دوشنبه, 27 آذر 1396  

جدیدترین مطالب

کورش-قانون-یکسان-و-فرهنگ-ثابتی-را-به-ملل-مختلف-تحمیل-نمی-کرد
  علی باجلان / در این روزگار که بیشترین تهاجمات نسبت به فرهنگ های بومی...
سامان-فرجی-بیرگانی-به-سوگ-پدر-نشست
  پدر محترم همکار عزیزمان، سامان فرجی بیرگانی، نویسنده و فعال فرهنگی و...
کریستف-کلمب-باشیم-اما-کشفیات-مان-در-حدّ-«شباهت-دو-کلمه»-نباشد-آیا-در-قفقاز،-پاکستان-و-اندونزی-لر-داریم؟
  ابراهیم خدایی / در تمام زبان های دنیا کمابیش همین حروفی که ما در فارسی...
پیشنهاد-مکان-یابی-مرکز-سیماشکی-عیلامی-در-خرم-آباد
  دکتر محمد بهرامی / احتمالا این دژ که شواهدی از آن در لایه های زیرین...
صدا-و-سیما،-صدای-مردم-لُر-را-بشنود
  لهراسب قلی پور لوایی / لُر قومی است که در طول تاریخ از ایران دفاع کرده...
لک-داغستان-با-لک-لرستان-ارتباطی-با-هم-ندارند-«اسم-های-مشابه»-میان-همه-فرهنگ-ها-و-مناطق-جهان-وجود-دارد
  عیسی قائدرحمت/ خطاهای ناشی از شباهت اسامی اخیرا در موارد متعددی مثل لک...
مخالفت-شوراى-علمى-بازبينى-با-پخش-سريال-«سرزمين-مادرى»-لزوم-اعاده-حیثیت-از-سردار-اسعد-بختیاری
  مصاحبه های غیرکارشناسانه برخی از مدیران و هم چنین کارگردان سریال نه...
سرزمین-کهن-و-امکان-گشودن-گره-ای-که-در-دست-صدا-وسیماست
  سامان فرجی بیرگانی / در ماجراهای سدّ گتوند، تونل کوهرنگ، سریال سرزمین...
فوتبال؛-ابزاری-برای-هویت-خواهی-جامعه-لر
  ابوالفضل بابادی شوراب/  تیم هایی همچون نفت مسجدسلیمان ، گهر دورود ،...
دالالا-اثری-نو-از-حسین-حسین-زاده-رهدار
   حسین حسین زاده رهدار /دالالا برای آموزش لالایی لری به مادران است تا...

پر بازدیدترین های ماه

 

 
 

نمونه هایی از چواسه کردن فرهنگ و تاریخ مردم لُر از تخت خان مهران تا سنگ مزار سردار مریم بختیاری

 

حسین حسن زاده رهدار /

نام منطقه باستانی " بَرد نشانده " تبدیل به" بَرنشانده " می شود و برسینه ی  ناوگان های اتوبوس رانی ماندگار گشته و گاه به ثبت هم رسیده است، ابتدا با نوشتن یک نقد از این حرکت در نشریات محلی و نیز حضورا در دفتر پایانه به این عمل اعتراض نمودیم بهانه را اداره ثبت شرکت ها بیان نموده و از رفع این اشتباه که بعدها برای نسل جدید یک مصداق خواهد شد شانه خالی کردند.

 

 

 

مو به سی تو ایزنم زخمه به جونم

 تو   به سی کی ایزنی که مو ندونم

من برای تو زخمه به تار جانم می زنم ، تو برای کِی می نوازی که من از آن بیخبرم .

"رهدار"

نشریه فرهنگی و اجتماعی لور- حسین حسن زاده رهدار: خبرگزاری مهر گزارشی از کتیبه در معرض خطر "تخت خان مهران " در ایلام منتشر کرده بود، اما چنان که در گزارش لور دیدیم (لینک گزارش) متن و قصد اصلی کتیبه سانسور شده و به نعی مورد تحریف قرار گرفته بود، همان کتیبه ای که گوشه ای از فرهنگ و تمدن مردم لُر را به وضوح فریادگر است و خود مُهر تاییدی بر اندام ولایت لرستان به شمار می رود. اما به نظر می رسد که این  عمل سهواً صورت نگرفته  بلکه پیوست همان تحریف های قومی  و نشر فرهنگ های غیر خودی و غیر غالب در منطقه ای که جزء لاینفک سرزمین و مردم لُرستان است می باشد. از این رو لازم دیده شد  قبل از اینکه نام ایلام بر این بخش از اندام سرزمین پشتکوه لُرستان گذاشته شود چکیده ای در معرفی لرستان پشتکوه (ایلام) را  اشاره ای داشته باشیم تا بهتر به کُنه فاجعه ی لُر زدایی ِ دامنه داری که از دوره های صفویه حرکت لاکپشتی خود را آغازیده و تا عصر حاضر لباس جدیدی به تن کرده است تلوتلوخوران لاشه ی خود را بر زمین می کشد آگاه شویم که هوشیاری مردم لُر را بیش از پیش می طلبد.

آنچه مورخین و پژوهشگران و ایرانشناسان در خصوص  این بخش از لرستان که ایلامش می نامند یاد کرده اند و به ثبت جهانی هم رسیده است  این است که لُرستان پشتکوه منطقه ای تاریخی در مغرب ایران، کما بیش همان  استان کنونی ایلام است. لرستان پشتکوه قسمت غربی سرزمین لرستان قدیم است که رشته کوه کَوَر کوه (کبیر کوه) آن را از لرستان پیشکوه  (لرستان فعلی تا منتها الیه مناطق لرنشین در استان همدان و دشت های شمالی خمین و اراک) جدا می سازد و قرار گرفتن آن در پشتِ این کوه،  که خود وجه تسمیة نام آن است که در منابع قرن سیزدهم از این منطقه نام برده شده است. لرستان پشتکوه (ایلام) همان ولایت تاریخی ماسبدان است.

ظاهراً قدیمترین نام منطقة پشتکوه «آریوخ » بوده و تا قبل از سدة هفتم تا  سیزدهم، این منطقه را «اریوهان » گفته و شاید هم به منطقه "هرا"  که مربوط به اسارت عده ای از یهودیان بوده. بنیامین تودِلایی این محل را «ارین »، استرابو «ماساباتیس »، پلینی ، «مزوباتن » و بطلمیوس ساکنان آنجا را «سامباتایی » و دیونوسیوس «مزاباتایی » نامیده است . دیودوروس در شرح لشکرکشی اسکندر، این محل را «سمبنه » می نامد. ظاهراً، پیش از اسکندر نام آریوخ به سَبَد/ سَبَدان تغییر کرد و با پیشوند ماه (منطقه )، به صورت ماه سبدان درآمد که حدود آن  همان لرستان پشت کوه است  و نخستین بار نام لُر کوچک  در دوره  مغول به این مناطق ( پشتکوه و پیشکوه)  خطابه گردید و در قرن دهم این دو منطقه (پیشکوه  استان لرستان فعلی و مناطق ذکر شده بالا ، و پشت کوه لرستان که  استان ایلام است ) را لرستان فیلی گفتند که  اداره ی پشتکوه هم در اختیار اتابکان لُر بود.

پس از سقط آخرین فرمانروایان اتابکان لر کوچک توسط شاه عباس اول ، اداره حکومت لرستان فیلی (پشتکوه و پیشکوه) به حسین خان والی از بستگان شاهوردیخان آخرین فرمانروای اتابکان لُر شد. زمامداری والیان لرستان از ۱۰۰۶ تا ۱۳۴۸ هجری قمری به طول انجامید و حکمرانی آنها همزمان با حکومتهای صفویه افشارها، زندیه و قاجار و پهلوی در ایران بود. تا پیش از روی کار آمدن آغامحمد خان قاجار و سلسله قاجاریه  تمام لرستان و مناطق تابعه  زیر نظر والی حسین خان  به صورت سرزمینی نیمه مستقل اداره می شد و مرکز آن " خورموه " (خرم آباد) بود. اما پس از به قدرت رسیدن قاجاریه تغییرات چشمگیری در لرستان صورت گرفت. آغا محمد خان قاجار، به گونه ای طبیعی علت کینه ای که از لرهای زندیه در دل داشت (حکومت پیش از خود  که در تمام حکومتها اتفاق می افتد) نسبت به همه ی لرها ( کوچک و بزرک ) با دیده دشمنی می نگریست. با  جدا کردن دو ناحیه، نفوذ والیان را به همان منطقه پشتکوه (ایلام) محدود ساخت. از آن پس پیشکوه مستقیما زیر نظر ماموران قاجار که اغلب آنها از شاهزادگان و اطرافیان دربار بودند اداره می شد.

والیان لرستان فیلی از لحاظ قدرت سیاسی و استقلال به پای اتابکان نمی رسیدند; اما برخی از آنها همچون «علی مردان خان» از اقتدار فوق العاده ای برخوردار بود. والیان لُرستان پشتکوه عبارتند از:۱- والی حسن خان ۲-حیدر خان والی ۳- حسینقلی خان ابوقداره۴- غلامرضاخان ابوقداره  ( درزمان این شخص لرستان غربی از ایران جدا شد و جز خاک عثمانی که الان در دست عراق است درآمد).والیان لرستان پشتکوه همیشه در کتیبه های خود از لُرستان پشتکوه به نام لرستان فیلی یاد می کردند چون کتیبه  تخت خان مهرام که دستخوش سلیقه ی خبرگزاری مهر شده است تا زمان جنگ جهانی اول ، نام پشتکوه به سبب نزدیکی به مرز در بسیاری از منابع به عنوان منطقه ای سوق الجیشی و استراتزیک ذکر گردیده است.

در ۱۳۰۶ ش مصادف با ۱۹۲۷ استارک  زیباترین چهره های  ساکنان عراق (بغداد) را لرهای پشتکوهی می داند که در گمرکخانه بغداد کار و ساکن بودند .در دوره ی پهلوی اول ، علیرغم برخی مقاومتها، از نفوذ خانها کاسته شد و لرستان  پشتکوه تحت ادارة حکومت مرکزی درآمد. در ۱۳۰۸ ش ، در پی لشکرکشی فرماندهان نظامی به لرستان و هلوکاست لر د رکلیه مناطق لرنشین از قبیل لرستان پشتکوه و پیشکوه – بختیاری – و لرستان جنوبی ( کهگیلویه  تا لارستان)، خوانین و حکومتگران لُر در پشتکوه سلاحهای خود را تحویل دادند که تمامی آنها سوزانده شد. در همان سال حسین آبادِ پشتکوه که مقرّ تیمسار کوپال بود به محاصرة یدالله خان ، پسر والی اسبق ، و عده ای از اهالی لرستان پشتکوه درآمد اما نیروی اعزامی از کرمانشاهان محاصره را در هم شکستند .

اما این قلب گرایان فرهنگ لُری به دنبال چه می گردند؟ مگر این فرهنگ مزاحمتی برای دیگر فرهنگ های همسایه ایجاد کرده است؟ مگر غیر از فرهنگ ایرانی چیزی در فرهنگ لُریاتی مشاهده شده است که اینگونه دست در دست خودیها تبر به ریشه خود می زنند؟ شاید چیزی در این فرهنگ وجود دارد که ما هنوز به کُنه آن پی نبرده ایم و... شاید ...

آیا زدودن آثار فرهنگی باید در همه ی سرزمین های لُرستان ایتگونه باشد یا فقط در استان ایلام اینچنین کرده اند. گرچه منکر وجود عزیزان غیر لُر در این استان نیستم و هرگز هم انکار نکرده ام اما رویگرد این حرکت های مذبوحانه تا کی؟ این حرکت متاسفانه در سرزمین های لُربزرگ ( از نظر وسعت و جمعیت) هم کمتر از آن سامان نیست، باقلب نمودن و دگرگونه سازی برخی از نامهای اعلام لُری در این مناطق ادامه ی همان لُر زدایی  تبار صفوی است که بدون کراوات به مهمانی ما لُر تباران آمده است. این حرکت ها  از تغییر نام یک طایفه گرفته تا نام مکانهایی چون شیمبار و بُرد نشانده و... که نیاز به توضیح دارد را و تغییر نام مکانهای بیشماری که بافرهنگ لُربختیای بیگانه است.

تغییر نام برافتاو: نام مکان یا بخش  یا روستایی به اسم " بَر اَفتو " بَرآفتاب " شده است و فقط بر روی یک تابلو یا در پرونده های اداری  از اون روستا دیده می شود حتا آن کارمند بومی از بیان تلفظ ش عاجز است و بیشتر برافتو را بکار می برد ولی در نوشتن نامه های اداری " برآفتاب" . " برافتو " سینه ی افتابگیر یک کوه را می گویند و این واژه مختص زبان لُری است که نباید  به دیگر زبانی ترجمه شود و اصلن نام مکان بایداصلش به هر زبانی باشد ثبت شود و بکار گرفته شود نه ترجمه ی آن گاهی این ترجمه ها آنچنان دستخوش بیسوادی و یا اهداف دیگری قرار می گیرد که فاصله بین اصل تا غیر آن قابل قیاس نیست هرچند که نام خوشایندی باشد.

تغییر نام طایفه گندلی: نام طایفه ای را از گندلی به قند علی تغییر می دهند  " گندل gandal " گیاهی است بهاره و خاصیت دارویی دارد که در سیطره زیست این طایفه از دورکی باب هفت لنگ بختیاری می روید که از خانواده خاکشیر است با گلهای زرد چهار پَر .

تغییر نام جلکون  شیمبار: یا اختراع نام  جنت مکان بر روی منطقه " جلکون " در شمال شوشتر  و  ساختن نام" شیرین بهار " بر روی منطقه ی " شیمبار"  که تاکنون این اسم فقط زحمت خودنمایی بر روی یک تابلو را کشیده است نامی که برای هیچ لُر بختیاری سابقه ای نداشته  و مظلومانه در مقابل این تغییر ات با صبورنظاره گرند . غافل از اینکه " شیمبار " از ترکیب دو واژه ی " شیم " و " بار" که به معنی " شوم بار" است گرفته شده. شیم  و مَی شیم  دو واژه ی هم معنی می باشند به علت باتلاقی  و هورخیزی شط شیمبار در گذشته عشایر کمتر آنجا بار اندازی می کردند زیرا که خود و دامشان دچار و گرفتار این موقعیت طبیعی منطقه می شدند و نام شیمبار را براین منطقه نهاده اند چرا که  قلب واژه " و" به "ی"  یکی از قانونهای محکم دستور زبان لُری  است چون ( خون – خین) (دور – دیر)(گلو - گِلی) .

تغییر نام بردنشانده:  مدت هاست نام منطقه باستانی " بَرد نشانده " تبدیل به" بَرنشانده " می شود و برسینه ی  ناوگان های پایانه  اتوبوس رانی زاگرس خوزستان ماندگار گشته و گاه به ثبت هم رسیده است گرچه در ابتدا با نوشتن یک نقد از این حرکت در نشریات محلی و نیز حضورا در دفتر پایانه به این عمل اعتراض نمودیم بهانه را اداره ثبت شرکت ها بیان نموده و از رفع این اشتباه که بعدها برای نسل جدید یک مصداق خواهد شد شانه خالی کردند. متاسفانه با توجه به اینکه به صحت بردنشانده ایمان هم داشتند  با بیان اینکه " کارش نمیشه کرد" روبرو می شویم.

 

 

تحریف تاریخ بر سنگ مزار بی مریم: اخیرا هم  سنگ مزار بی بی مریم  بختیاری هم دچار این  چواسه سازی شده است  که گویی  ثبت این دگرگونه نویسی در منطقه بختیاری یک قانون شده است . چنانکه در نوشتن این سنگ دست نسل جدید خانواده ایلخانی در کار باشد که بسیار بعید است  نازنام سردار اسعد و ایلخان چه شباهت اسمی باهم دارند؟ و این حرکت حکایت از چه دارد؟ و اگر میراث فرهنگی دست به این اقدام زده  وای به حال و روزگار آثار کهنتری که با ما خیلی فاصله دارند به همان میزان هم باید اشتباهات را تخمین زد   .

 تا چه باشد نظر دوستان ...

رهدار - شهریور 1392

 

 

یاری رسانان:

علی رزم آرا – 1320- جغرافیای نظامی ایران – پشتکوه – تهران

هنری] کرزیک راولینسون -1362-  سفرنامه راولینسون  برگردان سکندر امان اللهی بهاروند

 سیسیل جان ادموندز و کلمنت اوگاستس دو بد – 1362- دو سفرنامه در باره لرستان برگردان : سکندر امان اللهی بهاروند و لیلی بختیاری - تهران

 حمید ایزد پناه -1372- تاریخ جغرافیایی و اجتماعی لرستان - تهران

 فریاک استارک-1364- سفری به الموت لرستان و ایلام  ترجمه علی محمد ساکی - تهران

 علی محمد سالکی -1363- جغرافیای تاریخی و تاریخ لرستان – خرم آباد

اضافه کردن نظر

نظرات خود را، حداکثر در 800 کاراکتر، به خط فارسی بنویسید. نظرات حداکثر ظرف 72 ساعت بازبینی می شوند و در صورت تایید و صلاح دید مدیریت سایت به نمایش در می آید.

کد امنیتی
تازه کردن

نظرات  

 
#31 ئیلام 1392-07-13 07:59
سلسله هزار اسپیان را مطالعه کنید تا خودتان را بهتر بشناسید
 
 
#32 زنده باد ایران 1392-07-13 09:17
جواب جناب (ئیلام)
اتفاقآ خوب آدرسی نشان دادی چراکه اصالت مردم پشتکوه لرستان (ایلام)را بهتر در این آدرس مشاهده کردم و به دیگران هم پیشنهاد می کنم که به این آدرس سر بزرنند
 
 
#33 کورد ئیلام 1392-07-14 08:31
جواب زنده باد ایران:
آری مطمئنم که خوب فهمیدی اصالت اتابکان از کوردهای سوریه است.چون ابوالحسن فضلوی از کوردهای سوریه و ابوطاهر کورد سوری و نوادگان ایشان بودند که اتابکان را تاسیس نمودند. اتابک بدون نام کوردهای قهرمان سوریه مفهومی ندارد.
 
 
#34 خرم آبادی 1392-07-14 08:41
جواب کورد ئیلام:
دوست عزیز کورد ئیلام همه لرها میدانند که والیها از لرستان به خاک کوردان ایلام مهاجرت کردند و چند خانواده لر هم با خودشان به ایلام بردند اما با سقوط والیها واقعیت نمایان شد و تاریخ نشان داد که ایلام کورد است و کوردنشین. چون فرهنگ شما با لرها که خود ما هستیم تفاوت دارد الان در شهر ایلام همه به کوردی حرف میزنند مراسمات عزا و عروسیشون کاملا کوردی است.درود بر کورد و لر.
 
 
#35 کورش بختیاری 1392-07-21 16:38
با درود . آنچه درباره تاریخ باستان نوشته شده بود(اشاره به عیلام) بسیار اشتباه و بدون رفرنس است تا آنجا که کتاب های رشته تاریخ و باستان شناسی نشان داده اند منظور مردم میان رودان از عیلامی ها ساکنین کوهستان های بالای شوش بوده است (یعنی نواحی بختیاری که به وفور دارای آثار عیلامی است) گویا نویسنده دوست دارد همه چیز را بر مبنای لر بودن تعبیر کند تا آنجا که فراموش کرده است شوش در خوزستان است و در استان ایلام فعلی آثار عیلامی وجود ندارد یا ناچیز است . آنچه اهمیت دارد این است باید در نوشتن مطالب تاریخی واقعیت را در نظر بگیریم نه علاقه را بنابراین برای پرهیز از اشتباه های تحریف تاریخ کتاب های رشته تاریخ و باستان شناسی برای علاقه مندان معرفی می شود
 
 
#36 کورش بختیاری 2 1392-07-21 16:39
شکل گیری حکومت عشایری و کوهستانی عیلام باستان دکتر عباس علیزاده - باستان شناسی غرب ایران فرانک هول - تاریخ ایران باستان جلد دو دکتر شیرین بیانی - تمدن هخامنشی علی سامی - باستان شناسی و هنر اشکانی دکتر محمدی فر - تاریخ ایران گیرشمن ترجمه معین - دیوار نگاری در ایران شریف زاده - خط و زبان در گذر فرهنگ ایران مصطفی فرزام - ماد هخامنشی اشکانی ساسانی تالیف دکتر سرفراز و بهمن فیروزمندی - تجدید حیات هنر و تمدن در ایران باستان جورجیا هرمان ترجمه مهرداد وحدتی - شوش بهشت شهرهای ایران عباس قدیانی - شهریاری ایلام والتر هینتس - تاریخ ایران باستان جلد یک دکتر محمود حریریان و ملک شهمیرزادی و آموزگار و میرسعیدی - سکه های ایران دکتر سرفراز و آورزمانی - اشکانیان مالکوم کالج - و
 
 
#37 کورش بختیاری 3 1392-07-21 16:41
باستان شناسی ایلام ترجمه بانو زهرا باستی - نقوش برجسته عیلام دکتر محمد رحیم صراف - مذهب قوم عیلام دکتر محمد رحیم صراف - تاریخ عیلام پیر آمیه ترجمه دکتر شیرین بیانی - تاریخ و تمدن ایلام دکتر یوسف مجید زاده - باستان شناسی پیش از تاریخ منطقه بختیاری ترجمه کورش روستایی - ایران در سپیده دم تاریخ جرج کامرون -
 
 
#38 لر ایلامی 1392-07-23 08:00
جواب جناب کرد که خودتو خرم آبادی نوشته
جناب محترم لرستان پشتکوه محل زندگی و جولانگاه مردم لر بوده -حداقل از 1000 سال پیش به این ور اتابکان لر کوچک و جانشینانشان ابوقداره ها (پدر قدرت و شجاعت ) مانند شیر از مرز غربی ایران در مقابل حملات کردهای عثمانی ترکیه و اعراب مدافع سرزمین کهن ایران بوده اند اثابت شده است - کدام خانواده را با خودشان برده اند؟ منطقه پشتکوه محل کوچ زمستانی مردمان لر بوده بعداز اجرای طرح اسکان عشایر رضاخان خیلی از طوایف لر هم درپشتکوه و هم در پیشکوه لرستان ساکنند -خواهشا دست از این کرد پرستی برادرید کمی هم به نیاکان خود بی اندیشیم نیاکانی که همواره در جهت شکوه و عظمت سرزمین ایران از جان خود گذشته اند نگذارید بیشتر از این شرمنده نیاکان خود شویم -(جناب خرم آبادی یکبار دیگه نوشته خودت بخوان ؟؟؟؟!!!!)
 
 
#39 لر ایلامی 1392-07-23 08:11
رضاخان بخاطر زنده نگهداشتن تمدن چندین هزار ساله لرها عیلام باستانی نام شهر ایلام را از حسین آباد(که توسط عبداالحسین خان ابوقداره آن را ساخته بود)به عیلام تغییر دادند-تمدن عیلام باستانی مربوط به مناطق لربزرگ -و لر کوچک بوده است این مردمان هم اکنون در استانهای چهارمحال بختیاری-خوزستان -کوه کیلویه-ایلام -همدان -لرستان وکرمانشاه ساکن هستند
 
 
#40 دیلرو 1392-07-23 12:49
درجواب خرم آبادی
من که خودم اهل استان ایلام هستم اینطور تعریفی که شما از استان ایلام دارید و اونو کرد معرفی میکنید در عجبم. کجای ایلام فرهنگ کردی دارد مقالات این سایت را بخوان بعد از خودت حرف در بیار.
 
 
#41 جوادبویراحمدی 1392-07-24 17:22
سالم.خوانخو واولری ک بگوکردم.مثال مردی تمبون دیش بقنه پاش نه تنبون بواش.
 
 
#42 لر ایلامی 1392-07-27 08:52
[quote name="کورد ئیلام"]جواب زنده باد ایران:
آری مطمئنم که خوب فهمیدی اصالت اتابکان از کوردهای سوریه است.چون ابوالحسن فضلوی از کوردهای سوریه و ابوطاهر کورد سوری با سلام از اسمشان معلومه که اینها که شما نوشتید عرب و تحت سلطه عربها بوده اند!! دوست خوب شاید یک خانواده ای بویژه در دوره دو قرن سکوت ایرانیان از عربها وارد سرزمین لرستان بزرگ شده باشد اما اینرا مطمئن باش که کل سرزمین کردنشینان همواره و تا کنون تحت سلطه عربها و سپس ترکها بوده اما سرزمین لرستان بزرگ با افتخار در همهیشه تاریخ اصل و اساس ایران زمین بوده است -چراکه بنا به منابع تاریخی بنده معتقدم تمدن باستانی ایلام همان ایران است نه چیز دیگر
 
 
#43 حسین خرم آبادی 1392-07-29 08:53
جواب کورد ئیلام:
دوست عزیز کورد ئیلام، همه لرها میدانند که والیها از لرستان به خاک کوردان ایلام مهاجرت کردند و چند خانواده لر هم با خودشان به ایلام بردند اما با سقوط والیها واقعیت نمایان شد و تاریخ نشان داد که ایلام کورد است و کوردنشین. چون فرهنگ شما با لرها که خود ما هستیم تفاوت دارد الان در شهر ایلام همه به کوردی حرف میزنند مراسمات عزا و عروسیشون کاملا کوردی است.درود بر کورد و لر.
در ضمن این آقایان دیلرو و لرستانی و لر ایلامی و .... خیلی با تعصب و خشک مابی دارید از فرهنگ لری طرفداری میکنید.آرام باشید آراآآآآآآآآآآآآ آآآآآم!
 
 
#44 لر ایلامی 1392-07-30 08:32
نقل کردن حسین خرم آبادی:

والیها از لرستان به
در ضمن این آقایان دیلرو و لرستانی و لر ایلامی و .... خیلی با تعصب و خشک مابی دارید از فرهنگ لری طرفداری میکنید.!
-جناب محترم لرستان پشتکوه (ایلام کنونی)قسمتی از تمدن باستانی ایلام است و همواره تاریخ جایگاه قوم بزرگ لر بوده این منطقه بوِیژه سمت جنوبی تر آن جولانگاه رفت آمد و کوچ مردمان لر بوده و کسی هم از جای دیگر نیامده -همانطور که خودتان می دانید بسیاری از طوایف و خانواده های ساکن در استان ایلام با طوایف ساکن در لرستان یکی هستند -نزدیکی فرهنگی لرها و کردها را نمی شود کتمان کرد-بسیاری از مراسمات عزا و عروسی این دو بسیار شبیه هم هستند (البته کردهای شیعه )بنده مطئنم اگر برخی خانواده ها که ادای کردی دارند به سابقه کهن و باستانی ایلام آشنا شوند روزی هزار مرتبه از کار خود پشیمان می شوند
 
 
#45 بختیاری 1392-08-24 14:52
استقرار مقتدرانه تاجمیرخان ذلقی در ایلام از زمان نادرشاه نشان دهنده نفوذ وقدرت بسیار یک طایفه قدرتمند از ایل بختیاری در منطقه ایلام است وخواهد ماند درود برطایفه جنگاور وسرافرازذلقی وایل بزرگ بختیاری از تبار کورش بزرگ.......
 
 
#46 صمد غ 1394-02-21 15:09
زنده باددهدار
لغت چواسه که درمتن مقاله آمده حسابی به مذاقم خوش آمد
 
 
#47 افسوس 1394-03-13 22:31
تا وقتی زبان فاقد شیوه نگارش باشد همین خواهد شد. لر هر که هست و هر جه هست وقتی نمی تواند زبانش را بنگارد و آن را فقط به زبان فارسی می تواند بنویسد محکوم به نابودی است.