جمعه, 02 تیر 1396  

جدیدترین مطالب

روستای-پران-پرویز
   احمد لطفی / پران پرویز یکی از روستاهای حال حاضر شهرستان پلدختر از...
در-کابینه-جدید-از-آقای-روحانی-وزرای-بختیاری-می-خواهیم
   علی منصوری / " این صدای نسل جوان وپیام روشن مردم بختیاری است "در...
مقدمه-ای-در-شناخت-لطفعلی-خان-زند
   دکتر نجم الدین گیلانی /فضل و فضیلت آنگاه ارزشمند است که بیگانگان نیز...
مطالبه-گری-فرزندان-لر-در-خون-نشست
   حمید لطفی / واقعه تروریستی دوازدهم رمضان ( 17 خرداد ) نه تنها تهران که...
«پیوستار-لُری»-و-جایگاه-آن-در-زبان-های-ایرانی-شمال-غربی-و-ایرانی-جنوب-غربی
  وهاب کریمی حسنوند، ابراهیم خدایی/ تاکنون نگاه فراگیر و تطبیقی به زبان...
اولین-کتاب-نثر-به-زبان-لُری-مینجایی
   توضیحاتی در خصوص کتاب متن های ادبی (فارسی_لری مینجایی)   سایز...
انتخابات-لرستان-و-دنیایی-که-به-کام-پوپولیسم-شد-تحلیلی-بر-انتخابات-شورای-اسلامی-شهر-خرم-اباد
  ابراهیم خدایی / انتخاب های موج سالارانه و غیر قابل پیش بینی دارای ریسک...
برنامه،جهت-وهویت-مدرن-لر-گفتارچهارم-جغرافیای-سیاسی-وهارتلند-لرها
  شیح جهانگیر محمودی /مولفه هویتی دیگری که باید قومیت لر به آن توجه کند،...
اشتراکات-اعراب-خوزستان-و-مردم-لُر
   محسن خواجه گیری لیراوی /علاوه بر اشتراکات مذهبی بسیاری از طوایف عرب...
گزارش-تصویری-20-اردیبهشت-نکوداشت-خرم-آباد
   نشریه اینترنتی لور / سال گذشته هنگامی که سازمان گردشگری شهر خرم آباد...
 

 
 

ایران برگر جای انتقاد دارد، چه نمادی از ایران باشد، چه نمادی از لرستان!

 

 سيد غلام‌رضا نعمت‌پور /

در ناکجا‌آباد ذهن جوزانی، مردمان ساده‌لوحی زندگی می‌کنند که به گفته وی در اصل نمادی از اهالي ایرانند اما به صورت کاملاً تصادفی لرزبان هستند! او برای بامزه جلوه دادن  ... 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در همین زمینه:

 

متن و حواشی یک اکران ویژه در لرستان/«ایران برگر» در تنور داغ منتقدان

 

نقدي بر فيلم «جاده هاي سرد» اثر جعفری جوزانی /سحر جوزانی؛ دختری که میان مادر آمریکایی و مادربزرگ لر دومی را برگزید!

 

نعمت پور: ایران برگر جای انتقاد دارد، چه نمادی از ایران باشد، چه نمادی از لرستان!

 

ایوب محمدی: ما لرها همیشه تسلیم سینما بوده ایم!

 

 


یافته، سيد غلام‌رضا نعمت‌پور (کارگردان و منتقد سینما): فیلم "ایران‌برگر" از ساعت 10 صبح روز چهارشنبه بيستم اسفندماه با حضور استاندار و شماري از فرمانداران و مسوولان لرستان در سينما استقلال خرم‌آباد طي يك سانس به صورت خصوصي با حضور مسعود جعفری‌جوزانی كارگردان و محمدهادی کریمی نويسنده فيلم‌نامه آن نمايش داده شد.
ايران‌برگر گویا درد دل کارگردان است با مردم و شکایت از کوتاهی‌هایی که سیاسیون در حق این ملت داشته‌اند‌.
ایران‌برگر در خرم‌آباد خصوصي اكران شد/ ما ساده هستيم اما ساده‌لوح نيستيم!مسعود جعفری‌جوزانی كارگردان لرتبار(متولد 1327 در ملاير) فيلم می‌خواهد ما را و سیاسیون را با حقیقتی تلخ مواجه کند‌. کشمکش‌های سیاسی که باعث نادیده گرفته شدن خواسته‌های اولیه مردم شده است‌. جوزانی اما آسان‌ترین راه بیانی را برای فیلم خودش انتخاب نموده است‌. فیلمی با داستانی ضعیف که بیش‌تر یک بیانه سیاسی است تا فیلمی تاثیرگذار!
شعار‌زدگی و بیان مسقیم مشکلات و به تصویر کشیدن اتفاقات روزمره با سس جوک‌های تکراری که در صفحات اجتماعی دست به دست می‌چرخد، مهمترین ضعف این فیلم است و ما را بیش‌تر به یاد سريال "شب‌های برره" می‌اندازد تا فیلمی مستقل‌.
از مشکلات عمده فیلم می‌توان به فیلم‌نامه به شدت ضعیف آن اشاره کرد‌. فیلم‌نامه‌ای که بدون شخصیت‌پردازی منسجم سعی در قالب نمودن اشخاص به تماشاگر را دارد‌. وجود کاراکترهایی مثل پیرمرد مرتاض یا بزرگ آبادی یا ... در فیلم و همچنین آقای معلم(با بازي محمدرضا هدايتي) که در فیلم سرگردان است و یک‌باره در انتهای فیلم به ناجی مردمی تبدیل می‌شود که عمداً ساده‌لوح هستند و از فرط بدبختی و گرسنگی رای‌شان را به بشقابی چلوکباب و مرغ سخاری و پیتزا می‌فروشند و این جماعت حزب باد که به خاطر شکم و به دست آوردن غذا از منزل کاندیدایی به منزل رقیب هجوم می‌برند را به یک باره و با یک شعار به راه سعادت هدایت می‌کند و پایان وصله‌زده‌ای را به فیلم می‌چسباند‌.
تمام مشکلات و معضلات فیلم را به کناری می‌گذارم و بر سر مهم‌ترین مشکل نه فیلم بلکه فیلم‌ساز می‌روم‌.
فیلم "‌ایران‌برگر" آخرین ساخته مسعود جعفری‌جوزانی داستان کاندیداتوری 3 تن از بزرگان روستايي است که وجود خارجی ندارد اما از لهجه سكنه‌اش می‌توان فهمید که سرزمینی است خیالی در لرستان!
مسعود جعفری‌جوزانی که اصالتاً ملایری است و خود را با افتخار یا با افتحار لر می‌داند دست به تولید فیلمی طنزگونه زده است که می‌توان آن را در ژانر فیلم‌های مثلاً سیاسی هم قرار داد‌. فیلمی که در پس داستان و فیلم‌نامه‌ای پر از اشکال قصد نشان دادن معضلات اجتماعی و سیاسی دارد که در جامعه دیده می‌شود‌.
جعفری‌جوزانی لر مترقی است که تحصیل‌کرده دانشگاه ایالتی سان‌‌فرانسیسکوي آمريكاست و همان‌جا با يك خانم آمريكايي هم ازدواج كرده و سحر جعفري‌جوزاني ماحصل اين ازدواج است.
وي در کارنامه خود فیلم‌های خوبی همچون "‌شیر سنگی"، "جاده‌های سرد" و "بلوغ" دارد. او رجعتی به خود کرده است و خواسته یا ناخواسته نمک بر زخم مردمی پاشیده که در طول سالیان سال با بی‌مهری هم‌وطنانی مواجهند که با کم‌ترین اطلاع از فرهنگ هزاران ساله اين خطه از مملكت‌شان و با گناه عدم آگاهي تاريخي خويش، دست به تخریب این قوم با اصالت زده‌اند و در صفحات اجتماعی و پیامک‌های‌شان با جوک‌هایی که در شأن هیچ انسانی مگر بي‌اصالت‌هايي كه سعي مي كنند نقيصه ي خويش را با تمشخر ديگران لاپوشاني كنند نیست، سال‌هاست به تمسخر قومی پرداخته‌اند که بی‌شک یکی از
متمدن‌ترین و با فرهنگ‌ترین اقوام ايراني‌الاصل هستند.
لرستان را نمی‌توان در تمسخر و جوک‌های دیگران شناخت‌. برای شناخت لرستان و فرهنگ و تمدن این قوم بزرگ باید به اين ديار سفر کرد‌ و مسعود جعفري‌جوزانيداشته‌هاي تاريخي‌اش را ديد و وصف عظمت‌شان را از آگاهان شنيد. تمام ایرانیان که به دیدن بزرگ‌ترین موزه‌های دنیا از جمله لوور فرانسه رفته‌اند بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین افتخارات كشور‌شان را در آن‌جا ديده‌اند كه همانا موزه مفرغ(برنز) لرستان در هزاره‌هاي پيش است. موزه‌ای که بخش بزرگی از تمدن پارس و جهان را به لرستان اختصاص داده است.
امام اينك، جعفری‌جوزانی برای بیان معضلی‌، خود در ايران‌برگر به معضل بزرگ‌تری دچار می‌شود و در ناکجا‌آبادش دیواری کوتاه‌تر از این قوم پرصلابت نمی‌‌يابد و گویی با جمع‌آوری تک تک جوک‌های سخیف که این روزها دست به دست می‌چرخد، سعی نموده فیلمی بانمک بسازد که از شوری‌اش دل هر انسان آزاده‌ای آزرده می‌شود. شايد وي به نوعي به حراج آبروي قوم لر، به فروش گيشه دل بسته است.
در ناکجا‌آباد ذهن جوزانی، مردمان ساده‌لوحی زندگی می‌کنند که به گفته وی در اصل نمادی از اهالي ایرانند اما به صورت کاملاً تصادفی لرزبان هستند! او برای بامزه جلوه دادن فیلمش، آسان‌ترین و دم دست‌ترین راه را بر می‌گزیند و با جوال‌دوز زدن به خود می‌خواهد سوزنی به مردم ایران بزند و آن‌ها را از ترفندهای انتخاباتی سیاسیون آگاه سازد‌، اما با اين كار، مردم لرزبان و لرتبار را فدای خنده و فروش فیلمش می‌کند!
فرض را بر این می‌گیریم که جوزانی به گفته خودش قصد نمایش ناکجا‌آباد را داشته اما آيا این تحصیل‌کرده‌ي دانشگاه‌هاي آمريكا نمی‌داند كه اگر زبانی یا لهجه‌ای را به جغرافیای ذهن شماري از مردمي كه نااگاهي خويش را در قالب پيامك‌هاي سخيف به ديگرا هم‌طنان خود نسبت مي دهند، دیگر آن جغرافیا ناکجاآباد نیست؟!
برای درک بهتر گفته‌هایم باید خصلت این مردم ناکجا‌آباد را بر شمرد تا بهتر بتوان به لایه‌های زیرین فیلم پی برد‌. در ناکجاآباد ساخته‌ي ذهن جوزانی و كريمي، مردمانی زندگی می‌کنند که برای محکم‌کاری، چندین کمربند بر پاپوش‌شان می‌زنند تا مبادا خدای ناکرده اتفاقی برای‌شان بیافتند! مردمی هستند که شعور سیاسی ندارند و به خاطر شکم، دست به هر کاری می‌زنند‌. عمدتاً زورگو هستند و گرز و سيد غلام‌رضا نعمت‌پورچماق جزء لاینفک زندگی‌شان است‌. برای رسیدن به خواسته‌های‌شان دست به گروگان‌گیری می‌زنند‌. از یک‌دیگر دل خوشی ندارند و مدام با هم گلاویز می‌شوند‌. به زنان‌شان اهمیت نمی‌دهند‌. تازه به دوران رسیده‌اند و در حالی که نان شب برای خوردن ندارند و درون قابلمه‌شان فقط آب می‌جوشد، ولی رایانه، تبلت و تلفن همراه دارند!
این تصاویر که به گفته‌ي کارگردان، مینیاتوری از ایران به شمار مي‌رود، توهمی است که هر شکلش، جای انتقاد دارد‌. چه نمادی از ایران باشد چه نمادی از مردم لرستان ...

 

 

 

اضافه کردن نظر

نظرات خود را، حداکثر در 800 کاراکتر، به خط فارسی بنویسید. نظرات حداکثر ظرف 72 ساعت بازبینی می شوند و در صورت تایید و صلاح دید مدیریت سایت به نمایش در می آید.

کد امنیتی
تازه کردن

نظرات  

 
#1 مهرداد غلامی 1393-12-22 21:05
من فیلم را ندیده ام اما با توجه نقدها و اظهارنظرهای منتقدین نسبت به قیلم آقای جوزانی که خود اصالتا لر است و همیشه بر لر بودن خود و خانواده اش اصرار دارد نباید تنها نقاط به ظاهر منفی آن را مورد توجه قرار دارد چراکه نقاط مثبت فیلم نیز روی دیگر سکه است. ما لرها در طول سالهای گذشته به لحاظ هجمه های زیادی که متحمل شده ایم آستانه تحریک پذیری بالایی داریم و اتفاقا به نظر می رسد که مهمترین نقطه ضعق ما نیز همین باشد. حساسیت بنده نسبت به این موضوعات قطعا نسبت به سایر دوستان کمتر نیست ولی باید انصاف به خرج بدیم و کاری نکنیم که امثال آقای جوزانی عطایش را به لقایش ببخشند و از بیخ لر بودن خود را انکار کنند.
در ضمن بسیاری از منتقدین وی که ظاهرا در جلسه نمایش فیلم حضور داشته اند باید یکبار در آینه انصاف نگاه کنند که خود تا کنون برای اعتلای فرهنگی و اجتماعی قوم لر بجز شرکت در مصاحبه های فانتزی ضدا و سیما چکاری انجام داده اند!!!
 
 
#2 بابک 1393-12-23 23:47
اقای جوزانی لطفا توضیح دهند که فرق این فیلم با شب هایی برره با تکیه کلام «بید» چیست؟ حداقل مهران مدیری یک مکان تخیلی با اسمی تخیلی و لهجه ای من درآوردی ساخته بود که کمی به زبان لری شباهت داشت اما اقای جوزانی علنا فیلم را در منطقه ای لرنشین با اشخاص لر ساخته با همان لودگی های شب های برره...
دست مریزاد اقای جوزانی
 
 
#3 امید فتحی 1393-12-24 00:55
متاسفم که نویسنده نقد فیلم ایران برگر را یا ندیده و یا با پیش داوری به دیدن فیلم نشسته است. همینطور متاسفم که به حرفهای کارگردان محترم فیلم، آقای جوزانی، و استاد علی نصیریان هم توجهی نکرده اند. من فیلم را دیده ام و به عنوان یک لرتبار هیچگونه احساس بدی نداشتم. خیلی هم خوشم آمد که معضل سوء استفاده از آرای مردم ، که از زمان مشروطه تا امروز تکرار شده، توسط یک فرهیخته لرتبار و با طنزی بسیار شیرین به نمایش گذاشته شده.
 
 
#4 علی رضا کرمی 1394-01-22 08:25
دراین فیلم جوزانی رمئو وژولیت را به لری بازسازی کرده است جوزانی راتشویق کنیم فیلم های بهتری از لرستان بسازد
 
 
#5 محمد 1394-02-28 04:17
وقتی خود لرا دارن قوم لر رو تمسخر میکنن چه توقعی از اقوام دیگه باید داشت
 
 
#6 دشمن زیاری 1394-04-19 15:00
جوزانی برای گیلانیها سریال میرزا کوچک خان میسازد و برای ما دلقک ها احمق. اگر این آقا بگوید که لر بودن را دوست دارد به هیچ وجه باور نمی کنم.
 
 
#7 آرون 1395-06-23 17:48
ایشون چون چندسال فیلم نساخته بود با اینکار فقط چشم به فروش گیشه داشت و فیلمنامه ای که متعلق بسال ۸۳ بود را تبدیل به فیلم کرد و قوم لر را قربانی مطامع شخصی خودش کرد و بیشتر خودش را کوچک کرد بیشتر طرفداراش ریزش کردند.فیلم در دنیای خیالی سیر میکنه آخه از کی روستاها صاحب نماینده در مجلس شدند؟ایشون از محبوبیت محسن تنابنده و احمد مهرانفر برای فروش بیشتر فیلمشون نهایت استفاده را بردند و این باز نشون میده که هدفش فقط فروش گیشه بوده.فیلم بحدی ضعیف بود که وسطهای فیلم سالن سینما را با ناراحتی ترک کردم.دراین وسط باز قربانی اصلی مردم قوم لر بودند.ایکاش برای چندبسته اسکناس این فیلم ضعیف رو نمیساخت.