پنج شنبه, 05 اسفند 1395  

جدیدترین مطالب

توزیع-کتاب-مردم-شناسی-قوم-بختیاری
  مردم شناسی قوم بختیاریتافیف : حمیدرضا کاویانی چگنی موضوع : معرفی و...
بیانیه-استقرار-نظام-شایسته-سالاری-لرستان
    مردم شریف و نجیب استان لرستان استاندار ارجمند و مدیران محترم ادارات...
آموختن-زبان-مادری-هم،-«حق-مسلم-ماست»
    محسن کرامتی مقدم /۲۱ فوریه (۳ اسفند) از طرف سازمان یونسکو به عنوان...
شعری-به-مناسبت-روز-جهانی-زبان-مادری
   / رضا جهانی نهاوندیﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ ﺭﻭﺯ ۲۱ ﻓﻮﺭﯾﻪ ﺭﺍ ﺭﻭﺯ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺍﺯ ﺯﺑﺎﻥ...
عرض-تسلیت-سایت-لور-به-همکار-محترممان-جناب-عبدالرضا-قاسمی-سردبیر-پایگاه-یافته
  کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذو الجلال و الاکرام  جناب آقای...
حق-خرم-آباد-و-حق-به-خرم-آباد
   / روزبه کلانتریبه عنوان لُری که در خارج از خرموئه (خرم‌آباد) و خارج از...
علیراست
  مهدی ویس­ کرمی/ نگاهی به منش و سبک زندگی هنرمندان مردمی مانند مرحوم...
یادداشتی-به-مناسبت-زادروز-استاد-ایرج-رحمانپور
   علی باجلان / اکنون شصت سال از عمرش می گذرد بزرگمردی که صدایش صدای...
شوراهای-شهر؛-نهادی-اجتماعی-یا-سیاسی-گزارشی-از-یک-بحث-تلگرامی
   مجتبی ترکارانی / موضوع بحث: شوراهای شهر؛ نهادی اجتماعی یا...
عیسی-قائدرحمت-به-سوگ-پدر-نشست
  نشریه فرهنگی اجتماعی لور /عیسی قائدرحمت نویسنده و پژوهشگر لُر شناس و...
 

 
 

شوراهای شهر؛ نهادی اجتماعی یا سیاسی / گزارشی از یک بحث تلگرامی

 

 مجتبی ترکارانی /
 موضوع بحث: شوراهای شهر؛ نهادی اجتماعی یا سیاسی، 
کارشناس:  مجتبی ترکارنی (دکترای جامعه شناسی توسعه) دوشنبه در گروه مجازی  «خرم آباد از منظر رنامه ریزی شهری»

 

حضار در این نشست سوالاتی به شرح زیر مطرح نمودند: و آقای دکتر ترکارانی  نیز به فراخور بحث بدین گونه به تبیین مساله و پاسخ این سوالات پرداخت:

 1. روشن پو: جناب دکتر ترکارانی چرا شورا یک نهاد سیاسی نیست؟

استاد ترکارانی در پاسخ به این سوال دلایلی را با تأکید بر بینابینی بودن (سیاسی - اجتماعی) شوراهای شهر و روستا برشمردند:
1-شورا بدليل اينكه از پايين جامعه و از ارا مردم برمي خيزد و مشروعيتش را مستقيما از راي مردم ميگيرد.2-وظيفه حل مشكلات و معضلات و خدمات شهري است و در حوزه قدرت و توزيع ان كار نمي كند .3منعكس كننده مطالبات جامعه است. 4-تفاوت ان با نمايندگان مجلس در محدوده اختياراتش مي باشد. بنابراين به اين دلايل بايد يك نهاد بينابيني باشد و بماند.
2. میثم هاشمی: ایا علم جامعه شناسی میتواند بخ رسیدن اهدافی که مد نظر شورا هست کمک کند؟
ترکارانی: جامعه شناسي به دليل اينكه علم شناخت جامعه است و وظايف شورا هم عمدتا اجتماعي و فرهنگي و خدماتي مي باشد. بنابراين به شدت به هم نياز دارند. در حوزه هاي مطالعات شهري. جلب مشاركت هاي مردمي..توانمندسازي جامعه و ..

 3. روشن پور: به نظرتون در جامعه لرستان که هنوز نهادهای مدنی شکل نگرفته چطور افراد می توانند افراد متخصص با شورا را انتخاب کنند، آن هم با وجود معضل طایفه گرایی!؟

مجتبی ترکارانی پاسخ روشن پور این گونه اظهار داشتند: اين يك معضلي در جامعه لرستان است. چون نهادهاي مدرن مانند احزاب و اصناف و تشكلهاي مدني شكل نگرفته اند. بنابراين طايفه گرايي و خويشاوند گرايي در غياب انها به عنوان يك نهاد عمل مي كنند.و ورود طايف باعث افات زيادي مانند عدم شايسته سالاري و رابطه گرايي و شكل گيري حلقه هاي و باند هاي بسته قدرت. بنابراين بايد با تقويت احزاب و تشكلهاي مدني و صنفي و اتحاديه ها راه طايفه گرايي در انتخابات را محدود كرد. ولي در وضع موجود . ما در پارادوكس سختي گرفتار شده ايم.

 4. اردشیر بهرامی

واقعیت موضوع این است که شوارهای شهر و روستا در جامعه ما تقریباً ماهیت سیاسی دارند و اگرچه فرایند انتخاب شدنشان ناشی از خواست و اراده مردم و با رای مردم به این مسئولیت نائل می آیند اما به دنبال کسب قدرت سیاسی و منافع اقتصادی هستند و .. زیرا همیشه منافعی برای این شوراها بصورت ضمنی و اشکار تعریف شده است .. رقابت های شدید انتخاباتی و برزو تنش ها و اختلافات در شهرستانها نشانگر این حساسیت برای کسب قدرت است. البته من فکر می کنم بخشی از این رقابت به دنبال کسب برتری قدرت قومی و طایفه ای در مقابل سایر طوایف است.. با این تفاسیر می توان شوراهای شهر و روستا را یک نهاد سیاسی دانست تا یک نها اجتماعی!
دکتر ترکارانی در تقابل با این بیان معتقد است: شورا يك نهاد اجتماعي است و تا حدي سياسي مي شود. ولي به قول دكتر پيران بينابيني بين دولت و مردم ميماند. ناجار سياسي ميشود. اتفاقا وقتي ابزار دست يك طايفه براي كسب قدرت ميشود. يعني اجتماع سياست را ابزار خودش مي كند. و سرمياه اجتماعي طايفه در بازي سياست صرف ميشود. بنابراين نهاد شورا در حد واصل اجتماع و سياست ايستاده است. ولي در كشور ما بيشتر رو به سمت سياست دارد.. اگر احزاب را وارد كنيم بدليل اينكه غلضت سياست در جامعه ما بالاست. انتخابات دجار سياست زدگي مي شود و حتي بعد از انتخابات هم اختلافات سياسي وارد تركيب شورا مي شود. ماهم تجربه همزيستي سياسي نداريم.

5. شهاب الدین
به نظرتون من چطور به طایفه ام بگویم به من رای دهید ولی انتظاری ازم نداشته باشید!. آیا قبول میکنن.. طایفه گرایی با خون این مردم عجین شده.
مجتبی ترکارانی معتقد است: يك كانديد بايد بداند طايفه گرايي تيغ دو دم است. امروز به كارت ميايد ولي فردا دستت را ميبرد. بنابراين اگر اينده نگري داشته باشيم بايد از طايفه گرايي دوري كنيم. زيرا پيامدهاي بلند مدتش خيلي بدتر از فوايد كوتاه مدت است. اگر سياست وارد نشود. طايفه گرايي كار خودش را مي كند. یک راه حل پیشنهاد می کند: راه حل تركيبي از احزاب و نهادهاي مدني و اشخاص مورد اعتماد جامعه است.
شهاب الدین در پاسخ ترکارانی می گوید: در شهر خرم آباد باید قبل از ورود به شورا پایه کار را فراهم کنیم ...وگرنه من اگه از کنکور رد نشم چطور میخوام به اون آینده فکر کنم

5. روشن پور: جناب دکتر تا حالا آسیب شناسی هایی شده در رابطه با بحث شوراها، ولی چیزی که کمتر بحث شده این که چرا اساسا افراد متخصص و نخبه کمتر وارد این حیطه میشوند و اینکه بخواهند خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند؟
ترکارانی در پاسخ این دلایل را ذکر می کند:
1-تجربه شوراها به انچه انتظار داشتند نرسيد. 2-سياست زده شد و وارد بحث هاي جناحي و باندي شد.3-شوراها اختيارات محدودي دارند. 4-در لرستان ما افراد ي كه داراي بار طايفه اي نيستند امكان برنده شدن ندارند..

میثم هاشمی: دکتر این همون فشار اجتماعی است؛ مگر می شود ؟؟
روشن پور ضمن تأیید نظر میثم هاشمی می گوید: لزوما فشارهای اجتماعی همه درست نیستند میشه ساختار تغییر داد و منفعل نبود... میثم هاشمی مجددا تاکید می کند: ساختار ها را اگر بخواهیم تغیر دهیم نابهنجار معرفی می شویم.
ترکارانی در گفتگو با میثم هاشمی در خصوص فضار اجتماعی جامعه می گوید: فشار اجتماعي بايد به صورت سازمان يافته و مدني باشد. نه توده اي ويا از طرف يك طايفه و گروه خاص! اونجا بيشتر گروههاي فشار است تا فشار اجتماعي!
روشنفكر نبايد پيرو خواسته توده ها باشد. بايد خواسته توده ها را مديريت كند. بسياري از ما ما در موقع انتخابات پوپوليست ميشوند و در دوره انتخاب . ديكتاتور!
میثم هاشمی مجدداً پاسخ می دهد: دقیقا همین گروهای فشار در نبود جامعه مدنب افکار عمونی را جهت میدهد؛
اما احتمالا اگر کاندیدی خودش را در اختیار همین گروهای فشار نگذارد رای نمی اره!
تا الان که روشنفکران نتونسته اند.. واقعیت اینه طایفه گرای در گوشت و پوست استخوان این مردم رخنه داره
ترکارانی: شما بايد بدانيد وقتي داريد طايفه را وراد ميدان ميكنيد داريد غولي را از چراغ جادو خارج ميكنيد كه ديگر مهار شدني نيست.. خويشاوند گرايي باعث مي شود ديگر شما نماينده يك گروه خاص باشيد.
ترکارانی در پاسخ میثم هاشمی می گوید: همين تقديس كردن توده ها باعث خيلي مشكلات شده... بپذيريم خيلي چيزها در گوشت و پوست ما هستند. بايد حداقل انها را بيدار نكنيم. بگذاريم خواباخواب برن!
میثم هاشمی: ایا می شود یک کاتدید بدون پشتوانه طایفه ای در این شهر رای بیاره؟ چرا شایستگان که پشتوانه محکم طایفه ای ندارن جرات کاندید شدن ندارن.

6. روشن پور جناب دکتر دیدگاهی در جامعه ما وجود داره و اعتقاد به این داره که مشکل توسعه نیافتگی در لرستان بیش از آنکه از ساختار وسیستم از بالا باشد، مشکل را ناشی از وضعیت فرهنگی استان می داند، نظرشما به عنوان کسی که توسعه خونده، چیه؟
ترکارانی: امين جان... ما مشكل فرهنگي داريم. مشكل فرهنگي ما فقط بلند حرف زدن و زود عصباني شدن نيست. ما فرهنگ كار جمعي و مشاركتي و دموكراتيك نداريم. ما اهل گفتگو نيستيم.... ولي من معتقدم همه مشكل توسعه ما فرهنگ نيست. دولت و شرايط تاريخي در توسعه ما تاثير دارند..بايد در عين حال كه نقش دولت را متذكر ميشويم براي اصلاح فرهنگ همزمان كار كنيم. فرهنگ روغن چرخ دنده هاي توسعه است. ما هنوز ان چرخ دنده ها را نداريم.

شهاب الدین:
ما باید مجال پیدا کنیم و وارد شورا بشیم و اونجا برای تمام مردم به نسبت مساوی و تعادل و شایسته سالاری انجام وظیفه کرد و با این عمل مردم رو کم کم به شایسته سالاری دعوت کرد و طایفه رو کنار بزنن باید لمس کنن تغییر رو.
دکتر چقد وقت لازمه تا طایفه گرایی رو کم رنگ کنیم؟
میثم هاشمی : قبول کنیم حتی کاندید ک ادعای حزبی بودن داره از طایفه حداقل استفاده ابزاری میکنه
ترکارانی: ببين همه مشكل از طايفه نيست. دولت هم مكانيسم هاي گذاشته كه باعث شده انتخاب هاي افراد محدود شوند. ولي زمينه جامعه لرستان طايفه گرايي است. شايد 30 تا 40درصد تاثير دارد. بايد تاثير متغيرهاي مهم ديگري را پررنگ كرد تا طايفه كم رنگ شود. مثل احزاب. تشكلهاي مدني و رسانه هاي مستقل وو...
هاشمی: لیست احزاب هم در لرستان شکست خورد و تقریبا برد یک نفر هم ب خاطر پشتوانه طایفش بود
سوال اینجاس این تعصب بیجا کجا تمام میشود. نقش خود کاندیدها در کم یا زیاد شدنش چیه: نقش مردم؛ نقش احزاب؛ و حتی دولت!
ترکارانی: احزاب در كشور ما ماهيت از بالا و محفلي و با طرفداران محدود دارند.. اينكه احزاب جواب نداده. بدين معنا نيست دنبال طايفه بريم.
میثم هاشمی: حتی دبیران و روسای حزب در این شهر طایفه گرایی میکنن! حتی کارشناسانی ک علیه طایفه گرای حرف میزنن رای طایفه ای ب صتدوق میندازن
ترکارانی: چون منافع كوتاه مدت را بر بلند مدت ترجيح ميدهند. به نظرم تقوي سياسي اين است كه باوجود طايفه گرايي از طايفه استفاده سياسي نكنيم.بگذاريم طايفه دنبال ما بيايد. نه ما دنبال طايفه برويمشهاب الدین:
هدف از ارزش پایینی برخورداره خب..اگه هدف مهم باشه هیچ چیز تغییر نمیده تفکر فرد.

جمع بندی و نتیجه گیری (دکتر ترکارانی)

یکم. ابتدا باید مکانیسم های داخلی شورا و کمیسیون های ان و قانون شوراها را بایداصلاح کرد.

دوم. باید ارتباط و تعامل نهاد شورا را با بقیه نهادها اصلاح کرد. بطوریکه شورا بتواند از نهادهای صنفی و مدنی و اقتصادی و سیاسی استفاده کند ولی استقلالش تحت تاثیر آنها قرار نگیرد.
سوم. نهاد شورا باید مداوما توسط نشریات و رسانه مورد نقد قرار گیرد. مشکل آنجاست که ما رسانه مستقل و آزاد و دانا نداریم.
چهارم. نیروی های بیرون از شورا در مصوبات شورا و انتخاب شهردار دخالت نکنند و شورا توسط نیروهای ناهمگن و صاحب نفوذ کنترل نشود.
به نظرم تخصص مخصوصا در شهرهای کوچک مهم نیست. مهم این است که آدم هایی سالم و دانا به امور شهری و اهل گفت وگو باشند.
چرا که به قول خودتان با رشد سطح مدارک و افزایش مدرک داران تفکیک متخصص و غیر متخصص از همدیگر بسیار دشوار است و مدرک دیگر شاخص معنا داری برای تشخیص نیست..باید بدنبال روشهای دیگری برای تشخیص افراد شایسته بود. من چند روز در یک جلسه ای بودم. همین بحث مطرح شد. گفتم اگر می خواهید افراد شایسته را تشخیص بدهیم. باید در کنار پیشینیه و سابقه افراد جلسات مناظره و به قول خارجی ها دیبیت برگزار کرد و با سوالات یکسان از کاندیداها میزان آشنایی آنها با قوانین و آیین نامه ها و ساختار شهری و راه حل هایی که برای مشکلات دارند...را سنجش نمود.
مثلا سنجه هایی مانند داشتن اطلاعات شهری، داشتن روحیه کار جمعی، داشتن سابقه کار اجتماعی و مدنی..آشنایی با قوانین و آیین نامه ها و کار کمیسیونهای شورا و شهرداری، شیوه های تامین منابع مالی در شهرداری...نداشتن روحیه طایفه گرا و پوپولیست نبودن!!!سابقه مالی سالم این شاخص ها می توانند در انتخاب شوراها مهم باشند.. در پایان نظر من اینست که رابطه با اصلاح شوراها در کنار اصلاح خود ساختار شورا و شهرداری باید رابطه ان با نهادهای اجتماعی و سیاسی را اصلاح کرد.