دوشنبه, 08 خرداد 1396  

جدیدترین مطالب

اولین-کتاب-نثر-به-زبان-لُری-مینجایی
   توضیحاتی در خصوص کتاب متن های ادبی (فارسی_لری مینجایی)   سایز...
انتخابات-لرستان-و-دنیایی-که-به-کام-پوپولیسم-شد-تحلیلی-بر-انتخابات-شورای-اسلامی-شهر-خرم-اباد
  ابراهیم خدایی / انتخاب های موج سالارانه و غیر قابل پیش بینی دارای ریسک...
برنامه،جهت-وهویت-مدرن-لر-گفتارچهارم-جغرافیای-سیاسی-وهارتلند-لرها
  شیح جهانگیر محمودی /مولفه هویتی دیگری که باید قومیت لر به آن توجه کند،...
اشتراکات-اعراب-خوزستان-و-مردم-لُر
   محسن خواجه گیری لیراوی /علاوه بر اشتراکات مذهبی بسیاری از طوایف عرب...
گزارش-تصویری-20-اردیبهشت-نکوداشت-خرم-آباد
   نشریه اینترنتی لور / سال گذشته هنگامی که سازمان گردشگری شهر خرم آباد...
شال-و-قبا-لباس-مشترک-سرزمین-لر
   محسن خواجه گیری لیراوی / آنچه تصاویر قبل از متحدالشکل کردن لباس در...
به-مناسبت-روز-خلیج-فارس-خلیج-واژه-ای-لُری-ست
   محسن خواجه گیری لیراوی /در زبان لُری مردم جنوب ایران به خم، " خل "...
اقوام-و-تمسخر-قومیتی-از-دیدگاه-قرآن-لری-لیراوی
    محسن خواجه گیری /خداوند مئن قرآن ایفرمایه :  ای مردم شمانه وه یه زن...
ایل-لری-کرمان
  احد رستگار فرد /ایل بزرگ لری از ایلات بزرگ استان کرمان و رابُر است، لری...
بهتر-است-اول-خودمان-را-نقد-کنیم
   ابوالفضل بابادی شوراب /در فضای مجازی خواندم و دیدم که یکی از مجریان...
 

 
 

نقدي بر فيلم «جاده هاي سرد» اثر جعفری جوزانی /سحر جوزانی؛ دختری که میان مادر آمریکایی و مادربزرگ لر دومی را برگزید!

   

 عيسي قائدرحمت /

«جاده هاي سرد» برعكس اغلب فيلم هاي لري از رئوفيت و لطافت فراواني برخوردار است، با آنكه در اكثر فيلم هاي لري، لرها با اسلحه ديده مي شوند آما در اين فيلم علي رغم نياز شديد به ...

 

 

 

 

 

 

در همین زمینه:

 

متن و حواشی یک اکران ویژه در لرستان/«ایران برگر» در تنور داغ منتقدان

 

نقدي بر فيلم «جاده هاي سرد» اثر جعفری جوزانی /سحر جوزانی؛ دختری که میان مادر آمریکایی و مادربزرگ لر دومی را برگزید!

 

نعمت پور: ایران برگر جای انتقاد دارد، چه نمادی از ایران باشد، چه نمادی از لرستان!

 

ایوب محمدی: ما لرها همیشه تسلیم سینما بوده ایم!

 

 

نشریه فرهنگی و اجتماعی لور- عیسی قائدرحمت: فيلم جاده هاي سرد محصول سال 1364 به كارگرداني مسعود جعفري جوزاني و با بازي بسيار جالب علي نصيريان و حميد جبلي است. اين فيلم به زبان لري ثلاثي است و حميد جبلي در نقش رحمان خيلي جالب به این گویش  تكلم دارد.

 

جاده های سرد (1364)، كارگردان :  مسعود جعفري جوزاني  / نويسنده: سيامك تقي پور

 

البته جعفري جوزاني متولد روستاي جوزان در 18 كيكومتري ملاير، خود  لر است و در كارنامه ي خود چند فيلم لري دیگر از جمله فيلم شير سنگي، به زبان لري بختياري هم دارد. جوزاني تحصيل كرده ي امريكا  و از فيلم سازان موفق كشور مي باشد

 فيلم جاده هاي سزد، فضائي برفي و سرمايي داشته و داستان فيلم به اين صورت است كه پسر بچه اي به اسم اسماعيل، پدرش بسيار بيمار است و او تصميم مي گيرد كه در آن شرايط سخت زمستان ـ كه جاده ها  در زير انبوه برف گم شده اند ـ مسافت طولاني را در كوهستان طي كند تا به شهر برسد و براي پدرش دارو تهيه كند. در مسير رفت و برگشت براي او اتفاقاتي مانند گرفتار شدن در محاصره گرگ ها و ...پيش مي آيد.

در آغاز فيلم پلانهايي از تشجيع جنازه و پرواز و نماي كلاغ ها ديده مي شود كه نمادي از مرگ است كه محركي براي تصميم پسر بچه و جريان فيلم مي باشد.

«جاده هاي سرد» برعكس ساير فيلم هاي لري از رئوفيت و مهرباني فراواني برخوردار است. اكثر آدمهاي اين فيلم ـ به غير از دارو فروش ـ مهربان و دلسوز و جوانمرد هستند. اما دست روزگار و فقر و تنگ دستي آنها را قدري ناتوان كرده است. در بين اهالي مهربان روستا، فقط درويش گرگعلي قدري نامهربان بوده و چشم انتظار مرگ مردم است تا به حلوايي و غذايي برسد. جالب است همين درويش گرگعلي هم مراتباً لفظ مهربانانه ي «روله» را به كار مي برد.همچنين در فيلم او (گرگعلي) ديوانه معرفي شده تا گناه بدجنسي او به پاي عقل سقيم ش نوشته شود.

اوج مهرباني را در شخصيت رحمان با بازي عالي حميد جبلي بايد ديد. جايي كه اسماعيل (شخصيت اصلي فيلم) با پرخاش نمي خواهد كه رحمان با او همراه شود. اما رحمان، علي رغم خواست اسماعيل باز با او همراه مي شود تا به او ـ در راه پر مخاطره ـ كمك كند.

 از ديگر نكات رئوفيت فيلم، استفاده نكردن از اسلحه است با آنكه در اكثر فيلم هاي لري، لرها با اسلحه ديده مي شوند آما در اين فيلم علي رغم نياز شديد به اسلحه، باز در كل فيلم، اسلحه اي ديده نمي شود. با آنكه اسماعيل و آقا معلم به خوبي واقفند كه در راه سفر شان به احتمال زياد گرفتار حمله گرگها مي شوند اما در فيلم با اسلحه گرم نشان داده نشده اند. حتي اهالي روستا هم كه شب هنگام به كمك آنها مي آيند همگي فاقد اسلحه ي گرم مي باشند.

هر چند در اثر  بعدي جوزاني (شير سنگي) استفاده از اسلحه به كرات ديده شده اما در نظر اين جانب استفاده نكردن از اسلحه در اين فيلم (جاده هاي سرد) از نقاط قوت اين فيلم است. و اين مسئله نشان مي دهد كه جامعه ي لر يك جامعه ي كوچك و یکدست نيست كه تمام آن يك زبان و يك رفتار واحد داشته باشند همان طوري كه در بين لرها تنوع زباني مثل مينجائي،  لكي، بختياري و غيره وجود دارد به همين نسبت تنوع رفتاري هم وجود دارد. به نحوي كه در ميان لرهاي ثلاثي مهرباني رئوفيت و شوخ زباني هميشه موج مي زند و نمونه هاي آن، طنز هاي شيرين ملايري در توليدات فيلم هاي غير رسمي آنها است.           

 

 این مطلب نخستین بار در تاریخ 1392-10-30 در نشریه فرهنگی و اجتماعی لور منتشر شده است و اکنون به مناسبت سفر هنرمند ارجمند مسعود جعفری جوزانی به خرم آباد، در همین نشریه بازنشر می شود، لینک نشر نخست: 

 http://loor.ir/2175.html

 

 سحر جعفری جوزانی؛ دختری که میان مادر آمریکایی و مادربزرگ لر دومی را برگزید!

 

کارنامه سینمایی سحر جعفری جوزانی

(سحر جعفری جوزانی، در سال ۱۳۵۷ در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا آمریکا متولد شد. وی فرزند مسعود جعفری جوزانی، زاده ملایر(نویسنده و کارگردان) و مادرش آمریکایی است. او فارغ التحصیل روانشناسی کودک از دانشگاه آزاد اسلامی است..سحر جعفری جوزانی فعالیت سینمایی خود را با نقش کوتاهی در فیلم شیر سنگی به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی در سال ۱۳۶۵ آغاز کرد، او با نویسندگی در سریال آژانس دوستی و پس از آن بازیگری در همین سریال به فعالیت خود به صورت رسمی ادامه داد و پس از آن وارد سینما شد. (سایت نمناک namnak.com)

او در سال ۱۳۸۲ در سریال تلویزیونی طنز نقطه‌چین بازی کرد و و فعالیت خود را در تلویزیون شروع کرد. سحر جعفری جوزانی همچنین در سال ۱۳۷۸ نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای بازی در فیلم بلوغ شد.( Wikipedia)

فیلم‌های سینمایی که سحر جوزانی در آن بازی کرده است:

   1. شیر سنگی (مسعود جعفری جوزانی) (۱۳۶۵)

   2. یک مرد یک خرس (مسعود جعفری جوزانی) (۱۳۷۱)

   3. چشمهایش (فرامرز قریبیان) (۱۳۷۸)

   4. بلوغ (مسعود جعفری جوزانی) (۱۳۷۸)

   5. هفت ترانه (بهمن زرین پور) (۱۳۸۰)

   6. دعوت (ابراهیم حاتمی‌کیا) (۱۳۸۷)

مجموعه‌های تلویزیونی که سحر جوزانی در آن بازی کرده است:

   1. سریال آژانس دوستی (جوزان فیلم) (۱۳۷۸-۱۳۷۵)

   2. سریال حامی (بهمن زرین پور) (۱۳۸۱)

   3. سریال نقطه چین (مهران مدیری) (۱۳۸۲)

   4. سریال قهر و اشتی (جوزان فیلم) (۱۳۸۲)

   5. سریال باغ مظفر (مهران مدیری) (۱۳۸۵)

   6. سریال گنج مظفر (مهران مدیری) (1392)

   7. سریال مرد دو هزار چهره (مهران مدیری) (۱۳۸۸)

   8. سریال همه بچه‌های من (مرضیه برومند) (۱۳۸۸)

   9. سریال در چشم باد (مسعود جعفری جوزانی) (۱۳۸۸)

  10. سریال قهوه تلخ (مهران مدیری) (۱۳۸۹)

  11. سریال فراموشی (سعید سلطانی) (۱۳۹۱)

 

 

 

نشریه فرهنگی و اجتماعی لور، عیسی قائدرحمت: خانم جوزانی متولد امریکا و مادرش یا به عبارتی نصفی از وجودش امریکایی است، او برای دیدن مادرش بین ایران و امریکا در رفت و آمد بوده و با توجه به شرایط خانوادگی، به آسانی می تواند اقامت در امریکا را دریافت دارد و ردای هویت آمریکایی را بپوشد، اما او نه تنها زندگی در ایران را ترجیح داد بلکه هویت و زبان و افتخارات لری را هم برای خود پذیرفته است یا به عبارتی او  هویت و اصالت وجود اجدادی اش را در روستای جوزان از توابع ملایر پیدا کرد و ظاهرا از این اتصال خشنود است. تعلق او به اصالت لری اش به حدی است که مکان مأمن ریشه ای‌اش یعنی روستای جوزان را برای نام فامیل خود انتخاب کرده به طوری که در اکثر جاها به جای جعفری جوزانی خود را جوزانی معرفی کرده است. 

 او در بعضی از نقش‌هایی که ایفا کرده سعی کرده است لری (ثلاثی) صحبت کند و در این خصوص، نوع بازی او ـ که سرشار از عطوفت و مهربانی است همراه با لهجه طناز  لری ثلاثی ـ نمای بسیار جالبی به غالب شخصیت های او می دهد.

اگرچه جناب حاتمی کیا در فیلم دعوت ـ طبق روال رایج تلویزیون و سینمای ایران ـ  تصویری از فقر و ضعف لرها ارائه می‌دهد اما در عوض، ما شاهد بازی زیبای خانم جوزانی و لهجه غلیظ ثلاثی او می باشیم و چه جالب لفظ  بؤأ (پدر) را در لهجه ثلاثی بیان می کند!

در سریال نقطه چین هم خانم جوزانی هر وقت عصبانی می‌شد عصبانیت خود را با زبان لری ابراز می‌داشت که باز نشان از توجه ایشان به اصالت لری اوست زیرا که در علم روان شناختی انسان ها در لحظه عصبانیت به لهجه مادری خود حرف می زنند و جوزانی با این حرکت، تعلق خود را به مام وطن ابراز داشته‌اند،  یا به به عبارتی شاید می خواسته بگوید من در اصل و در ضمیر ناخودآگاهم، لر هستم.

البته لازم به ذکر است که خانم جوزانی زبان لری را از مادر بزرگش فرا گرفته و در اینجا زبان مادربزرگ می‌تواند جای گزینی برای زبان مادری باشد (زیرا چنانکه گفتیم مادر خانم جوزانی یک آمریکایی است).

این مطلب اولین بار در تاریخ 1393-04-10 در نشریه فرهنگی و اجتماعی لور منتشر شده است و اکنون به مناسبت سفر خانم هنرمند سحر جعفری جوزانی به خرم آباد بازنشر می شود، لینک نشر نخست:

http://loor.ir/3482.html