سه شنبه, 03 مرداد 1396  

جدیدترین مطالب

ماسه،-نخل-و-برنو-از-سواحل-لرنشین-خلیج-فارس-می-گویند
   محسن خواجه گیری لیراوی /بلوکات پادریه به عنوان بخشی از جامعه لُر...
از-بوم-گرایی-و-هویت-قومی-تا-توسعه-ی-لرستانات
   اشکان خورشیدوند / نخبگان ما تا چه حد در خصوص مرگ شهرام محمدی ، آدرینا...
معرفي-جلگه-ی-چم-کلان
   احمد لطفی /چم كلان نام جلگه اي سرسبز و خرم است كه در ساحل جنوبي...
آنچه-خوار-آید-روزی-به-کار-آید-نادیده-گرفتن-زبان-های-لری-در-ایران
   حسین زمانیان /مشاهدات بیانگر وسواسی ست که در کجا و چگونه نام بردن لر...
مروری-بر-اقوام-و-مردمان-لُر-جنوب
   محسن خواجه گیری لیراوی /  لرهای جنوبی به چندین گویش و لهجه های مختلف...
خبرگزاری-مهر-لرها-را-از-ایران-حذف-کرد
  به گزارش پایگاه خبری گُلوَنی، خبرگزاری مهر در اقدامی عجیب یک نقشه...
سردار-کیخاله-یا-کیقباد-خان
   احمد لطفی /سردار کیخاله یا کیقباد خان ابن سلیمان خان ابن عابد خان ابن...
چه-طور-شد-که-اصفهان-لرستان-و-چهارمحال-بختیاری-را-بلعید
  رضا ساکی: تغییر مرز میان لرستان، چهارمحال‌وبختیاری کار ساده‌ای نیست اما...
قم-رود-چیست-؟-نکاتی-مهم-در-باب-پروژه-انتقال-آب-موسوم-به-قم-رود
   حمید لطفی / طرح موسوم به انتقال آب الیگودرز در شرق لرستان به قم در...
در-عصر-تشنگی-سیمره-نشین-ها؛-طرح-های-ملّی-به-کدام-سمت-جاری-می-شوند؟
   علی باجلان /طرح ملی چیست ؟و چرا فقط طرح هایی که مربوط به انتقال منابع...
 

 
 

تنش های مجازی بر سر مسأله لک؛ لزوم جایگزینی توهمات مجازی با تأملات عقلانی

 

دکتر حسن رضا یوسفوند/

برخی لکها در گروه های مجازی گرد هم آمده اند  که همه آن ها ادعا دارند هدفشان خدمت به لک است  اما در برخی از آن گروه ها در فضای مجازی  تلگرام و نیز برخی سایت ها و وبلاگ ها بد خلقی های  کلامی ...

 

نشریه فرهنگی و اجتماعی لور، دکتر حسن رضا یوسفوند: فضای مجازی یا سایبری فضای است که در آن زمان و مکان  وجود ندارد، در فضای مجازی  که می توان آن را واقعیت های زندگی امروز بشری دانست و امید است بتوان در پرتو آن به اطلاعات بهتر و سریعتر دسترسی پیدا کرد، متاسفانه  انگار در کشور ما هر تکنولوژی و ابزار جدیدی می آید  به جای آنکه بتواند   در جهت آرامش و راحتی ما عمل کند وسیله ای می شود برای تخریب و نابودی بیشتر!

اتومبیل را نگاه کنید این ابزار به جای اینکه   باعث رفاه بیشتر شود سالانه تعداد بیشماری  در اثر بی احتیاطی   از بین می روند، آلودگی را برای ما افزایش داده، ترافیک را برای ما به وجود آورد است. سرنوشت تلگرام در مناطق ما هم چیزی شبیه  بسیاری از وسایل دیگری که وارد کشور شده است که از آن درست استفاده نمی شود، در جامعه شناسی به این ناهماهنگی تکنولوژی و فرهنگ «تاخر فرهنگی»  یا پس افتادگی فرهنگی نام گفته می شود بدین معنی که ابزار و تکنیک  می آید اما فرهنگ استفاده از آن با تاخیری چند ساله هرگز نمی اید.

شبکه تلگرام به جای اینکه بتواند منشا تبادل اطلاعات  بشود تقریبا چیزی شده برای توهین  و تخریب و عقده های حقارتی که در برخی وجود داشته است و به دلایلی نتوانسته ایم آن ها را بروز دهیم   و در این فضای گمنامی   یا مجازی   شرایط بروز آن مهیا شده است! از دیگر ویژگی های که این شبکه ها دارد این است که انواع  افراد متفاوت و با زمینه های فرهنگی متفاوت، سنی، علمی و .. در یک گروه عضو هستند که  در بسیاری از موارد هیچ سنخیتی با هم دیگرندارند.

در این بین  برخی لکها در گروه های مجازی گرد هم آمده اند  که همه آن ها ادعا دارند هدفشان خدمت به لک است  اما در برخی از آن گروه ها در فضای مجازی  تلگرام و نیز برخی سایت ها و وبلاگ ها بد خلقی های  کلامی بین افراد مختلف صورت می گیرد که عموما هر کدام از آنان خود را مدعی سینه چاک لک می دانند و در این زمینه گروه ها و افراد دیگر را متهم به انواع  صفت ها و القاب و عناوینی که نشات گرفته از زمینه های خانوادگی و فرهنگی آنان است می کنند و باعث شرم انسان است که چنین افرادی چنین الفاظی را بر زبان می رانند.

«لک» به عنوان یکی از قدیمی ترین  مردمان بومی ایران در جغرافیایی که هم اکنون از لحاظ  استانی بین چهار استان تقسیم شده است زندگی می کنند.  

این طور به نظر می رسد  که بر روی لک و فرهنگ لک و مشخصه های فرهنگ لکی تقریبا توافقی یکسان در بین گرایش های مختلف لکی وجود دارد، همچنین از اینکه همه گروه ها، لک ها را یکی از اقوام اصیل ایرانی می دانند هیچ گونه شک و شبهه ای در بین آنان وجود ندارد، اما آنچه مورد اختلاف شدید این گروه ها است در مورد منشا مردمان لک است  سه گروه در این زمینه وجود دارد در هر گروه با توجه به گرایش گروه مورد علاقه  از اقوام دیگری تعدادی کُرد و لُر  هم وجود دارد. هر کدام از طرفین  استدلال های  دارند که  مدعایشان قابل بحث و گفتگو می باشد. 

اول: لک؛ باورمندان به جدا بودن مردمان قوم لک، لکها را مردمانی می دانند که  در عین اشتراک  فرهنگی با اقوام مجاور و دیگر اقوام ایرانی، با توجه به بعد جمعیتی و زبانی و پوششی  و حتی سرزمین مشخص، لک را یک گروه قومیتی  می دانند که به مانند دیگر اقوام ایرانی ساکن این مرز بوم و دوست دارند به همین نام خوانده شوند و هر نامی را که در تاریخ  از قبیل لر، کرد به آنان داده اند را مغرضانه و ناشی از سادگی و صداقت  یا بی  توجهی مردمان لک می دانند و در این را  به نظر می رسد هدفشان این  است که با آگاهی دادن به مردمان لک  خود را لر و کُرد ندانند بلکه لک بدانند و برای رسیدن به این کار دنبال تشکیل استانی به نام لکستان یا هر عنوان دیگری در کنار 31 استان دیگر کشور می باشند که از این طریق بتوانند فرهنگ خود را حفظ کنند زیرا  معتقدند فرهنگ لکی به نام همسایگان مجاور و به کام آنان می باشد و نام لک  در این میان با توجه به صاحب خانه بودن آن ناچیز است و باید این وضعیت تغییر کند.

دوم: لرهای لک؛ غیر از خود لک ها، در بین این گروه که تعدادی از تیره های مختلف لُر  ازقبیل مینجایی و اقلیتی بختیاری هم وجود دارد که در عین اینکه دوستدار و طرفدار لک هستند اما واقعیت بی همتای قوم لک را قبول ندارند و لک را یک شاخه از قوم لُر می دانند و برای استدلال های خود به منابع بسیار تاریخی  و حکومت های وقت  که به نام لُر از قبیل اتابکان لُر، والی های لُر و نام گذاری استانی به نام لُرستان برای مناطق لک  ارجاع می دهند؛ و می گویند پدران لک ما تا همین دهه اخیر خود را لُر می دانسته اند، چه اتفاقی  افتاده و چگونه است که به یک باره لک در برابر لُر قد علم کرده است؟

این گروه مقوله لک ها و مخصوصا لکستان را یک  دسیسه  برای تضعیف و انسجام هویتی قوم لُر می دانند که  ریشه  آن  به خارج  از مناطق لک نشین می رسد گرچه توسط گمراهانی از خود لک ها مورد پذیرش قرار گرفته است و لذا این گروه نیز هدف خود را آگاهی لک ها می دانند  و می گویند لُرستان هر چند اقلیتی مینحایی  دارد ولی اکثریت ساکنان آن لک هستند و باید فرهنگ لک را در این استان غالب نمود زیرا از این طریق می توان جلوی بحث لکستان و لک گرایی (جدا از لُر) گرفته  می شود و حتی می توان  لک های ساکن  استان های همجوار را زیر چتر لک در سایه  نام لُرستان آورد؛ در غیر این صورت تدوام این وضعیت را در بلند مدت به ضرر لُرستان (اعم از لک و مینجایی و ...) می دانند که هم مانع توسعه در لُرستان می شود، هم تجزیه  سرزمین لُرستان را به استان های دیگر به همراه خواهد داشت. این گروه  به همراه گروه های  لک مخصوصا  لک های ساکن لُرستان  و ایلام (زیرا در این دو استان لک و لُر همسایه کُرد ها هستند و تقریبا اتحادی نانوشته با هم دیگر دارند اما در کرمانشاه فقط لک ها در همسایه کُرد ها هستند) طرفداران اندیشه کُرد لک  را مورد اتهام قرار می دهند  که  آنان فریب خورده رسانه های  کوردی مخصوصا از نوع  برون مرزی آنان می دانند که  با توجه به اشتراکات مخصوصا   زبانی  لک ها با کُرد ها، به دنبال  جدایی لک ها از لُرستان هستند  که با تشکیل استانی به نام لکستان؛ لکها  را ضمیمه فرهنگی  کُردستان بکنند.

سوم: کُردهای لک؛ افراد فعال این گرو ها که محدودی از کُرد ها هم در آن ها فعال هستند،  نه تنها لک ها، بلکه تمام تیره های لُر را کُرد می دانند و برای استدلال های خود به منابع تاریخی و اشتراکات فرهنگی (به جز دین) ارجاع می دهند و اظهار می دارند که در تمام منابع تاریخی  معتبر لُر  را جزی از قوم کُرد دانسته اند، این گروه مخصوصا  آنانی که رگ های کُرد ی گرایش های شان قوی تر است لک را لُر می دانند البته نه لُری که در تقابل با کرد است، بلکه لُری که جزئی از بدنه اصلی  کُرد است و  البته در برخی از منابع و نوشته های آنان  بیشتر مراد و منظورشان از لُری همین چیزی  است که لک ها و لُرها  به آن «لک» می گویند. این گروه ها تفاوت های لهجه ای و گویشی بین گروه های مختلف کُردی و لُری را چیزی طبیعی فرض می کنند و مصداق های آن را در بین فرهنگ و قومیت های  دیگر برای مثال ذکر می کنند و این تفاوتها را نه تنهایک ضعف نمی دانند بلکه نشانه قوت و غنای فرهنگی کُرد میدانند.

  هر کدام از  گروه های سه گانه  ذکر شده  در بسیاری از موارد استدلال خود را برحقّ  و  دیگری را متهم به نادانی و ناآگاهی می کنند و طرف مقابل را فریب خورده ای می داند  که در دام صحبت های دیگران افتاده است و خود و گروه خود را  افرادی می دانند که از قدرت تجزیه تحلیل فوق العاده ای برخوردارند.

 سوالی که مطرح می شود اینست که این تنش و اتهامات به یکدیگر دادن چقدر می تواند به فرهنگ لکی و مردمان لک کمک کند و چقدر می تواند باعث وحدت و انسجام بین اقوام مختلف ایرانی شود؟ اگر بخواهیم جوابی روشن  به این سوال بدهیم  می توان گفت این تنش ها ، توهین ها و تهمت ها به همدیگر نه تنها نمی تواند هیچ کمکی به مردمان لک  و فرهنگ لک بکنند بلکه بر عکس نابودی و اضمحلال بیشتر فرهنگ  لکی  را به همراه خواهد داشت  و از  طرفی  دیگر منشا تنش ها و ستیزهای بیشتر را با اقوام همجوار  باعث می شود که از بسیاری از جهات  ویژگی های مشترک فرهنگی و حتی روانشناختی  بسیاری با لک ها دارند. تداوم  این موضوع در بعد ملی برای کشور و در ابعاد خرد تر برای توسعه و آبادانی منطقه زیان های بسیار به همرا دارد.

 حال با توجه به اینکه در بین این سه گروه طرفداران  پر و پا قرصی  با استدلهای قوی وجود دارد.  سوالی که مطرح می شود این است که این دوستداران فرهنگ ایرانی و لک با توجه به اختلاف نظرهای که در مورد منشا وابستگی یا یگانه بودن قومی لک وجود دارد چه راهکاری می توانند ارایه دهند که ضمن احترام به  به فرهنگ دیگر قومیت های همجوار، این اختلافات  در بین گروه ها مختلف لکی در فضای مجازی کاهش و بیشترین دستاورد را برای توسعه و آبادانی و حفظ فرهنگ مناطق لک نشین داشته باشد؟

آیا فضای مجازی و به طور خاصّ شبکه های اجتماعی فضای مناسبی برای بحث و تبادل نظر در این باره است؟ آیا عُقلا و خردمندان (مخصوصا از خود جمعیت لک زبان) نباید در فضاهای معتبرتر دانشگاهی، رسانه ای، تخصی و عمومی به طرح این پرسش ها بپردازند و اجازه ندهند فضای توهّم زا و پُرتنش مجازی پیشتاز طرح این دغدغه های فرهنگی و اجتماعی باشد؟

اضافه کردن نظر

نظرات خود را، حداکثر در 800 کاراکتر، به خط فارسی بنویسید. نظرات حداکثر ظرف 72 ساعت بازبینی می شوند و در صورت تایید و صلاح دید مدیریت سایت به نمایش در می آید.

کد امنیتی
تازه کردن

نظرات  

 
#1 ویرمان کائدی 1395-07-26 18:48
تشکر اژ جناب یوسفوند
متاسفانه موجی که چن ساله دیری ا فضای مجازی وژ نشونه مه یسه که بیشتر ا مشکلات ناشی اژ شبکه افلاکه شبکه که باید دنگ کل لرسو بو بیسه دنگ بخشی اژ مردم لر ،ایمه لکل جمعیت غالب ا استانه تشکیله میمن و اگر ایمه هم لریم ارا سهمی نئریم؟
 
 
#2 محسن دلفان 1395-07-26 19:12
خزمت بِرا عَزیزم اقای یوسفوند سلام عرض مکم.
بنده دلفونیکم اِ نویراباد متاسفانه کسونی هَن که دِرن تفرقه موژن اِ نوم قوم لُر.
ایمه اژ بیه تا بیه پدران مو وتونه لُریمن.
دَ الان نمزانم ای گَپَل جدیده چَن و چه منظوری ها دمونا
 
 
#3 فرهنگ کجرو 1395-07-27 14:04
وجودفرهنگ فقر,بیکاری,مشکل ات عدیده اقتصادی,ضعف درسیستم کنترل اجتماعی,گسیختگی ارزشی و…زمینه شکلگیری خرده فرهنگ کجرو رافراهم میسازد.احساس حاشیه ای بودن و دوری ازمتن به تدریج نوعی ذهنیت اجتماعی رابوجودآورده وگسترش میدهدکه براساس آن حاشیه نشینان ازسازمانهاونهاد های اداری ورسمی رویگردان وبه"گروه بندیهای قومی وغیررسمی رجوع نمایند واین فرآیندبه تدریج بیتوجهی با"دیگران عام"وتمرکزبر روی"ما"آنهم درحدخویشاوندی وقومی_قبیله ای,راتوسعه میدهد.درسایه این بیتفاوتی ازیک سو هنجارهای تنظیم کننده روابط اجتماعی بشدت تضعیف میشود وازسوی دیگر مسؤلیت پذیری اجتماعی درقبال حقوق دیگران آسیب میبیند وفضای مساعد برای آشفتگی اجتماعی پدیدمیآید.فرهنگ فقر وهمزیستی تعارض آمیز وقومیتگرایی شدید دراستانهای غربی وجنوبغربی ازیکسو و عدم توجه سازمانهای دولتی به این استانهای محروم باعث مشکلات اجتماعی وخشونتگرایی وبدکلامی شده است.
 
 
#4 نوماس 1395-07-27 15:34
نام کورد سابقأ برعموم صحرانشینان اطلاق میگردیده وچون برخی ازطوایف"لر"خوی صحرانشینی داشتندتحت نام کورد ازآن یادکردند.دکترنی ک خلق درکتاب جامعه شناسی عشایرص۲۰نوشته؛ت اریخنویسان وجغرافیدانان ازتمام ایلات ایران تحت عنوان"اکراد"نام میبرندکه تنهاکوردها را دربرنمیگیرد وشامل همه چادرنشینان غیرترک وعرب نیزمیشود.حمزه اصفهانی درملوک الارض وانبیا دیلمیها را"اکرادطبرستان "واعراب را"اکرادسورستان "میناند.درواژه نامه طبری نوشته صادق کیساص۱۶۶واژه کوردبمعنی چوپان گوسفنداست.ریشه این واژه درپهلوی بصورت کورتان یاکوریتان بمعنی شبان است.ریچاردفرای درعصرزرین فرهنگ ایران ص۲۷میگویدنام کورددرکارنامه اردشیرساسانی بهمه بیابانگردان قطع نظراززبان ونژادشان اطلاق میشده فی المثل مردم لر را کوردخوانده اندهمچنان که بلوچ وکرمانی را کوردمیدانستند.ا ردوان پنجم شاه اشکانی سال۲۲۴میلادی بجنگ اردشیرساسانی رفت وبرای تحقیرش اوراکوردنامید
 
 
#5 آیوت 1395-07-27 17:57
درکتاب شناسنامه اجتماعی,فرهنگی استان لرستان که توسط دفتراموراجتماعی استانداری نگارش یافته درص۳۵آمده؛هیچگو نه آمارمستند و دقیقی دررابطه باجمعیت قومیتهاوجود ندارد وهمگی تخمینی وتخیلی اند.تاسال۶۸تمام شهرهای استان زیر۳شهرستان خرم آباد,بروجردوالی گودرزبودند.الیگ ودرز۱۳۳۷شهرستان شد.کوهدشت۱۳۶۸.ا لشترونورآباد۱۳۷ ۳.لکزبانان در۳شهرستان الشتر,نورآبادوک وهدشت دراکثریتند.بروج رد۴۰۰هزارنفرمعا دل۲۵درصدجمعیت استان است و۸۵درصدلرثلاثی است.حالااگرجمعی ت الیگودرز,شول آباد,ازنا,دورود که لربختیاریند را بدون احتساب شهرستان پلدختروخرم آبادوچگنی محاسبه کنیم چه عددی بدست میدهد؟جناب ویرمان طبق آمارهای خیالی نظرندهید.واعداد ۵۰و۶۰و۷۰رابکارن برید.شبکه افلاکم فارسی است واز مرکزدستورمیگیرد .فقط یکساعت شبهابرنامه بزبان بومی دارد.نه تنهاافلاک بلکه بقیه شبکه های استانیم همین روال را درکارهایشان دارند.خواهشأاحس اسی وتعصبی اظهارنظرنکنید.
 
 
#6 لر اصیل 1395-07-27 18:05
باز خوانی این گروه های منحرف که ثمره فعالیت تفرقه انگیز همین سایت به اصطلاح لور طی چند سال اخیر است توسط شخصی که خود را دکتر میداند جای بسی تاسف این باز خوانی نوعی اطلاع رسانی هدف دار محسوب می‌شود و در اصل تایید ضمنی یکی از این تقسیم بندی هاست که البته ایشان نگفتند کدام تقسیم بندی را تایید می کنند آیا بهتر نبود شما اطلاعات مستند و تاریخی از ریشه قوم لک و منشأ و مبدا این قوم ارایه می دادند و خیال همه را راحت میکردند
 
 
#7 تحصیل سعادت 1395-07-27 19:16
درخاورمیانه تفکری هست که برای اثبات خودت,دیگری رو بایدنفی کنی!درکدام منطقه جهان به اندازه خاورمیانه جنگ وکشمکش هست؟چون مشکلاتشان را با"دیالوگ"و از راه دیپلماسی حل نمیکنند بلکه میخواهندبا اسلحه برای خود و دیگران دنیای بهتری بسازند.همین طرز فکر حاصلی بجزجنگ داخلی وبیثباتی برای کشورهای منطقه نداشته.درایلام نام قومیتت را میپرسند.درلرستا ن نام طایفه ات را.درکرمانشاه که کلانشهر است واز مرحله فرهنگ بدوی و قبیله ای عبورکردند وبه"شهریت"رسیدن د عیارت را با سطح تحصیلات و موقعیت اجتماعی و اقتصادی وشخصیت فرهنگی میسنجند.شهریگری یک رخدادنیست که یکدفعه اتفاق بیفتدبلکه یک پروسه است وباید یک مسیری راطی کرد.برخی گروهکهای ایران ستیزکه هویتشان درجنگ وتشنج سیاسی شکل میگیردخیلی علاقمندبه مباحث قومیتی اند.درفضای گمنام مجازی جدایی طلبهابنام لک ولرشیطنت میکنند.ماتعارض مذهبی بامرکزنداریم و راه برای پیشرفت ما باز است.
 
 
#8 افلاکی 1395-07-27 20:36
خواهش میکنم با نام قومیت کامنت نگذارید چون باعث سؤتفاهم میشود و یک نظر را به کل یک قومیت تعمیم و تسری میدهند.دکترخدای ی جوانان ما میخواهند"مصلح"ب اشند ولی راهش را بلد نیستند.نمیدانند امروزه رشدفردی باعث پیشرفت است.ما نه مثل کوردها درپی ساختن حکومت بودیم ونه چون ترکها توان تاجگذاری داشتیم.نه اخلاق دم گاراجی و زندگی سقطی و سرراهی در مراممان بوده.ما دربطن,تاریخ بودیم ولی درمتن تاریخ نبودیم.قوم لرهمیشه بیشترازدیگراقوا م پشتیبان ایران بوده ولی کمترازهمه دیده شده.ازقهرمانان این مملکت بودیم ولی دیگران برسکوی قهرمانی ایستادند.ماعاشق ایرانیم وگرایش تجزیه طلبانه نداریم ولی چراوضعیتمان اینست؟چراجوانان ما یا بیکارن؟یادرجستج وی کار؟یادارای کارموقت؟نه شهری هستیم نه روستایی!یعنی فرهنگ اولیه خودمون را بدون اینکه فرهنگ ثانویه راجایگزین کنیم ازدست دادیم.در"فرهنگ فقر"زندگی میکنیم وجذب شیوه نوین زندگی شهری نشدیم.
 
 
#9 در پاسخ به لر اصیل 1395-07-27 21:03
به نظر من یک نویسنده باید بی طرفی علمی را حفظ کند و دکتر یوسفوند به بهترین نحوه به اصل بی طرفی علمی پایبند بوده است آنجه که مهم است که ایشون به درستی وضعیتی را که در بین لکها و لرها وجود دارد بیان نموده است و در آخر پرسیده اند که شما برای رفع این معضل چه راه کاری دارد؟کاش شما راه کارها را ارایه می دادید
 
 
#10 تاراز 1395-07-28 08:13
تجزیه طلبان وقتی میهن دوستی لرها را علی رغم تمام معضلات و مشکلات دیدند و نقشه های شومشان به واقعیت نپیوست بفکر انتقام و تخریب و تفرقه بین قوم لر افتادند.چرا یکدفعه تمام جوکهای قومیتی را به سمت یک قوم هدایت شد؟چرا در قرن"بیست و یک"علنی و آشکارا و بدون هیچ هراسی به یک قوم ایرانی گستاخی میکنند؟چرا مردمی که شیعه اهل بیت هستن و عقبه برون مرزی ندارند و هیچوقت به ایران خیانت نکردند و همیشه مدافع ایران بودند باید در تنگنای مشکلات عدیده اقتصادی باشند؟چرا جوانانش برای کار عازم استانهای کویری(به اصطلاح صنعتی)بشوند؟الب ته این ذات یک ملت کثیرالاقوام است.که همه اقوام بایستی از هم بیزار باشند و چشم دیدن هم را نداشته باشند تا دست برتر,همچنان برتری خود را حفظ کند.
 
 
#11 کیمیا 1395-07-28 08:48
برخی از خود سلب مسؤلیت میکنند و کمکاری خود را به دیگران نسبت میدهند
 
 
#12 حسین زند 1395-07-28 13:19
سلام بر دکتر یوسفوند عزیز و خوش بیان ، که عین حقیقت گفته اند این جور افراد منصف افتخار لرستانند در هر کجا باشند و به نظر من اگر امروز کاری نکنیم و فقط همدیگر متهم کنیم فردا دیر است . وتشکر از آقای دکتر خدایی
 
 
#13 خیر خواه 1395-07-28 17:59
وقتی سایت به اصطلاح دوست و در باطن دشمن امار و ارقام تخیلی و کیلویی می دهند از دیگران و دشمنان چه انتظاری دارید این آمار ارقام که هیچ سندیتی ندارند دستمایه یک سری ادم سطحی نگر و دهن بین قرار میگیرد یکی میگفت نود درصد لرستان لک زبان است آقای محترم این آمار از کجا آوردی در حالی تعداد جمعیت یک در یک استان مهم اگر آذربایجان نود و نه درصد هم لر باشند اسم و ماهیت آذربایجان تغییر نمی کند کریم خان لر بارها خودش لر نامیده و زمین زمان هم میگویند لر بوده یک نفر می گوید لک بوده فرض کنیم لک بوده ولی به لرستان شناخته شده اوباما یک مهاجر افریقایی است ولی به اسم رئیس جمهوری آمریکا شناخته می شود و بقیه مسایل به همین صورت بوجود میاید و دشمنان هم منتظر چنین فرصتی هستند پس خود ما و این سایت برای دشمن کار می کنیم و بعد هم دم از اتحاد می زنیم لرها و لکها هیچ مشکلی با هم ندارند ما داریم مشکل ایجاد می کنیم
 
 
#14 خیر خواه 1395-07-28 18:25
من نمی دانم برادران لک ما در لرستان چه مشکل حادی دارند آیا همه لرستان آباد و آزاد است فقط شهر های لک نشین محروم هستند و در مضیقه هستند در همه سازمان و ادارات دولتی هم حضور فعال دارند هیچ ضدیت و ذهنیت بدی هم به آنها نیست اگر مشکل این شبکه افلاک است والا این شبکه از مرکز دستور میگیرد فقط یک ساعت برنامه بومی پخش میکند که انصافا هم تصنیف لری لکی و بختیاری پخش میکند اگر برادران دوست دارند مستقل شوند و یک استان داشته باشند راهش این نیست که به زمین و زمان گیر بدهیم و هویت خودمان انکار کنیم و بکوبیم همه چیز متعلق به ما بوده بقیه هیچ کاره بودند و خود زنی کنیم درست نیست این شما و این هم دولت جمهوری اسلامی ما دوست داریم بیشتر از ده استان لر نشین داشته باشیم و بودجه بیشتری بگیریم ولی به این بهونه به گذشته خود پا بزنیم و به دیگران توهین کنیم و جو متشنج بکنیم و برادر کشی کنیم درست نیست و دشمن پیروز می
 
 
#15 وهاب کریمی حسنوند 1395-07-29 09:48
جناب دکتر یوسفوند عزیز، نوشتار شما خود تنش زا هست. هیچ کس حق ندارد آزادی انسانهای دیگر را محدود کند. طبق اعلامیه جهانی حقوق بشر هر کسی حق دارد ملیت قومیت و دین خود را انتخاب کند. شما رسما لک زبانانی را که خود را لور میدانند گمراه خطاب کرده اید و این انسانی و جوانمردانه نیست.دیگران را گمراه خطاب کردن ، خود، اولِ گمراهیست.
 
 
#16 تت 1395-07-29 13:40
چند نکته من باب اطلاع دوستان:1-از این کلمه ی اقلیت مینجایی متنفرم چون نه درست است نه محترمانه:در خود شهرکوهدشت ورومشگان آیا مینجاییها اقلیتند؟آیا امراییها سوریها خوشناموندها رشنوها ضرونیها قرعلی وندها کوشکیها و...مینجایی نیستند؟آیا درالشتر قلاییها امیرها ساکیها و...مینجایی نیستند؟آیا دراستان ایلام دهلران مهران ودره شهراکثریت مینجایی ندارد؟شهرستانها ی پرجمعیت اندیمشک شوش و دزفول ایا مطلقا یا دارای جمعیت زیاد مینجایی نیست؟2-آیا لکزبانان در لرستان درمناصب مختلف حضور ندارند؟چه تبعیضی بین انان ومینجاییها وجود دارد؟3-آیا در محاسبات دوستان دورود ازنا الیگودرز بروجرد جایی دارد؟
 
 
#17 اندکی تأمل 1395-07-30 09:16
آیاتفاوت لفظ وگویش دلیل برتفاوت نژادی وفرهنگی است؟آیااشتراکات فرهنگی,آداب ورسوم,اعتقاد,مذ هب وپوشش ملاک نیست؟آمدن ایلات لکزبان رو فقط با ایلات بالاگریوه(میر,د ریکوند,بهاروند, کردعلیوند,مرادع لیوند,رشنو,قلاو ند,پاپی,کوشکی,د یناروند,ساکی و…)و ایل چگنی مقایسه کردند واعلام کردندکه ماهفتاددرصدجمعی ت استانیم!!!آنهم براساس آمارمبهم صدوهشتادسال پیش که چندان قابل اعتمادنیست مگرراویلنسون چقدروقت داشته که ایلات وعشایرمتحرک وسیار را سرشماری کند؟آیاآمارمیرز ا بزرگ صحت داشته!اگردلفان۱ ۸۰سال پیش۱۵هزارخانوار بوده واگرهرخانوار۶نف رباشدمیشود۹۰هزا رجمعیت!!!بعدجمع یت کل شهرستان دلفان سال۷۵طبق کتاب گیتاشناسی جمعیت ص۳۰حدود۴۹هزارنف رجمعیت بوده است.تکلیف وحساب طوایف شهرهای دیگرچه میشود؟آیا بالاگریوه وچگنی فقط لرمینجایی هستند؟پس بلوکات وشهریها وطوایف لرزبان دیگرچه؟درلرستان نمیپرسند لری یا لک بلکه نام طایفه ات را میپرسند.
 
 
#18 پاسخ به کریمی حسنوند 1395-07-30 12:52
گمان می کنم آقای کریمی شما بد براشت کرده اید دکتر یوسفوند گفته اند لرهای لک ، لکها را گمراه می دانند خیلی زود به قضاوت رفته اید در ضمن بر اساس نظر شما آیا برخی لکها حق دارند بگویند لر نیستیم و لک هستیم یا نه؟
 
 
#19 اسد فرهمند 1395-08-08 17:28
سلام بر همه
ما به صورت حضوری خدمت دوستان لور عرض کردیم بگذارید هر سنگی جای خودش باشد.لکی مثل لری و کردی یک زبان ایرانی است در کنار دیگر زبانها.نه زیر مجموعه لری است نه کردی.متاسفانه دوستان ما در لور هم بر اساس جغرافیا تقسیم میکنند البته جغرافیا باید لحاظ شود اما کشف یا معرفی هویت بر اساس علوم مختلف باید صورت بگیرد مثل زبان،مذهب،جامعه شناسی،جغرافیاو...
.جای یک پژوهش با نگاه بی طرف در غرب ایران خالی است.
 
 
#20 بیرانوند 1395-08-08 17:55
یاران اتحاد ، یاران اتحاد
میرات کاسی ها مچو وَ باد
یه بِری ارا یَه که تُر بوژِن
دائم تفرقه لک ئو لُر موژن
وِلات مَزونن بیه تا بیه
افتخار لر شِعر لکیه
تاج لرستان ولات لکه
لکی ، لریهَ کُلی چوی یَکَه
هر زونی بوشی چن شاخه دیری
میوه رنگارنگ ای باخه دیری
یاران اتحاد یاران اتحاد
میرات کاسی تا نچو وَ باد
یاران اشاره، یاران اشاره
بیلا تا بوشم یَک ئَژ هِزاره
دَنگِ اَهریمن هتی وَ گوشِم
راز لَکِستان ارینتو بوشم
فرقه لکستان کار اهریمَنه
تفرقه لُرئیل کار دُشمَنه
ئَرا تفرقه نفوذی دیری
هزار مَلِ مورِ موذی دیری
هر ئَرِه یَه که تفرقه باوژن
بحث ِ جِگایی لک ئو لر ماوژن
وِلات تا وِلات کُلَه مَزونِن
لَکی ، لریه ، یِه تَن یِه گیونِن
 
 
#21 لر اصیل 1395-08-10 18:17
لطفا بخشی بنام لکی بیاموزیم به سایت اضافه کنید و هر روز یا هفته چند کلمه یا جمله لکی لرستانی را آموزش بدهید برای یک لر شش دانگ یاد گیری و تکلم لکی ضروری است از آقای بیرانوند بخاطر این شعر زیبا تشکر می کنم عشق من بیرانوندها هستند
 
 
#22 لک هامراقب پان کردها 1395-08-17 21:51
لک ها مراقب پان کردها باشید.همان طور که کرمانشاه را گرفتند.ایلام هم دارند می گیرند که لرستان پشتکوه نام داشته و زبان رسمی آنها لری بوده است ولی الان صدا و سیمای ایلام همش کردیه.و الان دارن با نفاق لرستان رو ازهم دور می کنند.زنده باد لور متنوع ترین و بزرگترین قوم ایرانی و ایرانی ترین مردمان این سرزمین.
 
 
#23 قنبری 1395-08-26 06:50
بعد از روی کار آمدن رضاخان پالانی و نسل کشی لرها از حضور و نفوذ ایلات لر و لک در کرمانشاه و پشتکوه به شدت کاسته شد.اگر منابع و آثار سالهای۱۳۰۰به بعد را بخوانید متوجه خواهید شد که هویت لری قربانی سیاستهای توسعه طلبانه پهلوی اول شد.منابع و آثار اواخر قاجار به وضوح هویت کرمانشاه و پشتکوه را مشخص کرده اند.