سه شنبه, 02 خرداد 1396  

جدیدترین مطالب

انتخابات-لرستان-و-دنیایی-که-به-کام-پوپولیسم-شد-تحلیلی-بر-انتخابات-شورای-اسلامی-شهر-خرم-اباد
  ابراهیم خدایی / انتخاب های موج سالارانه و غیر قابل پیش بینی دارای ریسک...
برنامه،جهت-وهویت-مدرن-لر-گفتارچهارم-جغرافیای-سیاسی-وهارتلند-لرها
  شیح جهانگیر محمودی /مولفه هویتی دیگری که باید قومیت لر به آن توجه کند،...
اشتراکات-اعراب-خوزستان-و-مردم-لُر
   محسن خواجه گیری لیراوی /علاوه بر اشتراکات مذهبی بسیاری از طوایف عرب...
گزارش-تصویری-20-اردیبهشت-نکوداشت-خرم-آباد
   نشریه اینترنتی لور / سال گذشته هنگامی که سازمان گردشگری شهر خرم آباد...
شال-و-قبا-لباس-مشترک-سرزمین-لر
   محسن خواجه گیری لیراوی / آنچه تصاویر قبل از متحدالشکل کردن لباس در...
به-مناسبت-روز-خلیج-فارس-خلیج-واژه-ای-لُری-ست
   محسن خواجه گیری لیراوی /در زبان لُری مردم جنوب ایران به خم، " خل "...
اقوام-و-تمسخر-قومیتی-از-دیدگاه-قرآن-لری-لیراوی
    محسن خواجه گیری /خداوند مئن قرآن ایفرمایه :  ای مردم شمانه وه یه زن...
ایل-لری-کرمان
  احد رستگار فرد /ایل بزرگ لری از ایلات بزرگ استان کرمان و رابُر است، لری...
بهتر-است-اول-خودمان-را-نقد-کنیم
   ابوالفضل بابادی شوراب /در فضای مجازی خواندم و دیدم که یکی از مجریان...
تاثیر-سبد-رای-محسن-رضایی-بر-انتخابات-96
  غلامعلی دهقان عضو شورای مرکزی و سخنگوی حزب اعتدال و توسعه...
 

 
 

اولین انتخاب هم آخرین تحقیر و تمسخر گویش های غیر تهرانی در رسانه ملی نخواهد بود!

 

زمانی که گویش مازندرانی فقط با این لودگی ها، بی ادبی ها و بی عقلی ها معرفی بشود می توانیم انتظار داشته باشیم فرهنگ، موسیقی و زبان آن خطه از سوی خانواده ها و کودکان شمالی مورد استقبال قرار گیرد؟ آیا بعد از "اولین انتخاب" و تحقیر و تمسخر زبان گیلکی نوبت به لرستان می رسد یا آذربایجان و خراسان...

 

 

نشریه فرهنگی و اجتماعی لور- ابراهیم خدایی: من قبلا زیاد دیده ام اکبر عبدی در فیلم های سینمایی، گویش های مختلف ایرانی را در نقش های مختلف به کار گرفته است و همیشه استادی و مهارتش متعجبم می کند. این بار نیز مهارت وی در به کارگیری گویش مردم مازندران برایم جالب بود.

ابتدا نگاه خیلی مثبتی به سریال و کاراکتر ویژه مرد شمالی داشتم، شیک پوش و متشخص به نظر می آمد، هرچند به هر حال در یک سریال طنز انتظار شوخی و نوعی لودگی دور از منطق نیست. به هر حال درابتدا به نظر نیامد که این بار کسی که گویش غیر تهرانی دارد لباسی مرتب پوشیده و نقش رفته گر و سرایدار و.. ندارد.

اما هرچه پیشتر رفت احساس کردم فضای سریال جور دیگری است و سخت در اشتباه بوده ام. در ادامه وقتی سفره صاحبانه تهرانی برای مهمان ناخوانده شمالی پهن شد مرد شمالی شروع کرد با دست غذا خوردن، و حتی سرک کشیدن به بشقاب بغل دستی و... خانواده تهرانی نیز شروع کردند به چپ چپ نگاه کردن و لب و دندان گزیدن که این چه شیوه غذاخوردن است!

تا این که سفره به آخر رسید، مرد مازندرانی کاسه ماست را برداشت و این بار هم از قاشق استفاده نکرد بلکه مستقیم کاسه را به دهان برد! این بار صحنه به قدری فجیع بود که مرد صاحب خانه گفت لب و لچه ات را پاک کن حالمان را به هم زدی!

من این سعادت را داشته ام که چن سال از عمرم را ساکن مازندران بوده ام و غیر از آن همیشه دوستان یادی در دانشگاه و محل کار  زندگی ام داشته ام که به زبان های گیلکی سخن گفته اند و انصافا بعید می دانم در دورترین خانه های جنگلی آن سامان زیبا و دوست داشتنی کسانی باشند که چنین شایسته تحقیر و تخریب از سوی صدا و سمیای ملی!!!! قرار بگیرند.

در حالی که همین شهر تهران پر است از مردم متشخصی از گیلان و مازندران، نمی دانم چرا هرگز نباید این طیف افراد بازنمایی شوند و برعکس باید همیشه عادت بکنیم این چنین گویش های غیر تهرانی را از اقشار تحقیر شده جامعه بشنویم.

چه می شود روزی یک پزشک یا دانشجو و... هم لهجه مازندرانی داشته باشد؟

آیا زمانی که گویش مازندرانی فقط با این لودگی ها و بی عقلی ها معرفی بشود می توانیم انتظار داشته باشیم فرهنگ، موسیقی و زبان آن خطه از سوی خانواده ها و کودکان شمالی مورد استقبال قرار گیرد؟

آیا بعد از "اولین انتخاب" و تحقیر و تمسخر زبان گیلکی نوبت به لرستان می رسد یا آذربایجان و خراسان که نقش ابله و پست سریال تهرانی را بازی کند؟

شبکه اینترنت را ساعتی گشتم در وبلاگ ها و وب سایت های گیلان و مازندران خبری از این سریال نیست، امیدوارم اشتباه و کج اندیشی از من باشد و این سکوت ملی (!) نشان غفلت و بی تفاوتی به فرهنگ های ایرانی نباشد بلکه نادرستی از من باشد که حالم از این برخوردها به هم می خورد. نمی توانم بپذیرم رسانه ای که از آن تمام مردم، فرهنگ ها و گویش های ایرانی است در تقسیم کارش تمام زیبایی، عقل و مطلوبیت را به یک گویش داده و سهم دیگران فقط لودگی، حقارت و پستی است.