پنج شنبه, 30 شهریور 1396  

جدیدترین مطالب

دالالا-اثری-نو-از-حسین-حسین-زاده-رهدار
   حسین حسین زاده رهدار /دالالا برای آموزش لالایی لری به مادران است تا...
توسعه-استان-قم-در-سایه-مظلومیت-الیگودرز
  نویدی خوش برای مردم استان قم که با شنیدنش بار دیگر زخم کهنه لرستان سر...
روز-پزشک-و-یادی-از-پزشک-افسانه-ای-لرستان
   رضا فرهادی / جریان زندگی، خصایص و مبارزات دکتر اعظمی شباهت کم نظیری با...
ایرج-خوانی،-نماد-درخشان-بومیابی-در-شعر-و-موسیقی-لرستان
   ابراهیم خدایی /نه فقط در مقام کلام و موسیقی که در بینش نیز ایرج شباهتی...
لرستان-و-شبح-امیر-احمدی
   دکتر روزبه کلانتری / چند روز پیش در خبرها آمده بود که لانۀ قدیمی...
حماسه-قلعه-گلاب-و-غریبانگی-دختران-لر
   حمید لطفی / در تاریخ همواره زنانی ستایش می شوند که پا به پای مردانشان...
پیام-معاون-پژوهش-مجمع-تشخیص-به-جشنواره-لری-تمدار-بیت
   علی رضایی میرقائد /عاون پژوهش مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی به...
زاده-ی-تهران،-متولد-لرستان-گذری-کوتاه-بر-لرهای-هداوند-استان-تهران
   مهدی محرابی /تنها موردی که بین همه طوایف این ایل مشترک است، با افتخار...
از-رسمیت-بخشیدن-روی-کاغذ-تا-پاسداشت-واقعی-زبان-لکی
   علی باجلان / در جغرافیای لُر نشین از شمالی ترین نقاط آن یعنی کلهری و...
  مادر زليخا از نوادگان عارف واصل و مروج تفكر تشيع، سيد علي سياهپوش در...
 

 
 

سنّت "خون پرداخت" انتقامی عادلانه یا ظلمی وحشیانه!

 

تنها مردان مشمولِ سنت «خون پرداخت» می شوند و قربانیان ممکن است سالها تحت نظر باشند و ناگهان در خیابان به قتل برسند چراکه سنت ...

 

نشریه فرهنگی و اجتماعی لور، به نقل از یورونیوز فارسی: در جاده ای در شمال آلبانی، در نزدیکی کوزوو، بیشتر مردم و حتی پلیس جرأت نمی کنند به راحتی پا در راه بگذارند. اما لیلیانا لوانی، با چند کتاب، لوازم خانه و کوله باری از تجربه به یاری خانواده هایی می شتابد که نشان مرگ را بر خود دارند. این معلم ۵۶ ساله که اهل شمال آلبانی است به روستاهای دورافتاده ای می رود که در آنها کودکان در دام سنتِ انتقام کشیِ چند سد ساله ای به نام «خون پرداخت» (Gjakmarrja) گرفتار اند.

اینبار او راهی خانه ای می شود که مادری چهل ساله با سه پسر نوجوانش در آن محبوس اند. شوهرِ این زن مرتکب قتل شده و حالا طبق سنت باستانی طایفه مقتول باید خون یکی از اعضای مذکر این طایفه را بریزند تا عدالت اجرا شود. دو پسر بزرگتر از ترس در اتاقی پنهان شده اند. مادر نیز چهره خود را به دوربین نشان نمی دهد.

لیلیانا می گوید: «این وضعیت سبب می شود خانه به خانه به دنبال بچه هایی بروم که با معضلِ «خون پرداخت» دست به گریبان اند. من با درد آنها و خانواده شان زندگی می کنم و حالا از نظر احساسی بیش از پیش درگیر این ماجرا شده ام.»

تنها مردان مشمولِ سنت «خون پرداخت» می شوند و قربانیان ممکن است سالها تحت نظر باشند و ناگهان در خیابان به قتل برسند چراکه سنت اجازه نمی دهد در خانه کشته شوند. (هولناکتر آنکه هیچ کس نمی داند کدامیک از اعضای طایفه دیگر قاتل و کدامیک از فرزندانِ طایفه خودی مقتول خواهند بود.) لیلیانا، هنوز خاطره تلخ کودکی را به یاد دارد که اصرار کرد آزادانه به مدرسه برود و در راه مدرسه کشته شد.

(گرچه این سنت و پدیده منحصر به فرد نیست و در دیگر مناطق جهان انواع مشابهی دارد اما در نوع خود خاص است. مجموعه قوانین سنتی که از زمانهای باستان در این ناحیه جاری بوده، در دوران تصرف عثمانی، نام قانون (Kanun) به خود می گیرد و برای اولین بار در ۱۹۳۳ به شکل مکتوب در می آید؛ یعنی آیین نامه ای دقیق اما بَدَوی برای اداره قبائل. هنگام برخورداری از حکومتهای مرکزی قوی یا در دوران جنگ – نظیر دوران تسلط کمونیسم و یا در زمان جنگ جهانی دوم – این سنت خونریز از کار افتاده است اما هر بار با ضعف دولتهای تازه، دوباره سر برآورده است. حتی پس از چندین دهه نیز انتقام کشی هایی بین طوایف مشاهده شده است.)

«شاگردی داشتم که دو سال پیش کشته شد. نوجوان بود. هیچوقت فراموشش نمی کنم. هنوز صدایش را می شنوم. صدای خنده هایش در محوطه مدرسه گوشم در می پیچد. موهایش را به هم می زدم و او می خندید و دوباره شانه شان می کرد. هیچوقت فراموش نمی کنم. این بدبختی، نتوانست او را تباه کند. این انتقام خونی، نتوانسته بود زندگی اش را تباه کند.»

عوامل بسیاری نظیر قتل، تصادفا باعث مرگ کسی شدن، درگیری بر سر زمین، و زدن تهمتهای سنگین، می تواند زنجیره ای از کشتارهای اینچنینی را بوجود بیاورد.

لیلیانا می گوید: «آموزش پایه و روانی-اجتماعیِ این نسل – که خطر بی سوادی در کمین آن است – سلاحی است بسیار مفید علیه این پدیده. کسانی که آموزش دیده باشند قربانی این پدیده نمی شوند.»

تنها در فاصله این نزدیک دو دهه (یعنی از ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۹) نزدیک به ۹۵۰۰ تن قربانی این انتقامها شده اند و دست کم ۱۲۰۰ کودک و نوجوان برای سالها در خانه های خود محبوس مانده اند.

 

اضافه کردن نظر

نظرات خود را، حداکثر در 800 کاراکتر، به خط فارسی بنویسید. نظرات حداکثر ظرف 72 ساعت بازبینی می شوند و در صورت تایید و صلاح دید مدیریت سایت به نمایش در می آید.

کد امنیتی
تازه کردن

نظرات  

 
#1 بابک 1395-07-30 21:17
با سلام
وجود چنین سنت هایی به جا مانده از دوران ماقبل مدرن و فقدان سیستم دادگستری است اما دوام این سنت ها آن هم در اروپا هرچند اروپای پساکمونیستی و مقایسه آن با سنت خون بس در برخی مناطق لُرنشین نشان می دهد ما با وجود همه تبلیغات سوء رسانه ای از لحاظ نظام خودترمیمی اجتماعی از اروپا پیش هستیم. به نظرم جا دارد که رسانه ها در این مورد بیشتر کار کنند
 
 
#2 جهل مقدس 1395-08-02 14:54
خدا به خانم لیوانی طول عمر همراه با سلامتی بده که حداقل مرهمی روی زخم این طفلهای معصومه.من خیال میکردم مردم شرق بیشتر عرفانی و احساسی هستند و غرب اهل فکر و فنون!!!آخه این چه سنت شومیه؟مگه خون رو با خون میشورن؟این طفل های صغیر چه گناهی کردن که باید تو خونه حبس بشن و به یک مرگ تدریجی دچار بشن؟تکلیف مادر اینها چی میشه که باید با هراس و استرس روز رو شب کنه؟دولت و فعالین حقوق مدنی و اجتماعی چرا ساکتند؟لعنت به تو ای جهل مقدس
 
 

تازه ها

توسعه-استان-قم-در-سایه-مظلومیت-الیگودرز  نویدی خوش برای مردم استان قم که با شنیدنش بار دیگر زخم کهنه لرستان سر باز کرد.متن خبر؛نخستین نیروگاه آبی کشور...
پیام-معاون-پژوهش-مجمع-تشخیص-به-جشنواره-لری-تمدار-بیت   علی رضایی میرقائد /عاون پژوهش مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی به یازدهمین جشنواره شعر منطقه ای «تمدار بیت» ویژه...
زبان-لکی-از-سوی-لرستان-ثبت-ملی-شد  زبان لکی در فهرست ملی میراث‌ ناملموس قرار گرفت. به‌گزارش میراث‌آریا، کمیته ثبت‌ملی میراث‌ناملموس دیروز...
دانلود-کتاب-متن-های-ادبی-لری-مینجایی  کتاب " متن های ادبی لری مینجایی " اولین کتاب به نثر روان لُری می باشد که توسط مصطفی باقرزاده نویسنده جوان...
امامزاده-سیف-الدین-محمد-بابا-سیف-الدین   احمد لطفی /امامزاده سیف الدین محمد معروف به امامزاده بابا سیف الدین، مرقد مطهرش در ضلع شرقی دهستان ارمو و...