سه شنبه, 02 آبان 1396  

جدیدترین مطالب

صدا-و-سیما،-صدای-مردم-لُر-را-بشنود
  لهراسب قلی پور لوایی / لُر قومی است که در طول تاریخ از ایران دفاع کرده...
لک-داغستان-با-لک-لرستان-ارتباطی-با-هم-ندارند-«اسم-های-مشابه»-میان-همه-فرهنگ-ها-و-مناطق-جهان-وجود-دارد
  عیسی قائدرحمت/ خطاهای ناشی از شباهت اسامی اخیرا در موارد متعددی مثل لک...
مخالفت-شوراى-علمى-بازبينى-با-پخش-سريال-«سرزمين-مادرى»-لزوم-اعاده-حیثیت-از-سردار-اسعد-بختیاری
  مصاحبه های غیرکارشناسانه برخی از مدیران و هم چنین کارگردان سریال نه...
سرزمین-کهن-و-امکان-گشودن-گره-ای-که-در-دست-صدا-وسیماست
  سامان فرجی بیرگانی / در ماجراهای سدّ گتوند، تونل کوهرنگ، سریال سرزمین...
فوتبال؛-ابزاری-برای-هویت-خواهی-جامعه-لر
  ابوالفضل بابادی شوراب/  تیم هایی همچون نفت مسجدسلیمان ، گهر دورود ،...
دالالا-اثری-نو-از-حسین-حسین-زاده-رهدار
   حسین حسین زاده رهدار /دالالا برای آموزش لالایی لری به مادران است تا...
توسعه-استان-قم-در-سایه-مظلومیت-الیگودرز
  نویدی خوش برای مردم استان قم که با شنیدنش بار دیگر زخم کهنه لرستان سر...
روز-پزشک-و-یادی-از-پزشک-افسانه-ای-لرستان
   رضا فرهادی / جریان زندگی، خصایص و مبارزات دکتر اعظمی شباهت کم نظیری با...
ایرج-خوانی،-نماد-درخشان-بومیابی-در-شعر-و-موسیقی-لرستان
   ابراهیم خدایی /نه فقط در مقام کلام و موسیقی که در بینش نیز ایرج شباهتی...
لرستان-و-شبح-امیر-احمدی
   دکتر روزبه کلانتری / چند روز پیش در خبرها آمده بود که لانۀ قدیمی...
 

 
 

تهیه کننده سریال مدعی شد: لهجه «جاده قدیم» متعلق به هیچ جا نیست

  

تهیه‌کننده سریال کمدی «جاده قدیم» که پخشش به تازگی از شبکه یک آغاز شده است، تأکید کرد: ما هیچ تغییری در لهجه سریال «جاده قدیم» ندادیم چرا که لهجه این مجموعه متعلق به هیچ کجا نیست.

 

در همین زمینه:

:: دکتر پیمان رجبی: رسانه ملی همچنان در مسير توهین به قوم لر/ آیا فقط لرها برای فروش گاو به تهران می‌روند؟!

 

علی تقی‌پور تهیه‌کننده «جاده قدیم»، درباره تأخیر در پخش سریال «جاده قدیم» به دلیل مشکلات لهجه‌ای توضیح داد: با توجه به اینکه می‌دانستیم استفاده از لهجه در تلویزیون با محدودیت مواجه است، تمام سعی و تلاشمان را کردیم تا از یک لهجه بدیع استفاده کنیم که متعلق به هیچ کجا نباشد اما متأسفانه کسانی درباره لهجه این سریال قضاوت کردند که شناخت تخصصی روی لهجه و آواها نداشتند؛ چرا که این لهجه مربوط به هیچ شهر و شهرستانی نیست.

وی در ادامه همین مطلب یادآور شد: ما روی استفاده از لهجه در سریال «جاده قدیم» دقت بالایی داشتیم ولی واقعیت این است که افرادی از سر عدم تخصص درباره‌ی لهجه کار اظهار نظر کردند؛ این در حالی است که ما با یک رسانه طرف هستیم و با یک احساس طرف نیستیم و باید منطقی و تخصصی برخورد کنیم.

تهیه‌کننده «جاده قدیم» همچنین تصریح کرد: وقتی کار حرفه‌ای انجام می‌دهیم نباید احساس‌ و علایق شخصی‌مان را در کار دخیل کنیم. ما در لهجه «جاده قدیم» هیچ تغییری ندادیم؛ ضمن اینکه معاون سیما حمایت خیلی زیادی از این مجموعه داشت. در حال حاضر هم «جاده قدیم» روی آنتن شبکه یک است و همه می‌پرسند این لهجه متعلق به کجاست؟

تقی‌پور در ادامه صحبت‌هایش به رویکرد سریال کمدی «جاده قدیم» که با بازی شهرام حقیقت‌دوست و یکتا ناصر همراه است، اشاره کرد و یادآور شد: از همان ابتدا برای ساخت «جاده قدیم» به گونه‌ای آغاز کردیم که یک کار مفرحی داشته باشیم که برای مخاطب جذاب باشد و با سریال ارتباط برقرار کند و در عین حال از تماشای آن لذت ببرد.

وی سپس به بازخوردهای سریال «جاده قدیم» در دو قسمت پخش شده اشاره کرد و گفت: در حال حاضر که فقط دو قسمت از سریال به روی آنتن رفته است، بازخوردهای خیلی خوبی گرفتیم و مردم با قصه و شخصیت‌های اصلی ارتباط برقرار کرده‌اند. «جاده قدیم» یک سریال روتین شهری با گریم‌های متفاوت و قصه‌ای متفاوت است.

تهیه‌کننده سریال در حال پخش «جاده قدیم» در پایان گفت‌وگوی خود اظهار کرد: امیدوارم سایر شبکه‌های تلویزیونی هم اطلاع‌رسانی درستی از پخش هر شبی سریال «جاده قدیم» داشته باشند تا مردم پای سریال بنشینند چرا که تا به حال اطلاع‌رسانی درستی انجام نشده است.

 

 

 

 

اضافه کردن نظر

نظرات خود را، حداکثر در 800 کاراکتر، به خط فارسی بنویسید. نظرات حداکثر ظرف 72 ساعت بازبینی می شوند و در صورت تایید و صلاح دید مدیریت سایت به نمایش در می آید.

کد امنیتی
تازه کردن

نظرات  

 
#1 ابراهیم 1394-03-06 20:12
به عبارت دیگر این سریال را باید نوعی "تمسخر کُل شهرستانی ها و اقوام توسط تهرانی ها" ارزیابی کرد.
انصافا لازم است تشکل ها و جنبش های فراگیر قومی میان لرها، گلیک ها، کُردها و... تشکیل بشود تا لهجه های غیر تهرانی فقط موضوع تمسخر نباشند بلکه از آن ها در بخش های خبری، اجتماعی، اقتصادی و... هم استفاده شود.
 
 
#2 الف 1394-03-06 20:17
چرا گاوفروش حتما باید یه روستایی باشه که لهجه ی تهرانی نداره و خیلی مسخره هم باشه..هم رفتار و هم زبونش؟
 
 
#3 مسعود 1394-03-07 13:11
همچنان با تحقیر غیر فارس و غیر تهرانی مواجه هستیم. مهم نیست این لهجه به کجا تعلق دارد مهم این است که محلی بودن برابر با دهاتی بودن و فقر فرهنگی نشان داده میشود. این مساله البته به دلیل شباهت بیشتر این گویش با لری ثلاثی بیش از هر قومی به قوم لر آسیب می زند
 
 
#4 حاج محمد 1394-03-07 20:09
بفرمآئید این لهجه بدیع اختراع جدید است خیلی هم خوبه حنماان را ثبت اختراعات کنید!زبان ولهجه اقوام را به باد ... گرفته ومی گوئید( تمام سعی و تلاشمان را کردیم تا از یک لهجه بدیع استفاده کنیم که متعلق به هیچ کجا نباشد اما متأسفانه کسانی درباره لهجه این سریال قضاوت کردند که شناخت تخصصی روی لهجه و آواها نداشتند؛ چرا که این لهجه مربوط به هیچ کجاست )پس برای زبان ولهجه ای که سالیان سال باآن در میان اقوام رایج بوده وهست وخواهد بود شمابه کسانی که با این زبان ولهجه، زاده شده اند وهمانند روح درجسم آنهاست می گودئید:
(افرادی از سر عدم تخصص درباره‌ی لهجه کار اظهار نظر کردند؛)!
 
 
#5 فرشاد 1394-03-08 15:37
اقایان اقا محمدی و حجت الاسلام میرعمادی واسه چی الان بیانیه نمیدید
 
 
#6 ایمان 1394-03-09 20:31
توهین به قوم بزرگ لر توهین به ملت ایران است ..
 
 
#7 صلاح الدین 1394-03-18 17:01
اگر الان اعتراض نشه و بساط این سریال هم مثل سرزمین کهن جمع نشه این روند زشت و توهین آمیز تا بی نهایت ادامه پیدا می کنه.
اون غیرتی که از اون دم زده میشه کجاست؟ واقعا توهین به این واضحی جای هیچ ابهامی نداره.
اعتراضات مسالمت آمیز و اعتراض به روابط عمومی ... می تونه در آینده ی مردم لر تاثیر گذار و حیاتی باشه.
جای اینکه نماینده ی خرم آباد و بروجرد ضد مراسم گلونی نطق کنند ضد این سریال که سعی در نابودی آشکار مردم لر داره اعتراض کنند.
گفتم اگر الان اعتراض بشه دیگه تکرار نمیشه و آینده تضمین میشه ولی اگه نه....
 
 
#8 صلاح الدین 1394-03-18 17:07
من از شدت عصبانیت تلویزیون رو جمع کردم و با خودم عهد بستم که نه رادیو گوش بدهم و نه تلویزیون ایران بخاطر این فیلم.
 
 
#9 دریک وند 1394-03-26 11:11
توهین به قوم لر در این فیلم کاملا" هویداست.گریم بسیار زشت وتحقیر امیز کسی که با لهجه ای شبیه لری صحبت می کند،تاکید برشهرستانی بودن او و از این دلایلند.ما واقعا ماندیم چه کنیم؟به که بگوییم دردمان را؟شاید ماهم باید از تبریزیها الگو بگیریم وواکنشهای سخت تری نشان دهیم