یکشنبه, 28 آبان 1396  

جدیدترین مطالب

کورش-قانون-یکسان-و-فرهنگ-ثابتی-را-به-ملل-مختلف-تحمیل-نمی-کرد
  علی باجلان / در این روزگار که بیشترین تهاجمات نسبت به فرهنگ های بومی...
سامان-فرجی-بیرگانی-به-سوگ-پدر-نشست
  پدر محترم همکار عزیزمان، سامان فرجی بیرگانی، نویسنده و فعال فرهنگی و...
کریستف-کلمب-باشیم-اما-کشفیات-مان-در-حدّ-«شباهت-دو-کلمه»-نباشد-آیا-در-قفقاز،-پاکستان-و-اندونزی-لر-داریم؟
  ابراهیم خدایی / در تمام زبان های دنیا کمابیش همین حروفی که ما در فارسی...
پیشنهاد-مکان-یابی-مرکز-سیماشکی-عیلامی-در-خرم-آباد
  دکتر محمد بهرامی / احتمالا این دژ که شواهدی از آن در لایه های زیرین...
صدا-و-سیما،-صدای-مردم-لُر-را-بشنود
  لهراسب قلی پور لوایی / لُر قومی است که در طول تاریخ از ایران دفاع کرده...
لک-داغستان-با-لک-لرستان-ارتباطی-با-هم-ندارند-«اسم-های-مشابه»-میان-همه-فرهنگ-ها-و-مناطق-جهان-وجود-دارد
  عیسی قائدرحمت/ خطاهای ناشی از شباهت اسامی اخیرا در موارد متعددی مثل لک...
مخالفت-شوراى-علمى-بازبينى-با-پخش-سريال-«سرزمين-مادرى»-لزوم-اعاده-حیثیت-از-سردار-اسعد-بختیاری
  مصاحبه های غیرکارشناسانه برخی از مدیران و هم چنین کارگردان سریال نه...
سرزمین-کهن-و-امکان-گشودن-گره-ای-که-در-دست-صدا-وسیماست
  سامان فرجی بیرگانی / در ماجراهای سدّ گتوند، تونل کوهرنگ، سریال سرزمین...
فوتبال؛-ابزاری-برای-هویت-خواهی-جامعه-لر
  ابوالفضل بابادی شوراب/  تیم هایی همچون نفت مسجدسلیمان ، گهر دورود ،...
دالالا-اثری-نو-از-حسین-حسین-زاده-رهدار
   حسین حسین زاده رهدار /دالالا برای آموزش لالایی لری به مادران است تا...
 

 
 

لُرستان؛ از بوم گرایی لتعارفوا تا بوم گرایی لتجاهلوا

 

ابراهیم خدایی /
همان طور که تمرکزگرایی با نادیده گرفتن و نابود کردن تفاوت های محلّی به ظلم و محروم شدن گروهی از حقوق خود می انجامید، بوم گرایی لتجاهلوا نیز خدمتی به این مردم و مناطق نخواهد کرد.

 ابراهیم خدایی، دانشجوی دکتری جامعه شناسی: کمابیش یک صد سال اندیشه ها و رویکردهای نابومگرا، از نظریه های جهان شمول گرفته تا ملی گرا، بر فضای اندیشه و عمل ایرانیان حاکم بوده است اما امروزه خوشبختانه حرکت های نظری و عملی جدّی در نقد این رویکردها همه گیر شده است.

 تمرکزگرایی، دولت سالاری و پایتخت محوری که زمانی همه، از مردم و دولتمردان گرفته تا برنامه ریزان و روشنفکران، آن را نوشداروی جامعه ایرانی گمان می کردند (به استثنای مواردی خاص) اینک حداقل برای بیشتر مردم ایران، از جمله مناطق لُر نشین دستی خالی دارد.

 اینک مشخص است که تمرکزگرایی و جاری کردن همه پول ها، نفت ها، آب ها، آدم ها، امیدها و آرزوها به مرکز شاید در تقویت مرکز و بخش های نزدیک به آن نقشی مثبت ایفا کند، اما ایران، به معنای گسترده کلمه، برنده این جریان نبوده و نخواهد بود.

 برآمدن اندیشه های بوم گرا (در سطوح مختلف قومی، استانی، شهری، ایلی و غیره) به منظور تمرکززدایی و تعدیل و تصحیح روند تمرکزگرایی افراطی رضاشاهی را می توان به فال نیک گرفت به شرطی که این بار افراط در جهت دیگری صورت نگیرد، در نقد تمرکزگرایی جانب انصاف رعایت شود و در جهت گیری های محلی و بومی از بنیادگرایی، زیاده روی و واگرایی پرهیز شود.

 بوم گرایی لتعارفوا!

 در نصیحت جرایانت بوم گرا هیچ کلامی به اندازه آیه شریفه «وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ» نمی تواند هادی و راهنما باشد.

 شریعت الهی به ما توصیه می کند دیدگاه بومگرایانه داشته باشیم، خداوند تفاوت ها و دسته بندی های انسانی را طبیعی و ذاتی بشریت می داند، این دسته بندی ها و تفاوت ها «لتعارفوا» است، برای نزدیک شدن دل هاست و نه برای دور شدن دل ها از همدیگر!

 بوم گرایی تا جایی که زمینه همکاری گروهی از انسان ها (در قالب هم وطنی و هم سرزمینی، هم استانی، هم قومی، هم زبانی، هم طایفه ای و غیره) را فراهم کند می تواند مورد تأیید و تشویق قرار گیرد، اما درست از نقطه ای که به جای آشنایی و مؤانست دل ها، بر طبل جدایی، فاصله گزینی، مرزبندی و دور کردن دل های عباد الله از همدیگر  کوبیده شود دیگر باید آن را «بوم گرایی لتجاهلوا» نامید.

 در بوم گرایی بر «ویژگی های محلّی»، «داشته های بومی» و «نیازهای بومی» تأکید می شود، لذا سخن از تفاوت ها و شباهت های گروه های مختلف به میان می آید، آین تفاوت ها کم کم به رقابت ها و احتمالا ستیزه های محلّی منجر می شود، همان طور که تمرکزگرایی با نادیده گرفتن و نابود کردن تفاوت های محلّی به ظلم و محروم شدن گروهی از حقوق خود می انجامید (مصداق بارز آن وجود پدیده استان های محروم در کشور خودمان است، استان هایی که غالبا از نظر ویژگی های محلّی کاملا شرایط برخوردار بودن را هم دارند اما سیستم تمرکز گرا آن ها را سر جای خودشان، در قعر جدول توسعه، نشانده است)، بوم گرایی لتجاهلوا نیز خدمتی به این مردم و مناطق نخواهد کرد.

 بوم گرایی لتجاهلوا؛ افراطی، تفرقه انگیز، واگرا و تنش زا است، بوم گرایی لتعارفوا؛ میانه رو، وحدت گرا، همگرا، و تنش زدا است.

اضافه کردن نظر

نظرات خود را، حداکثر در 800 کاراکتر، به خط فارسی بنویسید. نظرات حداکثر ظرف 72 ساعت بازبینی می شوند و در صورت تایید و صلاح دید مدیریت سایت به نمایش در می آید.

کد امنیتی
تازه کردن