یکشنبه, 01 مرداد 1396  

جدیدترین مطالب

از-بوم-گرایی-و-هویت-قومی-تا-توسعه-ی-لرستانات
   اشکان خورشیدوند / نخبگان ما تا چه حد در خصوص مرگ شهرام محمدی ، آدرینا...
معرفي-جلگه-ی-چم-کلان
   احمد لطفی /چم كلان نام جلگه اي سرسبز و خرم است كه در ساحل جنوبي...
آنچه-خوار-آید-روزی-به-کار-آید-نادیده-گرفتن-زبان-های-لری-در-ایران
   حسین زمانیان /مشاهدات بیانگر وسواسی ست که در کجا و چگونه نام بردن لر...
مروری-بر-اقوام-و-مردمان-لُر-جنوب
   محسن خواجه گیری لیراوی /  لرهای جنوبی به چندین گویش و لهجه های مختلف...
خبرگزاری-مهر-لرها-را-از-ایران-حذف-کرد
  به گزارش پایگاه خبری گُلوَنی، خبرگزاری مهر در اقدامی عجیب یک نقشه...
سردار-کیخاله-یا-کیقباد-خان
   احمد لطفی /سردار کیخاله یا کیقباد خان ابن سلیمان خان ابن عابد خان ابن...
چه-طور-شد-که-اصفهان-لرستان-و-چهارمحال-بختیاری-را-بلعید
  رضا ساکی: تغییر مرز میان لرستان، چهارمحال‌وبختیاری کار ساده‌ای نیست اما...
قم-رود-چیست-؟-نکاتی-مهم-در-باب-پروژه-انتقال-آب-موسوم-به-قم-رود
   حمید لطفی / طرح موسوم به انتقال آب الیگودرز در شرق لرستان به قم در...
در-عصر-تشنگی-سیمره-نشین-ها؛-طرح-های-ملّی-به-کدام-سمت-جاری-می-شوند؟
   علی باجلان /طرح ملی چیست ؟و چرا فقط طرح هایی که مربوط به انتقال منابع...
آمار-های-دولتی-و-حکایت-بچه-های-ناتنی
   حمید لطفی / در تازه ترین این آمارها که از سوی بانک مرکزی ارائه شده است...
 

 
 

بیانیه بیست و هشت نماینده آذری زبان مجلس شورای اسلامی درباره برنامه "فیتیله"

 

برخورد قانونی با متجاوزین به حریم هویتی اقوام موجب دلگرمی تمام اقوام ایران اسلامی بوده و اقدام بازدارنده‌ای علیه نفوذیان فرهنگی قلمداد خواهد شد. 
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم، جمعی از نمایندگان آذری زبان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای نسبت به اقدام سیمای جمهوری اسلامی ایران در پخش برنامه تلویزیونی فیتیله‌ها واکنش نشان دادند.
 
متن بیانیه این نمایندگان مجلس به شرح ذیل است:
 
با سلام به پیشگاه حضرت ولیعصر عج ارواحنا فداه و محضر مبارک مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و با درود به ارواح پاک شهیدان والامقام ایران اسلامی
 
ما نمایندگان شریف و غیرتمند مناطق ترک زبان ایران اسلامی و به ویژه آذربایجانی‌های سرافراز، ضمن ابراز انزجار شدید از گفتار و رفتار وقحیانه و موهن عده‌ای از عناصر جاهل و غافل در برنامه‌ی فیتیله‌ها در روز جمعه 15/8/94 در شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران، این حرکت بسیار زشت را محکوم نموده و خواستار برخورد جدی و قاطع مراجع امنیتی و قضایی نظام جمهوری اسلامی ایران با مدیران، کارشناسان و مجریان این برنامه از مرحله تولید فیلم نامه، مدیریت تولید و کارگردانی مسئولین ناظر و شورای پخش و عوامل بازیگری می‌باشیم.
 
تاریخ ایران اسلامی گواه صادقی است که مردم ترک زبان آذربایجان و سایر نواحی ایران از آغاز شکل گیری دولت و ملت در ایران، همواره با حماسه آفرینی و نثار هستی و جانشان در دفاع از استقلال و آزادی ایران عزیز، کارنامه‌ درخشانی آفریده‌اند.
 
هر زمان روز جانبازی بوده است مردان و زنان ترک زبان این سرزمین سرافرازانه بلاگردان همه ایران و ایرانی بوده‌اند. امروزه در سایه‌ی حاکمیت نظام مقدس ولایت فقیه، تنوع اقوام با هر نژاد و زبان در نظام جمهوری اسلامی ایران دارای آرایش منطقی و پایدار بوده و هر جریان فرهنگی و رسانه‌ای نفوذی و منحرف که بخواهد این آرایش ارزشمند را در هویت ملی و انقلابی ایران بر هم زند محکوم به شکست است.
 
ما نمایندگان آذری زبان مجلس شورای اسلامی ملت خود را مستحق تحقیر ندانسته، بلکه ملتی می‌دانیم که دین خود را در حفظ سرزمین و اعتقادات به شایسته‌ترین وجه ادا کرده و در مقابل ملت بزرگ ایران رو سفید بوده و همواره نیز نقش تاریخ ساز خود را انجام خواهیم داد.
 
لذا برخورد قانونی با متجاوزین به حریم هویتی اقوام موجب دلگرمی تمام اقوام ایران اسلامی بوده و اقدام بازدارنده‌ای علیه نفوذیان فرهنگی قلمداد خواهد شد.

اضافه کردن نظر

نظرات خود را، حداکثر در 800 کاراکتر، به خط فارسی بنویسید. نظرات حداکثر ظرف 72 ساعت بازبینی می شوند و در صورت تایید و صلاح دید مدیریت سایت به نمایش در می آید.

کد امنیتی
تازه کردن

نظرات  

 
#1 لربختیاری هفت لنگ 1394-08-24 16:29
ساده اندیشی است که ناراحتی بوجود امده در ترکها را ناشی از برنامه فیتیله و خشم لرها را ناشی از سریال سرزمین کهن بدانیم. این یک خشم فرو خورده و زخم چرکین قدیمی از سالیان طولانی تحقیر و سرکوفت ملیت های غیرفارس در ایران است که هرزمان فرصت پیدا کند سرباز میکند. تا قبل از حکومت پهلوی ایران ممالک محروسه بود. کشوری بودبا ملیت های گوناگون. با روی کار امدن حکومت پهلوی سرکوب و پاکسازی ملیت های غیرفارس با شدت شروع شد و گمان میشد نمیتوان در یک کشور چند ملیت وجود داشته باشد.پس باید همه فارس شوند.سیاست یک کشور یک ملت(ملت فارس کشور ایران)
 
 
#2 لربختیاری هفت لنگ 1394-08-24 16:36
رضا خان با سرکوب و بقول امروزی ها جنگ سخت به پاکسازی و یکدست سازی ایران اقدام نمود که به گواه تاریخ سهم اکثر این سرکوبها به لرها رسید.چنانچه کردها و ترک و... بعد از رضا شاه باز تا حدودی کمر راست کردند ولی لرها بعد از رضا شاه هرگز دیگر قدرت و ابهت قبلی خود را بازنیافتند.
 
 
#3 لربختیاری هفت لنگ 1394-08-24 16:48
این سیاست رضاشاه بعد از او با روش فرهنگی و جنگ نرم ادامه یافت. تحقیر کردن ملیت های غیر فارس.لر خر.ترک خر.عرب خر. لر نفهم.یه روز یه لره... عمو لره....مگه لری؟ و... مسخره جلوه دادن زبان لری به نحوی که لری صحبت کردن نشانگر بی سوادی و نفهمی و فارسی صحبت کردن نشانگر فهمیدگی باشد. حتی چنان شد که فارس بودن به ذات نشانگر فهمیده تر بودن و با کلاس بودن و لر بودن به ذات نشان نادانی. این سیاست تحقیر ملیت های غیر فارس بیش از سرکوب جواب داد و بنابراین ادامه یافت.متاسفانه باید بگویم باز هم بیشترین اثر تخریبی (فازس شدن/ از دست دادن زبان لری و..)را لرها داشتند (به دلایلی مثل نبود همزبانان برونمرزی).
 
 
#4 لربختیاری هفت لنگ 1394-08-24 17:05
بنابرانچه چه مختصر اشاره کردم.مسئله ملیت های غیرفارس در ایران دردی کهنه و چندین ساله است که باید مسئولین نظام جمهوری اسلامی شروع کرده و با کار کارشناسی حلش کنند. وگرنه این زخم کهنه دست اویزی مناسب برای دشمنان تمامیت ارضی ایران خواهد بود. اگر ایران این زخم کهنه(وجود ملیت های غیر فارس مثل ترک.لر.عرب.کرد. بلوچ) را شروع به درمان نکند و همچنان سیاست یک ملت یک کشور را دنبال کند این زخم همچنان باقی خواهد ماند و بازهم به هر بهانه ای سرباز میکند. متاسفانه برخی به عمق مسائل نگاه نمیکنند و با سطحی نگری موجب عمیق شدن و لاینحل شدن مسائل میگردنند. حداقل حقوق طبیعی ملیت های غیرفارس مثل حق خواندن به زبان مادری و حقوق دیگر را نمیدهند و باعث رادیکال شدن.تجزیه طلب شدن و... ملیت ها میگردنند.
 
 
#5 دوستدار تالش و گیلک 1394-08-24 22:19
کامنت لر بختیاری مصداق جنگ باطل با باطل است. 1- ما یک ملت داریم . ملت ایران. اینکه اقوام ایرانی را ملت بنامیم مصداق تجزیه طلبی و پیروی از اندیشه استالینی است. من به نیت اصلی شما مشکوکم. رضاشاه خطاء رفت اما راه شما خطاء است و شاید هم سونیت. 2- یکبار گفتم باز هم به شما می گویم ملاک اصلی افکار عمومی است و نه نمایندگان محترم که خیلی راحت از گناه تماشگرهای تیم والیبال شهرداری ارومیه به یک جریمه جزئی گذشتند و امروز کارشان مصداق بداخلاقی سیاسی است. 3- شما متاسفانه راست نمی گویید در اعتراض به فیلم سرزمین کهن. کسی به لرها خرده نگرفت. همه به لرها حق دادند. اما در مورد فتیله ضمن اینکه افکار عمومی این کار مذموم دانست اعتراضهایی که عموماً همراه با توهین و فحاشی بود نه برخواسته از خواست عمومی مردم آذربایجان که ساخته دست پان ترکیسم دانست.
 
 
#6 دوستدار تالش و گیلک 1394-08-24 22:21
به مدیران محترم سایت لور پیشتر عرض کردم لطفاً مواظب نفوذی پان ترکها باشید. کسی که میاد اقوام ایرانی را ملت می داند و یکسری حرفها را بدون سند القاء می کند مشخص است که از یک اطاق فکری تغذیه می شود. پان ترکهایی که دشمن همه ایران از جمله لرها هستند چرا که هنوز داغ نابودی فرقه پیشه وری توسط لرهای غیور را دارد.
 
 
#7 آرمان 1394-08-25 09:08
چرا نمایندگان لر در مورد سرزمین کهن بیانیه ندادند، ما به اینکار اعتراض می کنیم.
 
 
#8 مجتبی 1394-08-25 19:29
باسلام
خدمت برادر عزیزم "دوستدار گیلک وتالش":تاحدود زیادی با بیان جنابعالی موافقم امابایستی از اظهارنظرهای تحریک آمیز پرهیز کنیم و بیشتر از این به آگاهی جوانان لر احترام بگذاریم واطمینان کنیم.
درادامه خدمت جناب هفت لنگ یاد آوری کنم که ایران وزبان فارسی میراث همه مردم ایران بویژه مردم راستگو وشجاع "لر"می باشد.
 
 
#9 دوستدار تالش و گیلک 1394-08-26 13:26
مجتبی عزیز من از اولین کسانی بودم که نه بابت این برنامه ها خیلی برنامه ها زنگ زدم به تلویزون و اعتراض کردم. بایستی به توهین به اقوام خودداری نمود. اما کاربرد ملل به جای اقوام به نظر شما تحریک آمیز نیست؟ یا نشانه آگاهی جوان لر است. من فکر نمی کنم یک لر غیور هرگز جمله استالین ملعون را تکرار نماید. می دانید که استالین سودای تجزیه ایران را داشت و لرها خوب جلوی این جریان ایستادند. حالا هم وقتشه که فرزندان کوروش بزرگ. داریوش کبیر. کریم خان زند به حق و حقوقشان برسند و کسی هم حق توهین به آنها را نداره. منتها سرمشق گرفتن از پان ترکها مصداق کامل دشمنی با ایران و لرهای ایرانه.
 
 
#10 لربختیاری هفت لنگ 1394-08-26 15:23
در مورد جناب دوستدار گیلک و تهمت های که به بنده فرمودند مختصر چند نکته عرض کنم. 1) ایشان اصلا مطلب مرا متوجه نشدند و به خود زحمت ندادند اگر متوجه نمیشوند بپرسند تا بفهمند. جهل ایشان مرا واقعا عذاب داد 2) کلمات اتاق فکر و.. که بکار بردند نشان از تحلیل های دایی جان ناپلئونی و توهم توطئه داشت.3)تجزیه طلب بودن و... که به من گفتند مصداق تهمت بود.4)به کار بردن عبارات لرهای غیور.لرهای شجاع و سپس هدایت کردن لرها به افکاری که خودش درست میداند مصداق پوپولیستی بودن ایشان بود . ... لازم نمیدانم هر تهمت را جواب دهم اما به ایشان سفارش میکنم بیشتر مطالعه کنند و ذهنشان را از توهم توطئه خلاص کنند. ضمنا دیگر پوپولیستی بودن گمان نمیکنم جواب دهد دوست عزیز. موفق و پیروز باشید. وسلام
 
 
#11 محمدحسین 1394-08-27 17:21
بانظرلربختیاری کاملا موافقم. ماموریت امثال دوستدارتالش و سام از خرم اباد برای همه کاملا مشخصه و نیازی به جواب نداره.
 
 
#12 دوستدار تالش و گیلک 1394-08-29 17:05
... غیر قابل انتشار ...
باز هم می گویم به کار بردن ملل به جای قوم و حرفهای پان ترکیستی زدن یا نشانه جهله یا ماموریت ویژه از پان ترکها. خود را به حق می دانید نام من مشخصه. شهرت. پیشه ام معلومه بروید از من شکایت کنید در هر دادگاهی چه در ایران یا خارج ایران نه تنها ثابت می کنم که حرفم تهمت نیست که بدین شکل به همه ثابت می کنم یکی از مشکلات اقوام وجود خود شماهاست که حرف از مطالبه حق می زنی اما نیتت مساله دیگری است.

___________________
لور: لطفا درباره اعتبار یا عدم اعتبار هویت کامنت نویسان دیگر اظهار نظر نکنید و این کار را به ما واگذار کنید. متشکریم
 
 
#13 رامسین 1395-06-21 17:27
اگر در فضای مجازی و اینترنت چرخی بزنید اوج نفرت,حسادت,تحری ف,جعل تاریخ و نامهربانی را علیه قوم مظلوم لر خواهید دید…حق دارند ما کینه ای نیستیم…ما حسود نیستیم…ما دروغگو نیستیم…ما نام بزرگان رو به زشتی نمی بریم…
 
 
#14 بارانی 1395-07-14 21:42
جناب دوستدار(جعفری)م یشه بگید بر کدام سندی میگید ترکها داغ لرها را در جریان پیشه وری دارند؟تا جاییکه ما خواندیم اون زمان یعنی سال ۱۳۲۴ اصلا در لرستانات هیچ لشکری وجود نداشته فقط تیپ کوچکی بوده لرها خود قربانی رضاخان پالانی شدند و هنوزم که هنوز است کمر راست نکردند حالا چطور بقول شما رفتن آذربایجان؟؟؟جهت اطلاع شما باید بگم لشکرهای تهران را بردند آذربایجان…شما الکی برای خودت نوشابه واز نکن.دیواری کوتاه تر از لرها پیدا نکردی؟؟؟ما مردمی کم حاشیه هستیم سرمون تو لاک خودمونه.شما چرا مثل کوردها از نزدیکی,مردم لر به ترک ناراحتی؟؟؟
 
 

تازه ها

معرفي-جلگه-ی-چم-کلان   احمد لطفی /چم كلان نام جلگه اي سرسبز و خرم است كه در ساحل جنوبي رودخانه سيمره و در پنج كيلومتري شمال وشمال...
خبرگزاری-مهر-لرها-را-از-ایران-حذف-کرد  به گزارش پایگاه خبری گُلوَنی، خبرگزاری مهر در اقدامی عجیب یک نقشه پراکندگی زبان‌ها در ایران منتشر کرده است و در...
سردار-کیخاله-یا-کیقباد-خان   احمد لطفی /سردار کیخاله یا کیقباد خان ابن سلیمان خان ابن عابد خان ابن پاشا خان ابن مظفرخان فردی از تیره...
چه-طور-شد-که-اصفهان-لرستان-و-چهارمحال-بختیاری-را-بلعید  رضا ساکی: تغییر مرز میان لرستان، چهارمحال‌وبختیاری کار ساده‌ای نیست اما قضیه به این سادگی‌ها هم نیست. استاندار...
تهرانی‌ها-پول‌دارترین-کُردها-و-لرها،‌بی‌پول‌ترین‌ها  تهرانی‌ها، اصفهانی‌ها، یزدی‌ها و اهالی فارس پول‌دارترین ها و سیستانی‌وبلوچستانی‌ها، کهکیلویه‌ای‌ها، لرستانی‌ها...