جمعه, 02 تیر 1396  

جدیدترین مطالب

روستای-پران-پرویز
   احمد لطفی / پران پرویز یکی از روستاهای حال حاضر شهرستان پلدختر از...
در-کابینه-جدید-از-آقای-روحانی-وزرای-بختیاری-می-خواهیم
   علی منصوری / " این صدای نسل جوان وپیام روشن مردم بختیاری است "در...
مقدمه-ای-در-شناخت-لطفعلی-خان-زند
   دکتر نجم الدین گیلانی /فضل و فضیلت آنگاه ارزشمند است که بیگانگان نیز...
مطالبه-گری-فرزندان-لر-در-خون-نشست
   حمید لطفی / واقعه تروریستی دوازدهم رمضان ( 17 خرداد ) نه تنها تهران که...
«پیوستار-لُری»-و-جایگاه-آن-در-زبان-های-ایرانی-شمال-غربی-و-ایرانی-جنوب-غربی
  وهاب کریمی حسنوند، ابراهیم خدایی/ تاکنون نگاه فراگیر و تطبیقی به زبان...
اولین-کتاب-نثر-به-زبان-لُری-مینجایی
   توضیحاتی در خصوص کتاب متن های ادبی (فارسی_لری مینجایی)   سایز...
انتخابات-لرستان-و-دنیایی-که-به-کام-پوپولیسم-شد-تحلیلی-بر-انتخابات-شورای-اسلامی-شهر-خرم-اباد
  ابراهیم خدایی / انتخاب های موج سالارانه و غیر قابل پیش بینی دارای ریسک...
برنامه،جهت-وهویت-مدرن-لر-گفتارچهارم-جغرافیای-سیاسی-وهارتلند-لرها
  شیح جهانگیر محمودی /مولفه هویتی دیگری که باید قومیت لر به آن توجه کند،...
اشتراکات-اعراب-خوزستان-و-مردم-لُر
   محسن خواجه گیری لیراوی /علاوه بر اشتراکات مذهبی بسیاری از طوایف عرب...
گزارش-تصویری-20-اردیبهشت-نکوداشت-خرم-آباد
   نشریه اینترنتی لور / سال گذشته هنگامی که سازمان گردشگری شهر خرم آباد...
 

 
 

محور بروجرد ـ بغداد و مساله ی کردستان

 

وهاب کریمی /

لرهای فیلی نتوانستند در قالب یک اتحادیه ی عشایری، گفتمان مشابهی ایجاد کنند و بلکه تحت تاثیر گفتمانهای غالب آن روزگار و به ویژه پان ایرانیسم ..

 

وهاب کریمی، کارشناس ارشد زبان شناسی؛ لرهای فِیلی از 850 سال پیش که دولت اتابکان لر کوچک را بنا نهادند تا زمان رضاشاه پهلوی همواره دارای حکومتهای خودمختار در غرب ایران بوده و مردم آن به تدریج از لحاظ فرهنگی قومی و زبانی هویتی مختص به خود گرفتند که با وجود تقسیمات سیاسی معاصر هنوز اشتراکات هویتی مردم منطقه لر فِیلی برجسته بوده به راحتی از هویت سایر اقوام در منطقه قابل تشخیص است. تنها به عنوان یک نمونه میتوان از تشابهات مذهبی لر فیلی، یارسانی و امامیه، و تفاوت آنها با مذاهب تسنن کردستان و اعراب ایران و عراق اشاره کرد. این منطقه شامل استان لرستان، از حدفاصل رودخانه سزار که مرز لر کوچک و لر بزرگ، استان ایلام، نواحی شمال غربی استان خوزستان فعلی، نواحی جنوبی استانهای همدان و کرمانشاه، در ایران، تا استانهای دیاله و واسط عراق، در مرزهای بغداد، را شامل میشده است.

در اواخر قرن نوزدهم ملی گرایی در خاورمیانه رونق گرفت جز در منطقه لر فیلی: پان ایرانیسم، پان کردیسم، پان عربیسم و ... .  شاید لرهای فیلی به سبب اختلافات درونی و مشکلات اقتصادی که در آن دوران به آن مبتلا شده بودند، نتوانستند در قالب یک اتحادیه ی عشایری، گفتمان مشابهی ایجاد کنند و بلکه تحت تاثیر گفتمانهای غالب آن روزگار و به ویژه پان ایرانیسم، تسلیم هویت ملیت ایرانی شدند و با قلع و قمعی که رضا پهلوی از آنان کرد، آخرین پایگاههای عشایری خود، که در حکم قدرت منطقه ای آنان بود از دست دادند.

چند سالیست که تب ملیگرایی کردی وارد مرزهای ایران شده و بدون توجه به مولفه های تاریخی جغرافیایی و فرهنگی، مناطق لر فیلی را بخشی از ناحیه کردستان شرقی قلمداد میکند و در این راستا به شدت در حال تبلیغات رسانه ایست.

علاوه بر اختلافات سنتی دوره قاجار در میان عشایر لرفیلی، در دوره پهلوی به سبب تقسیمات کشوری متعدد، بین آنها فاصله و جدایی بیشتری اعمال شد. همزمان در کشور عراق، لرهای فیلی تحت آسیمیلاسیون فرهنگی حکومت عراق و اخیرا حکومت بارزانی، هویت تاریخی خود را از دست دادند.

در وضعیت فعلی، تنها بخش لرستان فیلی که این هویت را صراحتا نمایندگی میکند، استان لرستان کنونیست. کاراکتر نشاندار قومی در این منطقه، مردم لک هستند که به سبب ویژگیهای زبانی خود، از سایر مناطق لر متمایزند. اگر به روزگار باستان و هزاره های قبل برگردیم، احتمال اینکه بین لک و کرد همبستگی نژادی و زبانی پیدا کنیم بالاست، ولی واقعیات تاریخی به سبب تاثیر متاخرتر آنها در مقوله هویت، بر واقعیات باستانی ارجحیت دارند. اینگونه است که مردم لک استان لرستان با مساله ای به نام کردستان مواجه شده اند.

پیشتر مردم سایر مناطق لر فیلی، با اختیار خود، با اجبار و یا تحت تاثیر تبلیغات، مفهوم کردستان شرقی و یا جنوبی را برای خود پذیرفته اند، در حالی که مردمان استان لرستان، اعم از لر مینجایی و لک، باوری بر این ایده ندارند.

توجه به نکات تاریخی فوق و تعمق در آنها میتواند پاسخی باشد برای سوالاتی از این دست که :

چرا با وجود اشتراکات زبانی، لک خود را کرد نمیداند.

چرا با وجود مشکلات اجتماعی و محرومیت و فقر، لک و مینجایی تمایلی به خروج از دایره ایران و پیوستن به کردستان ندارد.

چرا با وجود اشتراکات فرهنگی بین مردم لر مینجایی و لک با آن مناطقی که مفهوم کردستان را پذیرفته اند، این عده رفتار مشابهی بروز نمیدهند.

چرا با وجود نسبت جمعیتی کمتر این مردم در برابر ملت کرد، تمایلی به پیوستن به آن جمع که تشابهات فرهنگی و زبانی فراوانی با آنها دارند، نشان نمیدهند.

این سوالات، غالبا سوالات مطرح شده از سوی ملیگرایان کرد در مواجه با فعالان فرهنگی لک و مینجایی است.

میدوارم دوستان کرد، با هر طرز تفکری، هویت لر فیلی؛ مینجایی و لک را بازشناسند و همان طور که دوست دارند ملت های منطقه به هویت کردی آنها احترام بگذارند، آنها نیز به هویت لری این مردم احترام بگذارند و اطمینان داشته باشند با احترام به این هویت نه تنها همیاری آنها را از دست نمی دهند، بلکه مهر و محبت خود را در دل برادران و خواهران لر کوچک خود عمیقتر از پیش می یابند.

اضافه کردن نظر

نظرات خود را، حداکثر در 800 کاراکتر، به خط فارسی بنویسید. نظرات حداکثر ظرف 72 ساعت بازبینی می شوند و در صورت تایید و صلاح دید مدیریت سایت به نمایش در می آید.

کد امنیتی
تازه کردن

نظرات  

 
#31 دوستدار تالش و گیلک 1394-11-04 22:46
بله ساسانیان آزادمنشی هخامنشیان و اشکانیان را نداشتند. اما منظورتان را از دیکتاتوری نمی فهمم؟ این چه دیکتاتوری است به بقیه زبانها کاری ندارد( زبان حیره و یمن تغییر نمود؟!! یا سایر زبانها را کاری داشتند؟). این چه دیکتاتوری است که یک کفشگر انقدر به مال و منال می رسد که می تواند هزیه قشون یک امپراتوری را بدهد و تازه فرمانروای آن مملکت رشوه اش را بابت کاتب شدن فرزندش ( کاتب یعنی رئیس دفتر نفر اول مملکت نه سواد آموزی که عده ای بی سواد یا مغرض برداشت نمودند) را نمی پذیرد که می گوید پول را به او برگردانید!!!. پهلوی ها از نام کوروش بزرگ و سیادت ساسانیان سواستفاده نمودند. مگر داعش به نام اسلام سر مردم را نمی برد و ناموس بیگناهان را به حراج نمی گذارد.این ربطی به اسلام عزیز دارد؟!! نه فقط به عنوان یک نیمه لر به ساسانیان اصالتاً لر که به عنوان یک ایرانی عرض می کنم ساسانیان با همه بدی اش به روم می ارزد
 
 
#32 دوستدار تالش و گیلک 1394-11-04 23:03
دوست عزیز من نگفتم تمامی مفاهیم غربی بد است. غرب از ما آموخته. ما هم از او می آموزیم اما غرب هر چیزی که از ما گرفته بومی نموده ما چرا بومی نکنیم یا چیزی که قبلاً داشتیم چرا دوباره از غرب بگیریم!!. ما یک ملت بودیم قرنها هم در کنار هم زندگی می کردیم من با افتخار می گویم از دو قوم نجیب گیلک و لر هستم دیگری به ترک بودنش افتخار می کنم شما به لک بودنتان. قوم واژه عربی است می توان از تیره استفاده نمود یا همان مردم. اما ملت نه.ما کنفدراسیون آلمانی زبانها نبودیم به ضرب و زور بیسمارک با هم متحد شویم یا یک روز آفتابی توماس جفرسون و جرج واشنگتن برایش یک ایالات متحده ای بنویسند. ملت گفتن به اقوام ایرانی نه تنها مایه عزت نمی شود که به اختلافات یک خانواده هم دامن می زند. بایستی به جای اینکار خودمان را باور کنیم. نه با تخریب دیگران بلکه با دیدن ارزشهای خودمان.
 
 
#33 دوستدار تالش و گیلک 1394-11-04 23:28
من از شما می پرسم در دانشگاه علوم و تحقیقات فرقی بین تیره های ایرانی بود آیا کسی که ترک ، لر یا رشتی بود رئیس دانشگاه یا دانشکده ها یا مدیر گروه نمی شد. بین دانشجویان فرقی بود؟ کجا لرها آسیب دیدند؟ جایی که از داخل کم آوردند!!. مگر همین لرها و گیلانی ها فاتح تهران نبودند؟ هخامنشیان. ساسانیان . زندیه لر نبودند؟ ما را چه شده که آب الیگودرز را به اسم قم و سلفچگان بدبخت معلوم نیست به کجا می برند. جوان کوهدشتی ما سر چهارراه سی دی می فروشد و .... آقایان و خانمها بزرگترین بلا را خودمان سر خودمان آوردیم.دور شدن ما از دانش خود کمتر بینی که بیشتر از همه خودمام مقصرش هستیم حسادتهای طایفه ای. زیر آب زدنهای بین خودمان. اینها باعث عقب ماندگی شهر و روستاهای ما شده. یک هویتی به نام فارس نسازید که کم کاری خودتان را گردنش بیاندازید. کردهای عراق زیر مجموعه ما هستند. این قصور ماست که مورد هجمه آنها واقع شدیم.
 
 
#34 سام از خرم آباد 1394-11-05 20:58
رک خدمتتان عرض کنم
حقیقتن مقاله و نوشتار آبکی بود

افزون بر این رگه های ایران ستیزی مانند دیگر نوشتارهای سایت متحجر لور به چشم میخورد.

اوج این ایران ستیزی (ملت) خواندن اقوام ایرانیست که از کدهای معروف ایران ستیزان است.
بحث ملیت!!!! های ایران این نکته را القا و تحمیل میکند که یک قوم یا به زعم این افراد ملیت خاص همه ملیت های دیگر را به بند اسارت کشیده است.
حال اینکه ما در ایران یک ملت بیشتر نداریم که تشکیل شده است از همه اقوام ایرانی، و اگر نمیدانید، بهتر است بدانید که نام آن ایران است.

متاسفانه نویسنده را نه خیرخواه ایران
و نه آگاه به تاریخ دیدم.

تا زمانی که نوشته ها با این لحن تند نوشته شود، پاسخ ها نیز به همین سان داده خواهد شد.
 
 
#35 علی 1394-11-06 23:37
سلام سام خان چرا برآشفتی؟
حالتان خوب است؟؟
شما که فتوای دیکتاتوری و قلع و قمع صادر می کنید برادر عزیز! متحجر کیست؟؟؟؟
 
 
#36 لرجنوبی 1394-11-07 18:20
باسلام به همه دوستان
سام عزیز خودتوکنترل کن توهین خوب نیست و این لحن خوب نیست فرمایشت درسته اما سعی کن منطقی بگی حرف حق ودرستت رو اما باهات موافقم که ما یک ملت بیشتر نداریم و آن هم ملت ایران است وما اقوام داریم وبحث ملیتهای ایران یک مفهوم نادرست است وبا تاریخ و خصوصیات اجتماعی ایران هیچگونه همخوانی وسنخیتی ندارد
 
 
#37 دوستدار تالش و گیلک 1394-11-08 00:37
سام عزیز در مورد وهاب دوست خوبمان به اشتباه قضاوت نمودید. من هم با ملت خواندن تیره های ایرانی مخالفم اما به نظرم نقد بایستی در فضایی دوستانه تری صورت گیرد. اون هم در مورد وهاب که خودش دانش آموخته زبان شناسی است و مانند من و شما و دیگر دوستان به شدت ایراندوست که بارها توسط قوم گرایان از جمله پان ترکها مورد تهدید و فحاشی هم قرار گرفته است. حرف وهاب از یک جهت درست است چرا که کردهای عراق. سوریه. ترکیه تا پیش از شکست چالدران که با همه وطن دوستی شاه اسماعیل و تلاشش صورت پذیرفت از ما جدا شدند. یعنی از نظر فرهنگی و زبانی با آنها اشتراکات فراوانی داریم. اونها از ما هستند نه ما بخشی از آنها. این وسط هم لر مثل گوشت قربانی مورد هجمه بیشتر. و چرا لر؟ برای اینکه لر ریشه تاریخ ایرانه. لر را زمین بزنند حالا به هر صورت ایران را نابود می کنند.
 
 
#38 دوستدار تالش و گیلک 1394-11-08 00:58
آب لر را می برند. نه به قم و سلفچگان که الله اعلم. چرا که برای همه آن شهرها انقدر آب نیاز نبود. فقر. بیکاری. فرقه گری. قوم گرایی هر بلایی هست سرش می آورند که در این گرفتاری ها غوطه ور شود چرا که لر بلند شود کریم خان ، کوروش بزرگ ، سردار اسعدش لرزه به تن وهابی ، داعش ، پان ترکیسم ، لشکر صحابه در پاکستان و هر جریان مخرب در خاورمیانه خواهد آمد. به نظر من سام و وهاب هر دوی شما در یک خط هستید. شما نگران رخنه نمودن قوم گرایی در لر هستی که خود دردی است بر دیگر دردهای این قوم اصیل ، دلاور و اما مظلوم. و وهاب نگران به تاراج بردن میراث لر به نام کرد آن سوی مرزها ( نه کرد که خود کرد هم قربانی است. قربانی بازی کثیفی که موساد و جنگ طلبها در خاورمیانه همیشه به دنبال آن هستند) است. منتها باز هم عرض می کنم ملت خواندن اقوام ایرانی اشتباه است.
 
 
#39 سورنا بختیاری 1394-11-14 17:28
مردم لر تنها وتنها هزینه ی باهم نبودن خود را پرداخت میکنند چرا ماباید همیشه درهمه موارد ابتدا ایرانیت را در نظر بگیریم اما دیگر اقوام ابتدا قومیت خود را در نظر گرفته و بعد ایرانیت کمی بخود بیاییم
 
 
#40 دوستدار تالش و گیلک 1394-11-17 00:20
سورنا عزیز قوم لر از معدود اقوام ایرانی است که در هیچ یک برهه های تاریخی قومیتش را با ملیت ایرانی اش در منافات ندیده است اما آنچه که امروز می بینی ربطی به وطن پرستی ما ندارد. اتفاقاً امروز کمتر وطن پرست هستیم که اگر بودیم اول از همه به وضع روستاها، شهرها، مناسبات بین شهرها توجه می کردیم چرا که برای ایران آباد بایستی وجب به وجبش از جمله خانه های خودمان آباد باشد. اما می بینی نیست. می دانی چرا؟ چون درگیر رقابت ناخوشایند، حسادتها و خودخواهی های شخصی و جناحی شدیم. و می بینی وضع همه میهنبه جزء چهار تا خیابان خوش آب رنگ در چند شهر همینه. تازه پشت آن خیابانهای روتوش شده هم کوچه هایی می بینی که به خاطر خودخواهی عده ای ساختمان ساز چهره جنگ زده پیدا کردند!!!
 
 
#41 دوستدار تالش و گیلک 1394-11-17 00:37
اما آیا مشکل همینه ( که برای خودش هزاران مشکله). نه؟ عده ای از رواج قوم گرایی در ما دنبال مقاصدی هستند. چرا که قوم لر از معدود قومهایی در تاریخ ایران زمین بوده که با وجود همه مشقتها و مرارتها از گذر هزاران یورش دیگر کشورها تا پای جان برای ایران ایستاده. چرا که لر یعنی شروع ایران شهری. لر گرسنه کردند. زمینهایش را خشک کردند. حالا تاریخ ما را هدف گرفتند. من به ایلام هم افتخار می کنم اما ببین چگونه عده ای از نام بردن هخامنشیان ، لرهای فیلی اشکانی. لرهای ساسانی بین ما وخشت دارند!!! سریع یک انگ پان ایرانیستی و سلطنت طلبی می چسبانند. اینها کار همان اطاق کثیفی است که پان ترکیسم ، داعش و جیش العدل ازش بیرون آمده. کومونیستهایی که اول انقلاب با هوشیاری بزرگ لر خمین امام راحل نقشه اشان بر آب شدند حالا سر بر آوردند. ما باید زرنگ باشیم. باید هوشیار تر باشیم.
 
 
#42 لرجنوبی 1394-11-20 18:59
فرمایشتان کاملا صحیحه جناب گیلک وتالش بله لرها را به نام هویت طلبی و مطالبه خواهی میخواهند از ایرانیت ومیهن پرستی جداکنند و ودراین میان نقش احزاب کردی به اشکار نمایان است وشوربختانه برخی فعالن لر هم با آنها همکاری دارند...اما خوشبختانه جامعه لر هیچ گونه تضادی با ایرانیت ندارد اما خطر جدیست باید بیشتر هوشیار بود