پنج شنبه, 01 تیر 1396  

جدیدترین مطالب

روستای-پران-پرویز
   احمد لطفی / پران پرویز یکی از روستاهای حال حاضر شهرستان پلدختر از...
در-کابینه-جدید-از-آقای-روحانی-وزرای-بختیاری-می-خواهیم
   علی منصوری / " این صدای نسل جوان وپیام روشن مردم بختیاری است "در...
مقدمه-ای-در-شناخت-لطفعلی-خان-زند
   دکتر نجم الدین گیلانی /فضل و فضیلت آنگاه ارزشمند است که بیگانگان نیز...
مطالبه-گری-فرزندان-لر-در-خون-نشست
   حمید لطفی / واقعه تروریستی دوازدهم رمضان ( 17 خرداد ) نه تنها تهران که...
«پیوستار-لُری»-و-جایگاه-آن-در-زبان-های-ایرانی-شمال-غربی-و-ایرانی-جنوب-غربی
  وهاب کریمی حسنوند، ابراهیم خدایی/ تاکنون نگاه فراگیر و تطبیقی به زبان...
اولین-کتاب-نثر-به-زبان-لُری-مینجایی
   توضیحاتی در خصوص کتاب متن های ادبی (فارسی_لری مینجایی)   سایز...
انتخابات-لرستان-و-دنیایی-که-به-کام-پوپولیسم-شد-تحلیلی-بر-انتخابات-شورای-اسلامی-شهر-خرم-اباد
  ابراهیم خدایی / انتخاب های موج سالارانه و غیر قابل پیش بینی دارای ریسک...
برنامه،جهت-وهویت-مدرن-لر-گفتارچهارم-جغرافیای-سیاسی-وهارتلند-لرها
  شیح جهانگیر محمودی /مولفه هویتی دیگری که باید قومیت لر به آن توجه کند،...
اشتراکات-اعراب-خوزستان-و-مردم-لُر
   محسن خواجه گیری لیراوی /علاوه بر اشتراکات مذهبی بسیاری از طوایف عرب...
گزارش-تصویری-20-اردیبهشت-نکوداشت-خرم-آباد
   نشریه اینترنتی لور / سال گذشته هنگامی که سازمان گردشگری شهر خرم آباد...
 

 
 

سنّت "خون پرداخت" انتقامی عادلانه یا ظلمی وحشیانه!

 

تنها مردان مشمولِ سنت «خون پرداخت» می شوند و قربانیان ممکن است سالها تحت نظر باشند و ناگهان در خیابان به قتل برسند چراکه سنت ...

 

نشریه فرهنگی و اجتماعی لور، به نقل از یورونیوز فارسی: در جاده ای در شمال آلبانی، در نزدیکی کوزوو، بیشتر مردم و حتی پلیس جرأت نمی کنند به راحتی پا در راه بگذارند. اما لیلیانا لوانی، با چند کتاب، لوازم خانه و کوله باری از تجربه به یاری خانواده هایی می شتابد که نشان مرگ را بر خود دارند. این معلم ۵۶ ساله که اهل شمال آلبانی است به روستاهای دورافتاده ای می رود که در آنها کودکان در دام سنتِ انتقام کشیِ چند سد ساله ای به نام «خون پرداخت» (Gjakmarrja) گرفتار اند.

اینبار او راهی خانه ای می شود که مادری چهل ساله با سه پسر نوجوانش در آن محبوس اند. شوهرِ این زن مرتکب قتل شده و حالا طبق سنت باستانی طایفه مقتول باید خون یکی از اعضای مذکر این طایفه را بریزند تا عدالت اجرا شود. دو پسر بزرگتر از ترس در اتاقی پنهان شده اند. مادر نیز چهره خود را به دوربین نشان نمی دهد.

لیلیانا می گوید: «این وضعیت سبب می شود خانه به خانه به دنبال بچه هایی بروم که با معضلِ «خون پرداخت» دست به گریبان اند. من با درد آنها و خانواده شان زندگی می کنم و حالا از نظر احساسی بیش از پیش درگیر این ماجرا شده ام.»

تنها مردان مشمولِ سنت «خون پرداخت» می شوند و قربانیان ممکن است سالها تحت نظر باشند و ناگهان در خیابان به قتل برسند چراکه سنت اجازه نمی دهد در خانه کشته شوند. (هولناکتر آنکه هیچ کس نمی داند کدامیک از اعضای طایفه دیگر قاتل و کدامیک از فرزندانِ طایفه خودی مقتول خواهند بود.) لیلیانا، هنوز خاطره تلخ کودکی را به یاد دارد که اصرار کرد آزادانه به مدرسه برود و در راه مدرسه کشته شد.

(گرچه این سنت و پدیده منحصر به فرد نیست و در دیگر مناطق جهان انواع مشابهی دارد اما در نوع خود خاص است. مجموعه قوانین سنتی که از زمانهای باستان در این ناحیه جاری بوده، در دوران تصرف عثمانی، نام قانون (Kanun) به خود می گیرد و برای اولین بار در ۱۹۳۳ به شکل مکتوب در می آید؛ یعنی آیین نامه ای دقیق اما بَدَوی برای اداره قبائل. هنگام برخورداری از حکومتهای مرکزی قوی یا در دوران جنگ – نظیر دوران تسلط کمونیسم و یا در زمان جنگ جهانی دوم – این سنت خونریز از کار افتاده است اما هر بار با ضعف دولتهای تازه، دوباره سر برآورده است. حتی پس از چندین دهه نیز انتقام کشی هایی بین طوایف مشاهده شده است.)

«شاگردی داشتم که دو سال پیش کشته شد. نوجوان بود. هیچوقت فراموشش نمی کنم. هنوز صدایش را می شنوم. صدای خنده هایش در محوطه مدرسه گوشم در می پیچد. موهایش را به هم می زدم و او می خندید و دوباره شانه شان می کرد. هیچوقت فراموش نمی کنم. این بدبختی، نتوانست او را تباه کند. این انتقام خونی، نتوانسته بود زندگی اش را تباه کند.»

عوامل بسیاری نظیر قتل، تصادفا باعث مرگ کسی شدن، درگیری بر سر زمین، و زدن تهمتهای سنگین، می تواند زنجیره ای از کشتارهای اینچنینی را بوجود بیاورد.

لیلیانا می گوید: «آموزش پایه و روانی-اجتماعیِ این نسل – که خطر بی سوادی در کمین آن است – سلاحی است بسیار مفید علیه این پدیده. کسانی که آموزش دیده باشند قربانی این پدیده نمی شوند.»

تنها در فاصله این نزدیک دو دهه (یعنی از ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۹) نزدیک به ۹۵۰۰ تن قربانی این انتقامها شده اند و دست کم ۱۲۰۰ کودک و نوجوان برای سالها در خانه های خود محبوس مانده اند.

 

اضافه کردن نظر

نظرات خود را، حداکثر در 800 کاراکتر، به خط فارسی بنویسید. نظرات حداکثر ظرف 72 ساعت بازبینی می شوند و در صورت تایید و صلاح دید مدیریت سایت به نمایش در می آید.

کد امنیتی
تازه کردن

نظرات  

 
#1 بابک 1395-07-30 21:17
با سلام
وجود چنین سنت هایی به جا مانده از دوران ماقبل مدرن و فقدان سیستم دادگستری است اما دوام این سنت ها آن هم در اروپا هرچند اروپای پساکمونیستی و مقایسه آن با سنت خون بس در برخی مناطق لُرنشین نشان می دهد ما با وجود همه تبلیغات سوء رسانه ای از لحاظ نظام خودترمیمی اجتماعی از اروپا پیش هستیم. به نظرم جا دارد که رسانه ها در این مورد بیشتر کار کنند
 
 
#2 جهل مقدس 1395-08-02 14:54
خدا به خانم لیوانی طول عمر همراه با سلامتی بده که حداقل مرهمی روی زخم این طفلهای معصومه.من خیال میکردم مردم شرق بیشتر عرفانی و احساسی هستند و غرب اهل فکر و فنون!!!آخه این چه سنت شومیه؟مگه خون رو با خون میشورن؟این طفل های صغیر چه گناهی کردن که باید تو خونه حبس بشن و به یک مرگ تدریجی دچار بشن؟تکلیف مادر اینها چی میشه که باید با هراس و استرس روز رو شب کنه؟دولت و فعالین حقوق مدنی و اجتماعی چرا ساکتند؟لعنت به تو ای جهل مقدس
 
 

تازه ها

روستای-پران-پرویز   احمد لطفی / پران پرویز یکی از روستاهای حال حاضر شهرستان پلدختر از توابع استان لرستان می باشد که در ده کیلومتری...
اولین-کتاب-نثر-به-زبان-لُری-مینجایی   توضیحاتی در خصوص کتاب متن های ادبی (فارسی_لری مینجایی)   سایز کتاب:جیبی تعداد صفحات:۲۰۰صفحه قیمت:۵هزار...
تاثیر-سبد-رای-محسن-رضایی-بر-انتخابات-96  غلامعلی دهقان عضو شورای مرکزی و سخنگوی حزب اعتدال و توسعه (نزدیکترین حزب به حسن روحانی) در یادداشتی با...
بیانیه-کمیته-صیانت-از-آب-چهارمحال-و-بختیاری-در-پاسداشت-۲۸-فروردین  کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری در پاسداشت ۲۸ فروردین 1393 بیانیه صادر کرد. متن کامل این بیانیه به...
هیچ؛-سهم-لرستان-و-قوم-لر-از-کتب-درسی  کتاب مطالعات اجتماعی ششم دبستان چند سالی است که بدون کم و زیاد کردن مطالبی در بین دانش‌ آموزان سراسر کشور توزیع...