پنج شنبه, 07 ارديبهشت 1396  

جدیدترین مطالب

  مقاله " ایل لری کرمان " به قلم احد رستگار فرد عضو شورای نویسندگان نشریه...
بهتر-است-اول-خودمان-را-نقد-کنیم
   ابوالفضل بابادی شوراب /در فضای مجازی خواندم و دیدم که یکی از مجریان...
تاثیر-سبد-رای-محسن-رضایی-بر-انتخابات-96
  غلامعلی دهقان عضو شورای مرکزی و سخنگوی حزب اعتدال و توسعه...
بیانیه-کمیته-صیانت-از-آب-چهارمحال-و-بختیاری-در-پاسداشت-۲۸-فروردین
  کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری در پاسداشت ۲۸ فروردین 1393...
  مجری برنامه بر لُر بودن آقای بیرانوند تاکید دارداما شوربختانه فرزند...
هیچ؛-سهم-لرستان-و-قوم-لر-از-کتب-درسی
  کتاب مطالعات اجتماعی ششم دبستان چند سالی است که بدون کم و زیاد کردن...
معرفی-کتاب-شهر-های-تاریخی-لُرستان-فیلی
  معرفی اجمالی کتاب حاضر در سه فصل تنظیم شده است. در فصل نخست به کلیات...
بالاخر-روحانی-لرها-را-رویت-کرد
   حسین زمانیان / در دولت روحانی نیز بسان دولتهای پیشین هیچ گامی در جهت...
ریشه-یابی-اسامی-ایلات-لُر
  ابراهیم خدایی /وجود اسامی جانوری در ایل‌وندهای لرستان، مثل بسیاری از...
پاسخ-به-برخی-انتقادات-درباره-تاریخ-لُر-چراغ-راه-آینده
  شیخ جهانگیر محمودی /«هیچ سندیتی درمطالب مطروحه دراین گفتارنیست.»اما این...
 

 
 

یک کارگردان تئاتر کودکان می تواند حماسه علی مردان خان بختیاری را روایت کند؟

  

سید عبدالستار ماندگار  /

این مطلب هشداری است به عوامل تهیه سریال و بیدار باشی به مردم لُر! این مطلب قصاص قبل از جنایت نیست، هشداری است برای جلوگیری از تحریف تاریخ یک قوم!

 

 

 

نشریه فرهنگی و اجتماعی لور: سید عبدالستار ماندگار (فعال لُر، کهگیلویه و بویراحمد): در این آخرین ماه  سال 93 شاهد خبری قابل تامل و البته ظاهرا خوشحال کننده بودیم: «حماسه شیران» ساخته می شود!

سریالی درباره شهید علیمردان خان بختیاری با نام «حماسه شیران» در یک خانه قدیمی شهر نجف آباد کلید خورد.

بعد از شنیدن این خبر و به خاطر علاقه به هویت لر و این شهید مظلوم تاریخ ایران درباره نویسنده و کارگردان این اثر کنجکاو شدم، اما تعجب کردم که به چه علت با وجود فیلمسازانی باتجربه و لُرتباری همچون مسعودجعفری جوزانی، فریدون نجفی، ناصر غلامرضایی،  سعیدسلطانی، وحیدموسائیان، حامدحاتمی و... از این کارگردانان استفاده نشده است؟ و در عوض با نام کارگردان کم تجربه ای بر می خوریم که نه شناختی از مردم لُر دارد و نه سابقه ای در ساخت چنین آثاری!

این مطلب هشداری است به عوامل تهیه سریال و بیدار باشی به مردم بختیاری! این مطلب قصاص قبل از جنایت نیست، هشداری است برای جلوگیری از اتلاف وقت و منابع و اظهار نگرانی برای تحریف تاریخ یک قوم!

به راستی، "حمید عبداللهی نجف آبادی" کارگردان تئاترهای کودکانه، چه بُعدی از شخصیت شهیدعلیمردان خان را می خواهد برای ما نمایش دهد؟

مطمئنا این کارگردان گمنام فارغ از درستی و اصالت تاریخی داستان خود -یا حتی اگر از نظر سینمایی هم خوش ساخت نباشد- بواسطه این که به یکی از قهرمانان  ملی و قومی می پردازد راه یک شبه را یکصدساله طی می کند و به شهرتی دست پیدا خواهد کرد.

اما مطمئنا این که قربانی این شهرت تاریخ وهویت یک قوم باشد مسئله بی ارزشی نیست، و تحمل این واقعیت خود محکی برای سنجش صبر و قناعت قوم مظلوم و بی پناه مان است.

"شهید شیرعلی مردان خان بختیاری" یکی از پاک ترین والبته مهجورترین شخصیت های تاریخی  لر و ایران است که برای به تصویر درآوردن آن هم باید به نحوه چگونگی پرورش او و جهان بینی خانواده اش (بی بی مریم، سردار اسعد و...) نیم نگاهی داشت.

شوربختانه شنیده ایم کارگردان و فیلمنامه نویس بی ارتباط با جامعه لر و لربختیاری  می خواهد علائق و دغدغه های خودش از تاریخ آن زمان را، با دیدگاه­های اغلب دُگم و تک بعدی به نمایش بگذارد.

در کلوزآپی کوتاه بازیگران فیلم را از میان بازیگران تئاتری که حتی سابقه بازیگری ندارند یا در نقش های منفی ظاهر شده اند و تا به حال کار تاریخی انجام نداده اند انتخاب کند.

اما اجازه دهید بنا به شناخت وآشنایی با حمید عبداللهی، کارگردان، اندکی از سابقه کاری او بگوییم:

گرگ مکار و بره خطاکار(نجف‌آباد، تالار شریعتی1375)

غول جنگل سبز (اصفهان، خانه کودک؛ 1376‏)

قلقلی و فلفلی (نجف‌آباد، سینما لاله؛ 1381‏‏)

مسافر کوچولو (اصفهان، تالار سوره،1387 )

آثار فوق ساخته شده توسط ایشان جهت نمایش کودکان ساخته شده است.

همچنین ایشان آثاری در ژانرهای مختلف مانند موزیکال، ملودرام، کمدی و تراژدی همچون:

هدیه بابا (نجف آباد،تالار شریعتی،1374)

قانون را بخاطر بسپار(نجف آباد،تالار شریعتی،1378)

قطار فانتزی (نجف آباد،تالار شریعتی،1380)

را تولید نموده است.

 

با مشاهده فهرست فوق متوجه می شویم این کارگردان-که اکثر کارهای ایشان در حوزه تئاتر بوده است-عموما  تا به حال به سراغ ساخت فیلمی سینمایی آن هم  اثری در حوزه تاریخ ایران مخصوصا جغرافیای لر نرفته است.

حال ما از کجا باید بدانیم این فیلم به تمام معنا برای«مردم» مخصوصا قوم لر ساخته می شود؟

آیا کارگردان برای حفظ پز روشنفکری و تحویل گرفته شدن توسط شبه‌روشنفکران به باورهای قوم لر توهین نمی‌کند؟

از چارچوب‌های اخلاقی،دینی و سیاسی جامعه خارج نمی‌شود؟

آیا دوباره باید شاهد شوخی‌های سخیف و پرده‌دری‌های ضد قومی مانند فیلم سرزمین کهن ونامدار و..... باشیم؟

چه کسانی باید پاسخگوی مراقبت از حریم اخلاقی جامعه‌ی اقوام ایرانی باشند؟

نکته ای قابل تامل اینست که این فیلم، تاریخ مصرف ندارد و متعلق به مقطع خاصی نیست و بی‌شک،تاریخ در مورد این فیلم، قضاوت خواهد کرد که آیا این فیلمساز هم مانند قبلی ها دنبال هدف های خاصی است یا خیر؟

فرهنگ ایلیاتی همچون اقیانوس ناتمام است، اگر کسی کارگردان چند فیلم کودک است دلیل نمی شود توانایی ساخت هرفیلمی داشته باشد.