پنج شنبه, 10 فروردين 1396  

جدیدترین مطالب

گزارش-شب-شعر-بهارونه-لیراوی
    شب شعر بهارونه لیراوی شب هفتم فروردین در روستای بنه احمد لیراوی...
چهارشنبه-سوری-و-نوروز-در-لیراوی
   محسن خواجه گیری /تحویل سال و کریسمس مسیحیان پیرمردی به نام بابا نوئل...
نام-خیران-چهارمحال-و-بختیاری-بر-تارک-کشور-ماندگار-شد
  استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: نام خیران این استان بر تارک کشور...
مهریه-ای-از-جنس-تو-را-مینویسم-سرزمینم
   نشریه فرهنگی اجتماعی لور / مصطفی کاویار و زینب عطایی زوج لُر تبار (...
آیین-نکوداشت-حاج-قربانعلی-رئیسی-دهکردی
  با توجه به اجرای افزون بر 30 پروژه مهم خیری از سوی جناب آقای حاج...
ویژه-نامه-دومین-جشنواره-فرهنگی-قوم-لُر-با-همکاری-نشریه-لور
   نشریه اینترنتی لور /به دنبال استقبال پر شور همتباران در سال گذشته...
از-هتاکی-به-مردم-لُر-تا-پوزش-طلبی-های-همیشگی-لُر-کیست-؟
  محسن خواجه گیری لیراوی /محتوای کلیپی که اخیرا در فضای مجازی منتشر شده...
هرور-دس-وه-زونی،-چئ-بکم-سیت
  فرامرز درویشی (ویرا لرستانی) / هرور دس وه زونی، چئ بکم سیت / دِمـازا...
نقش-میراث-فرهنگی-مادّی-در-توسعه-استان-لرستان
    محمد میرزایی رشنو، محمد محمدی اصل / بی شک میراث فرهنگی از مهمترین...
به-اختلاف-افکنی-در-بختیاری-پایان-داده-شود
  ابوالفضل بابادی شوراب / با مطالعه تاریخ مردم بختیاری به ستم هایی که...
 

 
 

سقوط سرمایه اجتماعی درسیلاب خرم آباد/ حکایت مردمی که پل قدیمی شان را تخریب کردند و پل جدیدی هم نساختند!

 

مریم کرمی /

آیا نباید غیر از مشکلات کالبدی شهر به فکر مشکلات کالبدی خود جامعه نیز باشیم؟ آیا نباید در کنار حفظ و استفاده از هویت های سنتی، به فکر خلق سازمان ها، نهادها و هویت های جمعی مدرن  ...

  

مریم کرمی، کارشناس ارشد جامعه شناسی؛ پیوند اجتماعی، مشارکت اجتماعی، همبستگی اجتماعی واژه های معنا دار جوامع سنتیست که در لایه های زیرین تاریخی - اجتماعی نفوذ کرده و عامل انسجام ملی و اجتماعی بوده است. اما در جوامع مدرن، با درونی کردن و ملکه ذهن ساختن معیارهای اخلاقی از طریق نهادهای فرهنگی به خصوص رسانه ها، آموزش وپرورش و خانواده ها سعی در تقویت وجدان جمعی و مشارکت اجتماعی داشته اند.

هر جامعه ای که توانایی بالا بردن سرمایه اجتماعی و افزایش مشارکت و همبستگی اجتماعی را نداشته باشد دچار از همگسیختگی وتجزیه می شود. در مورد وضعیت کنونی جامعه لرستان سوال اساسی که به ذهن می رسد این است که در فقدان و کمرنگی سرمایه های اجتماعی سنّتی، انسجام اجتماعی لرستان از کجا باید ناشی شود؟
اینک عامل انسجام اجتماعی در جامعه ما پیوندهای سنتی است که از طریق روابط قومی و خونی و طایفه ای شرایط افزایش و تحکیم مشارکت اجتماعی را فراهم می کند و یا به دلیل توسعه اجتماعی و مدرنیزاسیون، آن پیوندهای طایفه ای کارکرد خود را از دست داده اند؟ آیا نهادهای مسوول فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کارکرد انسجام بخشی دارند؟
در زمینه ملکه ذهن ساختن ارزش های فرهنگی و گسترش وجدان جمعی در چه سطحی قرار داریم؟
برای آزمون درجه نفوذ اخلاقیات در جامعه زمان بروز حوادث غیر مترقبه دقیق ترین پاسخ ها را می توان یافت.
سیلاب اخیر خرم آباد و حادثه تلخ غرق شدن دختر دانشجوی دانشگاه لرستان از منظر جامعه شناسی در چندین زمینه قابل بحث و تامل است.
- بی طرفی عاطفی و عدم مشارکت افراد حاضر در صحنه در جهت نجات قربانی
-فرافکنی و مقصر دانستن دیگران در فاجعه سیلاب و غرق شدن فرد مذکور
-عدم پذیرش مسوولیت حادثه توسط مسوولین و برخورد فردی به جای رسیدگی سیستمی و منسجم.
کارآیی قوی شبکه های مجازی در اطلاع رسانی و مطالبه گری
-سطح بسیار پایین مسوولیت پذیری برخی مردم و مسوولین به طوری که هیچ شخص حقیقی و حقوقی حاضر به پذیرفتن تقصیر خود نیست.
-بحران شدید برنامه ریزی هدایت و کنترل و انجام کار سیستماتیک در زمان وقوع حوادث غیر مترقبه.
- مشارکت برخی مردم و تلاش های خودجوش ایشان برای نجات برخی حادثه دیدگان و مصدومین
مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در هر جامعه ای می تواند میزان سرمایه اجتماعی را کاهش دهد و تاثیر سرعت شتاب گذر از جامعه سنتی به مدرنیته می تواند در ایجاد عدم انسجام اجتماعی تاثیر گذار باشد اما از جامعه ای که دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی قوی باشد انتظار بیشتری می رود بتواند شرایط بحرانی اقتصادی، اجتماعی را طی نماید.
به نظر می رسد، مورد آخر از حوادث مشاهده شده در واقعه اخیر، نشان می دهد هنوز بقایای سرمایه های اجتماعی سنتی است که دست مایه برخی مشارکت ها و فداکاری ها در اجتماع ماست. راستی تشکل های مدرن و نوپای جاکعه ما کجا هستند؟
آیا این سیلاب ها فقط باید ما را از این جهت به باد هشدار بگیرد که شهرسازی مان اصولی نیست و جامعه مان مشکلات کالبدی و زیربنایی دارد؟ ایا نباید غیر از مشکلات کالبدی شهر به فکر مشکلات کالبدی خود جامعه نیز باشیم؟ آیا نباید در کنار حفظ و استفاده از هویت های سنتی، به فکر خلق سازمان ها، نهادها و هویت های جمعی مدرن باشیم که در ضعف و کمرنگی آن هویت های سنتی، به تولید سرمایه اجتماعی بپردازند؟

امید است شاهد نفوذ اخلاقیات و تحکیم هر چه بیشتر همبستگی اجتماعی باشیم و به جای فرافکنی و مقصر دانستن افراد و مسئولین در بروز هر حادثه، در ابتدا به وظیفه و نقش خود به عنوان یک شهروند و یا مسئول بنگریم و بعد از دیگران انتقاد کنیم؟