دوشنبه, 30 بهمن 1396  

جدیدترین مطالب

«لک»-نام-مجموعه-طوایف-لُر-ساکن-در-همدان-و-مرکزی-و-قم-بوده-است
  عیسی قائدرحمت / منابع نشان می دهند که نام «لک» برای چند طایفه ساکن...
در-سفرنامه-های-ایرانیان،-تا-پیش-از-مشروطه،-از-نام-لک-برای-مردم-لرستان-استفاده-نشده-است
  عیسی قائدرحمت /  تا دوره مشروطه سیاحان ایرانی، همه ی مردم شمال و جنوب...
کورش-قانون-یکسان-و-فرهنگ-ثابتی-را-به-ملل-مختلف-تحمیل-نمی-کرد
  علی باجلان / در این روزگار که بیشترین تهاجمات نسبت به فرهنگ های بومی...
سامان-فرجی-بیرگانی-به-سوگ-پدر-نشست
  پدر محترم همکار عزیزمان، سامان فرجی بیرگانی، نویسنده و فعال فرهنگی و...
کریستف-کلمب-باشیم-اما-کشفیات-مان-در-حدّ-«شباهت-دو-کلمه»-نباشد-آیا-در-قفقاز،-پاکستان-و-اندونزی-لر-داریم؟
  ابراهیم خدایی / در تمام زبان های دنیا کمابیش همین حروفی که ما در فارسی...
پیشنهاد-مکان-یابی-مرکز-سیماشکی-عیلامی-در-خرم-آباد
  دکتر محمد بهرامی / احتمالا این دژ که شواهدی از آن در لایه های زیرین...
صدا-و-سیما،-صدای-مردم-لُر-را-بشنود
  لهراسب قلی پور لوایی / لُر قومی است که در طول تاریخ از ایران دفاع کرده...
لک-داغستان-با-لک-لرستان-ارتباطی-با-هم-ندارند-«اسم-های-مشابه»-میان-همه-فرهنگ-ها-و-مناطق-جهان-وجود-دارد
  عیسی قائدرحمت/ خطاهای ناشی از شباهت اسامی اخیرا در موارد متعددی مثل لک...
مخالفت-شوراى-علمى-بازبينى-با-پخش-سريال-«سرزمين-مادرى»-لزوم-اعاده-حیثیت-از-سردار-اسعد-بختیاری
  مصاحبه های غیرکارشناسانه برخی از مدیران و هم چنین کارگردان سریال نه...
سرزمین-کهن-و-امکان-گشودن-گره-ای-که-در-دست-صدا-وسیماست
  سامان فرجی بیرگانی / در ماجراهای سدّ گتوند، تونل کوهرنگ، سریال سرزمین...

پر بازدیدترین های ماه

 

 
 

در گروه مشارکت مدنی-توسعه شهری لالی بحث شد؛ طایفه ها آسیب اجتماعی هستند یا سرمایه اجتماعی؟

  

خانم اسماعیلی: طایفه گرایی مفهوم بدی نیست، اتفاقا باعث انسجام یک جامعه هم میتواند باشد اما جنبه های منفی وقتی نمایان میشود که گرایش به طوایف افراطی شود به طوری که به منافع جامعه ...

 

 

 

به گزارش بونگ نیوز،گروه اجتماع محور «مشارکت مدنی-توسعه شهری لالی» گروهی است که با همت و مشارکت برخی از نخبگان و افراد دغدغه مند شهرستان لالی(به ویژه جوانان) شکل گرفته است. این گروه در شرایط حاضر در فضای مجازی کار خود را آغاز کرده است و هر هفته دو جلسه دو ساعته مباحث تخصصی حول محور مشکلات شهر و راهکارهای برون رفت از آن را در فضای مجازی پیگیری می کنند.در همین راستا، این گروه اجتماع محور که نخستین گروه اجتماع محور شهرستان لالی خواهد بود تلاش دارد مباحث مطرح شده در فضای مجازی مربوط به گروه را برای بازخورد عمومی در اختیار رسانه ها قرار دهد تا نتیجه مطلوبی از این مباحث جهت آگاهی بخشی به عموم به وجود آید.لازم به ذکر است که این گروه در ادامه بر آن است تا فعالیت های خود را تا بعد از شناسایی کامل افراد دغدغه مند شهر در قالب یک تشکل مردم نهاد (NGO) در آینده ای نزدیک سازماندهی نماید.
هر کدام از اعضای این گروه اجتماع محور با توجه به نوع نگاه خود به این مسئله تحلیل هایی را ارائه داده اند که در ادامه به آن ها می پردازیم.
۱- محمد جهانبخشی (استاد دانشگاه) یکی از اعضای گروه مشارکت مدنی-توسعه شهری،عوامل موثر و اصلی که باعث انشقاق و طایفه گرایی است را شامل موارد ذیل می داند:
۱-استفاده از مدیران ناتوان و ضعیف بومی
۲- ضعف فرهنگی جامعه
۳-سیاست نادرست نمایندگان مجلس
۴-مشاورین و اطرافیان فتنه انگیز برخی نمایندگان مجلس
۵- بعضی از کاندیدای ناتوان شورای شهر و مجلس،
۶-توهمات موهن آمیز بعضی از جوانان
۷- عدم ارتباط نزدیک و صمیمی جوانان شهر


۲- وحید احمدی (کارشناس عمران) نیز در همین زمینه معتقد است که عوامل مهم بوجود آورنده این موضوع عبارتند از:
۱-وابسته بودن زیاد از حد فرد به طایفه …
۲-تبلیغات منفی خواسته یا نا خواسته…
۳-وجود افراد سودجو برای دامن زدن به این مسئله….
۴- عدم سواد کافی و بی اهمیت بودن کلمات گفته شده و تاثیر آن در ذهن افراد. به طور مثال،ما در برخوردهایمان اکثر اوقات دوستانمان را با نام طایفه اش صدا میزنیم که این مسئله باعث می شود وی در مقابل طایفه اش احساس مسئولیت کند و به همین جهت برآن میشود که طایفه خورا از دیگر طوایف برتری دهد.
راهکارها:

۱- معلمان و فرهیختگان باید دست بکار شوند و افراد را از سنین پایین قانون مند تربیت کنند و حس تعلق شهروندی و نه تعلق طایفه ای را در آنان پرورش دهند.
۲-از تجربیات دیگر شهرها یا اقوام ایرانی استفاده بشود…
۳-شناسایی و استفاده از اشخاص دلسوز و متخصص…


 

۳- خانم اسماعیلی (کارشناس حقوق) معتقد است که طایفه گرایی مفهوم بدی نیست. اتفاقا باعث انسجام یک جامعه هم میتواند باشد اما جنبه های منفی وقتی نمایان میشود که گرایش به طوایف افراطی شود به طوری که به منافع جامعه ترجیح داده شود. وجوداختلاف بین سه طایفه درلالی و وجود حس خودبرتربینی باعث عقب ماندگی شهر و عدم توسعه آن شده و این مشکل وقتی برطرف میشود ک به مردم شهرمان دیدی انسانی داشته باشیم و نه طایفه ای.


 

۴- محسن فولادی (دانشجوی کارشناسی ارشد) نیز عوامل اصلی شکاف های طایفه ای در لالی را به شرح ذیل می داند:
۱-قدرت نمایی قومی و طایفه ای و رسیدن به منافع مادی و به دست آوردن مناصب سیاسی و اجتماعی
۲- ترس از به قدرت رسیدن طوایف مقابل و محرومیت از امتیازات مادی و معنوی
۳-هنگامی که حس تعلق طایفه ای قوی باشد این تعهدات در مقابل طایفه ایفا می‌شود؛ لذا هرگاه فردی از طایفه به موقعیت اجتماعی و سیاسی بارزی برسد، پست‌های مدیریتی، نقش‌ها و خدمات و مشاغل متعددی را بدون توجه به اصل شایسته سالاری به اعضای طایفه واگذار می‌کند.
۴- با توجه به آنچه گفته شد ضعف احزاب و تشکل‌های مدنی، عملکرد ناپخته و وعده های حساب نشده ی برخی کاندیداها برای تقسیم مناصب و مدیریت‌های مهم شهر در افزایش قبیله
گرایی نقش بسزایی دارد.


 

۵- مصطفی نجفی (کارشناس ارشد روابط بین الملل) نیز عوامل اصلی طایفه گرایی و راه حل های برون رفت از آن را به شرح ذیل می داند:
عوامل اصلی پر رنگ بودن طایفه گرایی :
۱٫دامن زدن سیاسیون و فرصت طلبان به این مسئله.
۲٫ضعف عمیق فرهنگی.
۳٫ارضای اجتماعی بسیاری از افراد از دامن زدن به این مسئله.
۴٫ضعف تفکر و بی ثباتی فکری
۵٫ نبود NGO ها و تشکل های مردم نهاد جهت آگاهی بخشی به مردم
۶٫ بی توجهی و بی تفاوتی نخبگان و تحصیل کردگان شهر نسبت به این مسئله و حاکم بودن ترس های اجتماعی و فرهنگی در اذهان آن ها برای کم رنگ کردن این موضوع.
راه های برون رفت
۱- آگاهی بخشی به مردم و به ویژه نسل جوان از طریق ایجاد کارگاه های آموزشی.
۲- .تشکیل NGO های اجتماعی و فرهنگی و فعالیت در قالب آن با ترکیبی از همه طوایف و سلایق
۳- استفاده از ظرفیت آموزشی آموزش و پرورش و دانشگاه پیام نور لالی جهت آگاهی بخشی به نوجوانان و جوانان از طریق معلمان و اساتید آگاه
۴- برگزاری همایش های جامعه شاختی مفید با بهره گیری از ظرفیت های نخبگان شهری و همچنین جامعه شناسان خبره برای آگاهی بخشی به مردم.
به طور کلی از نظر ایشان، اگر فضای طایفه ای و شکاف های ناشی از آن کم رنگ شود فرصت برای بهره گیری از فرصت ها و ظرفیت های جایگزین بیشتری فراهم خواهد شد. در واقع وی معتقد است که طایفه گرایی و شکاف های طایفه ای در شهر لالی ما به مانند هر پدیده اجتماعی دیگری، همه حاصل فعالیت اجتماع است و بدون شک به علت نیاز بخشی از عناصر اجتماع به وجود آمده اند و پاسخگوی برخی از خواسته ها هستند. اگر آن خواسته ها ریشه کن شود یا مسیر رشد و یا موضوع آن ها تغییر یابد، بدون شک در مجموع روی عناصر دیگر تاثیر مثبت می گذارد و موجب تغییر در رویکرد های اجتماعی افراد می شود که در نهایت فضا را برای شایسته سالاری به جای طایفه سالاری محیا میسازد. در واقع فضای بدیل فضای طایفه گرایی، فضایی تعاملی است نه تقابلی، فضایی است همدلانه برای توسعه شهر و نه فضایی بخشی نگر و در نهایت فضایی است شایسته سالار، شایسته محور و مهم تر از آن شایسته پرور.


۶- نجف مهدی پور (دانشجوی دکترای علوم سیاسی) ،خانم خدادادی(دانشجوی کارشناسی ارشد باستان شناسی) و   (دانشجو) نیز مشترکا بر یک عامل مشخص در دامن زدن به طایفه گرایی در لالی تاکید می کنند و آن سواستفاده افراد فرصت طلب است. به عقیده اینان، انتخابات همواره بهترین فضا را برای سواستفاده این اشخاص از احساسات مردم و دامن زدن به طایفه گرایی فراهم آورده است.


۷-شهرام هزاریان (معلم) نیز در یادداشتی بحث طایفه گرایی را متفاوت از بحث طایفه گرایی در اندیکا و نقاط دیگر می داند و در تشریح عوامل طایفه گرایی در لالی به موارد ذیل اشاره دارد:
۱- نبود تعدد طوایف در شهرستان.هرچه تعداد طوایف بیشتر حساسیت قوم گرایی کمتر
۲- به نظرم آنقدر که ما ایراد این جریان را در موضوعاتی دیگر دیدیم که موضوع اصلی که همانا خود مردم هستند را فراموش کردیم
۳-اصطکاک بیش از حد جریانات سیاسی وقومی در شهرستان
۴- احساساتی شدن بیش از حد در بحث قوم گرایی در مواقع حساس
۵-نبود حتی یک همایش در سال برای آگاهی جامعه
در ادامه وی معتقد است که برای برون رفت از این وضعیت باید هزینه های زیادی اعم از فردی،اجتماعی، مادی متحمل شد. باید در کنار حفظ سنت های ارزشمند واصیل گذشتگان نگاهی به آینده هم داشت و با توجه به پیشرفتهایی حاصله در آینده، بعضی ها را کمرنگ کرد. به قول آقای آدلر که یک روانشناس فرد گراست، هر فردی با تحول در اندیشه خود جامعه را هم متحول میکند.بنابراین قسمتی از کار نزد خودمان وتحولاتی است که باید در مقابل آنها مقاومت نکرد


۸-محمد جهانبخشی (دانشجو) عضو دیگر این گروه اجتماع محور است که با یک نگاه دینی و با ذکر آیه ای از قران کریم با این عنوان که «ای مردم ما شما را از یک مرد و یک زن آفریدیم و شما را بصورت نژادها و قومها درآوردیم تا یکدیگر رابشناسید , گرامیترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست» به این موضوع پرداخته است. وی یکی از عوامل طایفه گرایی را اشتباه کردن در یکی دانستن احترام به بزرگان و عمل بی چون و چرا به حرف های آنان می داند و معتقد است که اگرچه طبق کلام بزرگان، بویژه بزرگان دین احترام افراد بزرگ قوم بجاست ولی خدای ناکرده این احترام نباید با پذیرفتن همه ی اوامر بزرگ یکی شود.
از نظر ایشان، هر راهکاری نیاز به صبر فراوان و شجاعت دارد و می افزاید که باید محوریت طایفه که اکنون در دست عده ای از بزرگان است که هم چنان بر طبل طایفه گرایی می کوبند به دست افراد روشن فکر طایفه بیافتد. منظور دقیق تر اینست که افراد روشنفکر هر طایفه ای به نسل نو طایفه ی خود عوارض و اشکالات طایفه گرایی را نمایش بدهند و در جهت پیوستگی در بین طایفه های موجود در شهر به معنای واقعی کلمه بکوشند.


 

۹- رحمت اله تاجپور(کارمند کتابخانه مرکزی لالی) و سید مسعود طبیب(کارمند جهاد کشاورزی لالی) نیز متفق القول عامل مهم در رواج طایفه گرایی و شکاف های ناشی از آن را در عدم شفافیت می دانند و معتقدند که این عدم شفافیت همواره زمینه را جهت دامن زدن به بحث طایفه گرایی توسط افراد فرصت طلب ایجاد کرده است.


۱۰-هدایت ابراهیمی(دانشجو و مدیر رسانه های بونگ) نیز با توجه به دیدگاه خود، با مقدمه ای درباره پیداش طایفه گرایی به این مسئله پرداخته است و علل و راهکارها را شامل موارد ذیل می داند:
علل ایجاد مشکلات قومی در لالی:
۱- همجواری دیرین طوایف در لالی ( در اکثر مناطق ایران ، کل کل و رقابت بین شهرهای همسایه وجود دارد، مانند رشت و انزلی در شمال )
۲-کینه های قدیمی ناشی از نزاع های بین این طوایف
۳-سو استفاده و دامن زدن برخی از سیاسیون و مسئولان شهر و عمیق کردن اختلافات ( دعوای شورای شهر و شهردار ک تلفات جانی هم داشت )
راهکار ها:
برطرف نمودن جنبه های منفی نیازمند فرهنگسازی بوده و در کوتاه مدت ، نمیتوان انتظار حل شدن آنها را داشت.
راهکارهایی بلند مدت پیشنهادی :
۱- اشنایی مردم با قوانین مدنی و اجتماعی و شهری
۲- بیشتر شدن تعامل با محیط های اجتماعی خارج از شهر و مناطق بختیاری
۳- انجام کارهای گروهی در قالب تیم و گروه های متشکل از همه طوایف
بدون شک با بالا رفتن شواد اجتماعی ، علمی و افزایش فرهنگ و پررنگ شدن تعاملات اجتماعی و ایجاد نسل هایی با افق دید بلند ، نه تنها نقاط مثبت این پدیده ( صله رحم،شرکت در مراسمات،هیاری،حفظ آداب و سنن و….. ) حفظ و پررنگ خواهند شد ، که نقاط منفی چون تعصب کورکورانه، دشمنی های بی دلیل ، شکاف ها و فاصله ها به تدریج کمرنگ و کمرنگ و در دراز مدت از بین خواهند رفت. زمانی که برنامه محوری، تحقق و عدم تحقق اهداف و برنامه ها، عمران و ابادی و…. مبنای تصمیم گیری درباره رای دادن ، سنجش مسولین و حتی برخوردهای اجتماعی قرار گیرد، خودبخود راه استفاده از احساسات قومی و تعصبات ناشی از آن را خواهد بست.


۱۱- احسان محمدی(دانشجوی پزشکی) نیز به عنوان یکی از اعضای این گروه اجتماع محور معتقد است که قوم گرایی همانند بسیاری از موضوعات دیگر دارای یک سری بار منفی و بار مثبت است.بار مثبت آن این است که در جزیی ترین واحدهای اجتماعی و بستگان و اقوام حس همبستگی و همکاری و دلسوزی را ایجاد میکند که نتیجا میتواند در زندگی روزمره پیامدهای بسیار خوبی را به همراه داشته باشد.اما متاسفانه همین حس قوم گرایی وقتی وارد حوزه تعصب بشود متعاقب آن میتواند فرد را از حقایق دور نگه دارد و زمینه های لازم را برای عقب ماندگی و توسعه نیافتگی به وجود آورد. از نظر وی، اگر بتوانیم به جای طایفه گرایی حس همشهری بودن را در میان مردم تقویت کنیم شاید این طایفه گرایی کمرنگ تر بشود.


 

۱۲-وحید مرادی(معلم هنر) نیز در ابتدا ضمن اشاره به مزیت ها و معایب طایفه گرایی، راهکارهای آن را نیز به صورت ذیل بیان می کند.
مزایای طایفه گرایی و قوم گرایی در لالی :
۱) احساس آرامش روانی برای کسی که هویت خود را در طایفه و قوم جست وجو می کنند.
۲) کمک به همبستگی اجتماعی که از نظر دورکیم عامل اصلی خودکشی ها است. نمونه های همبستگی ها را در جشن ها و عزاها می توانید ببینید.
معایب گرایش های طایفه ای:
۱) ابزاری برای سواری گرفتن نخبگان سیاسی با تحریک احساسات و تعلقات قومی و طایفه ای
۲) می تواند سرچشمه ی تعارض ها، کشمکش ها، نابرابری ها باشد و ممکن است هرازچندگاهی به شکل خشونت خود را نشان دهد.
۳) تشکیل گروه های مجازی در فیس بوک و واتس اپ و دامن زدن به مسایل قومی و طایفه ای
۴) زمینه سازی برای حضور بیگانگان در کشور ( ر.ک به تاریخ نفت در مناطق بختیاری)
۵) مشروعیت دادن به فسادهای اداری افراد توسط طایفه وندان.
۶) بسیج شدن توده ها و همراهی بخشی از جوانان تحصیل کرده و نخبه با توده ها،
۷) تحقیر طوایف دیگر.
۸) تلاش برای کسب کرسی های بیش تر در ادارات
و به طور کلی:
طایفه ای گرایی از بسیاری از بیماری های روانی جلوگیری می کند و به لحاظ “روان شناختی” سازنده است،
اما بسیاری از بیماری های اجتماعی را به وجود می آورد و از لحاظ “جامعه شناختی” می تواند بسیار مخرب واقع شود.
چاره چیست؟
ما باید بتوانیم بین هویت طایفه ای و هویت شهری توازن و تعادل و سازش به وجود آوریم. از بیخ و بن به جنگ طایفه گرایی نرویم و از آن سو تسلیم محض طایفه گرایی نباشیم.
چگونه؟
– ترجیح دادن منافع شهر بر منافع طایفه را از “خودمان” شروع کنیم و به تکثیر چنین اندیشه ای بپردازیم.
– توسعه و گسترش ازدواج های بین طایفه ای
– باید جهان را به عنوان وطن بپذیریم و اگر بر ایرانی بودن و بختیاری بودن تأکید افراطی کردیم، به ناچار در دام طایفه گرایی افراطی هم خواهیم افتاد. باید بپذیریم نژاد آریا نژاد برتر و قوم بختیاری، قوم برتر نیست تا بتوانیم از برتری دادن طایفه ای بگذریم.
– نشست هایی بر مبنای نزدیکی فکری و خارج از چارچوب های طایفه ای در شهر برگزار کنیم.
– جلوگیری از جشن های طایفه ای که امروزه مد شده است.
از نظر وی،آسیب های طایفه گرایی از دو حالت خارج نیست: اول آن که یا نمی توانیم فعلا برایش کاری کنیم چون نسخه ی بهتری نداریم. دوم آن که نشأت گرفته از طایفه گرایی در انتخابات هستند و در سومین حالت به علت عدم مشارکت مدنی اتفاق می افتد یعنی کافی است مشارکت مدنی در قالب انجمن ها، بنیاد ها و . . . تقویت شد، خود به خود آن آسیب مرتفع می گردد.
چراغ روشن کردن بهتر از شمشیرکشیدن است….


 

۱۳-صولت احمدی ( دبیر و مدرس دانشگاه پیام نور لالی) نیز با یک نگاه جامعه شناختی به این مسئله می پردازد
و معتقد است که کشور ما در مسیر گذار از سنت به مدرنیته (ب دلایل مختلف) همان مسیر و الگوی جوامع دیگر را بصورت کامل دنبال نکرده و متناسب با شرایط داخلی الگوی متمایزی ارایه داده که نه مطابق با الگوی جوامع غربی است و نه بصورت کامل سنتها را رها کرده است پس اینکه انتظار داشته باشیم قومیت یا طایفه گرایی از میان برود انتظار بی پاسخی خواهد بود.
از نظر ایشان، مقوله قومیت چیزی است مانند: دین یا مذهب / جنسیت / نژاد /ملیت و یا حتی سواد . .
از این نظر که اگر هویت را تعلق خاطر به داشتن ویژگی هایی که فرد یا گروه را از دیگران متمایز میکند، تعریف کنیم ،همه ویژگیهای فوق این کارکرد را دارند، مضاف بر اینکه همین ویژگیها میتوانند یک جمع را ضمن متمایز کردن از دیگران به انسجام داخلی نیز برساند، که این امر هم کارکرد مثبت دارد و هم کارکرد منفی . کارکرد مثبت همه اینها جلوگیری از مسایلی مانند بی هویتی و. . . است و کارکرهای منفی وقتی رخ می نمایاند که افرادی بواسطه داشتن این ویژگیها بخواهند دیگران را بخاطر نداشتن این ویژگیها از حقوق اولیه محروم سازند یا با تبعیض عمل نمایند و نهایتا به بهره کشی و استثمار منتج شود.
بصورت مصداقی موارد فوق به این شرحند:
دین یا مذهب: همان برخوردی ک روحانیون دین مسیحیت (به بهانه نماینده خدا بر روی زمین بودن) ابتدا در اروپا انجام داده و با هدف ایجاد حکومتی تحت لوای دین ابتدادر قرون وسطی مخالفان خود را از سر راه برداشتند و بعد به استثمار جوامع دبگر ب بهانه رهایی از کفر پرداختند.
نژاد: بهانه ای که سفید پوستان اروپایی انگلوساکسون و نازی ها در مقاطع زمانی مختلف برای تهییج توده ها یا همان عوام استفاده کردند تا سیاهان و ملل دیگر را ضمن محروم کردن از حقوقشان استثمار کنند.
قومیت یا طایفه: یک شبکه خویشاوندی گسترده است که افراد متعلق ب آن خود را در مواردی مانند:داشتن نیای مشترک، تاریخ مشترک، زبان مشترک، فرهنگ مشترک، سرزمین مادری مشترک یکسان میدانند و این امر باعث انسجام درونی آنان و کمک به حل مشکلاتشان میشود.
از نظر وی تا اینجای کار مشکلی بوجود نمی آید اما مشکل مربوط به زمانیست که افرادی که نفوذ اجتماعی دارند سعی کنند با تهییج احساسات افراد قوم یا طایفه، افراد اقلیتی که تعلق قومی یا اقلیتی متفاوت دارند را از حقوق خود محروم کنند یا ب تبعیض اقدام نمایند. در واقع از نظر وی،همه موارد فوق اگر باعث تهییج احساسات عمومی که منتج به تبعیض، استثمار، یا تضییع حقوق فرد یا گروهی شود یک آسیب اجتماعی محسوب میشود نه به خودی خود . .


۱۴- مرتضی فاریابی (معلم) نیز به عنوان آخرین مشارکت کننده در بحث معتقد است:
اگر طایفه گرایی اگر با تعارض همراه نباشد میتواند مثبت باشد، اما تعارض به اقوام مردود است.از نظر وی، در شهرستان لالی در شرایط عادی همه یار و مددکار همند و هیچ جای خالی برای شکاف وجود ندارد ،ولی در یک انتصاب یا در یک انتخابات عده ای معدود تلاش دارند فضا را مسموم کنند و به اختلافات دامن می زنند.
چاره چیست ؟
از نظر ایشان تغییر این رویکرد کاری سخت اما شدنی است.به عقیده وی،تشکیل یک گروه رسمی متشکل از همه طوایف که مورد تایید عامه ی مردم باشند و سوابقشان خدشه دار نباشد چاره کار است. گروهی که از خود گذشت نشان دهند و فقط به ابادانی لالی بیندیشند.


 

در نهایت باید گفت که این گروه اجتماع محورآمادگی آن را دارد که به دور از هرگونه رویکرد سیاسی و جناحی و تنها در قالب فعالیت های اجتماعی-فرهنگی، از تمامی ظرفیت ها برای جبران عقب ماندگی ها و پیشبرد توسعه شهر استفاده نماید و تمامی انتقادات، پیشنهادات و راهکارهای افراد دلسوز و دغدغه مند شهر که خواهان همکاری و همیاری هستند را با آغوشی باز پذیرا است. به همین جهت،گروه اجتماع محور«مشارکت مدنی-توسعه شهری لالی» در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت مصمم است که به اثبات برساند که هدف آن صرفا بیان دغدغه های شهر و ارائه راه حل های توسعه آن است و نه اهداف جناحی و یا جانبدارانه سیاسی.در واقع هیچ گونه جهت گیری و هدف سیاسی و جناحی در این گروه جایگاهی ندارد و رویکردهای آن صرفا رویکردهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.

 

 

 

 

اضافه کردن نظر

نظرات خود را، حداکثر در 800 کاراکتر، به خط فارسی بنویسید. نظرات حداکثر ظرف 72 ساعت بازبینی می شوند و در صورت تایید و صلاح دید مدیریت سایت به نمایش در می آید.

کد امنیتی
تازه کردن

نظرات  

 
#1 حاجیوند 1394-03-01 07:40
طایفه ها و همبستگی های اجتماعی و محلی تنها سرمایه انسانی مناطق ما هستند با از بین رفتن این پیوندها قطعا جامعه ما ضعیف تر خواهد شد.
شهرهای ما مثل لالی مشکلات بسیار دیگری دارند که در این گونه جمع ها جرأت پرداختند به ان را ندارند.
من به شخصه یکی از برتری های زندگی در لرستان را وجود طوایف می دانم، طایفه نباشد چرا باید اینجا بمانم؟ می روم تهران زندگی می کنم؟
طایفه در سرزمین ما جایگزین پلیس و بیمارستان و سازمان غیر دولتی و دولتی و... است، اگر توانستید اول این ها را ایجاد کنید بعد علیه طوایف حرفی بزنید.
 
 
#2 رضا بدری 1394-04-17 23:17
وظایف شورای شهر در نظام مدیریت شهری :1-نظارت بر حسن ادارهو حفظ سرمایه و اموال شهر . 2- تصویب بودجه سالانه 3- مراقبت در اجرای وظایف شهرداری درامور بهداشت حوزه شهر

- شهردار شهر به عنوان نماینده مردم،وظایف زیر را برعهده دارد ؛1- ایجاد معابر و میادین عمومی مورد نیاز شهر .2- تامین آب و روشنایی شهر 3- مراقبت در امور بهداشت ساکنین 4- برآورد و تنظیم بودجه عمرانی شهر 5-ایجاد غسالخانه و گورستان 6- احداث بنا و تاسیس ساختمانهای مورد نیاز عمومی شهر در چارچوب طرح های جاع و تفصیلی شهر ,...