سه شنبه, 02 آبان 1396  

جدیدترین مطالب

صدا-و-سیما،-صدای-مردم-لُر-را-بشنود
  لهراسب قلی پور لوایی / لُر قومی است که در طول تاریخ از ایران دفاع کرده...
لک-داغستان-با-لک-لرستان-ارتباطی-با-هم-ندارند-«اسم-های-مشابه»-میان-همه-فرهنگ-ها-و-مناطق-جهان-وجود-دارد
  عیسی قائدرحمت/ خطاهای ناشی از شباهت اسامی اخیرا در موارد متعددی مثل لک...
مخالفت-شوراى-علمى-بازبينى-با-پخش-سريال-«سرزمين-مادرى»-لزوم-اعاده-حیثیت-از-سردار-اسعد-بختیاری
  مصاحبه های غیرکارشناسانه برخی از مدیران و هم چنین کارگردان سریال نه...
سرزمین-کهن-و-امکان-گشودن-گره-ای-که-در-دست-صدا-وسیماست
  سامان فرجی بیرگانی / در ماجراهای سدّ گتوند، تونل کوهرنگ، سریال سرزمین...
فوتبال؛-ابزاری-برای-هویت-خواهی-جامعه-لر
  ابوالفضل بابادی شوراب/  تیم هایی همچون نفت مسجدسلیمان ، گهر دورود ،...
دالالا-اثری-نو-از-حسین-حسین-زاده-رهدار
   حسین حسین زاده رهدار /دالالا برای آموزش لالایی لری به مادران است تا...
توسعه-استان-قم-در-سایه-مظلومیت-الیگودرز
  نویدی خوش برای مردم استان قم که با شنیدنش بار دیگر زخم کهنه لرستان سر...
روز-پزشک-و-یادی-از-پزشک-افسانه-ای-لرستان
   رضا فرهادی / جریان زندگی، خصایص و مبارزات دکتر اعظمی شباهت کم نظیری با...
ایرج-خوانی،-نماد-درخشان-بومیابی-در-شعر-و-موسیقی-لرستان
   ابراهیم خدایی /نه فقط در مقام کلام و موسیقی که در بینش نیز ایرج شباهتی...
لرستان-و-شبح-امیر-احمدی
   دکتر روزبه کلانتری / چند روز پیش در خبرها آمده بود که لانۀ قدیمی...
 

 
 

متن کتیبه تخت خان ایلام در گزارش خبرگزاری مهر هم سانسور شد! اسناد تاریخی هویت لرستان فیلی در خطر نابودی

 

رسانه های دولتی و خصوصی در استان ایلام به گونه بی سابقه ای در حال تحریف تاریخ و فرهنگ این منطقه هستند، صدا و سیمای ایلام به طور مرتب اقدام به پخش آهنگ های کُردی مناطق سنندج و مهاباد می کند که ارتباطی با موسیقی سنتی منطقه ندارد، همچنین مجسمه ها و تصاویری در سطح شهر نمایش داده می شود که لباس کردی را لباس سنتی ایلام معرفی می کند.

 

 

  به گزارش لور، دفتر ایلام خبرگزاری مهر با انتشار گزارشی از کتیبه تخت خان مهران از وضعیت نامناسب نگهداری این اثر تاریخی خبر داده است.

نکته عجیب این گزارش اینجاست که گزارشگر مهر در بخشی که از "متن سنگ نوشته" گزارش داده به موضوع اصلی سنگ نوشته (معرفی لرستان فیلی و بر شمردن نام و نشان سلسله والیان) هیچ اشاره ای نشده است!

علاوه بر این در سراسر گزارش نیز همواره از تعلق این سنگ نوشته به والیان سخن رفته است بدون این که از لرستان فیلی (محتوای اصلی کتیبه) نامی برده شود.

هر چند اقدام خبرگزاری مهر به تهیه گزارش از این اثر جای تقدیر دارد و عمل پسندیده ای در راستای رسالت این رسانه است، اما عدم دقت گزارشگر یا احتمالا نوعی شیطنت در تهیه متن گزارش این تصور را دامن می زدند که چنین گزارش هایی به فرایند دور کردن هویت استان ایلام از هویت واقعی تاریخی خود و کوبیدن بیش از پیش بر طبل کردسازی تاریخ و هویت این استان و زدودن آثار اشتراکات فرهنگی و تاریخی لرستان پشتکوه و پیشکوه هم نیم نگاهی دارد!

کتیبه تخت خان در در فاصله 34 كيلومتري جنوب شهر ايلام در مسير جاده ايلام به مهران، محلي به نام تخت خان به دستور غلامرضا خان والی ساخته شده است. در این کتیبه تاریخ اقدامات اجداد وی به صورت اختصار فهرست شده است، متن کتیبه این طور شروع می شود:

 "هو الله تعالی، تاریخ ولادت لرستان فیلی حسب الفرمایش جناب امیر الامراء العظام غلامرضا خان والی فتح السلطنه امیر تومان در این سنگ ثبت نمود. اول والی‌ها، حسین خان بن منصور العلوی عباسی،  که در زمان سلطنت شاه عباس صفوی ماضی ملقب به لقب والیگری کل لرستان شده ..".

 

در حالی که خبرگزاری مهر کوشیده با شروع متن از "نام حاج درويشعلي كرمانشاهي" که معمار کتیبه بوده، تمام تلاش خود را برای ادامه ی روند "کُرد سازی استان ایلام" انجام دهد:

 مهر چنین آورده است:  در متن این سنگ نوشته می‌خوانیم: "بعد امر به ساختن قلعه حسين آباد كه مشهور به ده بالاست نمود و قلعه و حمام و باغ به معماريت حاج درويشعلي كرمانشاهي و حجاري رضاقلي و به خط مقرب الخاقان ميرزا عبدالحسين خان بيك رشنويي در سنه 1325 قمري به اتمام رسانيد. و در سنه 1319 قمري جناب مستطاب اجل اكرم افخم به القاب جليل صارم السلطنه ، سردار اشرف نايل گرديد و در سنه..."

 

 

 رسانه های دولتی و خصوصی در استان ایلام در سال های اخیر به گونه  شگفت آور و بی سابقه ای در حال تحریف تاریخ و فرهنگ منطقه لرستان فیلی و لرستان پشتکوه هستند، صدا و سیمای ایلام به طور مرتب اقدام به پخش آهنگ های کُردی مناطق سنندج و مهاباد می کند (در حالی که موسیقی ایلام شبیه موسیقی کرمانشاه و لرستان است و ارتباطی با موسیقی استان های شمالی کرد زبان ندارد)، همچنین مجسمه ها و تصاویری در سطح شهر نمایش داده می شود که لباس کردی را لباس سنتی ایلام معرفی می کند حال آن که تمام شواهد و عکس های تاریخی نشان می دهد لباس لرستان پیشکوه (استان لرستان امروزی) و پشتکوه (استان ایلام) یکی بوده است.

 

گزارش خبرگزاری مهر را می توانید در صفحه زیر مطالعه کنید:

http://www.mehrnews.com/detail/News/2136424

 

اضافه کردن نظر

نظرات خود را، حداکثر در 800 کاراکتر، به خط فارسی بنویسید. نظرات حداکثر ظرف 72 ساعت بازبینی می شوند و در صورت تایید و صلاح دید مدیریت سایت به نمایش در می آید.

کد امنیتی
تازه کردن

نظرات  

 
#61 مرد پارسی 1394-04-01 14:16
کرد ...[غیر قابل انتشار].....این رو یک لر پارسی بهت میگه. وای به روزی که دوباره چون دوران هخامنشی و ساسانی لرهای پارس بخواهند سروری کنند.اونروز جوابت رو خواهم داد
 
 
#62 سام از خرم آباد 1394-08-17 11:06
من تعجب میکنم که کردها نه اینکه خودشان را قومی مستقل میدانند بلکه لر را هم کرد میدانند که مایه ی بسی خنده است

از هر اهل دانشی بپرسید عنوان میکند که واژه کرد به معنی بیابانگرد یا به اصطااح عشایر است
بخاطر همین است که واژه های کرد بلوچ و کرد کرمانی و کرد عرب و کرد لرستانی را میبینیم

نمیخواهم توهین کنم اما حالا که کردها پایشان را از گلیمشان دراز کرده اند بگذارید بگویم که واژه کرد واژه ای بوده است که وقتی اردوان پنجم، میخواسته اردشیر بابکان را مورد سرزنش و تمسخر قرار دهد به اردشیر بابکان کرد گفته است
همینطور بهرام چوبینه برای تحقیر خسرو پرویز او را کرد خوانده است

فردوسی هم به ریشه کردها اشاره دارد که کرد ها نه از یک نژاد خالص که آزاد شده ی اشپزان ضحاک هستند. در اساطیر و تاریخ ایران کرد یعنی همین که گغتم
حال این جماعت ما لرها را۰۰۰
 
 
#63 زنده بادایلام لر 1394-08-18 17:28
زنده بادلرایلامی که به کردها باج نمی دهند،و به خاطر گذشته هویت لری خود راحفظ می کنند.
 
 
#64 زنده بادایلام لر 1394-08-18 17:37
چطور میشود کردهای اقلیمیی که پارس نیستند،ایلام رو کرد بدونند،ولی لرهایی که منطقه اصلیشون تو ایالت ایلام و لرستان بنام ایالت بزرگ پارس است.در مورد این غارت فرهنگی بزرگ سکوت کنند.ایلامیها گول کردها رو نخورید..
 
 
#65 دریک 1395-05-01 00:23
نمیدانم چرا سعی در کتمان تمام داشته های قوم لر دارند.درحالیکه پشتکوه قرینه پیشکوه است.دهلران که در این سالها تمام تلاشتان را برای تغیر نامش بکار بردید نشان از اصالت لری منطقه دارد.تا سال۵۲ ایلام خصوصأ مناطق مرکزی و جنوبیش جزو لرستان بود.ایلات ساکن در استان مثل زینیوند و بیرانوند و دریکوند و شوهان و ملکشاهی و رشنو که در تمام لرستان هم نظیرشان هست لرتبارند حالا چرا و به چه دلیلی میخواهند تمام هویت منطقه را یکدست کنند؟نکند تلقین پان کوردهای جدایی طلب است؟اهل تاریخ میدانند که کوردها ۱۰۰۰سال پس,از لرها وارد ایران شدند.ضمنأ مهاجرت از شمال به جنوب است نه بعکس که شما بدون سند میگویید لرها مهاجر به ایلامند.بقول لرد کرزن در ایران وقضیه ایران جلد۲ص۳۲۸لرها از ایرانیان اصیل بودند وازقرنها پیش درنواحی کوهستانی خویش زیسته اند.قضاوت بااهل ذکاوت
 
 
#66 لریدا 1395-06-26 18:34
جالب اینجاست که تمام منابع,گزارشات و اسناد تاریخی تا ۲۰ سال پیش ساکنان پشتکوه لرستان(ایلام) را لر میدانستند ولی الان یک دفعه بخاطر خوش بینی لرها و اعتماد بیجا به پان کوردها , کورد معرفی شده!!!لرها در خواب عمیق به سر میبرند
 
 
#67 سبزواری 1395-07-14 21:27
آقایی که به لرها توهین کردی و گفتی آیین گل مالی نشانگر فقرفرهنگی شماست بهتره بدونی مستندی که از این آیین در شبکه های ماهواره ای پخش شد دریکی از سایتها بعضی همزبانهای کورد شما به آن اعتراض کردن که چرا این بنام لرستان است؟این آیین متعلق به مادها بوده!!!ولی نگفتن که منبع ادعایشان به کدام سند متکی است؟اصلا بر چه اساسی میگویند کورد بازمانده ماد است؟اک بزبان ترکی یعنی بزرگ و باتان هم یعنی قلعه,اکباتان یعنی قلعه بزرگ.حالاچطورشد ن کورد؟اززبان مادی یاتاریخ مادی هیچ سندیاکتیبه یانوشته ای برجای نمانده که ثابت کند ماد اجداد کورد است.خودشرفنامه بدلیسی منشأ کوردها را شرق ایران میداند.آیین گلمالی حتی درکتاب ایران باستان پیرنیا جلداول آمده که ایرانیان برای مرگ ماتیس تیوس سردارایران همین کار را انجام دادند.مصریهاهم گل میمالیدند.درجنو ب ایران به عاشورا میگویندسیاوشون( سوگ سیاوش)امیدوارم اول فکرکنی بعدژست بگیری
 
 
#68 سالاروند 1395-07-15 19:35
در سفرنامه ابودلف که سال ۳۴۱ هجری نوشته شده در صفحه ۱۲۲ آمده است که "ده بالا" (حسین آباد) مکان مشهوری در لرستان غربی است.مینورسکی در توضیح مینویسد محل اقامت والی اخیر پشتکوه بوده است.