سه شنبه, 02 خرداد 1396  

جدیدترین مطالب

انتخابات-لرستان-و-دنیایی-که-به-کام-پوپولیسم-شد-تحلیلی-بر-انتخابات-شورای-اسلامی-شهر-خرم-اباد
  ابراهیم خدایی / انتخاب های موج سالارانه و غیر قابل پیش بینی دارای ریسک...
برنامه،جهت-وهویت-مدرن-لر-گفتارچهارم-جغرافیای-سیاسی-وهارتلند-لرها
  شیح جهانگیر محمودی /مولفه هویتی دیگری که باید قومیت لر به آن توجه کند،...
اشتراکات-اعراب-خوزستان-و-مردم-لُر
   محسن خواجه گیری لیراوی /علاوه بر اشتراکات مذهبی بسیاری از طوایف عرب...
گزارش-تصویری-20-اردیبهشت-نکوداشت-خرم-آباد
   نشریه اینترنتی لور / سال گذشته هنگامی که سازمان گردشگری شهر خرم آباد...
شال-و-قبا-لباس-مشترک-سرزمین-لر
   محسن خواجه گیری لیراوی / آنچه تصاویر قبل از متحدالشکل کردن لباس در...
به-مناسبت-روز-خلیج-فارس-خلیج-واژه-ای-لُری-ست
   محسن خواجه گیری لیراوی /در زبان لُری مردم جنوب ایران به خم، " خل "...
اقوام-و-تمسخر-قومیتی-از-دیدگاه-قرآن-لری-لیراوی
    محسن خواجه گیری /خداوند مئن قرآن ایفرمایه :  ای مردم شمانه وه یه زن...
ایل-لری-کرمان
  احد رستگار فرد /ایل بزرگ لری از ایلات بزرگ استان کرمان و رابُر است، لری...
بهتر-است-اول-خودمان-را-نقد-کنیم
   ابوالفضل بابادی شوراب /در فضای مجازی خواندم و دیدم که یکی از مجریان...
تاثیر-سبد-رای-محسن-رضایی-بر-انتخابات-96
  غلامعلی دهقان عضو شورای مرکزی و سخنگوی حزب اعتدال و توسعه...
 

 
 

شال و قبا لباس مشترک سرزمین لر

 

 محسن خواجه گیری لیراوی /
 آنچه تصاویر قبل از متحدالشکل کردن لباس در دوره رضا خان از سرزمین لر  باقی مانده است حکایت از آن دارد که تمامی سرزمین لر از تنگه هرمز تا  خانقین عراق دارای پوشش مشترک بوده اند.

 

در گذشته مانند امروز که برای مشاغل مختلف لباس مختلف وجود دارد ، پوشش مشاغل متفاوت بوده است، لمبوته و شلیته لباس دریا نوردی ، کردک نمدی و اهری لباس چوپانی، کردک جیلمی برای درو و چوپانی، چقه زناره برای جنگ و شکار، چوقه کفته برای سرما و ... .
لباس رسمی و مشترک همه مردان لر شال و قبا و سرداری یا چوقه بوده است ( تصاویر همه موارد ذکر شده موجود می باشد) پس از جریانات شهریور هزار و سیصد و بیست و آزادی مجدد مردم تا دهه سی وچهل رویکرد به لباس های سنتی زیاد شد، خصوصا سران عشایر به مناطق خود برگشته بودند ( از تبعید و زندان) جهت احیا رسومات و پوشش خود دست به اقداماتی زدند، خوانین ایلات جهت آنکه ایل شان متمایز و لباسشان متفاوت شود یکی از لباس های سابق یا یک مشخصه خاص را برگذیدند، مانند کلاه دو گوشی در فارس و خصوصا قشقایی، چوقا و دبیت در بختیاری که تا کنون لباس بختیاری معروف است.

در سال های اخیر نیز در مراسمات محلی و جشنواره های بومی و عشایری لباس های پوشیده می شود که حتی سابقه تاریخی ندارند و این گونه لباس ها را از تصاویر روی سنگ های باستانی و نقاشی دوران بعد و عکس های دوره قاجار و پهلوی بر تن هیچ لری نمی بینیم.

در تصاویر باقی مانده از فتح تهران هیچ کدام از خوانین و کدخدایان و تفنگچیان بختیاری چوقا و دبیت به تن ندارند، در تصاویر مربوط به کریم خان بهادرالسلطنه بویر احمد و کدخدایان و تفنگچیان بیراحمد هیچ کدام شلوار کردی گشاد عادل آبادی دوز ندارند ! در تصاویر مربوط به جمال خان دشتی و خوانین چاه کوتا و تنگستان کسی با دشداشه و لمبوته و سربند عربی دیده نمی شود، بستن شال بروی قبا مخصوص وجه تمایز شال و قبا لری با سایر اقوام است، در لرستان فیلی نوع قبا کمی متفاوت است که به آن ستره می گویند، قبا نیز انواع داشته :قبا قلمکار , قبا ساده و قبا گرمسیر و سردسیر نیز متفاوت بوده است.

یکی از مشخصه های هویتی اقوام پس از گویش لباس می باشد برای ایجاد هم بستگی باید لباس سنتی و اصلی قوم لر احیا گردد.