آن ذينفع نيست هم شكايت ارائه دهد و اين قانون است كه دست شهروندان را براي ساختن جامعه اي سالم تر باز گذاشته است. شكايت نسبت به هر اداره اي را مي توان از طريق سايت سازمان بازرسي كل كشور به اين سازمان ارسال نمود.

 

چند نوع قانون در ايران و اكثر كشورها وجود دارد. اولين قانون در ايران قانون اساسي است كه در سال 1368 به تصويب رسيده است و تقريبا غير قابل تغيير است چرا كه تغيير آن همانطور كه در خود قانون اساسي ذكر شده است نيازمند شرايط بسيار سختي است و علاوه بر مجلس نهادهاي ديگري هم بايد در آن نقش داشته باشند. وظيفه مجلس اين است كه قوانين جديد را با توجه به شرايط جاري كشور به تصويب برساند. معمولا براي تصويب يك قانون ابتدا كميسيون مرتبط آنرا بررسي مي كند و سپس براي تمام نمايندگان توضيح داده شده و به راي گذاشته مي شود. اگر دو سوم از نمايندگان به قانون راي دهند به تصويب مي رسد و براي بررسي بيشتر به شوراي نگهبان ارجاع مي شود. شوراي نگهبان بررسي خود را انجام مي دهد تا قوانين مصوب مجلس با قانون اساسي و اسلام يا حقوق ملت تعارض نداشته باشد و در صورت صحيح بودن آنرا تاييد مي كند. قانون پس از تصويب توسط رئيس جمهور امضا شده و توسط روزنامه هاي سراسري و رسانه ها به اطلاع مردم مي رسد.

 

همانطور كه توضيح داديم در كشور ما مجلس شوراي اسلامي مهمترين نقش را در اداره كشور دارد. حتي رئيس جمهور و قوه قضائيه نمي توانند فراتر از قوانين گام بر دارند حتي قراردادهايي كه رئيس جمهور با كشورهاي ديگر منعقد سازد بايد به تصويب مجلس برسد در غير اين صورت فاقد اعتبار است. متاسفانه در اكثر ادوار انتخابات مجلس شوراي اسلامي شهرهاي لرنشين نمايندگاني تحصيلكرده يا با نفوذ و همچنين با دغدغه لري تحويل مجلس نداده اند. وجود نمايندگاني در مجلس كه دغدغه قومي داشته باشند و در تبليغات انتخاباتي نسبت به هويت خود متعهد باشند و حتي وعده هايي در زمينه حمايت از قوم خود داشته باشند بسيار مي تواند به جنبش هويت خواهي لرها كمك كننده باشد.

 

پيشنهاد بنده به عنوان عضوي كوچك از جامعه لري اين است كه فعالان اين حوزه از هم اكنون نسبت به اين مساله هوشيار باشند و از ظرفيت تبليغي اين جنبش و همچنين رسانه هايي كه در دست اين جنبش وجود دارد در حمايت از نمايندگاني كه وعده حمايت از قوم لر را بدهند استفاده صحيح و كامل كنند. بدون شك وجود نمايندگان متعصب در مجلس مي تواند آينده اي بهتر را براي قوم لر به ارمغان آورد.