یکشنبه, 28 آبان 1396  

جدیدترین مطالب

کورش-قانون-یکسان-و-فرهنگ-ثابتی-را-به-ملل-مختلف-تحمیل-نمی-کرد
  علی باجلان / در این روزگار که بیشترین تهاجمات نسبت به فرهنگ های بومی...
سامان-فرجی-بیرگانی-به-سوگ-پدر-نشست
  پدر محترم همکار عزیزمان، سامان فرجی بیرگانی، نویسنده و فعال فرهنگی و...
کریستف-کلمب-باشیم-اما-کشفیات-مان-در-حدّ-«شباهت-دو-کلمه»-نباشد-آیا-در-قفقاز،-پاکستان-و-اندونزی-لر-داریم؟
  ابراهیم خدایی / در تمام زبان های دنیا کمابیش همین حروفی که ما در فارسی...
پیشنهاد-مکان-یابی-مرکز-سیماشکی-عیلامی-در-خرم-آباد
  دکتر محمد بهرامی / احتمالا این دژ که شواهدی از آن در لایه های زیرین...
صدا-و-سیما،-صدای-مردم-لُر-را-بشنود
  لهراسب قلی پور لوایی / لُر قومی است که در طول تاریخ از ایران دفاع کرده...
لک-داغستان-با-لک-لرستان-ارتباطی-با-هم-ندارند-«اسم-های-مشابه»-میان-همه-فرهنگ-ها-و-مناطق-جهان-وجود-دارد
  عیسی قائدرحمت/ خطاهای ناشی از شباهت اسامی اخیرا در موارد متعددی مثل لک...
مخالفت-شوراى-علمى-بازبينى-با-پخش-سريال-«سرزمين-مادرى»-لزوم-اعاده-حیثیت-از-سردار-اسعد-بختیاری
  مصاحبه های غیرکارشناسانه برخی از مدیران و هم چنین کارگردان سریال نه...
سرزمین-کهن-و-امکان-گشودن-گره-ای-که-در-دست-صدا-وسیماست
  سامان فرجی بیرگانی / در ماجراهای سدّ گتوند، تونل کوهرنگ، سریال سرزمین...
فوتبال؛-ابزاری-برای-هویت-خواهی-جامعه-لر
  ابوالفضل بابادی شوراب/  تیم هایی همچون نفت مسجدسلیمان ، گهر دورود ،...
دالالا-اثری-نو-از-حسین-حسین-زاده-رهدار
   حسین حسین زاده رهدار /دالالا برای آموزش لالایی لری به مادران است تا...
 

 
 

از بوم گرایی و هویت قومی تا توسعه ی لرستانات

 

 اشکان خورشیدوند /
 نخبگان ما تا چه حد در خصوص مرگ شهرام محمدی ، آدرینا کوچولو ، علی  دیناروند ، هانیه اکبریان ، مهدیه هراتی، مهدی مرادی ... نوشتند و به آنها توجه کردند ؟

 

با گسترش شبکه های مجازی در بین اقشار مختلف جامعه رویدادها سریع تر از آنچه که فکرش را هم کنیم مخابره می گردند. اینکه در سریع ترین زمان بدانیم در دورترین نقطه ی کره ی خاکی چه اتفاقی افتاده جنبه ی بسیار مثبتی از پیشرفت تکنولوژی در جامعه ی بشری است. اما همین خود معضلاتی هم به دنبال دارد، من جمله پخش شایعات و اخبار کذب و مهمتر از آن غفلت از آنچه که در اطرافمان در حال وقوع است!
بارها مشاهده شده که با انتشار کوچکترین خبری درهرخصوص ، مردم به شدت تحریک شده و به قول عامیانه رگ غیرتشان باد کرده است. در کل مردم ایران مردمی فوق العاده احساسی هستند که بیشتر هم غصه ی درد دیگران را میخورند تا درد خود را.
البته این مسئله فقط محدود به مجازی نیست بلکه ما قبل از پا گذاشتن به عرصه ی مجازی این نوع ابراز احساسات را که نشأت گرفته از تفکر جهان وطنی ماست ، به کرات در جامعه و در رسانه ها مشاهده کرده ایم.
نمیتوان گفت جهان وطنی فکر کردن غلط است اما زمانی ما میتوانیم به قحطی زدگان سومالی بیندیشیم که مردم خودمان در فقر و قحطی نباشند. همین مسئله را در مقیاس کوچکتر هم میتوان بررسی کرد ; یعنی ملیت و اقوام. امروز می بینیم که بسیاری از رسانه ها و حتی نخبگان و روشن فکران لرستان رگ غیرتشان برای دختر بچه ی اهل فلان نقطه ی کشور به سختی به جوش آمده یا با انتشار خبر فوت ریاضیدان ایرانی آمریکایی بسیار اندوهگین شده اند اما همین اشخاص و رسانه ها به رویدادهای ازاین بدتر که در لرستان و در حق مردم لر رخ می دهد کاملا بی تفاوتند.

یک ضرب المثل پرکاربرد در لری مینجایی میگوید : «پشخه نیا وه مرکم د کار مردم زرکم» و واقعیت امر هم همین است که ما در کار خود وامانده ایم و یاری رسان و تسکین دهنده ی دیگران شده ایم.
شاید این سوال در ذهن خیلیها تداعی شود که چرا کسانی که امروز برای هموطن و همنوع غم میخورند و در کمپینها فعال میشوند برای همتبار خود سکوت اختیار میکنند!؟

نخبگان ما تا چه حد در خصوص مرگ شهرام محمدی ، آدرینا کوچولو ، علی دیناروند ، هانیه اکبریان ، مهدیه هراتی، مهدی مرادی ... نوشتند و به آنها توجه کردند ؟ نه از بعد بومی بلکه از بعد انسانی کوچکترین نامی از این افراد برده نشد چراکه ما متأسفانه و متأسفانه اینچنین می اندیشیم که اگر به استثنائات مناطق لرنشین هم در کنار دیگران بپردازیم مارا به جرم بوم گرایی و قوم گرایی مورد مؤاخذه قرار خواهند داد و نژادپرست تلقی خواهیم شد در حالی این یک تفکر خام و پوچ است و نوعی افراط گری محسوب میگردد.اگر بحث انسانیت است پس همانقدر که برای باز شدن بخیه های کودک اصفهانی اندوهگین میشویم نه بیشتر بلکه همانقدر هم باید برای مرگ ناشی از فقر آدرینای لرستانی دلمان را به درد بیاید.

اگر ریزعلی خواجوی با آتش زدن پیراهنش از یک فاجعه ی انسانی جلوگیری کرد ، شهرام محمدی برای جلوگیری از ن فاجعه خودش را به آتش کشید. علی دیناروند غرق شد تا به دختر کوچولوی همتبارش زندگی ببخشید. از این دست افراد کم نداشته ایم و نداریم که هیچکس هیچوقت نام از آنها نمی آورد. سیاسیون لرتباری که مدام به تجزیه و تحلیل حمله ی تروریستها به مجلس میپرداختند ، نه تنها به زبان نیاوردند حتی لحظه ای هم به این فکر نکردند که مهدیه هراتی و هانیه اکبریان به خاطر فقر مردمشان به دست تروریستها به شهادت رسیدند.
اگر در این دست رخدادها اندکی بیندیشیم شاید گره ای از گره هایمان گشوده شود. با نهایت تأسف باید گفت طوری در ذهنمان القا کرده اند که اگر اندکی قوم گرا باشیم وطن دوست که نیستیم هیچ بلکه ضدبشریم. همین است که تاکنون بیشترین هزینه را برای کشور داده ایم و از کمترین امتیاز در مقایسه با سایر اقوام بهره مندیم.

 

نه به بوم گرایی شاید معنی انسانیت و تعهد اخلاقی به جامعه بشری را در ذهن تداعی کند اما در حقیقت این اقدام محافظه کارانه فقط و فقط یک افراط اجتماعی و کم لطفی در حق هویت قومی است که پایه های توسعه ی منطقه را متزلزل خواهد کرد. یکی از مهمترین معضلات نه به بوم گرایی تشدید بیکاری است چرا که خواسته یا ناخواسته به استفاده از نیروی کار غیربومی منجر خواهد خواهد شد.

تاجری که قومیت و هویت بومی برایش ارزشمند است به سود کمتر قانع می شود اما در عوض ترجیح می دهد از تولید کننده ی بومی حمایت کند تا تولیدکننده ای در چندصد کیلومتر آنطرف تر.
اینها تنها مثالهای ساده ای از تفاوت میان بوم گرایان و جهان وطنی هاست. البته باید خاطرنشان کرد که این دونوع تفکر در اصل در تضاد باهم نبوده اند و نیستد اما متاسفانه در جامعه ی امروزی ما انزوای هویت قومی باعث جبهه گیری های افراطیون در برابر تفکرات بومی گردیده است.

نخبگان و سیاسیون ما میتوانستند از شهادت مهدیه هراتی و هانیه اکبریان به عنوان یک اهرم قومی در جهت رفع فقر و مشکلات متعدد اقتصادی و اجتماعی مردم لر استفاده کنند اما به دلیل اعتقاد متضادشان با هویت قومی چنین نکردند.
با این تفاسیر با اندکی تفکر و بررسی میتوان چنین استنباط کرد که گرایشات قومی و هویت بومی یکی از راههای بسیار مؤثر در توسعه ی لرستانات است که همیشه مورد کم لطفی نخبگان و سیاسیون واقع شده است ازسویی نیز این نوع تفکر برخلاف عقیده برخی افراد هیچگونه ناسازگاری با ملی گرایی و تفکرات بشر دوستانه ی سطح جهانی ندارد بلکه فقط از افراط در این زمینه ها جلوگیری خواهد کرد.
مردم ما باید به سطحی از آگاهی برسند که مطالبات اقتصادی و اجتماعیشان را از طریق مطالبه گری قومی بدست آورند که همین خود درصد قابل توجهی از مشکلات معیشتی جامعه لر را از میان خواهد برد.

 

اضافه کردن نظر

نظرات خود را، حداکثر در 800 کاراکتر، به خط فارسی بنویسید. نظرات حداکثر ظرف 72 ساعت بازبینی می شوند و در صورت تایید و صلاح دید مدیریت سایت به نمایش در می آید.

کد امنیتی
تازه کردن

نظرات  

 
#1 کریمی 1396-04-26 22:48
باسلام جالب و پر از واقعیت تلخ بود واقعا چرا تا این نسبت به لرها بی توجهی میشه؟؟!!!#
 
 
#2 کولیوند 1396-04-29 20:45
درود بر شما
ما تا زمانی که بنام بروجردی و لک و مینجایی و بختیاری حرف میزنیم، صدامون تاثیرگذار نیست و یک درخواست ناچیز تلقی میشه. ولی اگه همه باهم بنام قومیت کلی لر سخن بگیم، از طرف درصد عظیم و تاثیرگذاری از کل ایران سخن خواهیم گفت و قطعا تاثیرگذارتر خواهد بود.